Dragbil - Jeep, eller?

Sv: Dragbil - Jeep, eller?

*knapplån*

För oss blev det en chockhöjning av försäkringen när vi vägde upp släpet till 2100 kg. Nu var det sex år sedan (har jag för mig) så jag kommer inte ihåg exakt hur stor höjningen blev, men jag tror det var ungefär 100 % ökning.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Jag tittade i mina gamla papper nu. Helförsäkring för mitt 3500 kg hästsläp kostade 2200kr/år. If. Såldes i januari 2011. Dock var det 8000kr i självrisk.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Knapplån

Jag förstår att en del oroar sig för detta med vikterna, men det får ni nog lämna till mig tror jag. ;-)
Någon hade räknat på en Jeep Grand Cherokee och kommit fram till att det inte funkade men det var ju inte en sån jag ville ha utan en vanlig Cherokee. En helt annan bil alltså. "Vanliga" Cherokeen bör funka med släpet jag har. 1990 som totalvikt tycker jag är helt okej och jag förundras över att ingen frågat vilket släp det är, vad som är maxlast eller för den delen vilka hästar jag har. Hur som helst är ju inte det relevant för frågan men jag undrar lite vad det har med något att göra - jag vill ha hjälp med bilen ju! :-) Släp har jag redan, och den byter jag inte ut.

Vad beträffar E-tillägget så kanske det också blir av senare i år men som det är nu så ska både jag och mor kunna köra hästarna med bil och släp. Och då är det ett ekipage på utökad b som gäller. Då vi två bara har vanligt B just nu skulle BE alltså gå på allt mellan 5000-10000 beroende på var vi hittar bäst deal och det fungerar tyvärr inte just nu. Hade det gjort det hade jag naturligtvis inte behövt skapa den här tråden, för då hade det varit betydligt lättare alltsammans.

Hur som helst. Jag har tagit till mig av era åsikter om Jeep, även om det hugger till i hjärtat! Ska titta närmare på en del av dom modeller som har nämnts här. Ni som bara har ondgjort er över Jeep men inte själva kommit med något förslag - vad har ni för någon bil då? Jag vill ha era tips också. :-)
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Jag har inga problem med Jeep. Har haft en cherokee av äldre modell som var hur bra som helst. Därefter har vi kört med volvo mest. Uppdaterade oss med en lite dyrare bil, en Kia Sorento-08 diesel...den slår alla bilar jag någonsin haft som dragbil.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Mitsu L200 (diesel) som packåsna, Range Rover Sport som dragbil när det blir riktigt tungt (bensin) och Volvo XC70 (bensin) när jag vill sitta bra och inte dra över 1800 kg.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

*knapplån*

För oss blev det en chockhöjning av försäkringen när vi vägde upp släpet till 2100 kg. Nu var det sex år sedan (har jag för mig) så jag kommer inte ihåg exakt hur stor höjningen blev, men jag tror det var ungefär 100 % ökning.

Vet du varför de blir så dyra att försäkra när man väger upp dem till 2000 och över?

Jag tittade i mina gamla papper nu. Helförsäkring för mitt 3500 kg hästsläp kostade 2200kr/år. If. Såldes i januari 2011. Dock var det 8000kr i självrisk.

Ja och jag betalar 500 för mitt 1990kg en 09a. Så det är nästan 2000kr om år i försäkring som blir en helt onödig utgift när jag inte har behovet för mer lastvikt. :)
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Så väldigt mycket det skiljer sig.

Min vagn får dra 2,4 ton.
Försäkring 579 kr/år hos Dina försäkringar.
Självrisk: 2000 kr
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Jag satt en dag och jämförde en bunt försäkringar. Förde över de flesta till Dina och sparar 6-7 000 per år. Inte dumt.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Nej, jag har inte ifrågasatt det utan bara konstaterat att det blev rejält mycket dyrare. Några hundralappar på skatten var ju inte så farligt, men just försäkringen var en överraskning.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

KL

Kan nu rapportera att det blev en Jeep Cherokee Sport, -97, till slut.
Efter mycket vånda kändes den bäst och efter att ha haft den i en vecka och kört dagligen kan jag säga att jag fullkomligt älskar den! Den har nog banne mig allt (förutom åkkomfort och snygg insida :-D ).

Vi har även kört släp, fast bara tomt än så länge. Det bådar gott hittills men i morgon är det dags för "eldprov", med hästar och allt i lådan. Måste erkänna att det är bensinmätaren som ger mig störst ångest just nu.... Även om just bensinförbrukningen nog är det som har varit den mest positiva överraskningen hittills.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Nu återupplivar jag min egen tråd!

Det är nämligen så att vår ekonomiska situation har fixat sig så fint att vi nu har möjlighet att köpa en ny(are) bil. Jeepen är min älskling så den säljer vi aldrig men jag får acceptera att andra inte tycker att det är lika roligt att skumpa runt i den som jag :D

Denna gången ligger budgeten på max 130 000. Vi har funderat på Volkswagen (Passat, Touareg, Tiguan), Volvo XC70, Ford Kuga. Vilket alternativ är bäst, om man vill kunna dra två hästar? Finns det andra alternativ som är bättre?

Krav på bilen;
Ska kunna dra två hästar (släpet har totalvikt på 1990)
Gärna diesel och ganska snål i drift
2005 eller nyare (så att inte skatten är svinhög)
Gärna hyfsad i pris sett till reparationer
Driftsäker
BRA att dra släp med, då går det att kompromissa med resten ganska mycket.

Fick många bra tips förra gången så hoppas på en repris av det nu. :-)
 

Liknande trådar

Fordon Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt...
2
Svar
33
· Visningar
2 452
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 144
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 619
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp