Digitalkamera FAQ

Sv: Digitalkamera FAQ

Men dåså... då dök det upp ytterligare en fråga: Pixelkvaliteen, hur vet man att den är bra och inte bara kvantitet, endast avgöra det genom bildkvaliten?
 
Sv: Digitalkamera FAQ

Men dåså... då dök det upp ytterligare en fråga: Pixelkvaliteen, hur vet man att den är bra och inte bara kvantitet, endast avgöra det genom bildkvaliten?
Pixlarna i sig själva kan inte vara "bra" eller "dåliga", bara mer eller mindre ljuskänsliga. Optiken är det som i första hand bestämmer resultatet, som alltså kan variera märkbart mellan bilder tagna med olika objektiv på samma kamerahus. Vilka objektiv som är bra och mindre bra får du prova dig fram till, fråga runt bland erfarna användare, eller läsa om i tester i fackpress. :)
 
Sv: Digitalkamera FAQ

ja och nej... visst kan pixlar vara bättre och sämre, men det är inget som man behöver fundera på i amatörsegmentet. de pixlar som sitter i t.ex. nikons D3/D700 har en helt annan form än många anda så de missar mindre av motivet, men det är som sagt väligt svårt att avgöra.
 
Sv: Digitalkamera FAQ

de pixlar som sitter i t.ex. nikons D3/D700 har en helt annan form än många anda så de missar mindre av motivet
De är större och därmed mer ljuskänsliga än i de flesta andra kameror (med mindre sensor än fullformat), men formen och "missar mindre av motivet" får du gärna utveckla...?
 
Sv: Digitalkamera FAQ

sensorerna på traditionella kameror är runda, nikons nya är fyrkantiga , så det lilla som missas mellan cirklarna i gamla sensorer uppfattas då i hörnen på fyrkanten. det här är en sak som gjort att de de uppfattar mer ljus och får mindre brus. Det här var en sak som de gick genom vid presentationen av D3:an.
Något som man i normala fall inte alls ser.
Börjar man söka kan man hitta massa roliga nördiga faktasidor om olika sensorer.
 
Sv: Digitalkamera FAQ

Det som spelar någon roll i praktiken är nog snarare vad råfilerna klarar för misshandel i bildbehandlingen (Och hur mycket bildinformation som går att krama ur filerna). D3 är ju känd för att klara av att "rädda" över 2 steg i Lightroom och ACR utan att öka nämnvärt i brus eller t.ex. "bandning" och liknande som andra lider av. Det kan skilja en del på råfiler och råfiler.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Myrten
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 681
Senast: Mitra
·
A
IT & mobiler Jag är i kameraval och -kval! Jag är en glad hobby/amatörfotograf som fotar en hel del och mest för privat bruk. Bilderna används i...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 306
Senast: Mammadutt
·
IT & mobiler Jag ska köpa en ny kamera (som jag vill utvecklas med, d.v.s. fota lite allt möjligt. Macrobilder, rörelser, porträtt... allt!). Valet...
Svar
10
· Visningar
1 747
Senast: Stormogul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp