Jag har precist köpt systmkamera!

karindk60

Trådstartare
Jag är därför i stort behov av ett fotokurs.
Det finns tyvärr inget i närheten så jag tänkte att starta en tråd där man kan visa upp sina hopplösa försök på att använda kamerat och få tippt till hur man kan göra bättre.:idea:
Jag skulle ju prova mitt nya kamera och hittade en Bukefalist som frivilligt ställte upp. Det är sen eftermiddag mycket mulet. Kanske därför att bilderna inte blev så skarpa. Mera sannoligt är det att fotografen borde kunna göra bättre.
Jag har ett Nikon D40, objektivet är ett 17-70mm 2,8-4,5.
Vilket objektiv hade du valt till dessa bilder? Och vilka instälninger på kameraet?

Sv: Jag har precist köpt systmkamera!

Har du läst denna tråden?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=864068
Det finns mycket fakta och tips i Nikons manualer, men den kanske du redan har lusläst?

Angående vilket objektiv du borde ha haft vet jag inte, är novis själv. Men har du använt blixt (eller haft blixt på automatisk)?
Vad har du haft för Iso värde? Ibland kan man väl höjsa ISO något vid dåligt ljus, men det kanske mest är inomhus.

Lägger in tre bilder själv och hoppas på tips.
Kamera Nikon D50, objektiv Nikkor 50mm 1.18D.
25370498.jpg

25370497.jpg

25370427.jpg

det duger väl det du har? Öva lär dig inställningarna kameran väljer i de olika programmen.... läs på om bländare, slutare, sambandet mellan de båda.... och prova fota med bländarförval eller slutarförval om det går... sen helt manuellt då du vågar dig på det. Öva öva öva öva öva.....

Jag börjar ju se att autofunktionerne inte räcker till. Jag är inte räd för att prova på, det är ju gratis till skillnad från analoga kameror.
Det objektiv jag har nu är på öppet köp, så jag kan prova det en månad. Sen byta om jag inte är nöjd.
Det funkar jätte bra på nära håll, men jag tycker det är svårt att få bra skärpa på större avstånd. Jag tänkte om det var ett som var bättre. Jag är inte så intresserat av makro fotografering

Jag har bara använt auto funktionerna på 1:a bild landskap 2;a porträtt 3:a sport. Jag måste ju se hur det blir, innan jag själv ger mig på att inställa bättre än kamerat.:p
Ditt första bild kunna bli bättre om du tänkte lite på ljuset. Det är lite synd att personen har solljus i ansiktet när hästen inte har.
En annan vinkel hade varit bättre tycker jag. Annars är det jätte bra bilder.

Det kortet var ett "snap of the moment i och för sig". Hann bara ta tre bilder och det var inte organiserat att jag skulle ta porträtt;).

Bara tog tillfället i akt när jag ändå var i hagen och fotade hästarna. Men tack för kritiken!

Det är ju jätte bra som snapshot, samtidig kan det ge inspiration till att göra det perfekt.

Jag börjar ju se att autofunktionerne inte räcker till. Jag är inte räd för att prova på, det är ju gratis till skillnad från analoga kameror.
Det objektiv jag har nu är på öppet köp, så jag kan prova det en månad. Sen byta om jag inte är nöjd.
Det funkar jätte bra på nära håll, men jag tycker det är svårt att få bra skärpa på större avstånd. Jag tänkte om det var ett som var bättre. Jag är inte så intresserat av makro fotografering

Om du vill få skärpa på långt av stånd med den brännvidden är det bara att vackert blända ner. F5.6 och neråt borde ge mer skärpa på håll.

Tror du inte det skulle göra skillnad att ha ett objektiv med VR?

Det beror helt på slutartiden vs. brännvidden. Är det ljust ute med bra ljus så skall du kunna handhålla oavsätt brännvidd på ditt 17-70 objektiv. Blända ner till f8 eller liknande till att börja med.

Jag kör med mycket större bländaröppning, max f4,5.
Kanska är det jag som aldrig blir nöjd.:crazy:
Men jag tycker att mitt 3:a bild borde vara skarpare.

Ett zoomobjektiv med bländare f4.5 som största bländare kommer förmodligen inte att ge dig skarpa bilder på full bländaröppning. Det är bara att leva med det. Höj iso om du vill kunna blända ner med samma slutartid.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Hejsan, förlåt för att jag startat ännu en tråd om dessa systemkameror. Moderator får ta bort tråden om frågorna jag ställer finns i... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 577
Senast: Baka_kun
·
Y
IT & mobiler Har bestämt mig för att köpa en systemkamera och just nu står det mellan en Nikon D40 och en Canon eos 1000D. Vet att kamerorna är... 2 3
Svar
46
· Visningar
5 307
Senast: Kuckeliku
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut... 2
Svar
26
· Visningar
3 583
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma