Bukefalos 28 år!

Jag har köpt en bur!

Seabaz

Trådstartare
Haha!
Idag har jag köpt en gangar-bur!

Jag har inte ens ett djur att stoppa i den - än!

Jag skulle så gärna vilja ha ett djur men jag kan inte skaffa det förrän i februari först för jag ska åka utomlands i 6 veckor dec/januari och ingen jag känner vill ta hand om gnagare så då får det vänta!

Frågan är vad för djur man ska stoppa i buren sedan?

Kanin? Marsvin?
Jag har haft marsvin när jag var yngre och är ju väldigt förtjust i detta. Det blir nog två djur dessutom så dom kan sällskapa varandra när jag är på jobbet!


Detta är en super-onödig tråd men ändå!

Kan ni inte slänga in en bild på era inne-burar och gärna med ert djur i också, jag behöver inspiration nu när jag har så lång tid på mig, hur jag kan inreda och designa denna bur så den blir så kul som möjligt för ett par marsvin (troligast blir det två marsvin).

Tänkte försöka hitta någon lösning på att göra en "övervåning" i buren... Tips?
 
Sv: Jag har köpt en bur!

Hur stor är buren?

Bra att du tänkt skaffa två marsvin, de måste nämligen vara två enligt lagen :D
 
Sv: Jag har köpt en bur!

L/B/H: 120/50/60 är den, insåg att jag måste köpa nytt köksbord för å få plats utan att se konstigt ut i köket :rofl:

Men tanken är att dom kan kuta omkring i köket när jag är hemma också :)

Skulle vilja ha ett hus med flera rum och som samtidigt blir en sitthylla en våning upp till dom, ca 50x45cm skulle vara perfekt.

Men det skulle även gå att göra en "tredje" våning åt dom då buren är hög. Men det får ju inte finnas risk att dom skulle trilla ned så kanske det får ge sig av den anledningen.
 
Sv: Jag har köpt en bur!

Definitivt 2 marsvin.
Här har två marsvin blivit tre och sedan fyra.... :p
De är beroendeframkallande :D.
 
Sv: Jag har köpt en bur!

Såhär ser en av mina marsvinsburar ut (hemmabygge) där det bor 3 stycken för tillfället :)
32755433.jpg


Jag tycker också marsvin!
 
Sv: Jag har köpt en bur!

Åhh vad fint!!

Mer bilder på era burar och djur!

Ja, marsvin blir det helt klart, bestämt nu!
Jag hade marsvin när jag var yngre, började med en som blev två som blev 5 som sedan blev 3 som sedan blev 4 ;) :D
 
Sv: Jag har köpt en bur!

Efter att ha kikat runt lite på internet så har jag upptäckt att det är väldigt populärt att ha fleecefilt som underlag i buren? Med tidning eller handduk under?

Vad hände med spånet?


Min bur kommer stå på golvet och för å slippa massa spån utsprätt på golvet hade ju fleece varit en bra idé. Men det känns fel? Jag är lite old school, på "min tid" var det spån som gällde? ;)

Jag har tänkt att dela buren i två avdelningar, och ha typ toalett och mat på ena sidan och där ha kristallsand som underlag? Ca 1/3 del av buren.
Där skulle det då även stå matskål och vattenskål också.

Och i de andra 2/3 av buren ha spån. Eller fleece? Eller annat underlag?
OBS, toa lätt är inget alternativ, jag tål inte lukten av det, får kväljningar! :crazy:

hur låter detta tror ni?



Och en sak till, vatten. Jag tycker vattenskål är trevligare än vattenflaska? För- och nackdelar förutom att vattenskålen lättare kan förorenas?
 
Sv: Jag har köpt en bur!

Jag kan rekommendera den här sidan, om du inte redan hittat den :)
http://marsvin.ifokus.se/

Angående fleece i bur: Om man ska ha det så måste fleecetygen tvättas några gånger innan för att det ska släppa igenom kisset bra, annars ligger det kvar ovanpå en stund innan det "åker" igenom. Fleecetyget måste även rensas från pluttar ett par gånger om dagen (beror ju såklart på hur många grisar man har) för att hålla sig fräscht.
Jag kör med kutterspån underst och halm uppepå, tycker det är sjukt opraktiskt med fleece:p Nu har jag dock handdukar i "myshörnorna" (under övervåningen & i husen i de andra burarna, har flera grisar än de på bilden:D)

En del marsvin är jätte renliga av sig, medans andra skitar ner överallt:o. Just nu har jag en hane som bara utför sina behov i ett hörn av buren :bow: Medan alla de andra grisarna pluttar och kissar där de råkar befinna sig för tillfället:cool:

Jag tycker inte det är någon större skillnad på att ha vattenflaska eller vattenskål, jag byter ändå vattnet varje dag så det håller sig fint även i skålarna.
 
Sv: Jag har köpt en bur!

Här används spån på burbotten, fungerar finfint.
Vattenskålar likaså. Hade flaska ett tag när den senaste kom, för hon var vad vi det sen affären, men hon lärde sig snart att skål var bättre. De slipper sitta och pilla i sig en droppe i taget.
Smuts blir det, ja, men bara man byter och diskar ur så är det ingen fara.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: tanten
·
Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 534
Senast: oz_joj
·
Däggdjur Jag har länge tänkt skaffa något/några sällskapsdjur men vet inte riktigt vad. Hade snöat in på hamster men kikar nu även på möss -...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: Lona
·
Däggdjur För drygt ett halvår sedan tog jag över 2 marsvin från en familj där det visat sig finnas allergi. För att göra en lång historia kort...
2
Svar
38
· Visningar
2 679
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp