Bukefalos 28 år!

Jag kvävs

Sv: Jag kvävs

Nä, jag vill verkligen inte uppfostra honom. Det var därför jag alltid lade över på honom igen att han visste vad jag tyckte, men att det var upp till honom att göra valet. Han valde aldrig mig och barnen. Men jag kanske var för otydlig och kunde tolkas som att det är ok oavsett vilket val du gör. Det fick ju liksom inga konsekvenser, mer än att han hade kul och sen fick stå ut med en grinig tant hemma några veckor.
 
Sv: Jag kvävs

Det är ändå inte ditt fel alls. Kom ihåg det.
Du hade kunnat göra annorlunda, men det är inte så troligt att facit varit annorlunda.
Jag tror inte att det går att göra om en annan människa, han hade inte varit annorlunda. Er relation hade inte varit annorlunda.
 
Sv: Jag kvävs

Det är inte ditt fel, du gör så gott du kan. Du visste inte hur han var som pappa innan barnen.
Men om han snor dina repliker igen för att låta duktig så var inte tyst, utan säg "men så tyckte du ju inte, det var ju jag som sade det" eller liknande. Du kan även skriva ut mailet där du skrev de grejerna han citerade och visa för familjerätten.

Jag håller helt med. Jag misstänker (efter vad du berättat) att det inte är så att han ändrat åsikt utan han säger det han tror låter bra men har egentligen inte ändrat sitt förhållningssätt. Fråga upp och ifrågasätt.


Hur går det med misstankarna om skakningarna? Tänker du ta med babyn till läkare? Du kan inte bortse från att sonen sade det han sade. Det gäller framtiden, du kommer inte ha någon kontroll över om han skakar henne, du kommer inte se om han gör det. Du borde konfrontera honom, gärna inför familjerätten och se ur han reagerar.

Det undrar jag också. Och kom det upp det här med hans åsikt att lämna barnen sovande, ensam i bil? Eller har jag missat det?

Sedan vill jag bara skicka en styrkekram!
 
Sv: Jag kvävs

Och det värsta är att man inte kan motargumentera på plats och kommentera vilket lögnaktigt svin han är, för då skulle det se ut som om våra relationsproblem överskuggar vår föräldrarelation och barnens bästa.

Men det viktiga är väl inte vad det ser ut som?

Som du beskriver det hela har han enligt din mening aldrig tagit barnens bästa på allvar och det är en del av grunden i relationsproblemet. Tidvis och bitvis är det för mig uppenbart att relationsproblemet stör föräldraskapet och jag fattar inte ens hur (du kan tro att) någon ser det annorlunda eller ens tycker att det är konstigt. Det är väl så det är, bara.

Sen är kanske inte lögnaktigt svin det mest konstruktiva man kan säga, men det är ju en annan sak.
 
Sv: Jag kvävs

Men det viktiga är väl inte vad det ser ut som?

Som du beskriver det hela har han enligt din mening aldrig tagit barnens bästa på allvar och det är en del av grunden i relationsproblemet. Tidvis och bitvis är det för mig uppenbart att relationsproblemet stör föräldraskapet och jag fattar inte ens hur (du kan tro att) någon ser det annorlunda eller ens tycker att det är konstigt. Det är väl så det är, bara.

Sen är kanske inte lögnaktigt svin det mest konstruktiva man kan säga, men det är ju en annan sak.

Håller med.

Och man behöver inte säga "lögnaktigt svin", man kan säga t ex "men nu har jag en HELT annan bild av hur det verkligen är".

Det viktiga är att hans bild av vilken förträfflig person han är, inte går oemotsagd.
 
Sv: Jag kvävs

Och kom det upp det här med hans åsikt att lämna barnen sovande, ensam i bil? Eller har jag missat det?

Det kom upp och han sa att tycker att det är helt okej att göra så. Han försökte säga att han använder babywatchen i de situationerna, men det har faktiskt så gott som aldrig hänt. Den brukar ligga orörd där jag lämnar den på morgonen. Jag kan bara komma ihåg 2 tillfällen då han tagit med sig babywatchen ut från huset. Om han använde den eller inte, det har jag ingen aning om.
 
Sv: Jag kvävs

Men det viktiga är väl inte vad det ser ut som?

Som du beskriver det hela har han enligt din mening aldrig tagit barnens bästa på allvar och det är en del av grunden i relationsproblemet. Tidvis och bitvis är det för mig uppenbart att relationsproblemet stör föräldraskapet och jag fattar inte ens hur (du kan tro att) någon ser det annorlunda eller ens tycker att det är konstigt. Det är väl så det är, bara.

Fast är det inte det? Jag är faktiskt livrädd att jag ska målas ut som en av de där mammorna som tycker att de har ensamrätt på barnen och därför försöker framställa den förträffliga pappan som ett svin. Hur i hela fridens namn ska de veta vem det är av oss två som försöker manipulera? Idag så applåderas ju pappor i många sammanhang, t ex om de lyckas byta en blöja eller frivilligt tar bebisen på en barnvagnspromenad eller bara de uttrycker att de vill träffa barnen någon gång.

Sen är kanske inte lögnaktigt svin det mest konstruktiva man kan säga, men det är ju en annan sak

Nej, och då är vi tillbaka på att jag hamnade i en situation där jag inte var så snabbtänkt. Nästa gång kanske jag är mer förberedd på att slag under bältet kan komma, men jag blev så rosenrasande förbannad och ledsen att "lögnaktigt svin" nog var en av de snällare sakerna jag tänkte på platsen. Jag valde det bästa av två dåliga - jag höll tyst. Självklart fattar jag att det finns en massa saker jag borde ha kontrat med, förstås samlat och konstruktivt, men det är ju just det som är problemet nu. Jag har en atombomb i magen av ilska, sårade känslor och rädslor som jag är livrädd för att den ska brisera i fel sammanhang.
 
Sv: Jag kvävs

Ts, en tanke bara. Dokumenterar du allt som sägs? Det har kanske inget juridiskt bindande värde utan jag tänkte mer för ditt eget minnes skull. Är han manipulativ o gärna får dig att tro att du är ute o cyklar så kan det vara skönt för dig själv att ha nedskrivet vad han faktiskt säger.
 
Sv: Jag kvävs

Håller med.

Och man behöver inte säga "lögnaktigt svin", man kan säga t ex "men nu har jag en HELT annan bild av hur det verkligen är".

Det viktiga är att hans bild av vilken förträfflig person han är, inte går oemotsagd.

Jag läser vad ni skriver och ska samla på mig era förslag på korta kommentarer som säger emot utan att det behöver explodera till fullskaligt bråk.

Som jag sagt tidigare i tråden, jag är lite dum-naiv och jag trodde inte att han skulle sjunka så lågt.

Jag vet inte ens om han gör det för att han verkligen vill eller tror på det, eller om han gör det för att han helt enkelt vill "vinna".
 
Sv: Jag kvävs

Ts, en tanke bara. Dokumenterar du allt som sägs? Det har kanske inget juridiskt bindande värde utan jag tänkte mer för ditt eget minnes skull. Är han manipulativ o gärna får dig att tro att du är ute o cyklar så kan det vara skönt för dig själv att ha nedskrivet vad han faktiskt säger.

Här i tråden kommer det mesta fram som sägs och det är jättebra att gå tillbaka och läsa. Självklart kan inte den här tråden vara juridiskt bindande, men inte heller en dagbok eller liknande. Jag dokumenterar ytterligare i min kalender.
 
Sv: Jag kvävs

Det är svårt att veta.
Men vad det gäller mycket manipulativa människor så tycks en drivkraft vara att just vinna. Jag vet en annan vårdnadshistoria där ena föräldern är mer eller mindre besatt av att visa en bild hur god förälder den är, samma person har aldrig bytt en blöja, aldrig tagit ett nattvak, aldrig varit på ett föräldramöte eller utvecklingssamtal - inte nånsin skjutsat till en aktivitet ens. Men den personen slåss som en galning för att få vårdnad om sina barn, världens bästa och mest perfekta förälder faktiskt, tyvärr så är det många som tror henom eftersom personen ljugit livet igenom och är expert på det, lögnerna kommer hur enkelt och naturligt som helst, dock inte de egna barnen som vägrar att träffas ens (de är stora nog att bestämma det).
 
Sv: Jag kvävs

Du tror inte att hans syster kan ha ett eller två fingrar med i spelet? Tänker på vad du tidigare skrev att han ändrat sig.
 
Sv: Jag kvävs

Här i tråden kommer det mesta fram som sägs och det är jättebra att gå tillbaka och läsa. Självklart kan inte den här tråden vara juridiskt bindande, men inte heller en dagbok eller liknande. Jag dokumenterar ytterligare i min kalender.

Det är jättebra att skriva ned och ha ordning på vad som sagts. Nu är det inte en bevisföring det handlar om utan om trovärdighet.

Ni är båda inne i en process som är väldigt omtumlande. Förhoppningsvis kommer även mannen att få en del nya insikter under resans gång. T ex med hjälp av input från dig och sin syster och andra människor som är med och reagerar. Det är ju något bra egentligen.
 
Sv: Jag kvävs

Jag förstår att du blev överrumplad. Till nästa gång är mitt bästa tips att helt enkelt ifrågasätta och berätta din bild direkt han ljuger eller far med osanningar.
Han:- "Jag brukar låta barnen sova ensamma i bilen med självklart har jag en Babywatch"
Du:- "Det där stämmer inte med min minnesbild. Mig veterligt har du lämnat barnen att sova ensamma i bilden vid ett flertal tillfällen utan Babywatch. Det här är ju en av de saker som vi bråkat om när det gäller barnuppfostran eftersom jag inte tycker att det är ok att göra så.

Typ.
 
Sv: Jag kvävs

trodde inte att han skulle sjunka så lågt.
Det är i såna här situationer det visar sig. Var beredd på det värsta framöver.

Tro inte att ni kan eller behöver hålla nån slags gemensam föräldrafasad på möten o så. Ni är i den situation ni är för att det inte fungerar och ni är oense, det är redan givet. Stå på dig.
 
Sv: Jag kvävs

Det måste vara oerhört svårt för honom att se hur du växer ur det här och att det är du som har hanterat situationen med en imponerande personlig utveckling. Han känner antagligen att "ingenting har förändrats för mig, jag har inte förändrats och det känns väldigt orättvist".

Du håller dig väl inte tills hans plan helt enkelt ;)


Du kan ocksa vanta till nasta "session" och saga nagot i stil med, "Jag blev sa overaskad nar du sa .... att jag tankt mycket pa det, for det stammer inte alls med hur jag har uppfattat situationen/ min minnesbild. Jag minns det sa har ....." eller nagot i den stilen.
 
Sv: Jag kvävs

Jag tror också att det är viktigt att inte låta hans användande av dina argument stå oemotsagda, men till nästa gång är du ju förberedd på hans agerande och kan bemöta det bättre. Dessutom visar det ju att det är en dålig idé att diskutera med honom före nästa möte eftersom du bara ger honom vettiga saker att säga istället för att han får möjlighet att visa vem han egentligen är genom sina egna ogenomtänkta uppfattningar. Släpp efter på repet och låt honom hänga sig själv i det!

Någonstans tidigare i tråden hade någon skrivit att man förlorar sin barnomsorg om man flyttar till annan kommun. Så var det tidigare men inte längre. Den nya hemkommunen är ansvarig för kostnaden vilket innebär att den gamla kommunen måste göra en överenskommelse med den nya kommunen om att betala dem för platsen, men den nya kommunen kan inte kräva att man byter barnomsorg längre. Däremot är det inte alls säkert att man kan ha plats för ena föräldern i gamla kommunen och den andra föräldern i nya för det finns så vitt jag förstått det ingen skyldighet för någon kommun att stå för kostnader för två platser för samma barn (även om jag vet att det händer ibland ändå), och det är väl kanske där som det kan uppstå problem i framtiden om barnen skrivs i nya kommunen och den boendeföräldern vill ha barnomsorg där medan den andra vill ha kvar platsen i den gamla kommunen, och kommunen inte vill ha kostnader på båda ställena.
 
Sv: Jag kvävs

Däremot är det inte alls säkert att man kan ha plats för ena föräldern i gamla kommunen och den andra föräldern i nya för det finns så vitt jag förstått det ingen skyldighet för någon kommun att stå för kostnader för två platser för samma barn (även om jag vet att det händer ibland ändå), och det är väl kanske där som det kan uppstå problem i framtiden om barnen skrivs i nya kommunen och den boendeföräldern vill ha barnomsorg där medan den andra vill ha kvar platsen i den gamla kommunen, och kommunen inte vill ha kostnader på båda ställena.

Komplett och totalt OT, men...
det här var nog den längsta meningen på buke på länge :D
 
Sv: Jag kvävs

Håller med Asa_S i allt hon skriver i första stycket.

Nu känner du ditt motstånd lite bättre, du vet hur han agerar. Ge honom inte mer vettiga argument som egentligen är dina. När han använder dina så får du försöka ladda upp med neutrala markeringar som "ja, det är ju ordagrant precis det vi diskuterade i slutet på juli" eller vad det nu kan vara. Så du gör klart att det är faktiskt precis det du sagt. Om du då inte ger honom mer vettigt, får han själv uttala sig och det lär ju stå i kontrast till det han snott av dig vilket ju på sikt målar bilden rätt klart.

Nu vet du och även de som kan hjälpa er var han står. Och därifrån gäller det att ta avstamp. Klart du är förbannad, besviken, arg, ledsen och upprörd. Och det tar energi. Som fan. Fast i ett skede ger det ju en himla adrenalinkick, som sedan slutar i en lika djup dal som kicken var hög. Jobbigt, men det kommer jämna ut sig efter det här inledande, intensiva skedet. Försök hålla ut så länge.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 232
Senast: Jahaja
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 113
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 142
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp