Jag funderade på galoppsportens status!

Sv: Jag funderade på galoppsportens status!

har själv funderat lite på detta med att det finns så få hästägare inom galoppen, men vad kan man göra för att få in fler hästägare?? och vad beror det på att galoppen har så pass få hästägare??

annele skrev:
har själv funderat lite på detta med att det finns så få hästägare inom galoppen, men vad kan man göra för att få in fler hästägare?? och vad beror det på att galoppen har så pass få hästägare??
För lite pengar i sporten. Jag vet många som velat köpa sig en sporthäst. Valet har fallit på trav trots att jag har peppat dem att köpa en galoppör. Detta av två anledningar. 1. Mer vinstpengar i travet och 2. bättre tillgänglighet till banor.

Det paradoxala är ju att det är förhållandevis lättare att få en galoppör till start (redan som 2-åring) och tjäna pengar än vad det är att få en travare att gå ihop ekonomiskt.

Är det??? Vad tror du/ni att det beror på? Varför har inte galoppen bättre status då? Många frågor som dycker upp. Vore så kanon om det vart lite bättre status.

tifo skrev:
Det paradoxala är ju att det är förhållandevis lättare att få en galoppör till start (redan som 2-åring) och tjäna pengar än vad det är att få en travare att gå ihop ekonomiskt.
För några år sedan var det någon entusiast som satt och räknade ut att det endast var ca 20 galoppörer i sverige som kunde försörja sig själva.................

Shit pomfritt! Nu säger dom att bara 10% av travhästarna bär sina egna kostnader och att det är bara hälften av dom som går plus. Att det skulle bara vara 20 galoppörer som tjänar kosing/år visar nog bara på att hästar är ett mycket vackert sätt att spendera sin pengar på.

Sedan jag skrev förra inlägget har jag bestämt mig för att bli delägare i en galoppör, så snart kommer vi att kunna ha förstahandsinformation om för och (troligen mer förekommande) nackdelar med galoppen. Vadå optimist?!

Ja då får man ju säga grattis!!! och hoppas att det blir ett lyckat galoppägande:)

Jag har ocksa funderat mycket pa det!

Jag har last alla era inlagg och tror liksom manga att bristen pa nya hastagare ar vad som hindrar sporten ifran att utvecklas och vaxa. Flera agare genererar fler hastar i traning, forhoppningsvis fler hastar till start och mojlighet till att annordna fler lopp som spelarna kan spela pa.
Men jag hur ska vi fa fler hastagare? Jag tror att problemet (och losningen?) ar prispengarna! Vi behover battre prispengar i Sverige for att motivera folk att skaffa galopphast. Battre prispengar gor det mojligt for en hyfsad hast att atminstone forsorja sig sjalv.
For varfor satsa pa nagot som defenitivt innebar forlust aven om man vinner lopp?
Prispengarna i Sverige ar alldeles for laga i jamforelse med kostnaderna for att ha en hast i traning. Och det bidrar defenitivt till att det ar svart att fa in nya hastagare till galoppen. Det ar val darfor som manga valjer att skaffa en travhast istallet for en galoppor. Plus att man har fler mojligheter att starta osv.
Vi borde jobba pa att fa sponsorer att sponsra prispengar till sporten och inte bara tillforlita oss pa de pengar som kommer tillbaka via ATG. Fler lopp ger fler spelmojliheter, mer pengar som kan investeras o.s.v. Vi maste forsoka bryta den negativa trenden.
Jag har bott pa Irland och ar fornarvarande i Australien och jobbar med fullblodshastar. Jag har jobbat inom galoppen och pa nagra storre stuterier och det ar helt otroligt vilka summor som spenderas pa hastar utanfor Sverige! Men sa har ocksa de som investerar en (liten) chans att fa tillbaka sina pengar eller t.o.m tjana en hel del. Det gar namligen att forsorja sig pa fullblod!
Jag skulle inget hellre onska att vi hade samma situation i Sverige. Och varfor inte? Om alla vi "unga" kampar for det sa kanske om 10 ar kan vi ocksa forsorja oss pa att gora det vi kan bast och alskar mest. Namligen Galoppsporten och fullblodshasten!
:love: Ge inte upp!

Prispengarna är faktiskt inte så dåliga i sverige. De siffror jag har sett är att ca 40% av hästarna går runt och det är betydligt högre än bland travarna.

I dagsläget kan ganska mediokra hästar springa om 29.000 kr i första pris i Lördags och Söndagskomberna samt pengar till de 7 främsta. Det tycker jag är helt OK!

Tifo: Vad spännande!

Det sker ett generationsskifte i hästägarkåren, nu gäller det för alla oss nya tränare att rikta in oss på nya grupper. Jag tror att konsortier är ett måste i framtiden. Jag själv har köpt in ett par hästar för att sälja vidare i delar.

Annika Källse skrev:
Jag tror att konsortier är ett måste i framtiden. Jag själv har köpt in ett par hästar för att sälja vidare i delar.
Absolut! Oavsett om jag bara är delägare är det min häst, i alla lägen. Dessutom förenklar det ägandet men ställer höga krav på tränaren.

Till er andra vill jag bara säga: släng in en komb då och då, så ökar spelet och intresset.

Konsortsie ägande är framtidens ägande!!!!

Min pappa äger en hel del hästar och inte en enda häst äger han mer en 50% i.

Delad glädje är dubbelglädje. marknadsför denna enkla paroll.

Som avbild till konsortsie ägande måste man faktiskt ha Motivator 229 pers är med på hästen :) Måste sätt bra roligt ut på Epsom Derby när man ska klämma in dom i vinnarcirkeln.

Jag haller ocksa med att konsortium ar en bra losning pa att fa in flera hastagare till galoppsporten. Sveriges prispengar ar inte sa daliga som i tex Danmark men jag tycker anda att vi borde strava efter att hoja dem om vi kan. Pa tex Irland ar ett vanligt slatlopp for hinderhastar (endast for amatorryttare) vart ca 80.000kr och ca 50.000kr till vinnaren. Okade prispengar pa Irland har gjort att flera av hastarna stannar i landet for att bli tranade dar i stallet for att saljas till tex England.
Jag vet att Irland ar en stor galopp nation och har betydligt fler galoppbanor osv an vad vi har i Sverige men det ar fortfarande ett litet land med ca 4 mill inevanare. Jag vill inte kritisera galoppsporten i Sverige utan istallet forsoka fa igang en debatt har pa Buke med alla aktiva och galopp intresserade personer!
Vad tycker ni att vi bor gora for att utveckla och for galoppsporten vidare?

Visst skulle det vara en jätte bra idé att höja prissummorna. Men man kan ju inte bara säga att "så gör vi!" Pengarna måste komma någonstans ifrån och de pengarna finns antagligen inte eftersom prissummorna inte har höjts. Travet kan han så höga prissummor eftersom det är så många som spelar på travet! Det som måste spridas är hur enkelt det är på att spela på galopphästar. I åldersviktslöp så är det ju i stort sett redan uträknat vem man ska spela på!;) Okej, inte riktigt kanske:p , men man kommer ju en bra bit på vägen genom att titta på formtalen.
Jag tror inte att det hjälper så mycket att skaffa massa nya hästägare och dela upp alla hästar i tiondelar. Det ökar ändå inte galoppens intäkter, inte mycket i alla fall. Jag tycker att vi fyller upp loppen ganska bra ändå, så det är inte brist på hästar. Visst är det lite knackigt under vintern, men under högsäsong så brukar det väl vara ganska välfyllt?
Först när vi har fixat mer pengar till sproten så kan man satsa på aveln, hästägaren och allt det andra. Naturligtvis så måste man underhålla det intresset också, under tiden, men jag tror att mycket focus måste ligga på spelarna.

Det är i alla fall mina funderingar..

Ninniw skrev:
I Sverige Ja, men kommer du utomlands så är Galoppsporten den mest penga om sättande sporten, slår fotoboll och trav med hästlänger…

Vad som fattas är hästägare som kan investera i hästar, det saknas hästar i loppen och blir det inga lopp så blir det inget spel. Spelet som betalar prissumornas osv… Ryttare kryllar det av och tränare kan alltid träna fler hästar. Det är ägare som behövs. Men har någon n¨ågonsin hört någon i 12-17 års åldern uttrycka:
”-å hästägare! Vad spännande! Det vill jag också bli, så fantastiskt att betala 75 000 i inköp av en åring, betala 8 000kr i månaden för den exklusive extra utgifter. O till råga på allt bara kunna se den på morgnar under vardagar eller trängas med alla andra ägare på lördagarna och löpningsdagar. Wheeey!”
*Ninni på pessimist humör* :(

Fel inställning tänk så här i stället:
oj 75000 så mycket vi delar in det i 20 delar så vi blir fler och har roligare. 75000/20=3750 och de extra kostnaderna på 8000 blir 400 i månaden.

Hoppsan det räckte plötsligt till både 2 och 3 hästar.

erik_royal skrev:
Fel inställning tänk så här i stället:
oj 75000 så mycket vi delar in det i 20 delar så vi blir fler och har roligare. 75000/20=3750 och de extra kostnaderna på 8000 blir 400 i månaden.

Hoppsan det räckte plötsligt till både 2 och 3 hästar.

Hahah, definitivt, Min far hade en av de tidiga typ konsortierna i sitt stall på typ 70-80-talet, de ägde bland anat en häst som hette Hedertrollet (minns inte så noga, var ju knappt född). Det e verkliggen framtidens ägarform, något som travet fattade för lääänge sedan, men som inte riktigt fått fäste i Galoppen. Travet har bland annat Stall Union, vilka faktiskt hade minst en (Union Holione, osäker på stavningen) galopphäst i träning hoss Alex McLaren i början av 90-talet.

Det så kallade ”Stall Baron” och ”Stall Kragsta” som min far har drivit runt har av och till varit olika sammansatta konsortier, med hästnamn så som Grey Baron och Mixie.

Problemet är att det handlar om administrativt jobb som antingen skall skötas av en konsortie-initiativtagare, eller tränaren. Men Jag hoppas definitivt att detta ägandesätt skall ta fart inom Galoppen. Inte minst leder det in nya ägare vilka eventuellt vill nyinvestera i fler andelar eller egen häst.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 5 6 7
Svar
137
· Visningar
19 376
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 341
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 506
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår