Bukefalos 28 år!

jag känner mig rädd och ledsen..

KasperTim

Trådstartare
Moderator får flytta tråden om den hamnat snett..

Detta kommer bli en novell, förlåt för det.

Tog hem min unghäst 16 Juli 2012, då var han 2,5 år. han stog med min andra häst i samma stall men de fungerade inte som hagkompisar och ingen annan ville ha sin häst ihop med min unghäst, så redan efter 2 veckor så bytte jag stall till ett stall med 3 andra hästar av samma ras. Första 2 veckorna trivdes jag kanonbra i nya stallet, hästen trivdes från dag ett.

jag var helt överlycklig och övertygad om att min lilla älskade unghäst och jag skulle få en så underbar start i livet och att min dröm gått i uppfyllelse, att jag nu äntligen fått en helt egen liten pärla att forma som jag vill, men det ändrades snabbt.

Det började med att stallägaren la kommentarer som "är det väldigt jobbigt att inte fluffa upp höet åt din häst?" det var alltså inte okej att slänga in kakor bara.. Jag svarade med "nej det tycker jag inte, men jag förstår inte vitsen med att fluffa upp höet?" Då var jag snäsig och elak.

Hon stog som en hök och inspekterade när jag mockade i boxen och missade jag en klutt så var hon snabbt dit och plockade upp den eller så påpekade hon att "om du inte mockar ordentligt åt din stackars häst så tycker jag faktiskt att du är en dålig djurägare".

En kväll fick han gå in i sin omockade box för jag var sen ut till stallet då min andra häst olyckligt nog bröt benet, när jag kommer till hans box så ser jag att det sitter en lapp på boxdörren "hej, din häst lider verkligen, han mår inte bra, se in i hans ögon, se hur själen lider. Titta på dig själv och inse vilket djurplågeri och plågare du är av din häst!", jag som redan var psykiskt instabil då, fick då en massa andra konstiga tankar och tårarna bara rann när jag mockade hans box den kvällen..

Efter den dagen så hörde jag varje dag ordet "djurplågare", eller hur dåligt jag skötte honom, att jag inte borde få ha häst, att jag aldrig gjorde något bra med honom osv..

Vissa dagar när jag borstade honom, sadeltränade eller tog en promenad, så fanns alltid stallägarens blick på mig och alltid så fort min häst reagerade så fick jag höra "du gör fel, han är ju rädd för dig!" Jag fick aldrig veta vad som var rätt att göra..

Att varje dag höra dessa saker gjorde ju såklart att jag gick in i mig själv, levde i en bubbla, hästar var inte kul, jag var rädd för dom, jag var rädd för min egen häst, jag ville inte ens se på honom, jag kunde inte titta på honom, jag kunde inte ens smeka hans hals och känna värmen..

Jag berättade för min vän hur det låg till då hon märkte att något var fel, när jag berättat hela historien så åkte vi och hämtade honom direkt, jag gav nån kass bortförklaring till stallägaren, stallade in honom i min väns stall på lösdrift med hennes häst och där är vi nu, fortfarande och allt är frid och fröjd.

Men nu har stallägaren börjat ringa/smsa mig, hon skriver även på facebook, gnäller på mig om kontraktet och stallhyran (som är betald), Säger att jag stulit saker från henne, att jag inte sköter om min häst, ja allt börjar liksom om fast över telefonen. Jag vet inte vad jag ska göra och jag känner hur jag börjar bli sådär osäker och rädd igen :(

Dom få gånger jag har satt ner foten så börjar hon gråta och säga vilken dålig människa hon är, jag blir ju såklart blödig då och känner mig dum och det slutar alltid med att jag säger förlåt. Vilket nu antagligen har gjort att jag är lindad runt hennes lillfinger..

Hur kan jag bli starkare, vad kan jag säga till henne för att inte hamna på hennes nivå men ändå låta vuxen? Jag vill få bort den här tunga känslan från min kropp, jag vill hamna i harmoni igen och komma i balans..

Det var skönt att skriva av sig och jag hoppas att jag kan få något litet tips på hur jag kan "bli av" med henne på ett shysst, moget/vuxet men bestämt sätt.

Jag är en stark person egentligen och inte rädd för att sätta ner fötterna och sparka bakut, men just med henne, det bara går inte, hon tar all energi och gör mig bara osäker.. Hjälp?
 
Sv: jag känner mig rädd och ledsen..

Det låter som en sjuk och manipulativ människa. Tack och lov att du fann kraft och hade möjlighet att flytta din häst. Jag tycker inte att du är skyldig den här människan någonting. Hon borde inte få stjäla mer av din energi. Om du inte orkar ta en diskussion så hade jag nog bara ignorerat personen. Raderat mejl och sms utan att läsa dem. Definitivt raderat på facebook. Byt telefon och skaffa hemligt nummer om hon inte slutar ringa. Varför i all världen ska du ha något med henne att göra? Ni är inte vänner, din häst står inte i hennes stall och du är inte skyldig några pengar. Det är bara, för att tala klarspråk, bullshit från en människa som inte mår bra.
 
Senast ändrad:
Sv: jag känner mig rädd och ledsen..

Be henne sakligt att lämna dig ifred (spara alla SMS etc), om hon inte respekterar dig så påpeka att stalking är ett brott o att du tänker polisanmäla henne om hon inte låter dig vara ifred.
 
Sv: jag känner mig rädd och ledsen..

den uppfattningen har jag av henne också, det här är en människa som inte kommer sluta, hon slutar bara om man säger åt henne, vilket jag helt enkelt är för svag för. Jag har funderat att hota med polisanmälan men samtidigt så känns det inte moget eller vuxet att säga något sådant.
 
Sv: jag känner mig rädd och ledsen..

Skär av all kontakt, låt bli att svara (många telefoner kan du ställa in att de inte ringer) ta bort henne som vän på Facebook och i värsta fall polisanmäl, men så länge det inte är ett reellt fysiskt hot så är det förmodligen mest slöseri med tid.
 
Sv: jag känner mig rädd och ledsen..

Klart du kan anmäla det :) Jag hade blivit vansinnig om jag var dig. Stallhyran, är den betald via banken? I så fall är det ju lätt att skaffa kvitto på att du betalt den.
 
Sv: jag känner mig rädd och ledsen..

Jag har blivit "stalkad" i ett annat avseende och fick bra råd från folk som visste vad de pratade om, som jag följde och det hjälpte, men tog tid.

Nr 1. Tala tydligt om för personen att du vill bli lämnad HELT ifed och att noll kontakt ska ske. Gärna på sms så du har det som bevis om det skulle behövas.

Nr 2. Bryt alla sätt att ta kontakt. Blocka på Facebook, svara aldrig på sms, telesamtal osv. Det kan räcka att du svara på 1 sms av 20 för att ge ny näring åt hennes tjaffs.

Nr 3. Spara alla sms, meddelanden på Facebook mm.

Upphör det inte efter en rimlig tid så meddela vederbörande EN gång att du kommer anmäla om det fortsätter. Dra inte upp andra saker eller försök förklara dig eller försvara dig, meddela bara detta om anmälan. Ta inga diskusioner alls. Det hjälper inte för personen kommer inte att ändra sitt synsätt ändå. Hon har antagligen redan bestämt sig att hon gör rätt. Fortsätter det ändå så anmäl.

För mig tog det 5 månader att få helt tyst på min "stalker" från det jag sa ifrån och gick helt in i tystnad.

Lycka till och var stark// Voff
 
Sv: jag känner mig rädd och ledsen..

Jättebra råd!
Jag har också blivit stalkad, och det enda som till slut hjälpte var total tystnad från min sida. Det dröjde ett tag innan förföljelsen slutade, men ger man ingen näring alls så finns det inget att hugga på.

Jag polisanmälde också, och det var faktiskt bra i mitt fall. Stalkaren var rädd för myndigheter och tyckte det var obehagligt att bli kontaktad av polisen.

Så det är vad du måste göra. Inte svara på något kontaktförsök öht, men spara alla meddelanden från stalkaren för att kunna bevisa vad som hänt.

Och polisanmäla om det inte slutar med det.

Lycka till! Vet hur hemskt det är, förstår att du mår dåligt! Men det finns lösningar på problemet, och så småningom har du lagt det bakom dig.
 
Sv: jag känner mig rädd och ledsen..

Jag tycker Voff har skrivit en jättebra manual. Det viktiga är att komma ihåg att precis ALL respons från dig (hur få och små de än är) är som bensin på eld.

Jag hade nog satt ner foten som Voff skriver, meddelat att om det finns några krav så får stallägaren inkomma med de skriftligen så du kan lämna det vidare för granskning (precisera inte närmare av vem och vad). All övrig kontakt upphör. Nu och för alltid.

Sedan är det bara att stålsätta sig, antingen stegras det som en test av hur fast du står, eller så rinner det ut i sanden och hörs bara som skitsnack på omvägar (inte helt ovanligt).

Stå på dig.
 
Sv: jag känner mig rädd och ledsen..

En annan anledning till att aldrig svara på samtal och sms mm är ifall DU blir anklagad av henne att DU trackar henne...då har du svart på vitt i dina samtalslistor att du inte lyft luren vid hennes samtal eller tagit kontakt med henne och alltså inte har kunnat anklaga/hota/förtala henne. Så det finns mer att vinna på total tystnad. Lovisaleonora ger ett bra tips där ifall hon har något vettigt krav som hon måste framföra till dig. Låt det ske via brev till en neutral person. Skulle brevet inte innehålla något du absolut inte behöver bemöta så svara inte på det men spara det.
 
Sv: jag känner mig rädd och ledsen..

Så skönt att du tog dig därifrån!

Håller helt med Voff. Gör som hon säger är mitt tips också. Att svara ger såna där näring.
 
Sv: jag känner mig rädd och ledsen..

Blockera hennes telefonnr så att hon varken kan ringa eller sms:a. Fråga dinoperatör om du kan göra det själv eller om de måste göra det. Och visst går det att polisanmäla.
 
Sv: jag känner mig rädd och ledsen..

Om jag lät min häst gå in i en omockad box på eftermiddagen och inte fluffade upp höet åt den, skulle du anse mig vara en djurplågare?

Nej, det skulle du med största sannolikhet inte.

Du har med en sjuk energitjuv att göra. Följ råden du har fått och gör dig kvitt denna människa för ditt välmåendes skull.

Håller tummarna för dig och önskar dig en idiotfri vardag!
 
Sv: jag känner mig rädd och ledsen..

Du har kontakt med en udda energitjuv till fd stallägare, jag hade ignorerat precis allt, ÄVEN "hej hur är det med dig" sms, får svarar du på det så kan nästa sms vara "hur går de med stackars hästen " eller liknande.

Skriver hon öppet på facebook om att du snott saker eller r det via meddelande?

Har hon något bekreftelsebehov?

Skulle aldrig ha mage att säga sådanna saker till en människa som inte misskötte sin häst... Vad gör hon med sina hästar till skillnad från dina??

Stå på dig! Kram
 
Sv: jag känner mig rädd och ledsen..

Jättebra att du har kommit ifrån stallet! Ta inte åt dig av det hon har sagt, hon verkar inte ha särskilt mycket stöd för det. Nästa gång hon kontaktar dig tycker jag du bara ska be henne sluta och sedan inte bry dig mer. Oavsett om hon gråter och säger att hon är hemsk eller vad hon nu gör. Det är bara för att hon ska få bekräftelse. Det är inte ditt fel att det har blivit som det blivit, det är hennes och du har ingenting att be om ursäkt för!
 
Sv: jag känner mig rädd och ledsen..

Nja...om detta är en stalker är ju för tidigt att avgöra. TS måste först göra ett klart förtydligande om att hon inte vill ha någon kontakt öht. Det har hon ju inte gjort ännu. Om personen ändå fortsätter att upprepade gånger ta kontakt då kan det börja likna stalking. Ännu har TS inget mer än ev förtal och trakasserier att anmäla. Men den här personen har helt klart ett beteende som kan urarta så det är lika bra att hantera henne direkt som en stalker för att slippa en vidare utvekling.
 
Sv: jag känner mig rädd och ledsen..

Jag har blivit "stalkad" i ett annat avseende och fick bra råd från folk som visste vad de pratade om, som jag följde och det hjälpte, men tog tid.

Nr 1. Tala tydligt om för personen att du vill bli lämnad HELT ifed och att noll kontakt ska ske. Gärna på sms så du har det som bevis om det skulle behövas.

Nr 2. Bryt alla sätt att ta kontakt. Blocka på Facebook, svara aldrig på sms, telesamtal osv. Det kan räcka att du svara på 1 sms av 20 för att ge ny näring åt hennes tjaffs.

Nr 3. Spara alla sms, meddelanden på Facebook mm.

Upphör det inte efter en rimlig tid så meddela vederbörande EN gång att du kommer anmäla om det fortsätter. Dra inte upp andra saker eller försök förklara dig eller försvara dig, meddela bara detta om anmälan. Ta inga diskusioner alls. Det hjälper inte för personen kommer inte att ändra sitt synsätt ändå. Hon har antagligen redan bestämt sig att hon gör rätt. Fortsätter det ändå så anmäl.

För mig tog det 5 månader att få helt tyst på min "stalker" från det jag sa ifrån och gick helt in i tystnad.

Lycka till och var stark// Voff

Jättebra tips här! Vill bara tillägga att ett inspelat samtal är tryggare än sms. Ett sms bevisar bara att det är skrivet på hennes telefon, inte att hon har skrivit det (been there, done that). Och var stenhård med att inte svara på någonting över huvud taget. Som skrivet här ovan, att svara på 1 av 20 sms gör med stor säkerhet hela proceduren längre och krångligare.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 925
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 296
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp