Bukefalos 28 år!

Jag börjar bli nervös!

Marty

Trådstartare
Nästa helg är det dags för Mantorps fälttävlan, och det blir debut där för mig och min häst. Jag har inte tävlat fälttävlan på 7 år, och aldrig på stor häst, och det gör mig väldigt nervös. Jag förväntar mig ju nästan att vi inte ens ska gå vidare ifrån dressyren, om min häst ballar ur och blir rädd för staketen/hoppar över. Tror ni för övrigt att man kommer få rida runt inne på banan innan dressyrstarten, eller får man bara rida utanför tro? :confused:

Jag vänder mig till er, å bukegurun, för att stilla min nervositet lite. Jag tänkte om ni kanske skulle kunna beskriva hur era dag ser ut när ni ska tävla fälttävlan? Jag tror jag glömt bort alltför mycket på mina 7 år som jag varit borta från sporten, så jag vill att ni ska vara så detaljerade som ni kan och orkar.

Jag har tänkt att rida utan klocka för att inte stressa varken mig eller pållen. Men jag blir då osäker på tempot. Min ponny sprang ju själv i rätt tempo och jag hade aldrig en enda straffpoäng i terrängen, men min stora klump kräver nog lite mer än så. Jag struntar i om jag rider för långsamt, men jag tror nog snarare att min pålla vill springa för fort. Några tips om hur jag ska (på en vecka) känna ungefär i vilken galopp jag ska rida i?.

Jag känner mig lite dum nu måste jag medge. Jag har tränat för detta i 2 år och nu börjar jag nästan ångra mig. Så hjälp mig att stilla mina nerver lite, så hoppas vi på att jag vågar komma till start : ).

/Marty
 
Sv: Jag börjar bli nervös!

Minns inte hur vi gjorde på dressyren i höstas. :confused:
Det märks nog när du är där :idea:
Hoppas bara att det är ok med ft-märket. Hörde nån som påstod att man måste ha gjort det för häst, att det inte duger att ha gjort det på ponny. Vet inte själv.
Kommer du bara ut i terrängen tror jag inte att det är några problem.
Vi körde Pay and Cross i söndags på den nya 90-banan och det verkar vara en så snäll bana som jag hade tänkt.
 
Sv: Jag börjar bli nervös!

Det kommer att gå fiiiint!:D
Det hjälper inte att stressa upp sig, lättare sagt än gjort ibland:o

Om jag inte minns helt tokigt tror jag inte att vi fick ridapå banna innan start i Mantorp i höstas... Men är inte hundra procent säker, lätt att blanda ihop tävlingsplatser...

En dag på fälttävlan kan se ut ungefär så här:

Anländer till tävlingsplatsen.
Går till sekreteriatet, visar papper och kollar ändringar.
Kikar vilken bana jag ska rida dressyr på, samt går hoppbanan.
Tar ut hästen och veterinär besiktar.
Gör iordning för dressyren och plockar fram hopputrustningen så att dne är lätt att komma åt.
Rider fram och rider dressyren.
Tillbaka till bilen och byter till "hoppkläder".
Går till framhoppningen, joggar något varv och tar något språng.
Sedan rider jag hoppningen.

Sedan blir det paus, varierande längd. (beroende på antal hästar man har med sig och tid mellan hoppning och terräng)

Passar på att gå terrängbanan(x antal varv beroende på klass och bana), mata både mig själv och hästen.

Gör iordning för terrängen, rider fram och väntar på startsignalen!

Sedan blir det ompyssling av pålle, trava av, skritta, svampa/spola av.
Plocka ihop alla grejer som man har slängt omkring sig under dagen och bege sig hemmåt igen!

Det kan vara bra att försöka gå med på en banvisning, eller med nåson som känner till banan. Speciellt om man inte hittar så bra på just den banan eller inte har så mycket rutin själv.

Sedan kan det variera otroligt från tävling till tävling hur dagen ser ut.

Men i enkla drag, på ett ungefär ser dagen ut något åt detta hållet:D

Om jag inte har glömt något under den långa vintervilan nu:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Jag börjar bli nervös!

FT-kortet för häst fixade jag till i höstas. Då var jag så otroligt säker på mig och hästen men nu i vår har man ju inte hunnit träna lika mycket. Jag ska på er pay and cross i helgen så vi får väl se vad pållen säger.

Elin: tack för lugnande ord! Hoppas på att jag och pållan överlever. Är så skrämd över dressyren, då jag vet att jag inte kommer ha en suck att sitta ned i traven om hästen spänner sig. Nackdelen med en lång rygg och mycket steg... Hoppas hoppas att man får rida lite inne på banan. Vore ju otroligt surt om vi inte ens kommer vidare från dressyren. :)
 
Sv: Jag börjar bli nervös!

Tror ni för övrigt att man kommer få rida runt inne på banan innan dressyrstarten, eller får man bara rida utanför tro? :confused:
/Marty

Frågade hon som ansvarar för dressyren i dag.
Om man kan rida runt banan utanför staketet (det kan man), får man inte rida in på banan innan man fått startsignal.
 
Sv: Jag börjar bli nervös!

Synd... Vi får väl se, men min magkänsla säger att vi inte kommer komma förbi dressyren. Vi får försöka göra vårt bästa ändå. Jäkla nervhäst jag har så man behöver oroa sig så himla mkt -.-'.
 
Sv: Jag börjar bli nervös!

Men det var väl en trist inställning du har!
Om man misstänker att dressyren kan ställa till med så mycket bekymmer så är det väl lite smart att åka på några dressyrtävlingar först istället för att anmäla till fälttävlan och förlora en massa pengar (och förhoppningar) på vägen?

Om nu din "magkänsla" säger dig att du inte klarar av dressyren och att hästen är en "nervhäst" så får du väl helt enkelt ge er bättre förutsättningar! :)
 
Sv: Jag börjar bli nervös!

Synd... Vi får väl se, men min magkänsla säger att vi inte kommer komma förbi dressyren. Vi får försöka göra vårt bästa ändå. Jäkla nervhäst jag har så man behöver oroa sig så himla mkt -.-'.

Om du tänker sådär, kan det lätt bli en självuppfyllande profetia :devil:
 
Sv: Jag börjar bli nervös!

Jo, jag vet att det är lite dålig inställning av mig. Vi har varit ute på dressyr-clear rounder och de har gått bra, men då har vi fått rida runt inne på banan innan, för hon är nästan alltid spänd när hon kommer in någonstans där hon inte gått runt. Det har blivit bättre måste jag säga (räcker med något varv numera istället för en halvtimme som tidigare) och det är därför jag vågat mig på att anmäla till fälttävlan. Jag är inte direkt någon dressyrryttare och därför har vi inte varit ute på några dressyrtävlingar. Jag hoppas ju självklart på att hon sköter sig som hon gjort de senaste gångerna vi varit iväg, men jag är också medveten om att ifall hon börjar spänna sig studsar jag som satan i sadeln och därmed får jag jättesvårt att inverka bra på hästen = dåliga poäng.

Det märks väl väl där om jag skulle ha tränat två år till innan jag begav mig ut på en riktig fälttävlan, men jag lovar att jag skulle ha ungefär samma inställning då om inga mirakel skulle inträffa. Går det dåligt är det bara att bryta ihop och komma igen känner jag. Jag stryker mig inte direkt nu 5 dagar innan tävlingen för att jag inte får rida runt inne på banan innan.
 
Sv: Jag börjar bli nervös!

Det återstår att se. Jag brukar oftast förvänta mig det värsta för att inte bli för besviken om det skulle gå dåligt. Jag sätter upp två "mål". Ett mål är att jag ska genomföra fälttävlan med godkänt resultat i alla tre grenarna, men jag förväntar mig att jag inte kommer längre än till dressyren. Jag helgarderar mig helt enkelt. Min häst har tyvärr ballat ur tidigare trots sjukt mkt förberedelse och att det går hur bra som helst på träning, så det kan alltid bli hur som helst. Men jag blir hellre positivt förvånad än superbesviken.
 
Sv: Jag börjar bli nervös!

Fast vidare från dressyren kommer man alltid om inte hästen skulle bli halt eller något, det spelar ju ingen roll hur dåliga poäng du har det hindrar dig inte från att fortsätta, bara från att få ett godkänt kval.
Även om du inte får rida inne på dressyrbanan får du ju rida runt den, ta god tid på dig att göra det och rid förbi domaren, det brukar hjälpa lite om de är spända.

Och skulle det hända att hästen hoppar ut från banan brukar man kunna fortsätta resten utom tävlan (har hänt mig :angel:)

Det går säkert bra! :laugh: Se till att vara ute i god tid och förbered allt inför varje gren så du slipper stressa
 
Sv: Jag börjar bli nervös!

Jag vet precis hur det är :)

Jag var iväg på en P&J för 2v sedan och åkte hem utan att ha hoppat ett enda hinder :devil:

Fast jag vet hurdan hon är, så åker jag iväg med gott mod och humöret i topp, om det sedan "skiter sig", så må det vara hänt. Det finns andra positiva saker att ta fasta på och så har det varit nyttig social träning :D
 
Sv: Jag börjar bli nervös!

Jag hade för mig att man var tvungen att ha minst 50%, men det kanske är något gammalt eller påhittat av mig? Men om det inte är så så kan jag säkert skumpa runt på 38% om nu hästen skulle balla ur totalt, vilket jag hoppas att inte sker. Jag tänkte försöka vara där väldigt tidigt så att nervpållen hinner aklimatisera sig ordentligt innan det är dags för start så kanske hon håller sig hyfsat lugn.
 
Sv: Jag börjar bli nervös!

Vi har varit där vi med ^^. Jag resonerar lite som du, även fast jag kanske framhäver det lite mer pessimistiskt.
 
Sv: Jag börjar bli nervös!

Det brukar bli bättre ju längre in på säsongen man kommer :)

Mitt fullblodssto är egentligen inte nervös, utan bara jäkligt taggad. Hon blir liksom överladdad för att det är kul, nytt och spännande.
 
Sv: Jag börjar bli nervös!

Jag hade för mig att man var tvungen att ha minst 50%, men det kanske är något gammalt eller påhittat av mig? Men om det inte är så så kan jag säkert skumpa runt på 38% om nu hästen skulle balla ur totalt, vilket jag hoppas att inte sker. Jag tänkte försöka vara där väldigt tidigt så att nervpållen hinner aklimatisera sig ordentligt innan det är dags för start så kanske hon håller sig hyfsat lugn.

50%/75 straff är vad man måste klara för kvalificerande resultat, men du får rida resten av tävlingen även om du har mindre poäng! Senast i helgen var det ekipage som hade 83 straff eller något likande i dressyren, och det är inte helt ovanligt;)

Jag brukar visa mina unghästar allt "det läskiga" utanför banan, även när man "bara" får rida runt. Låta dem stanna och kika på domaren, blommor etc.

Sen är det bara att ta ett djupt andetag och försöka vara lugn själv. Se till att du andas hela programmet och slappna av och koncentrera dig på att hålla dig själv lugn!

Skulle hästen hoppa över staketet så kan man ofta få fullfölja tävlingen utom tävlan, som någon sa.:laugh:
 
Sv: Jag börjar bli nervös!

Känns ju skönt att jag får genomföra alla grenar oavsätt om vi skulle råka göra bort oss av någon anledning. Jag känner mig lite lugnare nu faktiskt, trots att vi inte får rida inne på banan innan start. Får rida och visa min hest allt som kan tänkas vara läskigt, och allt annat för säkerhets skull :)
 
Sv: Jag börjar bli nervös!

Har följt tråden i det tysta, och är lite nyfiken på hur det gick sen? :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 491
Senast: zarmino
·
L
  • Artikel
Dagbok Det kommer säkert vara några som tycker att jag skriver nåt dumt nu eller att jag är taskig eller att jag har fel och sånt som det...
2
Svar
30
· Visningar
2 619
Senast: Pratsch
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 813
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp