Jag funderade på galoppsportens status!

Mysaan

Trådstartare
Varför har vi i sverige inte särskilt hög status på sporten? I England är det ju mycket pengar inblandat osv.

Hur kommer det sig att alla (nästan) pengar ligger i travet? Hur ska vi gemensamt jobba för att vi ska kunna få lite mer pengar inom sporten och fler intresserade för det hänger väl på det oxå förstår jag.

Det var bara lite tankar som dök upp och dte skulle vara intressant att veta hur ni ser på saken och vad ni tycker.

Sv: Jag funderade på galoppsportens status!

Vi har den samme mentaliteten i norge og, sikkert fordi det i utgangspunktet er mer tilrettelagt for trav med baner etc.

men irriterende at det ikke er mer oppmerksomhet rundt galoppsporten egentlig, selv har jeg ikke peiling på galopp men kunne godt tenkt meg å lært mer om det hvis det hadde vært praktisk mulig.

Mysaan skrev:
Varför har vi i sverige inte särskilt hög status på sporten? I England är det ju mycket pengar inblandat osv.

Hur kommer det sig att alla (nästan) pengar ligger i travet? Hur ska vi gemensamt jobba för att vi ska kunna få lite mer pengar inom sporten och fler intresserade för det hänger väl på det oxå förstår jag.

Det var bara lite tankar som dök upp och dte skulle vara intressant att veta hur ni ser på saken och vad ni tycker.

Håller med dej om att man borde arbeta för att ändra det här, men jag antar att det finns en starkare tradition i Sverige med trav av någon anledning.
Men hur går galoppsporten ut och marknadsför sig? Jag har hört att det finns missnöje med det inom sporten, att man satsar fel och det blir löjliga jippon som inte är genomtänkta istället för en satsning.

Jägersro ligger ju bra till och är en stor bana så där borde man väl kunna jobba på att höja galoppsporten tycker man.

minimi skrev:
Jag har hört att det finns missnöje med det inom sporten, att man satsar fel och det blir löjliga jippon som inte är genomtänkta istället för en satsning.
En lustig (?) paradox är att travsporten tycker precis likadant!

*kl*

Jo att vi måste marknadsföra oss bättre är ju nästan ett måste. Men vad krävs mer??? Unga människor som vill satsa på tränaryrket eller bättre jockeys eller vad?

Det är ju svårt kanske att få unga människor in i sporten som tränare/jockeys om människorna står i valet mellan galopp och trav. Travet ger ju mer både till tränare och kuskar. :crazy:

Ni som är aktiva inom galoppen i dag är detta något som diskuteras på banorna? Tror ni det skulle hjälpa att man starta ännu en bana?

Som det är nu har vi egentligen bara 3 banor eller hur?

Blir yngre skrämda av att man måste vara så smal/liten kan man ändra på det? För det gäller ju inte bara att kunna rida lättviktarna utan amn ska ju vara bra oxå. :crazy:

Jag känner att detta är viktiga frågeställningar eftersom galoppen ligger mig varmt om hjärtat.

tifo skrev:
En lustig (?) paradox är att travsporten tycker precis likadant!
Att travet marknadsför sig dåligt???

Har media del i detta tro? Har galoppen blivit intressantare sedan det börjades visas på tv lite mer?

Mysaan skrev:
Att travet marknadsför sig dåligt???

Har media del i detta tro? Har galoppen blivit intressantare sedan det börjades visas på tv lite mer?
På en travbana kommer du att höra att Det Stora Spelbolaget inte bryr sig om att besöken minskar. Hos Det Stora Spelbolagets ombud kommer du att höra att det bara satsas på Internetspelet. Internetspelarna kommer att klaga på att resurser läggs på ditt eller datt. Travsällskapen fortsätter att harva i samma spår som man gjort i 150 år, minst. På Solvalla möter man problemet med vikande besök med ballonbågar! Dessutom kommer alla parter hävda att just dom är förfördelade i det stora hela, alltid.

Jag vill inte säga att centralförbunden marknadsför sig dåligt. Jag vill bara peka på att marknaden förändras. Att synas i media är viktigt, men det är inte det som skapar intresset i sig. Nu har ju hästsporten säkrat en plats i media via Kanal75, så det finns förutsättningar för att exponeringen kommer alla till godo.

I hästsportens värld så är galoppen lillasyster. Det tycker jag är synd, för Täby slår Solvalla alla dagar på året, utom på Elitloppet.

Är det inte så att eftersom Sverige har varit ett ganska stort jordbruksland förr i tiden, så hade alla kallblod framför plogen. Sen när någon kom på att man kunde tävla med hästarna så använde man dem man hade och då var det de tunga vagnshästarna. Det kändes nog naturligare att köra dem då, så då började man tävla med kallbloden. Sen upptäckte man varmbloden också och började tävla med dem. Därefter kom fullbloden till Sverige och galoppsporten började växa. Men travfolket ville inte överge sin sport och fortsatte med den.

Sen har ju alltid galoppsporten haft en "rikemans" stämpel. Det var ju bara kungarna som fick hålla på med det i början. Jag tror att den stämpeln inte riktigt har tvättats bort överallt.

ATG ger ju galoppen mindre pengar eftersom den drar in mindre pengar, helt naturligt förstås. Läste någonstans att travet stod för 90 % av intäkterna för spel på hästar. Så det är ju självklart att man ger mest pengar till travet då. Men galoppen har ju verkligen vuxit på senaste tiden, tycker jag. Torsdags galoppen har givit masor och publiksiffrorna har ökat. Så jag tror att galoppen sakta men säkert växer. Jag tror också att dagens ungdommar lockas mer av farten i galoppen med alla unga jockyer än det lite långsammare travet som främst består av gubbar.

Men jag har också tänkt på, som jag tycker är väldigt sorgligt, att många människor inte har en aning om vad en jockey är för något. När jag har sagt till kompisar att jag tänker försöka bli jockey så ser de bara frågade ut tills jag berättar att det är en sån som rider galopphästar, sånt som man ser i engelska och amerikanska filmer.
Lite större marknadsförning skulle inte vara fel, framförallt borde de stora dagarna som Stockholms Stora Pris, Derbyt och Stockholm Cup marknadsföras kraftigt, för de som lockas att gå då får ju verkligen se sporten ur dess absolut bästa synvinkel.

Hm, det längsta inlägget jag har skrivit hitills:d Men jag gillar att disskutera sånt här och skulle vilja engagera mig mer.. men det är svårt när man bara är 15...

Torsdags galoppen har ökat i spelet och det är därifrån galoppen får in sina pengar, vi måste alltså öka i spel för att få mer pengar att kunna satsa på annat. Men det trista med torsdagsgaloppen är att det inte är lika "många" ( har väl aldrig vart många :( ) som kommer dit på plats, det går för fort att se 4-5 löp på bara några timmar och det är inte samma känsla...tyvärr.

Men det behövs fler unga människor som engagerar sig, nya jockeys och tränare, de gamla försvinner ju till slut och då behövs det några som kan ta över.
Jag tycker det är jättekul att läsa här inne att det är så många som verkar vara nya inom galoppen och verkligen har fastnat för det.

tifo skrev:
I hästsportens värld så är galoppen lillasyster. Det tycker jag är synd, för Täby slår Solvalla alla dagar på året, utom på Elitloppet.

I Sverige Ja, men kommer du utomlands så är Galoppsporten den mest penga om sättande sporten, slår fotoboll och trav med hästlänger…

Vad som fattas är hästägare som kan investera i hästar, det saknas hästar i loppen och blir det inga lopp så blir det inget spel. Spelet som betalar prissumornas osv… Ryttare kryllar det av och tränare kan alltid träna fler hästar. Det är ägare som behövs. Men har någon n¨ågonsin hört någon i 12-17 års åldern uttrycka:
”-å hästägare! Vad spännande! Det vill jag också bli, så fantastiskt att betala 75 000 i inköp av en åring, betala 8 000kr i månaden för den exklusive extra utgifter. O till råga på allt bara kunna se den på morgnar under vardagar eller trängas med alla andra ägare på lördagarna och löpningsdagar. Wheeey!”
*Ninni på pessimist humör* :(

Kanske dras galoppen fortfarande med en "överklasstämpel" som är svår att bli av med?
Lite snorkigt och fisförnämnt?
Travet har en mer folklig förankring, förmodligen beroende på tradition och att den är så utbredd över landet?

Eftersom jag älskar hästar och hästsport så har jag försökt att lära mig galopp, men tycker att det verkar svårt med vikter, handicap etc.
Annars så är väl profiler något som alla sporter behöver.
En ny Nicke vore ju inte helt fel, men då måste de komma tätare.

Själv har jag bara varit på galopp en gång (i Bremen),
men SKA åka på Strömsholms Grand National i år.
Det verkar så mysigt på Strömsholm.

Torsdags programmen är inte så tokiga, har ni inte tid o se dem är repriserna som man tydligen (har aldrig testat själv) kan se på www.tv4.se , ett tips. Såg i Torsdags för 1a ggn när jag låg hemma och hostade i soffan. Lite information, galopp för dummies frågor (ironisk) blandas med kul reportages och dagens lopp i koncentrerad form. Bra tv facktiskt!

Ninniw skrev:
I Sverige Ja, men kommer du utomlands så är Galoppsporten den mest penga om sättande sporten, slår fotoboll och trav med hästlänger…

Vad som fattas är hästägare som kan investera i hästar, det saknas hästar i loppen och blir det inga lopp så blir det inget spel. Spelet som betalar prissumornas osv… Ryttare kryllar det av och tränare kan alltid träna fler hästar. Det är ägare som behövs. Men har någon n¨ågonsin hört någon i 12-17 års åldern uttrycka:
”-å hästägare! Vad spännande! Det vill jag också bli, så fantastiskt att betala 75 000 i inköp av en åring, betala 8 000kr i månaden för den exklusive extra utgifter. O till råga på allt bara kunna se den på morgnar under vardagar eller trängas med alla andra ägare på lördagarna och löpningsdagar. Wheeey!”
*Ninni på pessimist humör* :(

Det är nog mer publik (och spelare) än hästägare som saknas tror jag. Ägarna kommer nog om spelandet och pengarna ökar, en travhästägare kan säkert många gånger tänka sig galopphäst lika väl bara det finns pengar att tjäna ( om den går bra).

Men folk i Sverige vet inte ens vad derbyt är, däremot har de flesta hört om Elitloppet, för att inte tala om Kentucky derby i USA eller hur engagerade engelsmän är i galopp. Där vet väl ingen vad trav är.
(I USA är svenska travhästar ansedda som väldigt bra, fast travet är ju väldigt litet också)
Ang hur engagerade folk är i galopphästar i USA så vet jag inte om ni känner till att för några år sen bildades en hel rörelse (fond) till stöd för gamla galoppstjärnor som riskerar slakt.( Finns säkert fler) Fonden bildades sedan hingsten Exeller avlivats i Sverige pga för få ston (tror jag) och ålder. Folk var oerhört upprörda över hans öde i det förfärliga landet Sverige och fonden heter Exceller-fund nånting.

Exceller var en grupp 1 vinnare som importerades till Sverige för avel. Här visste väl inte många vem han var utanför "de inre kretsarna". Men i sitt hemland blev han sörjd och saknad.

Jag tror på att få upp allmänhetens intresse och jag tycker de borde bli intresserade om de upptäckte galoppen som är mer spännande än det trista travet att titta på. (Fast själv har jag inte varit på Täby och bara sett ett kvallöp på JÄgersro där en häst jag kände var med. Så jag är ju inte ett bra föredöme då. Kanske skulle börja spela:idea:)

Senast ändrad av en moderator:

Ninniw skrev:
Helt rätt, jag menade givetvis Sverige.

minimi skrev:
Det är nog mer publik (och spelare) än hästägare som saknas tror jag. Ägarna kommer nog om spelandet och pengarna ökar, en travhästägare kan säkert många gånger tänka sig galopphäst lika väl bara det finns pengar att tjäna ( om den går bra).

Fonden bildades sedan hingsten Exeller avlivats i Sverige pga för få ston (tror jag) och ålder. Folk var oerhört upprörda över hans öde i det förfärliga landet Sverige och fonden heter Exceller-fund nånting.

(Fast själv har jag inte varit på Täby och bara sett ett kvallöp på JÄgersro där en häst jag kände var med. Så jag är ju inte ett bra föredöme då. Kanske skulle börja spela:idea:)

Tyvärr så är det inte besökarantalet som står för notan. Jag har träffat många personer som besöker galoppbanorna för att se ”de vackra hästarna” och ”uppleva atmosfären”, men när du frågar om de spelar något (spelet driver och finansierar sporten) så svarar de i stil med – oonej, det vill jag inte. Många besökare har inte ens betalat inträde…

Vist är det få besökare, framför allt under kvalloppen, men även om de blev fler måste de tillföra något mer än sin närvaro till galoppen.

Vad det gäller Exceller så är det mycket omdiskuterat varför han avlivades, något som är klart är att det fans flera som var villiga att ta över honom, men den dåvarande ägaren ville inte överlåta honom och lät i stället avliva honom… Omdiskuterat som sagt med många upprörda känslor inte bara i USA…

Jo menade spelare förstås, (det stod inom parentes). Inträdet är väl inte så dyrt att det kan höja sporten antar jag.

Henke (Engblom) sa att sedan något gamalt avtal långt tillbaka så skall mera än 50procent(kommer inte ihåg hur mkt de var men tror 80%) gå till travet.. Å de avtalet är fortfarande kvar..
Men om några år när galoppen blir strörre(ryttare, tränare, ägare) så kommer galoppen att säga att dom inte vill ha kvar avtalet.. Men dom måste vara säkra på att dom vuxit så mkt då att de finns mkt häst m.m..

Mysaan skrev:

I Sverige saknas stamningen och andan som finns pa galopptavlingar utomlands.
Jag bor ju pa Irland som ar ett jattestort galoppland. Har ar det ingen rikemanssport, utan en sport dar alla ar med. Visst ar det dyrt att ha en galopphast, men pengarna far man ju igen nar man spelar pa hastarna. Det ens gar med det andra tror jag...i alla fall har.

Vad jag saknar i Sverige ar ocksa den riktiga hopp-galoppen, tex Grand National och storre tavlingar. Steeplechase ar ok, men anda inte riktigt spannande. Jag vill ha mer National Hunt-avel i Sverige, med storre hastar och framfor allt battre hastar.

I det stora hela tror jag inte att Sverige har kulturen for galopp dock. Man ar van vid travet och det racker med det. De som spelar har satt sej in i avel och vilka hastar som springer bra. De vet vad de satsar pa i mangt och mycket. Inom galoppen maste de lara sej om allting...och det tar tid. Men det kommer att komma. Ge det tid.

Det hade nog varit bra om Sverige hade fatt in fler duktiga tranare for att kontrollera systemet. Varfor bjuder inte galopp-forbundet in Jessica Harrington (UK), Ted Walsh (IRL), etc och far nya ideer?
Eller varfor sammarbetar inte galoppforbundet med tex The Turf Club i England och pa Irland?? Det ar ju dar galoppen ar stor och det ar ju dar det funkar....varfor inte lara sej av andra lander.

Jag tycker absolut att det är ett bra förslag. Den stora frågan är ju hur vi småfolk ska få de styrande att ta tag i detta. Jag som liten människa kan tyvärr inte påverka så himla mycket utan det behövs fler småfolk för att påverka. Jag tycker det är på tiden att galoppsporten blir större i sverige

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 185
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 699
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 356
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 511
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025