Bukefalos 28 år!

Jag ska skaffa katt!!

Tack @Emuliiaa :bump: Jag längtar så himla mycket nu när jag har hängt lite på Katt :)

Hunden är kattvan, hon äääälskar katter! Väldigt duktig med kommunikationen och vill bara pussas med dem. Katten är inte alls hundvan dock. Lite därför uppfödaren rekommenderade henne - inte för att hon inte är hundvan alltså, utan för att hon är lugn och sansad :p Uppfödaren trodde hon var den av katterna som skulle klara hunden bäst.

Kattlådan kommer stå i ett hörn i badrummet :) Hunden går aldrig in i badrummet om inte jag är där.
 
Tack @Emuliiaa :bump: Jag längtar så himla mycket nu när jag har hängt lite på Katt :)

Hunden är kattvan, hon äääälskar katter! Väldigt duktig med kommunikationen och vill bara pussas med dem. Katten är inte alls hundvan dock. Lite därför uppfödaren rekommenderade henne - inte för att hon inte är hundvan alltså, utan för att hon är lugn och sansad :p Uppfödaren trodde hon var den av katterna som skulle klara hunden bäst.

Kattlådan kommer stå i ett hörn i badrummet :) Hunden går aldrig in i badrummet om inte jag är där.


Det kommer nog bli bra - det gäller att katten har ställen att ta sig till där hunden inte kommer åt henne - typ högt upp på ett klösträd/hylla eller så. Mina hundvana katter ligger gärna högt när det kommer nya hundar på besök.

Och sen det där med kattlådan - hoppas din hund inte är lika vidrig som mina är ibland - de kan tyvärr ha kattlådekalas om man inte mockar lådorna mest hela tiden
 
@cirkus
Jag har skaffat ett mindre klösträd och hon kan ta sig upp på lite saker. Dock inte så högt så jag har snedtak i hela lägenheten. Men hunden är ganska liten, kommer absolut inte jaga på henne och hoppar inte upp i säng/soffa utan tillåtelse. Så jag tror inte det ska bli några problem :)

Uppfödaren har sagt att hon inte har några olater, så jag hoppas att jag slipper kattlådekalas :D
 
@cirkus
Jag har skaffat ett mindre klösträd och hon kan ta sig upp på lite saker. Dock inte så högt så jag har snedtak i hela lägenheten. Men hunden är ganska liten, kommer absolut inte jaga på henne och hoppar inte upp i säng/soffa utan tillåtelse. Så jag tror inte det ska bli några problem :)

Uppfödaren har sagt att hon inte har några olater, så jag hoppas att jag slipper kattlådekalas :D

Eftersom hunden är kattvan så går det nog bra, men även om hunden inte jagar katten så kommer katten vilja kunna känna sig helt trygg till att börja med. Det räcker ju med lite köksbänkar och kanske en bokylla.

Ha ha, jag tänkte inte att katten hade olater - jag tänkte att hunden går dit och kalasar på de härliga bajshögarna (ja, mina vidriga hundar gör det ibland)
 
Haha jahaaaa @cirkus! xD Det har jag inte ens tänkt tanken på! Men min mammas katt hatade skitiga kattlådor, så hon bajsade minsann utanför! Tänkte mer så. :P
Tror inte Alice kommer ge sig på bajset.. Hon äter visserligen hästskit, men har aldrig tagit något hon inte få inomhus. Kan ha chips eller godis framme på soffbordet en hel natt utan att hon rör det :) Får vara tydlig med kattlådan. (har iofs aldrig sagt att hon inte får äta hästskit, så kanske är därför hon äter det)
 
Även om katten inte behöver känna sig hotad av hunden är det många katter som vill ha möjlighet att ta sig riktigt högt upp. Ett golv-till-tak-träd är uppskattat av de flesta atletiska raser (och vissa klumpedunsar också), eller möjlighet att ta sig till hemmets högsta punkt (tex ovanpå garderober) på annat sätt. Många katter har ett rent klätterbehov också, dvs hyllor kanske inte räcker. Jag har två sådana, och de far upp och ner längs den släta klätterstammen bara för nöjet i att få klättra.
 
Till och med mina soffpotatisar älskar att klättra. Förra huset var en gudagåva till den som är katt, massor med utrymmen som de kunde ta sig till men som hundarna inte nådde, två övervåningar varav en med fönster ner mot kök/vardagsrum och den andra övervåningen var ett loft med utsikt från andra hållet. Dessutom så fanns takbjälkar som de nådde från båda ställena så det hände att man hade en katt spatserandes långt över ens huvud
 
Detta kanske är en skillnad mellan ute- och innekatter då..? Det högsta våra utekatter brukade sitta var på diskbänken :D
 
Detta kanske är en skillnad mellan ute- och innekatter då..? Det högsta våra utekatter brukade sitta var på diskbänken :D

Dessvärre tror jag inte det - mina är både ute och inne... och alla vill sitta högt upp när det kommer en hund de inte känner.

Nu tror jag att din kisse kommer att vänja sig snabbt och om du dessutom har styr på din hund så tror jag det kommer gå galant även om katten inte kommer upp i takhöjd
 
Hmm.. Hoppas inte hon har det då @Sassy..! Jag får helt omöjligt in ett golv-till-tak-träd i min lägenhet.. :/

Det finns ju träd i alla möjliga höjder, något måste väl passa? Poängen är att det ska gå att klättra i, och vara så högt de kan komma. Om det sen är 1.80 i takhöjd eller 3.20 är inte lika petigt. Ingen av mina hade varit nöjd med ett halvhögt klösträd som enda möjlighet, det tar dem inte tillräckligt högt upp i världen. :D
 
Nu är hon HÄÄR!!! :bump: Lilla, lilla kissen! Hon är såklart ganska avvaktande men verkar ta det hela väldigt bra!
Hunden är SUPERPEPPAD på att det har kommit en katt!! Hon har smugit fram tre gånger till katten och de har nosat på varandra. Men när Alice märkt att Lara inte är helt bekväm (inget morr eller fräs utan bara avvaktande) så har hon gått undan och varit med mig istället. Lara har hittat sin plats under sängen men jamar lite ibland för att se var vi är.
Var i köket och pysslade lite (Alice är där jag är hela tiden) och så kom Lara tassande och kikade lite och gick sen tillbaka under sängen. Nu sitter jag i soffan och då kom Lara smygande igen och jamade lite på oss och strök sig längs soffan innan hon smög iväg igen.

Hon har varit här i en timme nu. Och jag tycker det går över förväntan! Det blir nog bra detta!! :banana:
 
@Sassy Jag får klura på det där med höjder.. Lägenheten är lång men smal, det är bara i mitten och i köket det är full höjd. Men alla högre klösträd är så otroligt stora! Då skulle jag endast ha en klösträd i köket. xD Men man kanske man sätta upp någon hylla eller något..
 
5B1B82E2-2232-4358-AF08-D82ABE07CF2E_zpsqgqty5rw.jpg


:love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 870
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 965
Senast: Sel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 234
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp