Jag vill verkligen tillbaks!

Min chef är ingen stofil utan gissar på runt 30 sträcket.

Nu blir jag lite oförskämd, men apropå det här med korrekt språkbruk.
Ett streck.
Inte ett sträck.

Jag är inte chef (och det ska vi alla vara tacksamma över) men illa författad ansökan ger inte ett bra intryck.
Nu går det ju inte att avgöra utifrån en tråd här, om TS har ett gott eller dåligt språkbruk, mer än att någon reagerat på "en" i stället för "man" (håller egentligen med) och att TS skrivit en lång och lite krånglig mening som inte var helt tydlig i syftningen.

Att komma vidare är självklart möjligt, och jag kan förstå TS i att det inte är så enkelt att "reklamföra" sig själv vid eventuella anställningsintervjuer.
Det verkar ju som om dagens arbetsmarknad kräver ganska stark marknadsföring av den som vill ha ett jobb.
 
Jag försöker att visa mig positiv, säker och kompetent vid de tillfällen jag har kallats på intervju och svara så som man "ska" i min situation, enligt sakkuninniga.

Sånt här lyser igenom, jättetydligt. "Försöker" och "visar mig" är egentligen omskrivningar för något du inte är, något du försöker intala andra. Och det märks att det inte är en naturlig roll du tar utan något du försöker framstå som.

Vad man ska svara är ju helt upp till avsändare och mottagare, det finns inga givna rätt/fel. Det är ett samtal, där parterna ska försöka komma underfund med varandra. Troligen finns det ju där och då ett intresse för den formella kompetensen.

Vi har alla drabbats av olika tragedier i livet, i olika omfattning. Dödsfall, svår sjukdom, ekonomiska svårigheter. Men det är inget som hör hemma i en diskussion här. Du frågor om arbetsrelaterade ämnen, och även om privatlivet är en del, är det inget som ska lysa igenom eller ligga till grund vid en arbetsintervju. Vi är produkter av det vi varit med om, och arbetsgivaren är bara intresserad av den delen som köps in till arbetet. Även om resten säkert är både trevligt och intressant.

Om det inte finns jobb där du är, måste du väl rimligen flytta? Husdjur är ju inget egentligt skäl att gå arbetslös, kan jag tycka.
 
@TinkerBell Jag har inte lusläst alla turer men vill bara säga, eftersom tråden bitvis har så konstigt fokus: din språkbehandling är överhuvudtaget inget problem. Du skriver ledigt och okomplicerat och det räcker i de allra flesta fall. (Förutom möjligen om man ska jobba direkt och mycket med att skriva text, då är det bra att vara extra noggrann).

Men låt inte ditt självförtroende dippa på den punkten, trots det som skrivs i tråden.

Det är viktigare att du får en lite mer positiv syn på dig själv som du kan förmedla när du söker, blir intervjuad osv. Om inte annat så fake it 'til you make it. Förklara på ett positivt och bra sätt varför du är intresserad av tjänsten och vad du kan bidra med.

Och vad gäller din långa lucka i CV:t - jag vet inte vad "experter" säger om det. Men själv skulle jag försöka berätta med så få detaljer som möjligt - jag gick i väggen, vägen tillbaka blev lång, därefter blev jag arbetslös. Jag skulle absolut inte säga något negativt om den förra arbetsplatsen, typ att det var en sjuk arbetsplats som någon föreslog. Det skulle kunna låta som att du skyller ifrån dig och risken skulle vara att de ringde din gamla arbetsplats och fick en helt annan bild än den du gett. (Fast den risken tror jag är nära noll i ditt fall, eftersom det tydligen gått många år sedan du jobbade där).
 
Jag väntar med spänning på svaret på Mabuses inlägg:

En arbetsgivare är egentligen bara intresserad av en sak och det är att du kan göra ett så bra jobb som möjligt. Eftersom du en gång varit utbränd ses du som en potentiell risk. På vilket sätt skiljer sig din situation nu mot tidigare när du blev utbränd? Kan du lyckas övertyga en potentiell arbetsgivare att du kommer att göra ett bra jobb och inte återigen bli sjukskriven så tror jag mycket är vunnet.
 
Jag väntar med spänning på svaret på Mabuses inlägg:

En arbetsgivare är egentligen bara intresserad av en sak och det är att du kan göra ett så bra jobb som möjligt. Eftersom du en gång varit utbränd ses du som en potentiell risk. På vilket sätt skiljer sig din situation nu mot tidigare när du blev utbränd? Kan du lyckas övertyga en potentiell arbetsgivare att du kommer att göra ett bra jobb och inte återigen bli sjukskriven så tror jag mycket är vunnet.

Var hittar du det inlägget? Det enda jag hittar av @Mabuse är nedanstående inlägg, och det innehåller ingen fråga. Snarare ger det ett tips på vad @TinkerBell bör rikta in sig på.

Jag skulle säga att arbetsgivarna egentligen inte bryr sig om att du varit sjuk, det som gör att man tvekar är att man är rädd att du ska bli sjuk igen. Som arbetsgivare har man rätt långgående och kostsamma skyldigheter mot sjukskrivna medarbetare, så de flesta arbetsgivare försöker verkligen undvika att anställa någon man redan på förhand kan anta kommer blir långvarigt sjukskriven och inte kunna göra jobbet.

Så mitt tips skulle vara att i rekryteringen göra tydligt vad som är annorlunda nu, varför var sjuk då men faktiskt mår bra igen nu, och kommer fortsätta vara frisk.
 
Var hittar du det inlägget? Det enda jag hittar av @Mabuse är nedanstående inlägg, och det innehåller ingen fråga. Snarare ger det ett tips på vad @TinkerBell bör rikta in sig på.

Absolut, det var inte menat som en fråga som TS skulle svara på här och nu, utan något jag tänker att man kunde fundera över och ha ett bra svar till potentiella AG, för de kan ju tänkas ställa sig den frågan. Det innebär inte att TS ska redovisa svaret här, jag kan tycka att det är hennes ensak.
 
Absolut, det var inte menat som en fråga som TS skulle svara på här och nu, utan något jag tänker att man kunde fundera över och ha ett bra svar till potentiella AG, för de kan ju tänkas ställa sig den frågan. Det innebär inte att TS ska redovisa svaret här, jag kan tycka att det är hennes ensak.
Japp, det var så jag läste det också.
 
risken skulle vara att de ringde din gamla arbetsplats och fick en helt annan bild än den du gett.
Om någon hade ringt min gamla arbetsplats så hade de fått varet att jag sagt upp mig på egen begäran.
Men om de hade hittat kollegor och andra som var insatta så hade de fått problemet bekräftat.
Det var många som blev sjuka där.
 
Om någon hade ringt min gamla arbetsplats så hade de fått problemet bekräftat.
Så olika det kan vara.
Ja, det kan säkert vara jätteolika. Jag tog det bara som ett högst teoretiskt varnande exempel. Snackar man skit om sin gamla arbetsplats och rekryteraren ringer dit kanske hen får höra att "Den där är den största gnällspik vi haft på det här företaget". Dessutom kan det ju rent allmänt låta lite offerkoftigt att klaga över gamla jobbet. Klart bättre att se framåt, vad man kan göra på det nya.
 
Men att diskutera "sjuka arbetsplatser" på en anställningsintervju är nog inte så lämpligt.
Det var ingen diskussion utan en upplysning och jag för min del tyckte att det var jättelämpligt att ta upp det.
Jag gjorde också klart att jag aldrig mer ville arbeta i en sjuk organisation.
Jag fick jobbet.
Det är där som jag fortfarande jobbar till och från.
Den organisationen är mycket frisk och de är stolta över det.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 936
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 834
Senast: startpompe
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 996
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp