Jag orkar inte mer

Sv: Jag orkar inte mer

hon har stårr i träning i skåne, då känner jag tyvärr ingen som kan tänkas ha jobbat med henne...
men fråga ninniw på galoppforumet, hon kan säkert luska mer!!!!

ärligt?
har jag missat nått?
Ston är väl inte SÅ hemska????
jag har då inte råkat ut för nått som inte skulle hänt en valack...
de kan oxå göra illa sig å så...

däremot är jag glad att jag har ett sto å hon har en stokompis som tillskillnad från gossarna INTE biter sönder alla täcken inom en kilometers radie :devil:
+ att jag tycker att ston är mer vakna, allerta! de är MED, de är inte "det"

Glimfeather skrev:
Tack för alla svar.

Hon står i en hörnbox, men stallet är byggt lite dumt så hon har två boxgrannar i alla fall. Det är inte första gången hon sparkat i väggarna, men detta var den första gången väggen har flyttat sig så mycket.

Jag svarade stallägaren och skrev att jag nog ska sälja henne så hon kommer till någon hon har det bättre hos. Då svarade hon att hon har det bra med mig, men kanske lite för bra. Det är nog sant, jag är för mesig.

Nu ska jag äntligen få i mig lite frukost. Jag skriver lite mer sedan.

Hon gillar inte sina grannar. En häst som sparkar i väggarna känner sig trängd och behöver lungn & ro. Hästar är ju av naturen inte skapta för att stå i en liten box, och hon känner sig förmodlingen stressad, hotad och trängd av de två andra grannhästarna. Försök täcka gallerna mellan boxarna, så att hon inte kan se nån av hästarna. hade varit bra om hon hde haft hästar "mittemot" istället, som hon ser ifall hon blir nervös av att stå ensam. Som sagt täck 'sikten' in mot hästarna som står nära henne, annars slutar hon aldrig sparka.

Byt gärna box också, så att det blir ombyte, så att hon inte av vana vet att det står en häst på andra sidan väggen/skynket osv..
I längden kan annars detta leda till att din häst får stora stressymptom och kanske till o med magsår. Och att sälja henne hjälper ju ingen av er, problemet kanske bara fortsätter..

Jag vet att detta hjälper. Jag har tagit emot problemhästar sedan jag var 12 år gammal(till mammas fasa), och det har aldrig misslyckats.
hoppas det går bra!

Messy skrev:
ärligt?
har jag missat nått?

däremot är jag glad att jag har ett sto å hon har en stokompis som tillskillnad från gossarna INTE biter sönder alla täcken inom en kilometers radie :devil:

Jag bara älskar de stona som jag tagit hand om och jag är mer en sto-människa än en valack-människa. Tycker att de stona som jag tagit hand om varit så himla mkt mer personliga än valackanra. Ska jag någon gång köpa häst så får det gärna vara ett sto.

Men har ett sto på foder nu, haft henne i 3 år :love: . Och gråtit över henne har jag gjort många gånger. När hon inte vill och när ridningen gått så himla dåligt i långa perioder. Men då förstår ni kasnke hur jag svävar på måln när hon går bra och gör det jag ber henne om. För när hon går bra så går hon betydligt bättre än många andra. Har fått för mig att valackar går mer eller mindre bra hela tiden, de går liksom med på det mesta.

(obs, vill verkligen inte klanka ner på er som har valackar, men jag personligen har inte haft hand om en valack som kunnat mäta sig med stona)

hi hi :angel: jag har en val. med väldigt mycket humör, otroligt speciell (e. homosassa xx-imperator) det funkar inte alls om man "kräver" något. man måste be om det man vill....
jag vet att det sägs att hästar inte kan vara "hämdlystna", men han kan komma ihåg en gammal oförätt, för att "ge igen när tillfälle ges"
han och hans syster har pricis likadant humör:cool: men otroligt snäll så länge han behandlas med respekt och rättvisa. dock långt ifrån okomplicerad.

Men som sagt, vårt stall är inte byggt så att jag kan flytta henne. Och det är sällan hon sparkar i väggarna och hon är inte stressad inne. Det måste ha varit något som skrämt henne, kanske något blodsugande?

Men hon ska ändå ut på bete snart. Går redan nu i gräshage med enbart pojkvännen, det är det hon gillar mest.

YorkWann: Nej, inte än. Har inte kollat än heller för jag vet ju inte riktigt vart jag ska :p

Jag har en nordsvensk som slängde av mig helt plötsligt efter att jag haft honom i ett år. Det gick så långt att jag inte ville rida honom. Jag fick tips om en jättebra tränare som gav mig massor med råd under nån timma. Nu är hästen som en ängel och jag vet bättre hur jag ska handskas med honom.
Försök att hitta en bra hästmänniska som du kan få hjälp av, det kommer att ge dig så otroligt mycket. Massor med saker som du inte tänker på men som dom ser..
Låt aldrig hästen gå före.
Hästen ska hålla avstånd.
Mata aldrig från din hand.
+ tusen andra tips

Messy skrev:
ärligt?
har jag missat nått?

Nej, ston är inte hemska, men dom är väldigt speciella.

Glimfeather skrev:
Blev för drygt en timme sen väckt av min stallägare som att att jag fick komma ioch ta ut min häst själv för hon hade sparkat sönder stallet och snart skulle stallägaren slå ihjäl henne. Sen slängde hon luren i örat på mig.

Inom fem minuter satt jag i bilen och och tusen hemska tankar for genom mitt huvud. Jag var säker på att när jag kom dit så skulle Bella ha brutit benen elelr så skulle jag bli ihjälsparkad. Det senare hoppades jag väl mer på. Satt och lipade hela vägen. Och när jag kom fram så visade det sig att hon hade sparkat på en av väggarna som hade flyttat sig minst 20 cm. Alla hästar var inne och ingen stallägare syntes till, så jag tog ut alla. Bella var jättesnäll.

Varför fick hon ett sånt raseriutbrott? Hon har tappat en sko och fått gå ensam i paddocken brevid sin pojkvän och en annan kompis. Det har hon gjort förr utan problem. Tänkte vänta med skon tills nästa tisdag när hovis ändå ska sko om, men det blir väl att jag får ringa extrahovisen redan nu.

Jag blir så ledsen. Jag älskar ju den här hästen. Men man kan inte ha en häst som inte uppför sig. Jag önskar att jag aldrig köpt henne. För hur många dagar av de månaderna jag har haft henne har jag mått bra av det? Jag kan inte komma på en enda just nu. Nu vill jag ha bort henne så fort som möjligt bara. Såna som jag ska inte hålla på med hästar. Nu sitter jag här och lipar, min jävla mes.

Min första tanke var: Vad har du för idiot till stallägare? Uppför man sig så? Klarar hon inte att hantera en häst fast hon är stallägare?

Vet inget om din häst. Men det finns ston som flippar ur om dom lämnas ensamma tex. Jag hade ett sånt sto, när våra inackorderingar tog ut hästarna och hon blev kvar sist så slog hon verkligen hovarna i taket vill jag lova. Och taket var inte lågt.

De kom uppspringande och vågade inte ta henne.Det hade jag full förståelse för även om hon var ursnäll bara hon fick komma ut (fast hon kunde ha bråttom på vägen om man inte var mycket tydlig)

Med extra energi i kroppen blev det värre. Menm det upphärde när hon sen hade bott hos oss ett par år och var tryggare. Vissa ston är mycket flockbundna och blir lätt otrygga utan kompisarna. Att gå ifrån en kompis kan vara som att av´bli av med fölet nästan för en del. Det kan göra att de får ett lite radarstyrt beteende ibland när de känner sig lämnade. Men det ska väl en stallägare kunna hantera?

Vet inte hur det är med din, men du får gärna berätta eller hänvisa till nån tråd, jag förstår att du har skrivit om det tidigare.

Senast ändrad av en moderator:

Ston är ofta arbetssammare och ärligare. Hingstar och valacker är oftare lite mer loja. Men inte alla, det finns alla sorter.

Det är inte bara ston som är speciella i lynnet ,aj gahde en gång en fjording vallak som helt utan anleding fick ett utbott å bockade, det va inte små snälla bockningar ,nej, varje ridtur så var det samma visa! han kunde gå hur lungt som helt på lång tygel å i nästa ögonblick formligen explodera å bocka som en rodeo häst, har haft oräkneliga veterinärer hovslagar, häst massörer där för att hitta felet, men inget hittades, det var fel på lynnet, men det värsta va när han fick ett utbrott på en stor väg och reste sig så vi gick omkull å stoppade en massa bilar, sedan fick han boxvial i 6 dagar ,efter 2 dygn, hade han sparkat sönder hela oxem inklusive stallet, stalldörren händre i ena gångjärnet å ute på gårdsplanan stog hästen å betade :/

Hoppas att det ordnar sig med din pålla, jag tror inte att det är något stort problem egentligen :) Skriver inga tips eftersom de jag har på mig har du redan fått höra av andra! :P

Jo, någon sa något om att snoka om din häst, hittade faktiskt en hel del om hennes starter och om henne på Galoppsport.se ;) Ville bara säga det! Där kan man ju alltid kika in om man är nyfiken...

Glimfeather skrev:
Okej. Tack! Det ska jag absolut köpa, på sommaren flyger skorna var och varannan dag tycker jag :crazy:

Finns i Sverige har sett dem bla på Eko faktiskt. Ovärderliga om hästen tappar skor. De kan tycka det känns konstigt i början men de
vänjer sig efter en stund. På min fick jag skära ner bakkanten för den häst som skulle ha den (fullblod) fick skav i karleden annars.

Ang sparkar så kanske hon trycker ut väggen med rumpan? Vet du att hon sparkar? Hur som helst, om väggen flyttar sig behöver stallägaren bara slå i stoppar i golvet utanför, det borde redan finnas, väggen ska inte kunna flytta sig.

Sen om det är sparkar finns gummimattor som dämpar, dyrt, men är det bara en viss vägg hon slår mot så kanske det är värt det.

Senast ändrad av en moderator:

Min fullblodsdam sparkade också sönder boxen totalt när vi fick hem henne spelade ingen roll hur mkt hon reds osv hon hade inte ont var inte stressad eller nånting men sen en dag vi fick hem henne i slutet på oktober och någon gång i februari när hon visste vart hon bodde så fick hon springa in i stallet själv från hagen precis som de andra hästarna å hon ställde sig i en av dem tomma spiltorna :eek: :eek: :eek: och sen dess har hon fått stå där och varit lugn och fin.. hon kände väl att det var det "rummet" hon ville ha... men tror inte alls att du är dålig dem är lite knäppa dem där fullblodstjejerna ibland min tant e 16 år nu och hon e som hon e fortfarande men de e bara kämpa på de blir bättre så småning om :) Du löser problemen ska du se vänta bara, ta mkt hjälp av andra om du får slut på ideeér så kommer ni nog på nå bra :)

Lycka till!

en gammal galoppör på vårt stall är ungefär likadan.
man ser märkena efter hans hovar på väggarna och även boxdörrens underdel har böjts utåt. han är nervig av sig, kan få sådana utbrott att man måste släppa ut honom+tjejen i hagen mitt i natten, innan han river hela stallet. fullblod vettu.
Vi undrade vad fan han höll på med på nätterna, men nu har han börjat med det här på dagarna också.
Han får några slags utbrott, ser ut som epilepsi, lägger sig ner o sparkar, stönar, visar ögonvitorna.

kan det vara epilepsi hon har då?

Har inte orkat läsa hela tråden. Men har ni tänkt på att testa era hästar för magnesiumbrist? En nervig häst kan ha en sådan brist, eller ändå behöva ett sådant tillskott.

En annan grej som jag tycker fler ska kolla, som har nerviga hästar i stallet, och har gjutet golv.

Svag el kan läcka ut i golvet, så det blir svagt strömförande faktiskt, och känsligare hästar, kan reagera kraftift på detta.

Ta ut en elektriker, och kolla, att så inte är fallet.

Måste bara skriva....

Du är med all säkerhet ingen "kass" ryttare. En kass ryttare erkänner aldrig sina misstag.
Vi kan alla bli bättre ingen är perfekt och du verkar vara en väldigt ödmjuk person, bara det ger dig en stooor fördel.
Försök att få hjälp av någon du litar på... Har du inte råd till en dyr tränare så känner du kanske någon som du ser upp till när det gäller hästar. Jag bad en jämnårig kompis att hjälpa mig mot en mindre peng. Funkade jättebra.
Kanske din medryttare kan ge dig lite tips?

Tycker du ska väga fördelar mot nackdelar innan du bestämmer dig om du ska sälja. En häst kostar mkt pengar och tar massa tid och därför ska man må bra av och hålla på med den. Gör du inte det så tycker jag du ska sälja. Men vänta med att bestämma dig tills den här händelsen är glömd så du kan se objektivt på saken och inte gör något du ångrar.

Som sagt, tycker du verkar vara en ödmjuk och vänlig människa och sådana tror jag alltid kan komma långt med hästar.

Kramar

Förresten så tyckte jag att förslaget om lösdrift verkar väl värt att överväga. Hon skulle kanske bli mer harmonisk om hon fick ströva fritt om nätterna med?

Liknande trådar

Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en... 2
Svar
23
· Visningar
3 212
Senast: Celestan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 614
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 633
Senast: Liten
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort... 2
Svar
24
· Visningar
3 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Födda-24
Tillbaka