Jag ska sluta att säga hej till folk!

Ett annat exempel: för ett tag sedan diskuterades förslaget att freda zoner för kvinnor på konserter. En normalt balanserad bukeman skrev att om det blev verklighet så skulle han sluta gå på konserter.

Efter det inlägget slutade jag läsa tråden. Jag blev så fruktansvärt besviken. Medierna svämmades över av berättelser om hur kvinnor inte ens kunde gå på konsert utan att bli fredlösa - men för skribenten i tråden så var det viktigare att han inte hölls utanför en viss zon i publiken. Jag storknade.
 
Kärnfrågan, egentligen - HUR ska "man" ändra på män? Rent praktiskt? Hur? Hur ska handlingsplanen se ut? Och vem ska driva den? De "goda" männen själva eller? Om inte kvinnorna ska behöva köra hela tåget. "Samhället"? Vilka i samhället, det består ju av människor.

Ett första steg som verkar rimligt kan ju vara att konstatera hur situationen ser ut just nu. Utgångsläget är väl rimligt att slå fast först, tänker jag. En del av det är att dela upplevelser och se mönstret som formar dem. Ett nästa steg kan vara att bryta sig själv loss från mönstret (i den mån man klarar av, men ju fler som kämpar emot desto lättare blir det), inte att försöka baxa loss andra som varken ser eller vill. Tyvärr möts ju det av hat och hot, och inte så sällan verkligt våld, men även om det är en kliché så är vi starkare tillsammans.

Och män är lika välkomna som kvinnor i den diskussionen - så länge de inte motarbetar insikt och förändring...
 
Men om vi vänder på det? Hur skulle kvinnor kunna få män som kränker kvinnor att sluta med beteendet?
Det beror väl på individen eller? Vissa förstår helt enkelt inte vad som är fel. Som jag skrev tidigare de "snälla" killarna vill ju vara snälla inte "snälla" när de raggar, om de förstod skillnaden så skulle de ändra sig.

En väninna lyckades få sin pojkvän att förstå feminism, han var aktiv i en förening och när han förstod så blev det en total förändring i nu 20 år, med varannan kvinna överallt. Han var helt ointresserad innan, motsträvig, pratade mot osv sedan plopp!

Så kort sagt att diskutera feminism och raggning med män kan ha jätteeffekt på dem som faktiskt bryr sig och få de som inte bryr sig att förstå och de som faktiskt bryr sig kan påverka de som inte bryr sig som kan lägga grupptryck på de som vet att de är obehagliga och gillar det. Klart värt att diskutera.

Min väninna är lite av en hjälte ;) och killen med, för i 20 år har flickor och kvinnor uppmuntrats till att spela/leka kaptener och riddare, jägare och torterare medan pojkar och män har uppmuntrats till mjukare karaktärer i olika sammankomster och bemötande gentemot kvinnor har problematiserats i utskick (och de var bara ihop ett par år). Men hon diskuterade det ju med honom.
 
Det beror väl på individen eller? Vissa förstår helt enkelt inte vad som är fel. Som jag skrev tidigare de "snälla" killarna vill ju vara snälla inte "snälla" när de raggar, om de förstod skillnaden så skulle de ändra sig.

En väninna lyckades få sin pojkvän att förstå feminism, han var aktiv i en förening och när han förstod så blev det en total förändring i nu 20 år, med varannan kvinna överallt. Han var helt ointresserad innan.

Så kort sagt att diskutera feminism och raggning med män kan ha jätteeffekt på dem som faktiskt bryr sig och få de som inte bryr sig att förstå och de som faktiskt bryr sig kan påverka de som inte bryr sig som kan lägga grupptryck på de som vet att de är obehagliga och gillar det. Klart värt att diskutera.

Min väninna är lite av en hjälte ;) och killen med, för i 20 år har flickor och kvinnor uppmuntrats till att spela/leka kaptener och riddare, jägare och torterare medan pojkar och män har uppmuntrats till mjukare karaktärer i olika sammankomster och bemötande gentemot kvinnor har problematiserats i utskick (och de var bara ihop ett par år).

Och jag tror starkt på att det bästa är att män med vettiga värderingar reagera starkt när de ser andra män kränka kvinnor (eller vilka det nu är).
Ändra normen i samhället.
 
Ja framförallt att de tror massa saker tex att det skulle vara så himla lätt för kvinnor. Tex att nätdejta. Som att alla kvinnor kan sitta och välja och vraka.
Exakt, ibland om man läser manliga nördforum från USA får man en känsla av att de ser kvinnor som mycket mäktiga andra varelser som väljer och vrakar bland män. Vilket jag gissar kan få dem att bli väldigt otrevliga och läskiga iom att de tror de slår ur underläge. Dvs total brist på empatisk förmåga, gentemot just kvinnor, pojkar borde läsa fler böcker med kvinnliga huvudpersoner också btw.
 
Kärnfrågan, egentligen - HUR ska "man" ändra på män? Rent praktiskt? Hur? Hur ska handlingsplanen se ut? Och vem ska driva den? De "goda" männen själva eller? Om inte kvinnorna ska behöva köra hela tåget. "Samhället"? Vilka i samhället, det består ju av människor.
Tänker mig att man måste gå på de minsta och där finns ju miljarder saker att göra.
Som förälder också.
Empatisk förmåga verkar ju vara en sak som saknas ibland.
Och just att springa efter tjejer och dra i håret nästan uppmuntrades i våra dagar.
Läsa böcker med alla typer av huvudpersoner i olika färger och kön för att visa att alla är lika inuti. Svårt när pojkar knappt ens läser längre. Men det måste de ju kunna ändå. (Killar har ofta det problemet att de till skillnad från flickor bara lästs böcker med manliga huvudpersoner, medan flickor har fått höra båda. Folk misstänker att Harry Potter aldrig skulle blivit så stor om en flicka varit huvudperson.)

Flickföräldrar gör ju massor! Men vad gör pojkföräldrar? Vilken stor Aftonbladetkolumnist har skrivit, när jag fick en son! Den dagen blev jag feminist. Den dagen insåg jag att jag vill ge mitt barn alla möjligheter.

De stora måste man nog prata med, debattera mot, protestera mot. Fast de otäcka trollen borde bara straffas.
 
Vad har ålder och utseende med saken att göra? Pruttigt (pun intended) beteende har ju ingenting med de inblandades åldrar och ev skönhet eller brist på att göra.
Det är sant men det var inte riktigt det som var grejen här.

Han var ful och fet. Det var inte jag.
Dessutom var han nästan dubbelt så gammal som jag. Och allra mest, gift med en person som var en mycket kär vän till mig.
 
Det enda ansvar vi har som kvinnor är att reagera och sätta ner foten när män beter sig illa.

För att reagera på ett bra sätt behöver vi känna till de mönster som finns.

För att lära känna de mönster som finns behöver vi dela våra upplevelser med varandra.

Det ger kunskap, insikt och styrka.

De män som är intresserade kan fundera över orsakerna till kvinnors reaktioner.

De män som är intresserade kan själva söka kunskap, ta del av kvinnors berättelser och lära sig av dem.

De män som är intresserade kan sätta ner foten när andra män beter sig illa.

Övriga rövhattar kan fara dit solen aldrig lyser.
 
Njae. Min tanke är väl mer beskrivningen av henne själv. Hade hon varit intresserad om hon var ful och fet (underförstått inte dragit till sig intresse från andra än äldre män med pruttigt beteende)?
Nej inte då heller.
Att jag skulle vara ful och oattraktiv skulle inte göra honom ett dugg mer läcker heller.
Om det var den enda sortens män som skulle vara intresserad så skulle jag avstå.
Han var gift med mamman i familjen. Det räcker som förklaring.
Även om jag var "strulig" på den tiden så hade jag ändå en gräns och den gick nog ungefär där.
 
Det enda ansvar vi har som kvinnor är att reagera och sätta ner foten när män beter sig illa.

För att reagera på ett bra sätt behöver vi känna till de mönster som finns.

För att lära känna de mönster som finns behöver vi dela våra upplevelser med varandra.

Det ger kunskap, insikt och styrka.

De män som är intresserade kan fundera över orsakerna till kvinnors reaktioner.

De män som är intresserade kan själva söka kunskap, ta del av kvinnors berättelser och lära sig av dem.

De män som är intresserade kan sätta ner foten när andra män beter sig illa.

Övriga rövhattar kan fara dit solen aldrig lyser.

Quite! :up:
 
Det enda ansvar vi har som kvinnor är att reagera och sätta ner foten när män beter sig illa.

För att reagera på ett bra sätt behöver vi känna till de mönster som finns.

För att lära känna de mönster som finns behöver vi dela våra upplevelser med varandra.

Det ger kunskap, insikt och styrka.

De män som är intresserade kan fundera över orsakerna till kvinnors reaktioner.

De män som är intresserade kan själva söka kunskap, ta del av kvinnors berättelser och lära sig av dem.

De män som är intresserade kan sätta ner foten när andra män beter sig illa.

Övriga rövhattar kan fara dit solen aldrig lyser.
Kvinnor måste lära sig att skrika högt om en man exempel oombedd lägger handen på ens lår.
Skrika högt -Vad fan gör du, sitter du och tafsar på mig ditt äckel!!! även om det är på ett flygplan, fina firmafesten, eller stora släktkalaset.
Kvinnor/tjejer försöker alltid släta över/håller käft så att det inte blir "dålig stämning"
Skrik högt och låt karljäveln sitta där och skämmas!
 
Kvinnor måste lära sig att skrika högt om en man exempel oombedd lägger handen på ens lår.
Skrika högt -Vad fan gör du, sitter du och tafsar på mig ditt äckel!!! även om det är på ett flygplan, fina firmafesten, eller stora släktkalaset.
Kvinnor/tjejer försöker alltid släta över/håller käft så att det inte blir "dålig stämning"
Skrik högt och låt karljäveln sitta där och skämmas!
Jag vet inte om jag håller med om att kvinnor ska lära sig. Det vore bra om vi inte tog ansvaret för att stämningen ska vara god. Men när ett övergrepp begås är det lätt att gå in i passivt läge, det är ett mentalt och kroppsligt försvar. Ilskan kommer efteråt.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-visar-de-flesta-valdtaktsoffer-stanger-av

Däremot så borde vi sluta skuldbelägga den som utsätts genom att granska "offrets" beteende. Kvinnor måste ingenting, ansvaret för mäns handlande ligger inte på oss. Hur man tar sig ur en obekväm situation är upp till var och en. Däremot ska man inte känna att man måste hålla tyst, för man måste ingenting...
 
Senast ändrad:
Kvinnor måste lära sig att skrika högt om en man exempel oombedd lägger handen på ens lår.
Skrika högt -Vad fan gör du, sitter du och tafsar på mig ditt äckel!!! även om det är på ett flygplan, fina firmafesten, eller stora släktkalaset.
Kvinnor/tjejer försöker alltid släta över/håller käft så att det inte blir "dålig stämning"
Skrik högt och låt karljäveln sitta där och skämmas!

Jag ska inte behöva uppfostra män. Det är inte mitt ansvar om män inta kan uppföra sig.

Trots detta så måste jag göra detta för att freda mig själv.

Är det inte dags att män tar ansvar för sina handlingar istället?
 
Jag ska inte behöva uppfostra män. Det är inte mitt ansvar om män inta kan uppföra sig.

Trots detta så måste jag göra detta för att freda mig själv.

Är det inte dags att män tar ansvar för sina handlingar istället?
Jo, jag tycker män ska uppföra sig utan tillsägelse
Det är för jävligt att kvinnor ska behöva freda sig!

Alla män växer upp med en mamma, hur svårt ska det vara att lära pojkar respektera flickor och kvinnor?
Det är ju där det måste börja, ena generationen efter den andra fortsätter i samma fotspår och värre blir det :rage:
 
Jag vet inte om jag håller med om att kvinnor ska lära sig. Det vore bra om vi inte tog ansvaret för att stämningen ska vara god. Men när ett övergrepp begås är det lätt att gå in i passivt läge, det är ett mentalt och kroppsligt försvar. Ilskan kommer efteråt.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-visar-de-flesta-valdtaktsoffer-stanger-av

Däremot så borde vi sluta skuldbelägga den som utsätts genom att granska "offrets" beteende. Kvinnor måste ingenting, ansvaret för mäns handlande ligger inte på oss. Hur man tar sig ur en obekväm situation är upp till var och en. Däremot ska man inte känna att man måste hålla tyst, för man måste ingenting...
Nej, naturligtvis har du rätt, det är inte offrets fel att hen inte skrek tillräckligt högt...
 
Jag känner helt enkelt att jag inte har min energi till att uppfostra män.

Om det kostar mig mindre att gå undan när jag blir tafsad på än att ta tag i situationen - höga skrik kommer aldrig någonsin att bli min metod - så går jag undan.

Jag väljer var jag lägger min energi. Att ödsla den på rövhattar ser jag ingen som helst mening med.
 
Det enda ansvar vi har som kvinnor är att reagera och sätta ner foten när män beter sig illa.

För att reagera på ett bra sätt behöver vi känna till de mönster som finns.

För att lära känna de mönster som finns behöver vi dela våra upplevelser med varandra.

Det ger kunskap, insikt och styrka.

De män som är intresserade kan fundera över orsakerna till kvinnors reaktioner.

De män som är intresserade kan själva söka kunskap, ta del av kvinnors berättelser och lära sig av dem.

De män som är intresserade kan sätta ner foten när andra män beter sig illa.

Övriga rövhattar kan fara dit solen aldrig lyser.
Touche!!!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 429
Senast: lilstar
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 934
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 653
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 290
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp