Jag orkar inte mer

Sv: Jag orkar inte mer

Galler är ett måste.. få upp dem till att börja med.

Men hur skulle hon vara om hon fick gå på lösdrift istället?

När jag ser hur du beskriver din häst låter hon VÄLDIGT understimulerad.
Är hon inriden eller inkörd? Jag själv har en unghäst och jag leker emd honom för att inte få honom understimulerad. Annars kan en boll vara en bra ide. Eller att man hänger upp kålrötter i taket samt morötter då har hästen något att göra. Kan det vara så att hon står bredvid någon häst som hon bråkar mkt med?
Om hon rids kan du försöka galoppera mer eller träna mer dressyr det brukar få de flesta hästar lugnare. Jag hade en häst såsom den du besrkiver men ju mer vi red och ju mer roligt vi hade och gjorde nya roliga saker desto roligare hade hästen och ju trevligare blev han .
Eftersom du intebesrkiver hur hon är i temperamentet eller vilken typ eller ålder kan man inte bara dra slutasatser. men det troligaste är att hon är väldigt understimulerad.
Försök rida mer och lek med henne.

marybary90 skrev:
en gammal galoppör på vårt stall är ungefär likadan.
man ser märkena efter hans hovar på väggarna och även boxdörrens underdel har böjts utåt. han är nervig av sig, kan få sådana utbrott att man måste släppa ut honom+tjejen i hagen mitt i natten, innan han river hela stallet. fullblod vettu.
Vi undrade vad fan han höll på med på nätterna, men nu har han börjat med det här på dagarna också.
Han får några slags utbrott, ser ut som epilepsi, lägger sig ner o sparkar, stönar, visar ögonvitorna.

kan det vara epilepsi hon har då?

Ja du inte är det något som fullbod brukar göra i alla fall. Kolik?
Kolla upp hästen istället för att tokförklara den pga rasen. Verkar ju må mkt dåligt.
En häst en bekant hade för många år sen fick utbrott vilket berodde på allvarliga inre skador av parasiter. Den fick avlivas.
Självklart gör inte hästen som du beksriver för att det är et t fullblod utan för att den har ont på något sätt.

Ni vet väl; Att en valack SÄGER MAN TILL,
En Hingst BER man,
Till ett sto SKRIVER MAN EN ANSÖKAN I 7 EXEMPLAR!!

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Pga sånt här som jag vägrar ha annat än valacker...

Hon är väl säkert brunstig nu som det är vår? Då blir dom extra jobbiga och besvärliga. De har funnits massa ston i stallet genom åren varav endast Två har varit "normala i huvudet" hela tiden. Dom andra har varit griniga och sparkat sönder båda inredning och andra hästar om dom fick chansen. :crazy:

Det är nog inte du som gjort nåt fel, annat än att köpa ett sto.. Sjukt många som blir omöjliga vid brunst. Du kanske kan prova att ge någon form av örtblanding, finns flera som har bra effekt på ston som är irritabla.

Tycker inte du ska göra dig av med henne om du tycker om henne i övrigt! :)

Har inte orkat läsa alla svar. Men tack allihopa.

Centaur: Ja, hon brunstar, men brukar annarr blir mycket lugnare och gosigare vid brunst.

oopsie: Stallägaren tar alltid ut min häst först.

ellinor_max: Inriden och har alltid något att äta på. Går alltid med andra hästar.

Ni som föreslår lösdrift: Jag har skrivit på flera ställen att hon trivs bättre så och jag ska leta upp ett stall där hon ska bo till hösten, om jag har kvar henne då.

Nu ger jag upp. Jag orkar inte med den här hästen mer.

Medryttaren ringde i morse. Bella hade varit helt tokig igår, inte så konstigt eftersom hon inte fick gå ut, men sedan hade hon varit jättespänd när hon longerade.

Vi åkte dit och longerade idag och hon är jättespänd. Ska ringa massören.

Fan, säger jag bara. Vad i helvete har jag gjort för att förtjäna den här hästen? Jag önskar att jag aldrig hade köpt henne.

nej jag/vi har inte haft några tankar på att det är kolik, i övrigt är han normal och reser sig upp som ingenting, ruskar bara av sig.

Hjälp, hade min gjort så hade jag kollat upp det med en gång! Har du gjort det? Skitläskigt ju!

Hur då stel? Är hon halt? Ont någonstans? Är det något som står fel till lär du ju såklart återställa det först!

Men har du problem med ridning, hantering, lastning eller liknande (som jag uppfattat att du har) kan jag svära på att han hjälper dig!

Ja, jag skrev det några inlägg högre upp. Hon är spänd i musklerna och går orent höger bak :( Kan vara för att hon tappade en baksko och fick gå utan i tre dagar. Sedan har hon varit spänd och stirrig i helgen och lekt med valacken. Ska ta ut massören i vilket fall så jag får se vad hon säger.

Läste på hans sida, han verkar ju super!

Jaha det var ju synd:( Vet du varför hon är stel då? Hon har inte sträckt sig då? Har hon ont i kroppen, om du tex "trycker och drar" på ryggen? kan ju vara för skon också om hon är känslig som sagt...

Han ÄR super! Han hade nog varit perfekt för dig och din häst:bow:

Nä, jag vet inte. Hon fick nya skor igår och det hade medryttaren hand om men när hon skulle rida var bella helt tokig så hon longerade innan och såg att hon gick och var spänd i hela kroppen. Hovslagaren och stallägaren var ute och kollade också. Och idag kollade vi igen, inte lika stel, men det syntes ju på benet att det var nåt fel, även om det bara syntes väldigt lite :(

Hon är alltid lite känslig på ryggen, i perioder är hon känslig av att man pillar överallt och ibland går det bra. Men vet har kollat på ryggen så nu är det massörens tur.

Okej. Är det på det benet hon var skolös på? Har hon varit helt frisk någon gång? Tycker det är något med henne lite hela tiden =/
Du kan inte massera själv? Ta liniment och ha på ryggen och baken och tryck och dra med nederdelen av handflatan. Hade ju vart bra om du kunde massera själv:)

Även om du behöver hjälp med hantering så skulle han lätt hjälpa! Fixa ihop några människor och ta dit honom för en dag?

Har sett att du hade ungefär samma tråd för ett år sen: Citerar:

Alltså, jag kan inte fatta vad det är med min häst! hon brukar vara så lugn och fredlig, i perioder kan hon till och med äta ur samma hög som ponnyn. nu är hon som ett monster. sparkar i väggarna så brädor flyger och föderbordet är inte det vackraste just nu. jag blir så trött på henne! har bara lust att göra mig av med henne med en gång! nu har hon sparkat av sig en sko och sprarkat upp tre sår på ena benet och två på det andra. jag tror hon brunstar, men det har hon gjort i evigheter nu. hon bor ju tillsammans med ponnyn i en stor box för de fuknade ju tillsammans förr, men han ska få en egen spilta till helgen så han slipper henne. ska jag kanske låta ponnyn vara ute inatt? ha dörren öppen ifall han vill komma in? det är ganska varmt ute, inte målnigt eller blåsigt och han har mycket päls.

Då var du också trött på henne. Du skrev också att "hon helst är inne men ponnyn ute". Hur stämmer det med att att hon skulle trivas med lösdrift?

Jag blir lite förvirrad.

Du har också skrivit om att hon är svår att rida ut på. Hon respekterar dej inte. Det verkar på dina inlägg som om ni har kommit lite fel i förhållande till varandra.

Nu ver jag ju inte óm du är en sån som vräker ur allt du känner för stunden utan att det betyder så mycket? MEn om du menar allvar, kanske du ska fundera ett varv till.

Kanske är hon fel häst för dej? Du ska kanske tänka igenom det på allvar. Hur länge har du haft henne? Man ska inte känna som du gör i perioder, tycker jag. Du kanske skulle ha en lugn snäll läromästare istället. Medryttaren verkar ju trivas bättre med henne så kanske ska hon köpa hästen?
Ang allt du skrev för ett år sen verkar hon dels understimulerad, dels jobbig i brunsten och därav överkänslig. Kanske skulle örter hjälpa?

För hästens skull, tänk igenom hur du vill ha det. Vad är du beredd att göra för att få till en förändring? Vilken typ av häst passar dej bäst?

Ang stelhet mm kan det vara ömhet efter skoningen eftersom hon tydligen var utan sko ett tag.? Hittar du skäl (fel på henne) för att "slippa" rida? Det vore du inte den första som gör. Det har jag sett en hel del av när folk skaffar hästar de inte riktigt grejar. Det är så synd när det händer, då är det bättre att ta hjälp eller sälja och skaffa en häst du kan ha glädje av. Känsligheten i rygg och hud kan bero på brunsten tex.

Hoppas du inte tar illa upp. Du är lika gammal ser jag som min yngsta dotter så ajg vill inte såra dej. Det kan vara svårt när man är så ung att klara en massa problem på egen hand. För att inte tala om alla kostnader. Och då ska man väl ha kul med hästen när man lägger ner så mycket?

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är samma ben.

Jag vet att hon är sjuk jämt. Var frisk från Januari tills nu. Har knappt fått igång henne :crazy: Jag är så trött på det här. Vad jag än gör så blir det fel.

Men jag tar hellre ut ett proffs. Hon är jättebra, kom ut när Bella hade kolik och vi inte fick tag på nån vet som kunde komma (hon är homeopat också). Vill inte göra fel och när hon kommer så kan hon visa mig.

Mitt självförtroende är i botten just nu. Har typ lipat hela dagen. Kompisarna trodde jag ville mörda någon.

Liknande trådar

Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en... 2
Svar
23
· Visningar
3 212
Senast: Celestan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 616
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 633
Senast: Liten
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort... 2
Svar
24
· Visningar
3 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Vi som letar häst II
  • Födda-24
Tillbaka