Jag ska köpa en Golf

Bättre effekt med bakhjulsdrift? Men så i gengäld så är väl framhjulsdrivet bättre på hala vintervägar?
 
Ha-ha! Försök du dra ett hästsläp i aldrig så lite halka (räckte för mig med lite gegg på gårdplanen) med framhjulsdrivet! Du kommer INGENSTANS kan jag meddela. Hade en rolig episod på väg till en träning utanför Tomelilla förra årsskiftet. Höll på att kana bakåt i snömodd när jag skulle uppför lutet utanför Sjöbo. DÅ kan man snacka om panik!

För att inte tala om att häva sladd (vilket jag samma resa fick göra två gånger) med hästsläp och fullt med mötande trafik :(
 
Och jag köper INTE bakhjulsdrivet igen.

Visst, en aning bättre att dra med. MEN, det är faktiskt ingen större skillnad när det kommer till glashala uppförsbackar med stopp och start i (som är mitt stora problem vintertid).

Och efter att ha åkt bakhjulsdrivet två vintrar så tack men NEJ tack. Trots brutalt mycket vikt över hjulaxeln så fick man passa sig väääldigt noga för att inte bakänden skulle börja vifta.

Döremot finns det en ENORM fördel med bakhjulsdrivet. En bakhjulsdriven bil du får sladd med har du en chans att styra om framdelen fortfarande har grepp. Med en framhjulsdriven åker du dit nosen petar. Höll på att klippa ett träd innan jag vant om mig :crazy: Å andra sidan hade jag lite för många karusellpkningar på (tack och lov tom) väg och lite för många NDU (nära döden upplevelser) när bakhjulsdrivna Volvon tappade greppet bak. Och det gjorde den gärna och ofta, även vid MYCKET planerad och anpassa körning i låga hastigheter.

Med släp på blir den mindre benägen att svassa runt med baken, men som sagt, där jag velat se avgörande skillnad - i hala uppförsbackar med stopp och start - så fanns ingen skillnad.

Så, ska jag köpa något annat än framhjulsdrivet igen blir det fyrhjulsdrift =)
 
Shit! Ok, jag ger mig! :D
Tappade precis lusten till hela grejen med bilar och hästtransporter tror jag! :crazy:
 
Där ser man hur olika man uppfattar det!
Har bara kört bakhjulsdrivet en gång och det var på körskolan, och det var så länge sen att jag knappt minns hur det var om det var nån skillnad, däremot minns jag att bilen gärna kasade hit och dit trots mycket försiktig gas och broms, och hade en massa inbyggda funktioner för att häva sladd (BMW). Något jag inte upplevt med övriga bilar jag kört med (och de har inga såna funktioner ;))
 
Har en Octavia 4x4 1.8T får dra 1500kg på B-kort. Billiga på insidan, ja det är möjligt, men inte så mycket billigare så att jag kan tänka mig att lägga 50-100 till för att få en VW eller Audi, med samma teknik. Vi är jättenöjda och rekommenderar gärna bilen. Relativt liten bil som är pigg och får dra mycket men som är besinsnål och som bonus dessutom är billig i inköp. Den drar runt litern när vi drar hästtransport.
 
ursäkta att jag kommer med frågor som inte hör till trådskrivarens ämne.. dessutom har jag rätt så korkade frågor :o

Jag har fått för mig att det är volvo man ska ha som dragbil, vilket jag just nu försöker övertyga resten av familjen om. Det är väl starka motorer i dem, så att man slipper krypa uppför backarna trots att man drar lagligt?
Och både 740 och 940 är väl bakhjulsdrivna? (Iaf tar jag för givet att 940 är det då du vill ha bakhjulsdrivet och letar 945:a)
 
Ja de är bakhjulsdrivna (740, 940)

Nej du kommer inte nödvändigtvis undan problemet att det sackar i backarna (dock inte så extremt som med en liten bil). Beroende på motoreffekt och ffa hur gammal bilen är så kan du får mer elelr mindre sackning i backarna beroende på hur tungt du drar. Detta problem är dock något även en hel del nya bilar dras med i branta backar.

Men Volvo funkar bra att dra med ja, och måååååånga hästmänniskor drar med volvo.

JAG är dock inte sådär överdrivet imponerad. Haft både 245 och 740 och de drar stadigt och bra, men bakhjulsdriften ger problem i hala uppförsbackar med stopp i (det gör iofs framhjulsdrift med, men jag tycker inte om bakhjulsdriften när man kör UTAN släp). Sackar en aning i backarna båda två, detsamam för 850 och 945. Men det är fullt överkomligt sackande och i sega, långa backar. (Typ om man åker 55:an från Uppsala till Norrköping och åker över jääättehöööga bron *s*)

Det finns bättre dragbilar än Volvo dock.. Men vill man ha en billig bil, lätt att laga, lätt att få tag i reservdelar, som går mil efter mil och som får dra mycket på B kort så är Saab och Volvo bra. Och mååånga drar med Volvo som sagt. =)
 
Jodå, de Volvo du nämner (som jag vill ha) är bakhjulsdrivna. Har dragit med 855 också, men usch... (är som sagt allergisk mot framhjulsdrivet på dragbilar ;))

Visst krävs det lite kräm i motorn också, men om man tittar på min 2 liters Saab sin jag har idag och jämför med den 2 liters Mondeo jag kör emellanåt tar jag ju Saaben vilken dag som helst (jo, jag vet - liter säger inte så mycket om effekt).

Volvo är törstiga, billiga att serva och goa packåsnor. Saab är något mindre törstiga (min då), lite dyrare att serva och inte kul att försöka packa in i :D
 
Jag anser att du har fel här. Tillverkaren väljer att registrera en bil efter vad tillverkaren anser att den kan dra. Detta är ingen rekommendeation utan släpvagnsvikten står i registreringsbeviset och blir därför tvingande.

Om vi pratar om just Golf så skiljer sig släpvagnsvikten väldigt mycket från tex en 1.4 till tex en 2.3. Det är inte bara motorstyrkan som gjort att VW valt att ha olika tillåtna släpvagnsvikter utan en starkare motor kan mycket väl innebära att andra saker på bilen är starkare. Jag vet inte hur det är med just Golf men drivlinan, hjulupphägningar, fjädring osv kan ändras för att klara en starkare motor.

Fast egentligen behöver du kanske inte bry dig om allt detta om du inte vill. Det räcker ju att du ser till att du får dra den transporten du ämnar använda! ;) Och om man skall akut till djursjukhus tex så skulle jag även köra olagligt om det var kris!

Sen tycker jag att framhjulsdrift inte är optimalt när man drar släp. Men om du kör sällan och dessutom i Skåne så är det väl helt OK.
 
Nej, nej, nej! Thomas, vi som brukar vara så överens! :D

Jag bor OCKSÅ i Skåne, det hjälper inte. Framhjulsdrivet SUGER (när man har släp där bak, ska man nöjesköra i liten sportbil har jag gärna en framhjulsdriven :banana:)
 
Vi är nog överens egentligen ;)

Jag kör själv fyrhjulsdrivet, det enda jag tycker är bra nog när man drar släp.

Om man tänker på ursprungsfrågan från dreamer där det gäller att hon skall kunna använda bilen som dragbil sällan och mer i nödfall så anser jag att framhjulsdrivet kan duga.

Men när det gäller sportbilar så skall det ju vara bakhjulsdrift. Framhjulsdrift är för mesar. :devil:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 401
Fritid Nu behöver jag göra mig av med min bil och köpa en annan. Jag kommer inte undan längre. Frågan är bara vad jag ska byta till. Dragkula...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
7 487
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt...
2
Svar
33
· Visningar
2 452
Utrustning Dags för att köpa hästfinka. :angel: Nu undrar jag såklart vilka märken och modeller ni rekommenderar. Jag ska lasta en islandshäst på...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 910
Senast: robl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp