Jag orkar inte mer...

Jag vet att detta är oerhört känsligt att skriva men hon är inte utsatt för något? Mobbning eller liknande men även olika typer av övergrepp har gett liknade oro i andra fall då stressade barn går tillbaka till stadiet "anala fasen" då dom vill behålla det enda dom kan kontrollera som sitt/ ha koll på i vardagen.

Är hon fysiskt utredd? Ingen diagnos liknande autism kopplat till fasen jag skriver om ovan?

Om allt är bra förövrigt så kanske ni kan börja om med träningen och ge henne stjärnor eller någon annan typ av belöning ju mindre och mindre olyckor som händer? :)

Nu är jag inne och petar men någon "anal fas" finns inte. Det är en term som Freud hittade på på 1800-talet används inte i modern psykologi. Någon koppling mellan denna och autism finns inte heller.
 
Det finns ju underkläder som har blöja inbyggd numera. Kan det vara nåt i skolan? Så behöver hon inte lukta kiss om sina kläder där i alla fall. Tänker att det lätt kan bli en källa för mobbing annars.
Och så fokusera mer på träning och tider hemma.
 
Nu är jag inne och petar men någon "anal fas" finns inte. Det är en term som Freud hittade på på 1800-talet används inte i modern psykologi. Någon koppling mellan denna och autism finns inte heller.

Den används i årets undersköterskeutbildning enligt min väninna :angel:

Och autismen var kopplat till den sena utvecklingen.
 
Tack för alla svar och stöd! Ibland är det skönt att vara få skriva av sig.

Under skoltid verkar det gå bra med toaletten och lärarna är informerade om att om hon räcker upp handen för att hon behöver gå så får hon det. Skolväskan är även packad med extra underbyxor i fall att. Hon har inga problem i skolan, många vänner och duktig undet lektioner, är absolut inte stressad eller mobbad. Hon har skinn på näsan då jag har lärt henne att inte ta någon skit.
Problemet uppstår oftast på fritids efter skolan och hemma då hon har för roligt att leka etc. Vi är konsekventa med att gå på toa innan vi ska lämna huset, vilket ofta funkar men ibland protester.
Som någon nämnt så är det säkert även jag som måste slappna av och byta attityd för om man tänker efter så är det ju inte hela världen... Men det är inte så lätt alltid! Jag vet också att det är föräldrar där ute som brottas med mycket värre situationer utan att bryta ihop, vilka jag beundrar oerhört mycket.
//Krusan
 
Tack för alla svar och stöd! Ibland är det skönt att vara få skriva av sig.

Under skoltid verkar det gå bra med toaletten och lärarna är informerade om att om hon räcker upp handen för att hon behöver gå så får hon det. Skolväskan är även packad med extra underbyxor i fall att. Hon har inga problem i skolan, många vänner och duktig undet lektioner, är absolut inte stressad eller mobbad. Hon har skinn på näsan då jag har lärt henne att inte ta någon skit.
Problemet uppstår oftast på fritids efter skolan och hemma då hon har för roligt att leka etc. Vi är konsekventa med att gå på toa innan vi ska lämna huset, vilket ofta funkar men ibland protester.
Som någon nämnt så är det säkert även jag som måste slappna av och byta attityd för om man tänker efter så är det ju inte hela världen... Men det är inte så lätt alltid! Jag vet också att det är föräldrar där ute som brottas med mycket värre situationer utan att bryta ihop, vilka jag beundrar oerhört mycket.
//Krusan
Kan ni inte försöka diskutera saken i samförstånd och försöka komma överens om att alltid gå på toa -vare sig det behövs eller inte, en gång mellan skolan och fritids innan leken kommit igång. I så fall räcker det kanske hela vägen till hämtning. Diskutera liksom vilken bästa tidpunkten är med varandra (om det så än är när sista lektionen bara nästan är slut ;) ) och så kör hon på det.
 
Jag har arbetat som lärare, vi hade en del barn som behövde stöttning med att komma ihåg att gå på toaletten. Vi satte larm på mobilen för att komma ihåg att påminna. En del barn valde en speciell larmsignal så att vi inte behövde säga något utan de hörde signalen och gick direkt, andra hade vi ett tecken med. Fritidspersonalen borde kunna hitta en lösning för ert barn om det är problematiskt då.
 
Har ni testat med att låta henne spela ett skojigt mobilspel på toa? 1 bana per besök på något lagom snabbt (candycrushliknande eller så) som hon tycker är superkul.

Då får hon kanske ro att sitta kvar + en motvation att gå till toan.
 
Jag har arbetat som lärare, vi hade en del barn som behövde stöttning med att komma ihåg att gå på toaletten. Vi satte larm på mobilen för att komma ihåg att påminna. En del barn valde en speciell larmsignal så att vi inte behövde säga något utan de hörde signalen och gick direkt, andra hade vi ett tecken med. Fritidspersonalen borde kunna hitta en lösning för ert barn om det är problematiskt då.
Jo att lärarna låter barnet gå på toa om det behöver och räcker upp handen låter lite magert som stöd. (Jag trodde nog att barn brukade få gå på toa i de yngre åldrarna om de inte sprang hela tiden.)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 526
S
Hästvård Tänkte inte skriva så mycket här om detta för att man kanske får höra en massa skräckhistorier som gör en ändå mer nervös, men jag tar...
2
Svar
25
· Visningar
2 041
Senast: Skuggabaldur
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 423
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp