jag gråter innombords

S

Ska_vi

jag och min sambo har haft planer på att köpa egen gård men tyvärr blev det inte så pga av lite olika omständigheter och vi bor kvar på ett ställe i norra sverige och har hästen uppstallas hos en granne.
jag har stått i de stallet i lite mer än ett år och jag och stallägaren är vänner sedan 6 år tillbaka och jag gjorde verkligen ett misstag när jag trodde att det skulle fungera att ha min häst där. när jag flyttade dit så lät allt så hemskt lättsamt och jag behövde inte hjälpa till med några fodringar, utslätt och insläpp för de hade ju dom löst innan jämt innan jag kom dit och det kändes skönt för mig med och jag erbjöd bara att jag gärna hjälper till vid tillfällen dom vill åka bort eller helt enkelt va lediga. det är alltså bara jag, stallägare och två av hennes småsyskon
man skulle väl kunna säga att läget just nu inte är ett dugg som jag trodde. Det började redan efter några månader då jag fick sms om att stallägarens lillasyster tyckte att jag mockade deras boxar för dåligt dom dagarna dom bett mig om hjälp och jag tog givetvis väldigt illa upp för jag har aldrig fått några klagomål sedan innan och sa bara att de kanske va bättre att var och en sköter sitt så slipper dom va missnöjda men de ville dom inte heller utan sa att dom inte menade de så allvarligt. jag grät en skvätt på kvällen och tänkte att ja ja det ordnar sig men de har snarare blivit värre. det har blivit att jag hjälpt till mer och mer och just nu hjälper jag till med nästintill hälften och var och varannan vecka får jag sms med små gliringar om saker lillasystern anser att jag gör fel. som att kardborret på täcket i bogen va lite snett påsatt och att katterna hade fått för mycket mat en dag...
det har egentligen ingenting med hästarna i sig att göra utan det snurrar mest runt om andra små saker runt omkring.
det räcker att jag glömmer någonting en gång så måste hon va där och hugga direkt och den här sms terron verkligen äter upp mig. jag bad om att vi skulle ha ett stallmöte redan efter insidenten med mockningen så dom kunde lägga fram precis hur dom vill ha allt så jag slipper va orolig över att det blir fel men det ville dom inte utan prtatar bara bort att det inte är så allvarligt. droppen va nu för en månad sedan då jag fick ett sms om att jag va tvungen att börja hjälpa till med kvällen för att lillasystern tyckte det va orättvisst att jag bara hade morgon. trots att jag frågade för två månader sedan vilka pass som passade bäst att jag tog och det va då morgonen eftersom dom jobbar och jag är hemma och är sjukskriven. summan av det hela är att jag går runt med känslan av att jag gör fel precis hela tiden och hur jag än gör så slutar det med att de blir fel.
när jag säger att jag vill att dom pratar med mig om det är något istället så jag slipper få allt på sms så tycker dom bara att jag överreagerar och att dom måste få informera mig om vad dom tycker jag gör fel
jag vill jättegärna hjälpa till men de är så himla tråkigt när det alltid är fel och jag vill verkligen inte behöva flytta då närmasta stall ligger 5 mil bort från vårt hus
men vad tusan ska jag göra. jag mår verkligen inte bra och stallägaren verkar inte alls förstå hur jobbigt jag tycker att de är utan kör bara på och har fullt upp med sitt egna. så snälla ge mig lite hopp om att de kan bli bättre!
 
Sv: jag gråter innombords

För det första så får du tuffa till dig lite ;)
Ta inte allt så himla allvarligt, hästen dör inte för att det inte är perfekt mockat eller täcket sitter lite fel.
Har en stallkompis som har entendens att ta så himla illa vid sig även om jag bara påpekar en sak för att det ska bli rätt nästa gång.
Säger man inget så blir det ju inte bättre.

Tycker gott att ni ska ha ett stallmöte och göra upp om bla in/utsläpp.
Kan dom ta fler morgonpass så får du väl ta fler kvällspass.
Du ska inte ta fler pass utan byta!
Tror dom har förstått att du är lite försiktig och nu försöker om köra över dig, låt dom inte lyckas.
 
Sv: jag gråter innombords

det svåra är ju att jag tycker ju inte heller att hästen dör om småsaker inte är helt rätt men dom verkar ju känna så. jag är väl medveten om att jag säkerligen tar allt för illa upp men jag har så svårt för att inte göra de. jag har varit inhyrd i hur många år som helst och har aldrig sammanlagt på tio år fått såhär mycket påpekande om saker jag gör fel och jag har blivit väldigt osäker på mig själv för jag har aldrig någon att prata med i stallet om vad jag tycker och vad jag känner. hur slutar man att ta illa upp liksom:D?
jag får helt enkelt hoppas med att dom går med på stallmöte så att vi kan komma vidare för de går ju verkligen inte ha de såhär
 
Sv: jag gråter innombords

Du får tuffa till dig lite grann:) Ta inte åt dig om det verkligen är något knas som skett. Säg åt dem med lite "klös" så dem förstår ! Dem kör ju över dig!
 
Sv: jag gråter innombords

alltså, jag tycker det är helt HEMSKT om det är som du skriver!

sms är DÖDEN. över huvud taget ang. kommunikation om såna saker som rutiner, saker som "felar" eller ö.h.t som diskussions media!
jag förundras så över att just sms blivit så vedertaget som kommunikations sätt för den yngre generationen, för det skulle spara SÅ mycket energi och missförstånd om man tog saker sinsemellan istället.

i mina ögon uppvisar de otroligt dåligt omdöma som smsar om såna saker som du redogör för, och särskilt om du bett om direkt kommunikation.

Jag förstår att du känner dig helt knäckt om du försökt ta upp det med dem osv. Det enda i dagsläget om det knutit sig så mycket är ju att få dem att sätta sig ner med dig och PRATA. ta med dig din sambo om du behöver stöd. Kan de inte ställa upp på detta och verkligen förstå hur dåligt du mår av småhacket på sms så är de inte värda det. Då skulle jag flytta.

Det kan vara svårt att vända skeppet när det gått så snett, men jag hade gjort ett försök till om jag var du ang. möte så att de verkligen förstår hur dåligt du mår över det hela, och att de får ett perspektiv på saker och ting.

stackare :( verkligen :(
 
Sv: jag gråter innombords

ja alltså jag har hållt på med hästar i många år men aldrig känt mig såhär dålig på de som nu! har till och med haft dagar då jag knappt är sugen på att gå dit och de har aldrig hänt tidigare.

jag tror faktiskt att hade dom kunna tänka sig att prata med mig emellan fyra ögon så tror jag aldrig att många utav "klagomålen" hade kommit fram för de blir för löjligt att öppna munnen om så små saker men det fungerar att skicka ett sms för då slipper man se någon i ögonen samtidigt.

jag har faktiskt tänkt föreslå stallmöte vart 3:e månad eller något liknande så kan vi planera och ta upp om det är något speceillt som händer under den tiden.
för min del har jag inte alls problem med om dom skulle glömma något för de har ju hänt men jag vet ju att dom kan dom dagliga rutinerna lika väl som jag och ibland gör man misstag för man är ju mänsklig. jag önskar bara så innerligt att dom tänkte likadant! om dom gör allt som dom ska alla dagar utan en ser jag ingen anledning att säga till om dom glömmer något för så är de ju jämt. sen om de händer många gånger är de ju en annan sak och de förstår jag ju att dom måste säga till mig då med men så har inte fallet varit.

känns ändå bara så himla skönt att få skriva av sig. de känns ju till slut som att man håller på att bli helt dum i huvudet.
 
Sv: jag gråter innombords

Sånt där skickar man väl inte sms om?
Nästa gång du får ett sånt kan du väl ringa upp och fråga hur hon menar?
 
Sv: jag gråter innombords

alltså, jag tycker det är helt HEMSKT om det är som du skriver!

sms är DÖDEN. över huvud taget ang. kommunikation om såna saker som rutiner, saker som "felar" eller ö.h.t som diskussions media!
jag förundras så över att just sms blivit så vedertaget som kommunikations sätt för den yngre generationen, för det skulle spara SÅ mycket energi och missförstånd om man tog saker sinsemellan istället.

i mina ögon uppvisar de otroligt dåligt omdöma som smsar om såna saker som du redogör för, och särskilt om du bett om direkt kommunikation.

Jag förstår att du känner dig helt knäckt om du försökt ta upp det med dem osv. Det enda i dagsläget om det knutit sig så mycket är ju att få dem att sätta sig ner med dig och PRATA. ta med dig din sambo om du behöver stöd. Kan de inte ställa upp på detta och verkligen förstå hur dåligt du mår av småhacket på sms så är de inte värda det. Då skulle jag flytta.

Det kan vara svårt att vända skeppet när det gått så snett, men jag hade gjort ett försök till om jag var du ang. möte så att de verkligen förstår hur dåligt du mår över det hela, och att de får ett perspektiv på saker och ting.

stackare :( verkligen :(

:bow::bow:

Tror du inte även att det kan vara av ren feghet från deras sida, genom att enbart skicka sms och inte kunna talas vid???? Tanken slog mig bara....
 
Sv: jag gråter innombords

Om jag ska va ärlig så tror jag att de är precis så. lillasystern är väldigt tillbakadragen och verkar va väldigt ensam och umgås vad jag vet aldrig mer någon och händer de så är det väldigt väldigt sällan. hon är egentligen lite väl "gammal" för att bo kvar hemma egentligen kan jag tycka och jag är helt övertygad om att hon aldrig skulle våga säga något till mig i stallet. eller de har hon ju hittils aldrig gjort så jag tror verkligen aldrig de skulle ske.
det tog ovanligt lång tid innan jag som är väldigt social kände att vi hade något att prata om och jag känner fortfarande att jag inte har någon aning om alls vad jag har henne.
jag har flera gånger försökt tänka att de är hennes värld som är så liten att dom där små sakerna blir viktiga för henne men attans va svårt de är när man väl sitter med de där smset i handen och får en klump i magen. jag är där direkt och sen är jag deppig en vecka och sen återfår jag hoppet en period och sen får jag ett nytt... och i de där ekorrehjulet snurrar jag men nu är de verkligen dags att hoppa ut!
 
Sv: jag gråter innombords

Trist att få varenda småsak påpekad och dessutom via SMS.
Tycker däremot att din beskrivning av dina förväntningar att inte behöva "hjälpa till" från början är lite konstig.
Om du inte betalar en ganska hög stallhyra, tycker jag det är väldigt rimligt att man delar upp passen mellan sig, och att fördelningen/schemaläggningen ändras allt eftersom tycker jag inte heller är konstigt. Tycker också - faktiskt - att det är rimligt att den som är sjukskriven eller arbetslös eller hemma av annat skäl är den som behöver anpassa sig mest.
Vad gäller sneda kardborreband - bara löjligt. Försök skratta åt sådana skitsaker för det är verkligen barnsligt att ens bry sig om det.
 
Sv: jag gråter innombords

Sånt där skickar man väl inte sms om?
Nästa gång du får ett sånt kan du väl ringa upp och fråga hur hon menar?

Detta är ett alldeles utmärkt förslag. Gör så TS!

Iofs så vågar hon säkert inte svara när du ringer men då kan du fråga henne nästa gång du ser henne i stallet.
 
Sv: jag gråter innombords

Detta är ett alldeles utmärkt förslag. Gör så TS!

Iofs så vågar hon säkert inte svara när du ringer men då kan du fråga henne nästa gång du ser henne i stallet.

Ja! Det är ett lysande förslag! Så fort de skickar sms så ringer du upp direkt! Svarar de så frågar du om detaljer kring anmärkningen osv, svarar de INTE så ringer du ett gäng gånger till, och svarar de inte så kan du ju räkna med att det tydligen inte var så viktigt.
Snart kommer de att inse att det blir JOBBIGT att smsa dig om småsaker! :idea:
 
Sv: jag gråter innombords

Alltså va? Vad är det där för uthyrare egentligen? :devil: Jag själv har hästar inhyrda hos mig och jag skulle då aldrig komma på tanken att skicka och "klaga" över något via sms. Endera så ringer man eller, ännu bättre, tar saken öga mot öga nästa gång den personen är i stallet. Klarar man inte av att hantera sådant så ska man inte hyra ut stallplatser heller anser jag. Inte sjuttan skickar man sms och sen inte ens vill prata om det face to face heller. Dom låter verkligen som fegisar måste jag säga :mad:
Skulle jag vara i din sits så skulle jag för det första säga till dem att nästa gång de har något att säga så kan de ta det med dig face to face, eller ringa, sms accepteras inte, och verkligen säga det på ett sånt sätt att de förstår att du menar allvar.
Sen för det andra så tuffa till dig lite! Våga stå på dig! Det är DU som betalar hyra till DOM, då ska inte DU stå för allt jobb med ALLA hästar! De ska nog ta mig tusan göra något också!
Här i stallet så behöver hästägarna endast komma hit och motionera sina hästar, inget annat. Någon enstaka gång så är det någon som har mockat sin box eller slängt hö i hagen till sin häst, men det har varit på eget initiativ. Så länge jag får hyra på utsatt tid så skulle jag då inte komma på tanken att börja slänga över jobbet på ägarna, och dessutom slänga över jobbet på ägarna med mina egna hästar ännu till! Är det någon som ställer upp och för ut/tar in hästar, tar något kvälls/morgonskifte eller liknande, så skulle jag då inte gnälla för att kardborret i täcket är lite snett :eek: eller att katterna har fått för mycket mat :eek: Vad är sånt att gnälla för? Jag skulle bara vara glad att få lite ledigt den dagen, och inte haka upp mig på sådana strunt saker! Är dom inte nöjda med det du gör så får dom väl göra det själv då, herrejösses!
Du kan ju börja kontra med att om du ska göra så pass mycket så kan dom ju börja dra av det på hyran istället. Du ska väl inte betala för att jobba för dom heller! Nee, stå på dig! Låt dom inte köra över dig, för det är det dom gör just nu!

Jaa, jag vet, lite argt inlägg det här nu, men jag blir så förbannad! Oavsett om du är hyresvärd eller hyresgäst så ska man uppföra sig som folk, och inte hålla på som småbarn på dagis i gungorna! :mad:
 
Sv: jag gråter innombords

Jag vill bara tillägga att om dessa personer ber dig mocka och sedan inte är nöjda med mocksningen, ja, då är det väl bättre att de själva mockat till sina hästar då då! Det händer någon gång att jag ber dottern mocka hemma hos mig. Hon mockar mycket sällan (det passar bättre tidsmässigt att jag gör det) så hon är inte så van vilket visar sig i mockningen. Det kan vara någon kissfläck som missas eller några bollar här och där. Skulle inte drömma om att klaga på mockningen i alla fall. Står man i ett stall där mockning görs av stallpersonalen är det väl en sak, men att klaga om man ber någon mocka åt en då och då?? Nej, det är verkligen larvigt!
 
Sv: jag gråter inombords

Jag uppfattar det du skriver som att det är lillasyster som klagar men stallägaren som messar? Då måste lillasyster vara enormt feg som inte klarar av att ta det själv med dig, eller så gömmer sig stallägaren bakom lillasyster.
Hade jag varit du skulle jag ringt upp lillasyster varje gång stallägaren messar och frågat varför hon inte kan messa själv och varför hon inte kan prata med dig öga mot öga.
 
Sv: jag gråter innombords

Men så tröttsamma människor...

Marvin har helt rätt tycker jag. Ring dem efter SMS:en och fråga hur de tänker. Be dem uttryckligen att RINGA dig om de är något som är fel, inte messa.

Håller med mackan också - text är väldigt lätt att missförstå, både mail, SMS, och whiteboard. Man ska vara försiktig med skrivna meddelanden, framförallt om det gäller negativa saker.

"klagar på att täckesspännet satts snett..." :crazy:
 
Sv: jag gråter innombords

Jag ringer upp direkt om jag får otrevliga sms. Hade en på ett jobb som var väldigt jobbig och snäste runt, skickade sms om skitsaker, blev sur för ingen anledning alls. fick nått otrevligt sms, nu kom jag inte ens ihåg vad det handlade om, ringde upp direkt, hon bättrade sig en tid. Sen gjorde visst pojkvännen slut och hon blev en bitch igen.. och sådär höll det på :grin:.
 
Sv: jag gråter innombords

delvis kl*

försöker svara alla här. Skulle ju skrivit denna tråden för längesedan och fått tipsen om att ringa upp direkt. de är ju verkligen en jätte bra ide! då blir det ju alltid att dom måste konfrontera mig hur gärna dom än inte vill. :devil:
och angående vem som skickar smsen så är det nästan enbart lillasystern men sen någon gång ibland, tror de hänt två eller tre gånger så har stallägaren skickat men då har det ofta börjat med att "Lillasystern" tycker att det är....osv så det är ju indirekt lillasystern klagomålen kommer ifrån hela tiden.
den här veckan har dom varit hemsk fjäskiga och igår fick jag sms om att lillasystern hade tagit ledig för att ta skoningen i morgon som egentligen jag alltid brukar ta eftersom jag alltid är hemma så jag hoppas dom har fått sig en lite tankeställare i alla fall. jag har varit övertydlig med att jag hjälper så himla gärna till men jag vill inte lägga min tid på att hjälpa till och sen va de fel ändå. jag hade egentligen inte brytt mig om ifall jag gjorde precis allt med in och utsläpp för jag gillar att va i stallet men jag gillar även att känna mig uppskattad.
jag hoppas så innerligt på att detta ordnar sig och att det ska bli en lugnt atmosvär i stallet igen så att alla kan va nöjda och glada för de kan ju omöjligt lillasystern va i detta läget heller. de måste ju va hemskt jobbigt att känna att man hela tiden ska klanka ner på andra och aldrig kan va nöjd
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 004
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 953
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp