Jag vill inte bli blöt om fötterna

stjarnhimmel

Trådstartare
Nu har jag slut på ideer. Har letat överallt efter gummistövlar.
Problemet är att jag har storlek 38 men är tydligen för tjock ovanpå foten samt upp mot vristen. Även om jag går upp i storlekar.
Jag har letat på massa skoaffärer som
Ecco, Jensen, Din Sko etc. Samt Hööks, Granngården etc. På ica stormarknader etc. Jag har också för tjocka vader tydligen så det måste vara såna som slutar vid vristen.

Hur gör ni andra tjockisar? Det börjar bli lerigt hos mig och jag måste kunna prominera.
Har alltid svårt med skor kan aldrig ha stövlar tex. Men detta var extremt.
Vad gör man?

Och jag hoppas Stövel-Niklas håller sig undan.
 
Senast ändrad:
Jag varierar mellan ett par Muckboots i modell låg stövel och ett par Salomon gore-texkängor. I ärlighetens namn går jag hellre i kängor så länge det bara går och det gör det i bra mycket regn och väta. Rena vattenpölar blir ju till att runda förstås. Hade det funkat för dig med kanske?

Edit: muckboots finns i modeller med mjukt neopren i skaftet också som jag tror töjer sig en del.
 
@Honungshumlan
@Niyama
Var har ni köpt era? Om ni kommer ihåg.

Jag har precis köpt nya kängor, Salomon Ultra Mid Gtx, och de fungerade mycket bra på blötmyr när jag plockade hjortron. Andra märken som har bra rykte är Meindl, Haglöfs, Lundhags och Garmont. Du borde ha en XXL i närheten av dig, åk dit och prova. Bra priser och kunnig personal.

Hojtar på @Red_Chili också, hon har koll på ställen i Sthlm.
 
Jag har samma problem. Jag har ju ett par graningekängor....de heter ju inte det...vad fan heter de?

De fungerar och är torra. Men, de vill jag inte ha när jag går i hagarna. Då vill jag ha låga gummistövlar, lätta. Det verkar inte finnas för tjockvristade, trots att man kan anta att det är just de som bara kan ha lågskaftade varianten.
 
Jag brukar tycka att de flesta skor är för smala och att alla gummistövlar är extremt obekväma. Sedan hittade jag ett par gummistövlar av märket Bogs. De är gjorda för att gå i och otroligt bekväma! Jag köpte mina på rea, på stadium outlet, men jag har sett dem lite överallt i sportaffärer och liknade. Googlar man finns det många olika sidor att shoppa från :)
 
Jag har oftast kängor när det är sånt väder, både i hästjobb på blöta utebanor och skogsprommisar.
Jag köper bra jägarkängor. De är uppbyggda för att gå i lite mer och finns riktigt tåliga varianter med högre skaft jag inte blivit blöt i.
Jag har ett par Härkila som är 2-3 år nu och fortf inte läcker trots daglig användning i timmar och nog aldrig fått någon direkt omvårdnad.
Borde ju finnas billigare dugliga med på jaktaffärer.
 
Köp ett par kängor från Lundhags av en högre modell, du kommer inte ångra dig:love: Sköna att få i och man kan gå i vattenpölar och bäckar utan att bli blöt:up: De kostar en del i inköp men sedan håller dom hur länge som helst, och OM något skulle gå sönder eller slitas ut så är det bara att lämna in dom till Lundhags så kan dom laga/byta ut den delen:)
 
Jag avskyr gummistövlar och varje år är det samma bekymmer. Gummistövlar är enligt mig klumpiga, obekväma och antingen blir fötterna isbitar eller badar omkring i våtvarmt omslag :yuck: I år gav jag mig inte utan letade tills jag hittade ett par kängor som är vattentäta utan att för den sakens skull bli våtvarma omslag. Jag köpte ett par Tenson alp mid tillslut. De är vattentäta och riktigt sköna. Helt okej både att gå i och att rida i. Jag behöver mer uppbyggnad under hålfoten än de ger så jag köpte ett par sulor med rätt uppbyggnad för mig. Äntligen är jag riktigt nöjd!
 
Det går att få specialgjorda Lundhags efter fotens mått, kostar mellan 600-1000 kr extra har jag för mig så ett par vanliga cellgummikängor landar på 3400-4000 kr.

Nokian Finnjagd som är en vandringsgummistövel har bra passform men tyvärr som med alla andra gummistövlar är kvaliteten efter att produktionen flyttat till låglöneländer inte särskilt bra.

Jag använder mest läderkängor, köpte ett "lager" tillverkade i svenska Docksta för väldigt länge sedan, becksydda och gjorda på en fotriktig läst dvs betydligt bredare, har fem par, det första paret har jag använt nu i femton år så jag lär ha kängor för resten av livet. Är det regnväder kör jag med gummistövlar.
 
Senast ändrad av en moderator:
  • Gilla
Reactions: Sar
Ahh, Lundhagskängor heter det!! :o

Det har jag och älskar dem också. Men inte bland hästskit.....
 
Jag har ankelhöga gummistövlar, ett par Lacrosse och ett par Seaside. Båda inköpta på hundutställningar :) Sitter bra och jag kan gå långa hundpromenader i dem
 

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor strikes again. Det är knappt så jag vågar åka och jobba längre, man vet aldrig vad för förödelse man hittar när man kommer hem...
Svar
13
· Visningar
1 224
Senast: Red_Chili
·
Utrustning Så ut och sök åt mig efter ett par tabaccofärgade stövlar (eventuellt chaps+sko) måste finnas i strl 37-38 med smala skaft Letar oxå...
Svar
3
· Visningar
733
Senast: attsy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp