Jag var så nära....

AnnaKarinA

Trådstartare
... att köpa ett täcke med hel hals till mitt sto idag. Hon går ju på lösdrift och vill inte vara inne alls, hon tror hon är vildhäst.
Klämde och kände länge, såg framför mig hur min Amorina står i hagen, helt blöt från topp till tå (ja, inte kroppen, de har två utetäcken på sig så de blir aldrig blöta in på bara skinnet, liksom) och ser genast henes nöjda ansikte för min syn.

Vände och gick från täckesavdelningen, köpte ist massa mysiga ludd, en massagehandske och ett schabrak (de har ju bara ett hundratal, måste fylla på... :p )

Om eksemtäcke kallas isisburka, så skulle jag nu vilja utnämna halstäcken till: halvblodstvångströjor! *OBS IRONI MED LITE GLIMTEN I ÖGAT* :rofl: :D

Sv: Jag var så nära....

Halstäcke är rätt värdelöst :p Jag köpte ett täcke med hals på Globen i år. Jag har inte använt det än.

Nä, jag tyckte det verkade som en jättebra idé ända tills jag började tänka till... hästfan har två uteboxar med halm i som är öppna dygnet runt, blir det vått om halsen så har hon ju val...

Jag anser halstäcken vara det ultimata i omformandet av våra hobby hästar till barbie dockor.....:smirk: tar liksom täckes hysterin till ytterligare en nivå.:D

Nä nu får ni ge er! Tänk om Harry hör det här snacket! Han ska ju ha sin halskrage om det är under -31 grader! Oavsett vad han tycker:angel: Och han är inte ens klippt:o

Mount Never Rest skrev:
Nä nu får ni ge er! Tänk om Harry hör det här snacket! Han ska ju ha sin halskrage om det är under -31 grader! Oavsett vad han tycker:angel: Och han är inte ens klippt:o

:rofl: :D :rofl:

På tal om halstäcken, jag måste bara berätta detta:

I mitt gamla stall var det två hästägare som började med halstäcken på sina klippta hästar redan i oktober (då var det omkring 15+). Jag frågade den ena varför, det var ju inte kallt, och fick till svar att det var ju oktober och då började vintern.:crazy:

I december hade de ena hästen fått eksem, på båda sidorna av halsen. Veterinären sa att det berodde på täcket, dvs alltför varmt täcke i förhållande till utetemperaturen.

I januari uppmärksammade den andra hästägaren att hennes häst tappade manen. Tagelstråna bara rasade av på hela den delen som varit under täcket.

Båda hästarna slapp halstäcke resten av vintern.:D

Immer

Det är mycket sådant som gör att jag inte tänkter tvinga på min kille halsen förrens det blir riktigt kallt:D
Men jag har god lust att alltid ha på honom halsen så att han inte står och leker med täcket:devil: men 380g fyllning blir nog lite häftigt när det bara är -10:angel:

min häst fryser i regn och snö utan halstäck (inte klippt)

så vad har jag för val :angel: Men idag blev jag lite förbannad för ena hals spännet har gått sönder, så halsen hade vikit sig bak och pollan stod och skakade vid grinden när jag kom.:cool:

Kan också meddela att det var -1 grader, snö och hon hade ett stalltäcke under, så visst är hon en frusen dam:p

Men andra hästen skiter i vad hon har på sig :D

Då måste du ha en superfrusen häst. Min häst är den frusnaste jag träffat men han behöver inte hals än. Men jag vill att det ska bli så kallt att han kan ha den haha ;) :D

..vågar i princip garantera att med "rätt" varmlek på täcket för just din häst, så är halstäcket orelevant. hästen släpper ut extremt lite värme via halsen.

dubbla täcken ökar isoleringen med endast 15%. dessutom förstör dubbla täcken andasfunktionen hos täckena...bomulls täckens isolering är 50% av pälsens egen isolerings effekt utan täcke.

bättre med ett extra tjockt täcke i passande antal gram för just den hästen i så fall....

När jag hade dubbla täcken på min pålle så var det bara varmt under det understa (stalltäcket). Om man istället tog handen under yttertäcket var det alldeles svalt. Då var det ändå 200 + 300 g. Så jag håller med, dubbla funkar inte så bra :p

mackan skrev:
Jag anser halstäcken vara det ultimata i omformandet av våra hobby hästar till barbie dockor.....:smirk: tar liksom täckes hysterin till ytterligare en nivå.:D
Ska jag vara ärlig tycker jag det ser hemskt ut... iaf de som går ända fram till öronen. Paketerat hästkött i bit, liksom. :D
Och det skrev jag inte igår, men hästen är inte frusen av sig, och man missar INTE om hon är missnöjd med nåt. Hon ser nöjd ut. ;) :D

Min connemara älskar sitt halstäcke. Hon tycker INTE om att bli kall, när det blåser på henne osv. Med halsen är hon ännu lite mer invirad. Absolut allra nöjdast är hon är hon när hon får stå inne med täcke och blir lindad på alla fyra.

Skrattade gott när instruktören påpekade att de är flyktdjur hästarna, min skulle hellre bada än anstränga sig för att fly från något :rofl:

(Jag vill ha hästarna ute så mkt det bara går, min förra gick på lösdrift. Men den här VÄGRAR gå ut genom boxdörren ens om det regnar, blåser eller snöar. :bow: :love: :rofl: Man måste i princip se det för att tro det.)

grejen är att hon inte gillar själva regnet. Då går hon till ett hörn o spänner sig som bara den.

Intressant de där med täckenas olika effekter Mackan

Nej tack säger jag till halstäcken. Min klarar sig jättefint med ett täcke och rejält med käk. Häromdagen stod han ute i snöstormen och var totalt översnöad från täckets kant vid bogen upp över öronen. Han såg ut at njuta även om jag fick lite panik över de kalla öronen ( :angel: ). Nej jag tycker faktiskt det går till överdrift när hästar har halstäcken på sig. Varför klipper man halsen då?? Man kan ju göra sån klippning att man klipper undersidan av halsen, jag förstår inte varför man ska klippa så mycket så hästen fryser vid lite väder. Enligt min åsikt har det gått långt när en häst FRYSER vid en minusgrad :smirk:

Ja det är mycket intressant. Har en studie om du är intresserad av mer - från strömsholm, hur hästar hanterar klippning, kyla och täcken. Om du inte redan sett mig nämna den i andra trådar så är den Mycket lärorik. Pm:a med din mail address isåfall så skickar jag - OBS kan INTE skicka utan mail address!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka