Jag fastnade på FB

Fråga: är ç en egen bokstav eller är det ett c med en fjutt på bara?
 
Jag är ingen lingvist men gissar på att det är ett c med en fjutt (eller snorre ;)) eftersom den talar om hur c:et ska uttalas i kombination med andra bokstäver.

/har läst språkkunskap för typ 100 år sedan
Googlade och jag måste säga att det är en väldigt intressant liten fjutt :).
 
Som jag minns det är c cedilj, é, è, à eller î osv inte egna bokstäver i det franska alfabetet. I polska alfabetet, däremot, är ą, ń, ó osv egna bokstäver. Undrar varför det är så?
fjutten under a på polska är väl också en helt annan fjutt än cediljen?
 
fjutten under a på polska är väl också en helt annan fjutt än cediljen?
Javisst, det är inte alls samma. Jag funderade över varför en del alfabet innehåller alla möjliga bokstavsvarianter med diakritiska tecken medan andra enbart innehåller någon sorts grundbokstäver. Mycket okunnig fundering, bara.
 
Som jag minns det är c cedilj, é, è, à eller î osv inte egna bokstäver i det franska alfabetet. I polska alfabetet, däremot, är ą, ń, ó osv egna bokstäver. Undrar varför det är så?

Du , jag undrar samma sak... i synnerhet när polska ó vs u är bara en stavningsvariant... Likadant kombinationen RZ och bokstaven Ż uttalas exakt lika.

Franska verkar dela upp det i bokstäver och tillägg istället?
 

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 013
Senast: Lilahnee
·
S
Övr. Hund Hej...Har lite funderingar just nu..:confused:...Om man skall skaffa hund...Finns det någon ras som passar perfekt för en trebarnsfamilj...
Svar
18
· Visningar
2 544
Senast: Spenna
·
H
Övr. Hund Står inför ett jättesvårt val.... det är nämligen så att för 1½ år sedan fick våran tik valpar(hon fick p-spruta som slutade verka 1...
Svar
15
· Visningar
1 613
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 751
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp