R
Raderad medlem 68338
Vilken medvetenhet då?
Ett felaktigt språk brukar definitivt inte vara gångbart bland akademiker.
Dock.. akademiker får ju ändå generellt sett inte direkt många jobb just pga att de är... akademiker
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilken medvetenhet då?
Ett felaktigt språk brukar definitivt inte vara gångbart bland akademiker.
Jodå, vissa kör buss.Finns ju ett överflöd av akademiker som är arbetslösa eller i bästa fall extraknäcker med div "brödjobb"
Jodå, vissa kör buss.
Skillnaden är att de/dem finns bara ett godtagbart alternativ i alla lägen, de betyder helt enkelt olika saker. Det ena är subjektsform, det andra objektsform.Jag använder gärna ordet hen, men en i stället för man känns för mig som att göra fel på dem och de.
Skillnaden är att de/dem finns bara ett godtagbart alternativ i alla lägen, de betyder helt enkelt olika saker. Det ena är subjektsform, det andra objektsform.
En, hen, man kan alla användas på samma sätt i TS meningar. Men med lite olika grad av stilnivå, grupp av språkbrukare osv. Dvs. inte samma entydiga rätt och fel. Du får klåda, men andra får det inte.
(Själv får jag mer klåda av hen, men klagar inte på det då jag vet att det är vedertaget av så många att jag helt enkelt får stå ut med min klåda)
Skillnad på saker som ger klåda och saker som är "riktiga fel"
Det för oss tillbaka till att rätta sig efter mottagaren av ansökan.Precis.. eller jobbar inom typ hemtjänsten.
Varken bussförare eller vårbiträde kräver perfekta språkmässiga skills
Den chefen skulle ju då uppskatta det språkbruket.En av mina mest driva kompisar skriver medvetet på detta sätt och hen har dels en framgångsrikt eget företag samt jobbar som kommunikatör på Riksdagen.
Går det att komma tillbaka?
Det är samma med man och en, i alla fall i min ryggrad.Skillnaden är att de/dem finns bara ett godtagbart alternativ i alla lägen, de betyder helt enkelt olika saker. Det ena är subjektsform, det andra objektsform.
för det första ÄR det grammatiskt korrekt, för det andra finns det gott om unga och/eller genus- och/eller lingvistiskt medvetna chefer. jag förstår inte vad du bråkar om.Jag googlade på det.
Det är en höna.
Ärligt, i min värld, den bland museiföremål och gamla stofiler, så är det där med en i stället för man ett slarvigt och outbildat talspråk.
Så det var ett dåligt val.
Gamla stofiler och museiföremål är ofta chefer.
Det kan vara bra att tänka på det när man söker jobb.
Rätt målgrupp med sitt meddelande helt enkelt.
Varför tycker du att jag bråkar?för det andra finns det gott om unga och/eller genus- och/eller lingvistiskt medvetna chefer. jag förstår inte vad du bråkar om.
Ja därav att man måste tänka på mottagaren.
med bråkar menar jag att du går på TS (om nånting helt felaktigt, dessutom) och attackerar hens språkbruk i en tråd som inte ens har med det att göra utan handlar om hens personliga svåra situation.Varför tycker du att jag bråkar?
Om man söker anställning hos en sådan chef så är ju allt gott och väl.
Men om man söker anställning hos en chef som ser det som ett språkfel så blir man utsorterad.
Rätt språkbruk på rätt ställe brukar vara ett mycket bra framgångskoncept.
Lösningen på det kan vara att anpassa sitt språk till mottagaren av jobbansökan.Men jag får inga jobb. Inte ens kallad på intervjuer oftast.
Jag tror att språkbruket kan vara en orsak till varför TS inte blir kallad på jobbintervju.med bråkar menar jag att du går på TS (om nånting helt felaktigt, dessutom) och attackerar hens språkbruk i en tråd som inte ens har med det att göra utan handlar om hens personliga svåra situation.