Sv: Jag hatar katter!
*lånar knapp*
Men varför är det så jobbigt att ta till enkla medel att hålla katterna borta från trädgården?
I villaområdet där jag bor finns det en hel del inne/utekatter (alltså sådana som bor inomhus men får gå ut regelbundet). Det händer att de kommer in på vår tomt. Om jag inte vill ha dem där så sprutar jag med vattenslangen mot dem eller jagar bort dem under högljudda rop och armviftningar. Efter att ha mötts av detta ett par gånger så brukar de inte återkomma – och om de gör det är det för att hastigt pila igenom trädgården utan att stanna. Problemet löst!! Sandlådor kan täckas med nät eller plywoodskiva på natten och/eller när de inte används så har man enkelt eliminerat kattproblemet utan att göra sig oense med grannarna.
En av mina grannar, som värnar om fågellivet, brukar varje år näta in stammen på de träd där de har regelbundet återkommande småfåglar som har bo och ungar. Detta gör hon utan att knota och på eget initiativ, för att kunna njuta av både fåglar och katter och grannsämja! Ett annat grannpar ringde en gång (telefonnumret stod på namnbrickan) för att säga att våra katter gått in i deras hus, ätit av deras katts mat och sedan lagt sig att sova på soffan!
Vi bad dem att jaga ut dem om/när det hände nästa gång och ringa oss igen om det blev ett återkommande problem. Det slutade med en halvtimmes trevlig konversation om katter i allmänhet och vi har inte hört från dem sedan dess så det upprepade sig uppenbarligen inte. Men vi kanske är ett otroligt tolerant grannsamhälle, *skratt*!
Det är ju så mycket man kan störas av när man bor i villa, själv kan jag tycka att det är jobbigt med fågelskit överallt på uteplatsen och rådjur som äter upp buskar och blommor. Men det är liksom sånt man får ta med i beräkningen... liksom att bor man t.ex. på landet får man kanske räkna med att det ligger en och annan hästskit precis utanför uppfarten från de hästar som passerat...
Nu ska jag hämta lite kaffe och vänta på mothuggen