Jag hatar katter!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Epingla_Linge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 955
Sv: Jag hatar katter!

Absolut inte. Därför hoppas jag verkligen att om lagen om kastrering och ID-märkning går igenom, att man har satt upp fasta gränser så man kan göra nått av det.

Jag hatar katter......Vilken rubrik på ett kattforum...Bara så förvånad..Men säger ändå.."Katten har inte gjort nått fel, det är människan som du ska anklaga"..

JustME83 skrev:
Skulle man inte kunna lägga på något på sandlådorna, under natten och när inga barn är där då? Som sista utväg tycker jag iofs.

Ja, stora råttfällor skulle nog funka.

:eek: Bland alla barn? Låter som en ypprlig idé...

Då åker du dit för djurplågeri eller egenmäktigt förfarande. Man får inte döda andras katter.

Senast ändrad:

*lånar knapp*

Men varför är det så jobbigt att ta till enkla medel att hålla katterna borta från trädgården?

I villaområdet där jag bor finns det en hel del inne/utekatter (alltså sådana som bor inomhus men får gå ut regelbundet). Det händer att de kommer in på vår tomt. Om jag inte vill ha dem där så sprutar jag med vattenslangen mot dem eller jagar bort dem under högljudda rop och armviftningar. Efter att ha mötts av detta ett par gånger så brukar de inte återkomma – och om de gör det är det för att hastigt pila igenom trädgården utan att stanna. Problemet löst!! Sandlådor kan täckas med nät eller plywoodskiva på natten och/eller när de inte används så har man enkelt eliminerat kattproblemet utan att göra sig oense med grannarna.

En av mina grannar, som värnar om fågellivet, brukar varje år näta in stammen på de träd där de har regelbundet återkommande småfåglar som har bo och ungar. Detta gör hon utan att knota och på eget initiativ, för att kunna njuta av både fåglar och katter och grannsämja! Ett annat grannpar ringde en gång (telefonnumret stod på namnbrickan) för att säga att våra katter gått in i deras hus, ätit av deras katts mat och sedan lagt sig att sova på soffan! :eek:
Vi bad dem att jaga ut dem om/när det hände nästa gång och ringa oss igen om det blev ett återkommande problem. Det slutade med en halvtimmes trevlig konversation om katter i allmänhet och vi har inte hört från dem sedan dess så det upprepade sig uppenbarligen inte. Men vi kanske är ett otroligt tolerant grannsamhälle, *skratt*!

Det är ju så mycket man kan störas av när man bor i villa, själv kan jag tycka att det är jobbigt med fågelskit överallt på uteplatsen och rådjur som äter upp buskar och blommor. Men det är liksom sånt man får ta med i beräkningen... liksom att bor man t.ex. på landet får man kanske räkna med att det ligger en och annan hästskit precis utanför uppfarten från de hästar som passerat... ;)

Nu ska jag hämta lite kaffe och vänta på mothuggen :D

Tja, jag håller med dig. För mig skulle det inte heller vara nåt större problem med kattbesök.

Men både du och jag är kattmänniskor, vi kan inte kräva samma förlåtande inställning hos folk som inte har katter, aldrig haft katter och över huvud taget inte gillar katter. Även om vi har lagen i ryggen tycker jag att vi som kattägare måste minimera våra katters störningar även om vi själva inte tycker att det ÄR störningar.

Precis, inte vill man ha en hund springandes in i trädgården och sätta sig och skita i rabatten? Varför är det då ok med katt? Man ska inte behöva jaga i väg dem tycker jag. Det är ägarnas ansvar att hålla koll på sin katt.

Det är egentligen en lite "knivig" fråga...

Kattägaren kan ju, om h*n nu väljer att släppa ut sin katt, inte ha 100% kontroll över vart katten väljer att rör sig.
Jag tycker inte heller att man kan springa omkring och "ha ihjäl" vilka katter som helst, om man nu inte VET att det är en vildkatt...

En lag om kastrering och id-märkning skulle vara bra. Det skulle nog "gynna" alla parter...framförallt katterna då kanske :crazy:

I övrigt tycker jag att det inledande inlägget om att "hata katter", var ett lite "konstigt uttalande".
Det är katternas ägare som du ska bli sur på. Inte katterna. Att innekatter alltid förstör möblerna... ja, det är väl dels en uppfostringfråga...
Dels lider ju inte du av ifall "Svenssons katt" klöser på hans soffa... eller? Det är väl bara att låta bli att skaffa katt??

Ja jag tror stenhårt på en sån lag. Om dom bara ser till att den följs och inte blir en lag som ingen blir straffad för om man inte följer. Lämpligast straff är ju att man blir av med katten, samtidigt så kommer det bli ett helsike att hitta hem till alla, för jag gissar att gansk amånga inte tänker följa lagen.

Epingla_Linge skrev:
Om man har en inne katt så klöser den på alla möbler och soffor så dom blir förstörda.

Då är det väll för väll att du frmodligen inte har katt... ;) Antar jag.

Säger som dom andra gjort. Det är inte kattens fel att den gör sina behov på "fel" ställen. Det är ägarens, om man nu måste skylla på någon.

Måste hålla med om lagen om i-märkning och kastrering.

Då skulle det inte bli så mycket katter i vissa områden som det tydligen är.

O andra sidan skulle inte min 1 vecka gamla kattbebis finnas då förstås men... hmm. *grubblar* :crazy:

Det kommer alltid att finnas katter till dom som vill ha. Men nu finns det för många katter, det måste vi göra nått åt. Det kommer finnas raskatter till dom som vill ha raskatter och huskatter till dom som vill ha huskatter. Men priset på huskatten måste upp, uppfödarna måste ta sitt ansvar och framförallt måste antalet huskattbebisar som föds varje år minska drastiskt.

BeastieBabe skrev:
dock kan kattägaren själv (om den inte vill ha katten inslängd i en kattbur och ivägskickad till polisen) köpa Fy-gel och lägga runt hela sandlådan så att katterna inte går in där

Var får man tag på Fy-Gel? Ungefärligt pris och hur funkar det?

Fullt med katter i området som bara pissar coh skiter i rabatterna. Är mäkta trött på de må jag säga! :mad:

Liknande trådar

Katthälsa Världens underbaraste katt deppade ihop helt när vi kom hem med en bebis. Vi har två barn sedan tidigare, den minsta var 2 när katten...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Tualma
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 080
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
499
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 169
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår