Sv: Jag ska köpa hund!
Hej!
Först o främst: Mitt inlägg var INTE bara riktat till Dig. Kanske var dumt att lån din knapp, då vi ju haft liknande diskussioner förr.
Du ska INTE sluta säga din åsikt - vem har sagt att den är FEL? JAG tycker bara annorlunda än du, och jag framför bara MIN åsikt

.
MIN åsikt är dock att det "skrivs mycket på näsan" här på hundforum, och jag upplever att det finns mer av "besserwisserattityd" här än på hästforumen, även om den givetvis förekommer där med.
Det är inte helt sällan någon potentiell förstagångshundköpare får höra att hon är för ung, för ovan, för si eller för så, även fast hela ursprungsinlägget andas ambition att lära mer och göra rätt. Tycker bara det vore synd om folk som faktiskt skulle kunna ge en hund ett utmärkt liv blir avskräckta efter att ha fått höra att de nog inte kvalificerar som mattar/hussar.
Har i flera inlägg läst att man avråder folk i de äldre tonåren att skaffa hund för att man inte vet hur livet ska bli (ungefär och förkortat). Tycker inte det är något bra argument, för om man bara skaffar sitt djur (för detta gäller ju faktiskt katt och i viss mån häst med - även om en häst kanske är lättare att sälja så att den får ett fortsatt bra liv än vad det är att omplacera katt/hund) med öppna ögon och vet att "hur det än blir så är det jag o vovven" så är det inga bekymmer. Har själv varit "låst" från t ex längre utlandsstudier (och är ändå språklärare i botten...) p g a katter o häst (hund har jag ju skaffat först nu), men visste det ju från början när jag valde att skaffa djur!
Så, som sagt, det är vad JAG tycker. Kan inte säga om det är rätt eller fel...