Jag vill inte vara så trött 😭

Kan inte göra någonting. Knappt skriva ens. Ångesten sliter mig i stycken för jag blir så arg och frustrerad på mig själv. Fick nyss ett meddelande om ett hundtäcke jag har till salu. Orkar inte ens svara trots att jag vill. Jag orkar ingenting. Hela dagen har jag legat i sängen utom när jag släpat mig upp för att kissa hundarna och mata marsvinen. Jag har flera meddelanden att svara på men jag kan inte. Det är så jävla lätt men jag kan inte
 

Nu har Poppy äntligen badat. Det behövdes! Måste köpa en furminator eller liknande till henne för hon har fått så tjock päls. Hon ser ut som en dammråtta nu när hon är fönad 😂 Bella och Pärla hade också behövt bada men jag orkar inte mer idag.
Kom på att jag äntligen sydde ihop ett par leggings tidigt i morse. Vet inte hur länge de har legat och väntat, så det var skönt att få gjort.

Så idag har jag sytt ett par leggings, gått en liten promenad och badat en hund. Yay typ 😑 Jag har inte varit på posten, apoteket eller handlat och inte kånkat upp spån. Jag har fyra eller fem Ikeakassar med tvätt och en massa återvinning och pantflaskor som står i vägen. Jag behöver verkligen fixa päls, klor och öron på marsvinen också.
 
Så idag har jag sytt ett par leggings, gått en liten promenad och badat en hund. Yay typ 😑 Jag har inte varit på posten, apoteket eller handlat och inte kånkat upp spån. Jag har fyra eller fem Ikeakassar med tvätt och en massa återvinning och pantflaskor som står i vägen. Jag behöver verkligen fixa päls, klor och öron på marsvinen också.
Så där pratar jag också med mig själv. Det spelar ingen roll hur mycket jag gör, för jag skulle alltid kunna ha gjort mer. Om jag hade varit min vän hade jag typ sagt upp bekantskapen.
 
Nu har Poppy äntligen badat. Det behövdes! Måste köpa en furminator eller liknande till henne för hon har fått så tjock päls. Hon ser ut som en dammråtta nu när hon är fönad 😂 Bella och Pärla hade också behövt bada men jag orkar inte mer idag.
Kom på att jag äntligen sydde ihop ett par leggings tidigt i morse. Vet inte hur länge de har legat och väntat, så det var skönt att få gjort.

Så idag har jag sytt ett par leggings, gått en liten promenad och badat en hund. Yay typ 😑 Jag har inte varit på posten, apoteket eller handlat och inte kånkat upp spån. Jag har fyra eller fem Ikeakassar med tvätt och en massa återvinning och pantflaskor som står i vägen. Jag behöver verkligen fixa päls, klor och öron på marsvinen också.
Och jag har ”bara” gått en promenad, tvättat och borstat hundarna. Inte orkat vika tvätten, inte lagat mat, inte tränat med hundarna, inte tränat själv, inte trimmat hela hunden som jag hade tänkt och knappt rest mig ur soffan resten av dagen.

Jag tycker att det trots att jag vet hur dum man är mot sig själv så är man lätt orättvis mot sig själv. Om man tänker att man är lat så tycker inte andra alltid samma. Jag tycker att det som är mycket för vissa kanske inte är det för andra så att jämföra blir inte rättvist. Jag tycker du med dina förutsättningar gjort ett toppen jobb. Att bada och borsta och föna långhåriga eller krulliga hundar med tjock päls är ju ett stort projekt

Och jätte bra med leggingsen, var nöjd med dig själv idag för jag vet att du har svårt med det men jag som läser är stolt över dig.
 
Så där pratar jag också med mig själv. Det spelar ingen roll hur mycket jag gör, för jag skulle alltid kunna ha gjort mer. Om jag hade varit min vän hade jag typ sagt upp bekantskapen.
Jag hade velat säga upp bekantskapen med mig själv också.

Jag hade troligen tyckt att jag gjort för lite oavsett hur mycket jag än hade gjort, men om jag hade gjort det mest grundläggande jag behöver så hade jag ändå kunnat känna mig någorlunda nöjd och sluppit ångesten
 
Och jag har ”bara” gått en promenad, tvättat och borstat hundarna. Inte orkat vika tvätten, inte lagat mat, inte tränat med hundarna, inte tränat själv, inte trimmat hela hunden som jag hade tänkt och knappt rest mig ur soffan resten av dagen.

Jag tycker att det trots att jag vet hur dum man är mot sig själv så är man lätt orättvis mot sig själv. Om man tänker att man är lat så tycker inte andra alltid samma. Jag tycker att det som är mycket för vissa kanske inte är det för andra så att jämföra blir inte rättvist. Jag tycker du med dina förutsättningar gjort ett toppen jobb. Att bada och borsta och föna långhåriga eller krulliga hundar med tjock päls är ju ett stort projekt

Och jätte bra med leggingsen, var nöjd med dig själv idag för jag vet att du har svårt med det men jag som läser är stolt över dig.
Fast du sköter dina hundar ordentligt iallafall. Mina får så de överlever typ 😞 Vår ”långpromenad” idag var 1,3km. Och Poppy väger ca 2,4kg så det var inte så mycket att bada och föna, men väldigt skönt att ha det gjort för nu klarar hon sig 1-2 månader. Jag hade verkligen behövt bada Bella också för hon är jättesmutsig, men hon tovar inte så där är det mest att hon luktar illa och är flottig att klappa. Pärla klarar sig nog någon dag till men jag hade behövt tofsa om henne. Hon behöver klippas också. Jag ska se om jag orkar gå till djuraffären imorgon med boendestödet och kollad om de har furminator och böjd sax.

Leggingsen är jag väldigt glad att jag blev klar med för de har legat och stirrat på mig i evigheter. Har ett ton andra kläder och projekt som bara ligger men jag orkar inte. Jag har jättemycket som jag vill göra men jag vet hur mycket energi det kräver att få klart så jag försöker inte ens för jag vet att det slutar med ångest. Det hade ju varit bra bara att göra fem minuter någon gång ibland, men om jag inte kan göra klart allt på en gång så blir jag som handlingsförlamad av ångest.

Numera är det sällan jag känner mig lat faktiskt för jag är verkligen helt dödens trött. Så nu är det mest frustration för att jag inte orkar och jag klarar inte att tvinga mig att göra något hur gärna jag än vill heller. Jag hade verkligen velat ha ett schema och kunnat hålla mig till det men det är omöjligt 😞

Tack 💖
 
Nej skit oxå, det var inte kul att höra. Finns det fler ställen att skicka till?
Nej verkligen inte 😞 Har provat att skicka till gastroenterologin också nu så väntar på svar från dem. Det verkar väldigt snurrigt med var man ska vända sig och avdelningarna verkar inte ha kontakt mellan sig
 
Igår var jag hos litiumsköterskan och jag får fortsätta på den dosen litium jag har nu för njurvärdena har inte blivit värre och TSH är nere på normalt igen. Det känns bra för jag tycker verkligen att jag märker skillnad sedan jag började med den så jag var jätterädd att de skulle sätta ut den igen. Tex har jag kunnat minska stesolid från 5-12,5mg om dagen till 2,5-5mg. Jag kom också på igår att det är längesedan huvudet blev helt svart. Jag kan fortfarande inte tänka eller koncentrera mig tillräckligt mycket men det är helt klart bättre. Hopplösheten har släppt lite också. Meningslösheten har blivit värre men så blir det alltid för mig när hopplösheten släpper. Jag hoppas att det blir så bra att jag kan strunta i att allt är meningslöst.

Nu ska jag bara få svar på sista remissen också. Hoppas att jag får det idag!
 
Igår var jag hos litiumsköterskan och jag får fortsätta på den dosen litium jag har nu för njurvärdena har inte blivit värre och TSH är nere på normalt igen. Det känns bra för jag tycker verkligen att jag märker skillnad sedan jag började med den så jag var jätterädd att de skulle sätta ut den igen. Tex har jag kunnat minska stesolid från 5-12,5mg om dagen till 2,5-5mg. Jag kom också på igår att det är längesedan huvudet blev helt svart. Jag kan fortfarande inte tänka eller koncentrera mig tillräckligt mycket men det är helt klart bättre. Hopplösheten har släppt lite också. Meningslösheten har blivit värre men så blir det alltid för mig när hopplösheten släpper. Jag hoppas att det blir så bra att jag kan strunta i att allt är meningslöst.

Nu ska jag bara få svar på sista remissen också. Hoppas att jag får det idag!
Jag är extremt darrig i händerna av Litium, så att det vissa perioder inte går att skriva sms för att fingrarna slår ner helt plötsligt i ett ryck så det skrivs annat än det jag hade tänkt, svårt med finmotorik som knäppa knappar eller ta på mig något smycke eller vad det nu är. Svårt att skriva normalt ibland. Och jag är darrig i hela kroppen, skakig. Och får plötsliga ryckningar i hela kroppen. Just darrigheten vet jag är Litium, ryckningarna kan vara en kombination med andra mediciner men jag tror mig minnas det blev värre när jag började med Litium men sen dess har den ju provats i kombination av ett tjugotal mediciner så jag kan inte veta saker. Märker du något sådant? Fysiska biverkningar?

Jag märker också positiva effekter av Litium men min kropp är inte överens med den alltid. Nu är mitt TSH förhöjt igen efter en höst då jag kämpade i månader med att få ner alla sköldkörtelvärden som var skyhöga.

Hjälper Litium dig med ångesten också?

För mig har den mest tagit bort hypomana och rent maniska episoder. Men fungerar inte lika bra på depressioner. Men jag köper i alla fall inte en häst, bokar en resa för 30 000 som jag inte har eller ringer till hovet och ber om att få prata med kungen. Sånt och mycket mer jag gjorde väldigt mycket när jag var uppe i det blå. Har du haft problem med hypomani/mani? Vad jag läst verkar det som du var hypoman 2018? Har du varit det efter det så du vet om Litiumet fungerar både uppåt och neråt?

Oavsett lång text, hoppa över hit om du inte orkar svara så är jag jätte glad för din skull att du får ha kvar den och att den hjälper.
 
Att jag skriver så mycket om Litium är att jag inte känner någon annan med Litium och tycker det är intressant hur den fungerar och påverkar andra
 
Jag är extremt darrig i händerna av Litium, så att det vissa perioder inte går att skriva sms för att fingrarna slår ner helt plötsligt i ett ryck så det skrivs annat än det jag hade tänkt, svårt med finmotorik som knäppa knappar eller ta på mig något smycke eller vad det nu är. Svårt att skriva normalt ibland. Och jag är darrig i hela kroppen, skakig. Och får plötsliga ryckningar i hela kroppen. Just darrigheten vet jag är Litium, ryckningarna kan vara en kombination med andra mediciner men jag tror mig minnas det blev värre när jag började med Litium men sen dess har den ju provats i kombination av ett tjugotal mediciner så jag kan inte veta saker. Märker du något sådant? Fysiska biverkningar?

Jag märker också positiva effekter av Litium men min kropp är inte överens med den alltid. Nu är mitt TSH förhöjt igen efter en höst då jag kämpade i månader med att få ner alla sköldkörtelvärden som var skyhöga.

Hjälper Litium dig med ångesten också?

För mig har den mest tagit bort hypomana och rent maniska episoder. Men fungerar inte lika bra på depressioner. Men jag köper i alla fall inte en häst, bokar en resa för 30 000 som jag inte har eller ringer till hovet och ber om att få prata med kungen. Sånt och mycket mer jag gjorde väldigt mycket när jag var uppe i det blå. Har du haft problem med hypomani/mani? Vad jag läst verkar det som du var hypoman 2018? Har du varit det efter det så du vet om Litiumet fungerar både uppåt och neråt?

Oavsett lång text, hoppa över hit om du inte orkar svara så är jag jätte glad för din skull att du får ha kvar den och att den hjälper.
Jag är darrig och har ryckningar i munnen men annars märker jag inte så mycket biverkningar mer än ökad törst ibland. När jag satte in den och nu vid höjningen hade jag mer huvudvärk än vanligt men inte extremt. Jag hade ett par dagar efter höjningen när jag var väldigt skakig, vinglig och ryckig men det gick över tack och lov.
Så länge jag håller doserna lagom på mina mediciner (ofta lägre än ”normalt”) har jag inte många tydliga märkbara biverkningar, men många biverkningar märks ju inte förrän man slutar och de försvinner. Torr mun och ökad hunger är vad jag kan komma på på rak arm.

Jag har omedvetet minskat mängden stesolid eftersom jag inte behövt ta extra på dagen och nu har jag sänkt kvällsdosen från 5mg till 2,5mg. Jag har inte ändrat någon annan medicin så jag antar att det är litium. I början hade jag dock extrem ångest och var nära att sluta med den pga det.

Jag har bara tagit litium sedan oktober/november så jag vet inte hur det kommer påverka eventuella hypomanier. Jag hoppas verkligen inte att de försvinner för det är enda gångerna jag har lite energi! Mina hypomanier håller i princip aldrig i sig mer än en vecka utom när det har varit mediciner inblandat. Jag får bara hypomanier ett par gånger om året om jag har tur. Så jag är nästan bara deprimerad, så mycket att de ett tag funderade på är ändra diagnosen till unipolär istället. Förutom 2018 och korta hypomanier så har jag varit mer eller mindre deprimerad i princip hela mitt liv. Jag har velat dö och haft ångest så länge jag kan minnas och mamma har sagt att jag varit sådan även innan jag kan minnas så jag var väldigt liten när allt startade och sedan bröt det bipolära ut i gymnasiet
 
Jag är darrig och har ryckningar i munnen men annars märker jag inte så mycket biverkningar mer än ökad törst ibland. När jag satte in den och nu vid höjningen hade jag mer huvudvärk än vanligt men inte extremt. Jag hade ett par dagar efter höjningen när jag var väldigt skakig, vinglig och ryckig men det gick över tack och lov.
Så länge jag håller doserna lagom på mina mediciner (ofta lägre än ”normalt”) har jag inte många tydliga märkbara biverkningar, men många biverkningar märks ju inte förrän man slutar och de försvinner. Torr mun och ökad hunger är vad jag kan komma på på rak arm.

Jag har omedvetet minskat mängden stesolid eftersom jag inte behövt ta extra på dagen och nu har jag sänkt kvällsdosen från 5mg till 2,5mg. Jag har inte ändrat någon annan medicin så jag antar att det är litium. I början hade jag dock extrem ångest och var nära att sluta med den pga det.

Jag har bara tagit litium sedan oktober/november så jag vet inte hur det kommer påverka eventuella hypomanier. Jag hoppas verkligen inte att de försvinner för det är enda gångerna jag har lite energi! Mina hypomanier håller i princip aldrig i sig mer än en vecka utom när det har varit mediciner inblandat. Jag får bara hypomanier ett par gånger om året om jag har tur. Så jag är nästan bara deprimerad, så mycket att de ett tag funderade på är ändra diagnosen till unipolär istället. Förutom 2018 och korta hypomanier så har jag varit mer eller mindre deprimerad i princip hela mitt liv. Jag har velat dö och haft ångest så länge jag kan minnas och mamma har sagt att jag varit sådan även innan jag kan minnas så jag var väldigt liten när allt startade och sedan bröt det bipolära ut i gymnasiet
Törsten är extrem! Jag måste dricka hela tiden och ta med mig en flaska om jag ska vara borta mer än typ 40 minuter. Lite jobbigt på promenader för munnen torkar ihop.

Jag har psykoser i både manier och depressioner. Får du det också?

Dina hypomanier, skiljer dom sig mycket från att vara vanliga positiva veckor eller utmärker dom sig på något vis? Problemet med uppåtperioder är ju dock att man nästan alltid kraschar efter dom så även om dom är härliga leder dom ju oftast till mer depression för att man bränner ut sig. Eller det kanske inte är så för dig? Meningen med Litium är att plana ut så man inte ska hamna varken i mani/hypomani eller depression. MEN det där mellanläget är ett läge då man mår bra, stabilt. Kunna vara både ledsen och glad.

Vad skönt att klara dig på låga doser, snällare mot kroppen.
 
Törsten är extrem! Jag måste dricka hela tiden och ta med mig en flaska om jag ska vara borta mer än typ 40 minuter. Lite jobbigt på promenader för munnen torkar ihop.

Jag har psykoser i både manier och depressioner. Får du det också?

Dina hypomanier, skiljer dom sig mycket från att vara vanliga positiva veckor eller utmärker dom sig på något vis? Problemet med uppåtperioder är ju dock att man nästan alltid kraschar efter dom så även om dom är härliga leder dom ju oftast till mer depression för att man bränner ut sig. Eller det kanske inte är så för dig? Meningen med Litium är att plana ut så man inte ska hamna varken i mani/hypomani eller depression. MEN det där mellanläget är ett läge då man mår bra, stabilt. Kunna vara både ledsen och glad.

Vad skönt att klara dig på låga doser, snällare mot kroppen.
Jag har jättesvårt att få i mig vätska så jag är glad att min törst inte är så extrem, men jag märker ändå av det.

Jag har aldrig haft någon psykos

Det skiljer sig mycket eftersom jag så gott som aldrig har något positivt läge förutom under hypomanierna. Det är bara mer eller mindre dåligt. Under 2018 fick jag känna hur det kändes att vara glad och jag minns att det var en så sjukt konstig känsla. Nu minns jag inte längre hur det känns och det är rätt skönt för så länge jag kunde minnas den känslan så saknade jag den mer än vad jag gör nu. Helst hade jag velat radera hela 2018 för att slippa veta vad jag missar.
Kraschar gör jag ändå av minsta lilla så kraschen efter en hypomani är bara som en vanlig vidrig vardag.

Ja, det är skönt. Jag ligger lite för högt på elvanse för min smak (40-60mg/dag) men förutom det så ligger jag nog normalt eller under på alla
 
Jag har fortfarande inte fått svar på den sista egenremissen och jag hoppas att det är för att de behöver lite extra tid för att förbereda att jag ska få börja utredning där. Jag försöker verkligen att inte hoppas men jag kan inte låta bli trots att jag vet hur ledsen jag kommer att bli om den också blir avslagen 😞

Hade det inte varit för tröttheten och ångesten så tror jag att jag hade kunnat må rätt okej faktiskt för nu vill jag verkligen göra saker. Eller så är det bara som jag lurar mig själv och jag ändå hade fått lika lite gjort oavsett trötthet och ångest. Jag vet inte. Ångesten hade troligen blivit bättre om jag tagit lika mycket stesolid som innan och höjt elvanse ett snäpp till men jag försöker att få ned stesolid för jag tycker att jag låg på för hög dos plus att den har blivit så dyr och elvanse är jag rädd för att bli ännu mer beroende av om jag tar 60mg varje dag. Jag har recept på 60mg men jag försöker att hålla mig till 40mg iallafall några dagar i veckan.

Lite positivt är iallafall att jag var på praktiken igår och det gick bra! Lite ångest men hanterbart. Så nu är nästa steg att jag ska få skjuts dit men ta mig hem för egen maskin. Jag vet att det kommer att ge extrem ångest men jag måste iallafall försöka och se om jag klarar det ändå.

Och i lördags var jag på konsert! Tyvärr gjorde tröttheten att jag inte kunde ha så roligt som jag hade velat men jag är glad att jag lyckades ta mig dit. Jag tror att jag hade blivit väldigt ledsen om jag inte gjort det. Jag får hoppas att jag kan få ordning på tröttheten och att de kommer att ha någon mer turné i framtiden!
 
Så tufft du har det :heart
vad är det som framkallar mest ångest just nu? Har du tagit stesolid idag, eller kan du ta mer och brukar det fungera? Det känns som värt om det kan lindra.

Har di gjort för mycket så det blivit bakslag?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 710
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Är sällan särskilt tillfredställande? Jag vet inte ens vad jag vill känna, men jag vet att jag inte vill upptäcka att hon som kallade...
Svar
0
· Visningar
1 189
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 586
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp