Jag ska sluta att säga hej till folk!

Jag känner helt enkelt att jag inte har min energi till att uppfostra män.

Om det kostar mig mindre att gå undan när jag blir tafsad på än att ta tag i situationen - höga skrik kommer aldrig någonsin att bli min metod - så går jag undan.

Jag väljer var jag lägger min energi. Att ödsla den på rövhattar ser jag ingen som helst mening med.
Det är ju heller inte det att män inte vet att de inte får tafsa på kvinnor. Naturligtvis vet de det. Men de skiter i det.
 
@Badger Jag tror för diskussionens skull är det bättre att du läser hela tråden från början istället för från slutet och att du läser alla inlägg och inte enbart några. Du missar väldigt mycket i dina svar.
 
@Badger Jag tror för diskussionens skull är det bättre att du läser hela tråden från början istället för från slutet och att du läser alla inlägg och inte enbart några. Du missar väldigt mycket i dina svar.
Jo jag vet, jag hinner bara inte just nu. Kan iofs vänta med att svara tills jag gjort det.

(Jag har läst början, men ligger väl på sida 25 eller så)
 
Alla män växer upp med en mamma, hur svårt ska det vara att lära pojkar respektera flickor och kvinnor?
Det är ju där det måste börja, ena generationen efter den andra fortsätter i samma fotspår och värre blir det :rage:

Och just det där ju skriver, att lära pojkar Respektera flickor och kvinnor, är en stor del av problemet upplever jag. Pojkar (och män) ska inte tänka på kvinnor som ett objekt att vörda och beundra utan börja tänka på oss som medmänniskor.
 
Senast ändrad:
Vi har ju nu en annan tråd om en man med gränslöst beteende och vars sätt även smittar till en son, det är fädernas ageranden, eller avsaknad av agerande, som visar hur ett förhållande är genom hur han behandlar barnens mor. Om han är gränslös i förhållandet så lär sig både flickor och pojkar att det är så här man beter sig, flickor att ursäkta och vika ner sig och pojkar att bli översittare. :banghead:

Och vice versa, för sakens skull. Men fäder har ett stort ansvar att axla, först och främst genom att vara närvarande!
 
Kvinnor måste lära sig att skrika högt om en man exempel oombedd lägger handen på ens lår.
Skrika högt -Vad fan gör du, sitter du och tafsar på mig ditt äckel!!! även om det är på ett flygplan, fina firmafesten, eller stora släktkalaset.
Kvinnor/tjejer försöker alltid släta över/håller käft så att det inte blir "dålig stämning"
Skrik högt och låt karljäveln sitta där och skämmas!
Kvinnor måste som sagt ingenting när en man går över gränsen.

Kan också erkänna att jag inte direkt är typen som skriker, det kommer inte naturligt för mig. Jag har aldrig skrikit när jag utsatts för tafsande eller sexuellt våld, däremot har det hänt att jag slagits etc.
För mig kändes det på flygplanet enklast att be honom dra åt helvete med ett leende, samt försvinna utom synhåll så fort jag fick möjlighet.

Om jag ser det som mindre viktigt att i varje stund försöka utbilda dessa män att bli vettiga människor, och hellre har så få otrevliga män omkring mig som möjligt (särskilt när de sitter bokstavligen 1 cm från mig) så är det min fulla rätt att göra den prioriteringen.
Tänkte inte sitta en hel timme tätt intill en grinig, kanske aggressiv, kränkt man bara för att han hade det dåliga omdömet att tafsa. Jag ville inte ha den stämningen runt mig, inbillar mig att vad jag vill också spelar in och jag orkar inte med sådana män i 60 min, män med sårade egon kan bli väldigt obehagliga. Tänkte absolut inte ha en sådan man efter mig när vi landat heller.
 
Efter att ha läst allehanda trådar här, stött på rikspuckon ute i livet, läst vad kvinnor får i sina inkorgar om de vågar diskutera på nätet eller i medierna, läst om ett stort antal totalt obegripliga frianden i våldtäktsmål och vad 'vi kan inte ha muslimer här för de hotar kvinnorna' männen skriver på flashback så undrar jag en sak. Exakt vad är skillnaden på Sverige och stater som Iran och Saudiarabien förutom att i de två sistnämnda så är patriarkatet öppet inskrivet i lagen?

En kvinna åsikter ska kontrolleras. Hon får uttala sig så länge hon tycker detsamma som männen. Har hon en egen åsikt ska hon straffas, gärna sexuellt. Bibelns kvinnan tige i församlingen gäller helt klart fullt ut.
En kvinnan klädsel ska kontrolleras. Har hon för lite på sig så är hon en slampa har hon för mycket på sig så ska hon kläs av.
En kvinnas sexualitet ska kontrolleras. Har hon sex med för många är hon en hora. Har hon inte sex alls är hon frigid (och behöver knullas).
En kvinnas kropp ska kontrolleras. Är hon för tjock, för smal, för stora bröst, för små bröst, för stora lår, för stor rumpa, har hår under armarna, har hår kring könet, hårfärg, läppar, ögonbryn m.m.
Helt enkelt en kvinna får endast existera i mannens kontext men inte för sin egen skull.

Det hemska är att Sverige ses som ett föregångsland när det gäller jämnstäldhet. Jag tackar alla eventuellt existerande gudar för att jag aldrig skaffat barn. För hemska tanke det kunde ju bli en flicka och lika hemska tanke annars blir det en pojke.
 
Särskilt med andra män som publik.

(Edit: eller ja, det är väl dubbeleggat)
Ja, det beror på vilka män som ser på.

Vissa eggar varandra, en del säger inget men fungerar som en accepterande publik, några (ett fåtal är tyvärr min erfarenhet) säger ifrån.

I mitt fall hade killen sin kusin bredvid sig, som inte direkt verkade se problemet med mannens beteende.
 
Det är monumentala skillnader. Att säga sådär är ett jävla hån mot alla kvinnor som lever i så förtryckande stater som Iran och Saudiarabien.
Då kan du gärna få förklara vari skillnaden består förutom i just det jag skrev att staten inte i lag förtrycker kvinnor. Männen verkar ju i mycket stort antal leva kvar i exakt den kulturen.
 
Någonstans i den här tråden tappade jag hoppet om mänskligheten för en stund. Totalt.

Och fortfarande känns det såhär

14595744_1558511717499688_2653001297027734969_n.jpg


För det är väl budskapet till kvinnor som talar om när de blir illa behandlade.
 
@Shaggy Jag nekar inte till att Sverige är långt ifrån perfekt vad det gäller jämställdhet och att vi har stora problem. Men bara för att vi ser samma patriarkala system i alla länder betyder inte det att det inte finns grader i helvetet.

Bortsett från lagen i dessa länder har kvinnor otroligt begränsad frihet. Du kan inte jämföra det med Sverige. Du bara kan inte det. Precis som att du inte kan jämföra hedersförtryck med vanligt "svenskt" tjat från mamma om att klä dig rekorderligt. Det är samma mekanismer men en HELT annan nivå.

Du får ursäkta men jag blir faktiskt upprörd över det du sitter och skriver.
 
Någonstans i den här tråden tappade jag hoppet om mänskligheten för en stund. Totalt.

Och fortfarande känns det såhär

14595744_1558511717499688_2653001297027734969_n.jpg


För det är väl budskapet till kvinnor som talar om när de blir illa behandlade.
Ja, kvinnan ska hålla käft och gå undan...om någon beter sig kränkande mot henne
Same old story :(
 
Det stämmer att principerna för förtrycket är ungefär densamma, skillnaden ligger i proportionerna.
Ja, och de skillnaderna är monumentala.

Jag har hört såna här argument så många gånger och det gör mig vansinnig. Som när nån svenne sitter på en bar i Uganda och orerar om att minsann har ju vi problem i Sverige också så vi ska inte slå oss för bröstet och så vet man att kvinnorna i Uganda genomlever ett fan så mycket svårare liv än den generella svenska kvinnan, hur kämpigt vi än kan ha det.

Jag säger inte att Sverige är tillräckligt bra. Jag vet inte ens om jag säger att det är bra. Jag säger bara att anledningen till att Sverige anses vara föregångare vad det gäller jämställdhet inte beror så mycket på vår förträfflighet som på att många andra länder suger som fan när det gäller jämställdhet.
 
Ja, och de skillnaderna är monumentala.

Jag har hört såna här argument så många gånger och det gör mig vansinnig. Som när nån svenne sitter på en bar i Uganda och orerar om att minsann har ju vi problem i Sverige också så vi ska inte slå oss för bröstet och så vet man att kvinnorna i Uganda genomlever ett fan så mycket svårare liv än den generella svenska kvinnan, hur kämpigt vi än kan ha det.

Jag säger inte att Sverige är tillräckligt bra. Jag vet inte ens om jag säger att det är bra. Jag säger bara att anledningen till att Sverige anses vara föregångare vad det gäller jämställdhet inte beror så mycket på vår förträfflighet som på att många andra länder suger som fan när det gäller jämställdhet.
Absolut. Samtidigt existerar också problemet som @Shaggy tar upp - dvs främlingsfientliga män (främst) som i princip menar att kvinnoförtryck existerar i islam och enbart där, punkt. Inte i Sverige. När man inte vill ha muslimer här för det leder enligt denna tankegång automatiskt till förtryck osv, samtidigt som man hävdar att svenska män har ett bättre eller finare sätt att våldta om man nu ens erkänner att de våldtar.

Jag förstår din reaktion, för proportionerna ser annorlunda ut. Precis som en våldtäkt i Sverige sällan ser ut som en våldtäkt kan se ut i konfliktens Kongo.

Å andra sidan ser jag vad Shaggy syftar på, för jag har sett det argumentet oerhört många gånger också, här på buke och irl och kanske särskilt när jag hade ett förhållande med en muslimsk man från mellanöstern och fick ta del av den främlingsfientligheten på nära håll, det att vissa blundar för hur det ser ut här för att det finns andra länder där maktförhållandet är mer explicit. De blundar antagligen också för att de inte är så genuint intresserade av kvinnors rättigheter utan mer engagerade i sin islamofobi, sin rasism, sin främlingsfientlighet etc.

Man måste stå emot sådana argument, eftersom de är vilseledande och ofta sprungna ur ren rasism, på samma sätt som man måste behålla det perspektiv du värnar om.

Det är en svår balansgång, i dagens klimat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 429
Senast: lilstar
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 934
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 653
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 290
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp