Digitalkamera FAQ

S

Stormogul

Systemkamera eller kompaktkamera?
Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut viktigaste skillnaden är storleken på sensorn, en kompaktkamera har en sensor som är liten som en lillfingernagel medan en systemkamerasensor har en sensor som är betydligt större än så. I praktiken innebär detta att bildkvalitén blir mycket bättre på en systemkamera, större sensor innebär t.ex. lägre brus vid höga iso värden, bättre dynamiskt omfång (Hur mycket ljust och mörkt som kan finnas med på samma bild utan att det blir helt svart eller helt vitt utan att förlora detaljer). En klar fördel med en kompaktkamera är att den är just kompakt, den är tillräckligt liten för att följa med överallt, som de flesta vet så blir inga bilder tagna om man inte har med sig kameran, det blir alltså mycket en fråga mellan bildkvalité och transportabilitet. Vill du lära dig mer om foto och vill satsa lite pengar så är en systemkamera att föredra, därför att de flesta systemkameror utom proffsmodellerna har även ett autoläge samt de olika motivprogramslägena som även finns på kompaktkameror, man kan alltså hantera en systemkamera som en kompaktkamera och få den bättre bildkvalitén. Men en kompaktkamera räcker långt den också, men har fler begränsningar än en systemkamera. En systemkamera heter just systemkamera för att det är ett helt system med objektiv, externa blixtar och en massa andra tillbehör som tillsammans skapar ett system.


Objektiv?
Ett objektiv sitter på alla kameror, det är uppbyggt av ett antal glaselement som sitter på olika sätt inne i objektivet för att bryta ljuset som sedan hamnar på sensorn. Objektivens omfång i "zoom" nämns i såkallad brännvidd, angett i millimeter står det ofta t.ex. 18-55 eller 55-200 osv på de olika objektiven, kortfattat kan man säga att desto högre mm tal det är desto mer "zoom" är det, dvs. man får en större förstoring, eller kommer närmare med ett objektiv på 200mm än med ett på 50mm. De som gått från kompaktkamera är oftast vana att läsa t.ex. 3X zoom, detta säger egentligen inte så mycket då det handlar om omfånget av zommen och inte vilken mm den startar och slutar på t.ex. kan 28-70 anges som 3X zoom medan 70-200 också kan anges som 3X zoom. De som tänker i X zoom bör alltså tänka om och tänka i millimetrar istället. Olika objektiv har olika ljusstyrkor, det som brukar stå efter brännvidden i beteckningen på objektivet t.ex. 18-55 F3.5-4.5 det är ett bländarvärde och betyder att i vidvinkelläget (I detta fall 18mm) är största bländaren 3.5 (Bländare anges lite "bakvänt" ett lågt tal säger man är en stor bländare medan ett stort tal är en liten bländare) och på längsta zoom (i detta fall 55mm) så är största bländaren 4.5 - kortfattat kan man säga att detta är hur ljuskänsliga objektiven är, dvs. hur mycket ljus de släpper in. Ett objektiv med en stor bländare t.ex. 2.8 över hela zoomomfånget är ofta väldigt bra, men kostar också därefter, desto ljuskänsligare objektivet är desto dyrare brukar det i regel vara. I mörka ridhus är det A och O att ha ljusstarka objektiv om man överhuvudtaget skall ha en chans att fånga ljuset där inne.


Megapixlar?
Många tror att desto fler megapixlar man har desto bättre är det, det är inte riktigt hela sanningen. De allra flesta av dagens kameror har mellan 6 och 12 megapixlar, där runt 10 är standard för digitala systemkameror. Bara antalet megapixlar säger enbart hur stor bilden kommer att bli i bredd och höjd. Men OM det är pixlar av god kvalité kommer detaljskärpan att öka och bilderna blir som regel bättre, men det finns nackdelar med sensorer som har höga megapixlar, det är enklare att bygga bra sensorer med lägre megapixlar då det är färre pixlar som skall samsas på samma yta, därför kan pixlarna vara större och ljuskänsligare, med andra ord brukar sensorer med lägre megapixlar har bättre brusegenskaper vid höga isotal. Sedan kan jag nämna att filmaffischer har tryckts upp från kameror med 5 megapixlar, så pixlarna spelar inte någon större roll i dagens läge då allt över 5-6 megapixlar räcker till proffessionellt bruk. Kortfattat kan man säga att titta inte på antalet megapixlar, utan kolla upp om det är megapixlar av god kvalité framför kvantitet.


Fokuspunkter?
Om man använder autofokus (Vilket de allra flesta gör) finns det punkter man ser i sökaren där kameran kan söka fokus på, på mer avancerade kameror så söker kameran fokus båda i höjdledd, sidledd och även i djupledd. Oftast räcker det med 3-5 fokuspunkter men i vissa lägen kan det vara befogat att ha fler, om man t.ex. tar ett porträtt och vill sätta fokus på ögonen kan det vara guld värt att ha 9-11 fokuspunkter. Om du t.ex. vill fotografera en springande häst kan det vara en idé att ha fler fokuspunkter då kameran i autofokusläget där den följer objektet då har många olika punkter att arbeta med och kan jobba mer precis än med färre fokuspunkter.


Autofokus?
Autofokus är en motor som oftast finns inbyggt i kamerahuset, i äldre objektiv är det en skruv som skruvas så att objektivet fokuserar fram och tillbaka, medan i nyare objektiv är fokusmotorn inbyggt i objektivet, i de fall där motorn är inbyggt i objektivet brukar fokusering ske snabbare och vara helt tyst (Canons fokusmotor heter USM, Nikons heter AF-S (SWM) och Sigmas heter HSM). Det enda man behöver tänka på är att om huset inte har inbyggd fokusmotor måste objektivet ha det. Det går att använda objektiv utan inbyggd fokusmotor på ett kamerahus utan inbyggd fokusmotor, men då får man fokusera manuellt, däremot brukar det finnas en fokusindikator som är en grön lampa som lyser när du fokus är på rätt plats.


Vilken kamera skall jag ha?
Det viktigaste är att fråga dig själv vad du skall använda kameran till, ska du ha en liten behändig allround kamera som följer med dig överallt är det helt klart en kompaktkamera du skall ha. Vill du däremot ha en kamera som har ett bra grepp och har ett enda objektiv som fixar det mesta så är det kanske en superzoom kamera du skall ha, det är en kamera som har samma sensor som en kompaktkamera, men är något större än en kompakt men mindre än en systemkamera och har ett objektiv som ofta går från 35- 400mm, vilket kan vara praktiskt om man vill ha en allt i ett kamera. Vill man däremot få absolut bästa bildkvalité till priset av transportbehändighet så är det helt klart en systemkamera man skall ha, där kan du anpassa allt efter exakt dina behov och du har en kamera att växa i.
 
Sv: Digitalkamera FAQ

Syftet med detta är att folk skall kunna gå in och läsa lite fakta om kameror generellt och sedan göra en bedömning av vad de behöver när de skall köpa en kamera. Om moderator ser detta så klistra/nåla gärna den här tråden!

Jag kommer att skriva en liknande med lite grundliga begrepp när det gäller själva fotograferandet också, men tyckte att det skulle vara två olika trådar.
 
Sv: Digitalkamera FAQ

Vilken bra guide! Hann abr askumläsa nu, men ska läsa ordenligt när jag hinner:).
 
Sv: Digitalkamera FAQ

Tack så mycket!!, Har precis beställt hem en Canon 350 D så denna texten kom bra till nytta för mig...

Väntar med spänning på fler liknande trådar om fotograferandet, gärna olika tips, vad tänka på vid olika ljusförhållanden t.ex..

All heder åt dig..:bow::bow:
 
Sv: Digitalkamera FAQ

Ingen moderator som orkar nåla denna?
 
Sv: Digitalkamera FAQ

Jag pmade moderator om samma sak men de vill avvakta och se hur mycket kamerafrågor det är. Om det fortsätter frågas mycket eller om det lägger sig lite. Just för att inte foumen ska dränkas i nålade trådar. Så nålning kommer kanske med tiden:).
 
Sv: Digitalkamera FAQ

Puttar denna tråd.

Hjälps åt att hålla de två trådarna levande, för att sprida kunskap!
 
Sv: Digitalkamera FAQ

KL

Den här tråden är lika bra som den andra av Stormogul! :bow::bow::bow:
 
Sv: Digitalkamera FAQ

En fråga:
Vad jag förstår så ska man välja en stor bländare om man vill ha kort skärpedjup. Blir bilden väldigt ljus då? Eller är det mörk den blir?
Och har skärpedjupet något att göra med själva objektivets egenskaper, t.ex att jag får ett större skärpedjup om jag harett objektiv med 1.8 än ett med 3.5-5.6?
 
Sv: Digitalkamera FAQ

En fråga:
Vad jag förstår så ska man välja en stor bländare om man vill ha kort skärpedjup. Blir bilden väldigt ljus då? Eller är det mörk den blir?
Och har skärpedjupet något att göra med själva objektivets egenskaper, t.ex att jag får ett större skärpedjup om jag harett objektiv med 1.8 än ett med 3.5-5.6?
Korspostning (som det heter när man postar samma sak i olika trådar) är sällan uppskattat, kolla svaret på din fråga i den andra tråden HÄR istället. :idea:
 
Sv: Digitalkamera FAQ

:bow::bow: vilken tur att jag började leta bland gamla tråder. Exakt vad jag ville ha för info
 
Sv: Digitalkamera FAQ

Tack stormogul för dina fantastiska trådar, precis vad jag behöver!:bow::bow:

Har en fråga: Vad är skillnaden mellan digital zoom och optisk zoom? Lärde mig detta på en fotokurs men antecknade inte och nu har jag glömt...:angel:
 
Sv: Digitalkamera FAQ

Har en fråga: Vad är skillnaden mellan digital zoom och optisk zoom? Lärde mig detta på en fotokurs men antecknade inte och nu har jag glömt...:angel:

Kom nyss hem från 13 h på jobbet och kan inte sova, so here goes...

Digitalzoom innebär att du helt enkelt förstorar det du ser, likt att du stoppar in en A4 i kopiatorn och ut kommer en A3, helt enkelt jävligt värdelöst...Ta några steg närmare istället...

Medans optiskzoom innebär att du ändrar avståndet (brännvidden) mellan fokalplanet(sensorn i digitalt eller film i det anologa) och "huvudlinsen" (kommer inte ihåg vad det heter(hjälp?)) och på såvis ändrar bildvinkeln som sensorn kommer registera. Genom detta kan du välja om du skall fota bara ansiktet på en person eller hela kroppen utan märkbar kvalitets förlust (avstår från att utveckla resonomanget, självklart påverkar brännvidden andra faktorer men det tar vi inte här).

Optiskzoom är det ända rätta, digitalzoom är enbart ett försjälningsknep eftersom det är svårt att göra kompakta och ljusstarka objektiv med lång brännvidd.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Myrten
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 680
Senast: Mitra
·
A
IT & mobiler Jag är i kameraval och -kval! Jag är en glad hobby/amatörfotograf som fotar en hel del och mest för privat bruk. Bilderna används i...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 306
Senast: Mammadutt
·
IT & mobiler Jag ska köpa en ny kamera (som jag vill utvecklas med, d.v.s. fota lite allt möjligt. Macrobilder, rörelser, porträtt... allt!). Valet...
Svar
10
· Visningar
1 747
Senast: Stormogul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp