Jag funderar på...

T

tamsan

att ta ut min älskade häst på foder.
Jag har tappat intresset för ridningen dom senaste månaden.
Har inte haft den tiden jag velat ha för min polle.
I höst ska jag börja plugga på heltid och känner att jag varken har tid eller lust att ha häst då.
Sen tror jag inte att min polle trivs i stallet så bra,han står själv i hagen, och hagarna är inte speciellt roliga.
Sen står dom inne rätt mycke,jag har funderat på att fytta honom, men utan körkort är det svårt att hitta något stall som är toppen.
Till saken. Min syster har hållt på med hästar väldigt länge,men nu har hon barn och har lagt ridnigen på hyllan.
Jag berättade idag att jag funderade på att ta ut han på foder.
Då skäller hon ut mig och säger att hon då aldrig skulle lämna iväg sin häst, att jag skickar iväg han och inte bryr mig om honom.
Jag blir så jäkla irriterad, för jag älskar han verkligen och jag vill bara hans bästa. Men enligt henne så skiter jag bara i honom.

Vad tycker ni om att lämna ut sin häst på foder?....
är jag så hemsk...

Sv: Jag funderar på...

att ta ut min älskade häst på foder.
Jag har tappat intresset för ridningen dom senaste månaden.
Har inte haft den tiden jag velat ha för min polle.
I höst ska jag börja plugga på heltid och känner att jag varken har tid eller lust att ha häst då.
Sen tror jag inte att min polle trivs i stallet så bra,han står själv i hagen, och hagarna är inte speciellt roliga.
Sen står dom inne rätt mycke,jag har funderat på att fytta honom, men utan körkort är det svårt att hitta något stall som är toppen.
Till saken. Min syster har hållt på med hästar väldigt länge,men nu har hon barn och har lagt ridnigen på hyllan.
Jag berättade idag att jag funderade på att ta ut han på foder.
Då skäller hon ut mig och säger att hon då aldrig skulle lämna iväg sin häst, att jag skickar iväg han och inte bryr mig om honom.
Jag blir så jäkla irriterad, för jag älskar han verkligen och jag vill bara hans bästa. Men enligt henne så skiter jag bara i honom.

är jag så hemsk...

jag tycker att hinner man inte med sin älskade häst, men inte är beredd att sälja honom, för gud vet i vilka händer dem kan komma, är det ett bra sätt att lämna ut den på foder. OM man kommit överens om allt, och det inte är ngn helt oseriös. vad är de för pålle? :)

Ja precis. Jag tänkte ta ut han i höst, men funderar på att lägga ut annons redan nu så jag har god tid på mig att hitta någon bra.

Han är en halvblodskorsing, 17 år ,(fräsch och pigg).
Jätte fin i både dressyr och hoppning, men kunde varit betydligt finare om jag haft mer tid.
Han har verkligen ett hjärta av guld, så det kommer bli jättejobbigt. men jag antar att det blir bäst så?...Gud vad jag kommer ångra mig om han hamnar fel=/.

Nej du är inte hemsk. Bra att du är ute i god tid för att hitta fodervärd. Var kritisk så att han hamnar bra!

Tycker det låter som en ypperlig ide att få ut hästen på foder.

Egentligen är det ju inte så stor skillnad på att få ut på foder och att sälja förutom att man bättre kan kontrollera vart hästen hamnar och hur den mår.

mm. Och när jag pluggat klart om ett år vill jag juha tillbaka honom.Förhoppnngvis har jag körkort också, så har livet ordnat upp sig lite...

Men syrran tycker inte jag ska hyra ut en "så pass gammal" häst.

aja..jag har iallafall bestämt mig tror jag ändå....

är jag så hemsk...

Om man av olika anledningar inte har tid för sin häst under en begränsad tid så är fodervärde ett mycket bra alternativ till försäljning. Jag lämnar hellre ut mina hästar på foder om jag vet att jag kommer att få ont om tid.. än låter dem stå hemma i hagen och skrota... Fick mina åter i höstas efter att jag haft dem ute i nästan ett år... Detta på grund av stor arbetsbelastning på jobbet och att jag skulle vara borta på kurs månader i sträck och inte hemma över huvudtaget.

Alltså tycker jag inte att du är hemsk alls... Snarare tvärt om.. mycket ansvarstagande...

Var dock noga med att kontrollera fodervärden...

jag tycker du ska lyssna på ditt eget hjärta , och det är bara bra att du kommit fram till detta.. :)
men som sagt, även bra att du är ute i god tid, så du hittar någon BRA, kan vara svårt i många fal...
själv funderar jag på o skadda foderhäst till höst, men det får vi se hur det går.

och halvblod är det ju oftast många som ör "intresserade" utav. 17 är , tycker jag, ingen stor ålder, många hästar är väldigt fräscha ända upp till 25 år !

Älskar man en häst så gör man det bästa att situationen. Det skulle vara värre om du var ego och hade kvar honom trots att du inte hinner med han.

Hinner du inte med honom under tiden då du pluggar men inte vill sälja så gör du rätt i att hyra ut han på foder.

du gör jjuh absolut inget fel tvärt om!
hästen kommer till någon som verkligen vill ha den! du kan juh dessutom föröska hitt någon på nära håll så du kan åka och hälsa på närdu vill!

skriv dessuto me att du har kanske 1 månads uppsägning av fodervärden ifallatt de inte skulle bli bra!

lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
945
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 409
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka