Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Tollare är inte på samma vis en jakthund som golden, och klarar sig utmärkt till ett liv utan jakt :)

Nu blir jag fatiskt rejält nyfiken på hur du menar med att Tollare skulle vara mindre krävande av jakt?

Min erfarenhet av rasen är precis raka motsatsen.

Min erfarenhet av Tollare ( som baseras på kursdeltagare samt, klubbkompisar jag tränat med ) är att den är "hårdast" av alla retrivers.

Den av retriverraserna som innehar skärpa och faktiskt kan bli rätt otrevlig om den inte uppfostras rätt.

Den behöver absolut alla ggr den aktivering som en jaktgolden kräver..
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Min erfarenhet är att icke jaktavlade Tollare är mentala vrak till stor del.
En riktig Tollare däremot är retrivernas version av BC, arbetskrävande o inte nåt man glömmer i soffan.
Rasen har ju råkat illa ut för att den ser så bra ut o aveln har exploderat.
Det har blivit kvantitet i stället för kvalitet, tyvärr.
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

+ Calazirya: tack för era synpunkter! Jag hade också fått för mig att tollaren (ur jaktlinjer alltså) är en rejält krävande hund.
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

+ pumah: stort tack! :bow: Nu blir det ju ännu svårare... det där låter nämligen ungefär som drömhunden. :angel: Härligt att höra från en uppfödare att jaktgoldens kan stimuleras på andra sätt än jakt. Jag gillar verkligen det där med det milda temperamentet, det är en av sakerna jag gillar med collien, att man kan köra med finlir (oftast) och inte behöver peka med hela handen jämt. Med en hund man känner väl blir det nästan telepati - verkligt häftig känsla.
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Jag har aldrig träffat någon som jagar på riktigt med sin tollare, och jag har umgåtts i retriever-kretsar i flera år.
Där finns dem som gör jaktprov, men jag har som sagt aldrig sett någon användas i den praktiska jakten och som apportör av annat än kallvilt förutom en gång då en testades som apportör på ankjakt på "skoj".

Den kräver uppfostran och mental stimulans, ja.
Men behöver den användas i jakt? Nej, det tycker jag inte.
De flesta nöjer sig troligtvis med att hämta en dummy ur vattnet några gånger i veckan, eller söka upp och peka ut en handske som tappats.

Min erfarenhet är densamma som Vallhunds, att där finns alltid några rädslor eller mentala defekter. Om en riktig tollare ska vara som en BC i retrieverform - då har jag aldrig träffat en riktig tollare.
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Även inom tollaren så är ju rasen lite delad. Och optimalt sett så anser jag att de behöver få ut sitt jakt och apporteringsbehov på något sätt, om det så är riktig jakt eller jaktprov.
Hur de är i jaktbehov jämfört med Jaktgolden/Jaktlabbe vet jag inte riktigt.

De enda tollare jag har erfarenhet av är de som är jaktavlade och även jakttränas. Men det jag kan säga om de är att de i alla fall är arbetsvilliga!! ;)
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Fast vallhund påpekar ju skillnaden ( uppdelningen ) och det gjorde inte du, hon påpekar att en "riktig" tollare ( jag tolkar det som jakttollaren ) behöver otroligt med aktivering..

:)
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Exakt.

Ska man ha en bra tollare så bör man ta en jaktavlad och en jaktavlad tollare är minst lika krävande som en jaktgolden ( om inte mer )

Det är min åsikt om rasen :)
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Fast vallhund påpekar ju skillnaden ( uppdelningen ) och det gjorde inte du, hon påpekar att en "riktig" tollare ( jag tolkar det som jakttollaren ) behöver otroligt med aktivering..

:)


Jag har aldrig träffat en tollare som inte levt ett liv utan jakt. Jag har inte sagt emot att tollaren behöver mycket aktivering, det håller jag med om. Men jag har aldrig träffat någon som JAGAR med sin tollare, dvs går ut i skogen/på fält, tollaren stöter och apporterar nyskjutet varmvilt. Jag har däremot träffat tollare som startar jaktprov och apporterar kallvilt och dummys.

Jag påpekar inte skillnaden för att jag har aldrig upptäckt någon skillnad.
En tollare är för mig en ras med stora mentala brister, som kräver mycket aktivering men inte nödvändigtvis JAKT. Jaktapportering och så vidare är en bra aktivering för dem, ja, men jag tycker inte att det man ska avstå från att skaffa en tollare om man är en aktiv, träningsglad person men man vill inte utöva jaktapportering eller jakt, om man fastnat för rasen. Tollaren är för mig ingen utpräglad jakthund. Även en s k "jaktavlad".

Det finns mer lämpade hundar till jakt, och kanske är det just därför jag aldrig stött på en i riktiga jaktsammanhang.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

*kl*
Jag vill bara tillägga att det är mycket lättare att hitta en bra jaktgolden än en bra tollare - den rasen har i mina ögon inte mycket att komma med. Och en "bc i retrieverform" är inte tollaren som är om man ser till kapaciteten, det är det jaktgolden som är. Man får det höga tempot, samarbetsviljan och den enorma arbetsglädjen - men man slipper den knepiga mentaliteten som många bc har, och så behöver man inte jobba med hunden i flera timmar om dan ;)
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

* rhodesian ridgeback: faller på deras bristande träningsintresse misstänker jag.

Du måste ha missuppfattat det hela för RR har inte bristande träningsintresse.

Det som egentligen kännetecknar en ridgeback är att den är lugn som en filbunke inomhus och väldigt aktiv utomhus. De är väldigt envisa och tänker själv i de flesta avseenden och att träna en RR kan därför vara en utmaning då man måste vara mycket "roligare" och påhittigare vad gäller träningssätt än om man tränar en ras som har "will to please", det har nämligen inte en RR. Det en RR gör - gör den för sin egen skull, blir du nöjd på köpet är det ett plus men det är inget en RR funderar mkt över.
En RR går inte i taket om man inte sysselsätter den mentalt varje dag men den kräver ändå en hel del aktivering både mentalt och fysiskt.

En RR är alltså lättlärd men kan vara svårmotiverad - det krävs alltså lite mer av dig som förare för att få den att göra som du vill, får du den med dig så är den helt underbar att arbeta med. Finns många RR som tävlar allt från LK1 till elit så omöjligt är det absolut inte.

RR älskar viltspår och annat nosarbete och är mycket bra på det.

Dock ska man välja uppfödare med omsorg då RR är en speciell ras och det finns "uppfödare" som inte tänkt längre än näsan räcker när de väljer att avla på sin mediokra tik. Det finns en del individer med rädslor (därav man ska välja rätt uppfödare för att slippa det) men min upplevelse är att det blivit mycket bättre de senaste åren.
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Jag skrev kanske lite slarvigt, det var nog "ointresserad av träning på mina villkor" eller något i den stilen jag menade. ;) Jag är ju som sagt ute efter något med mycket will to please så RR låter som helt fel ras för mig - väldigt fina är de dock. :)
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Man får det höga tempot, samarbetsviljan och den enorma arbetsglädjen.

Det låter nästan för bra för att vara sant - särskilt om man inte behöver träna slut på hunden varenda dag för att få den någotsånär dräglig inomhus. :D Jag som ingenting kan om retrievers - görs det MH på dem i någon större utsträckning?
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Vet du jag tror vi tänker tycker rätt lika om rasen egentligen fastän att vi uttrycker oss lite olika.

Jag reagerade mest på att man föreslog Tollare till Ts...
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Nej, det är klart, vill man ha "will to please" så går RR fetbort och det skulle jag vilja påstå att alla på din lista gör - förutom golden/labbe och möjligtvis kh collie då.
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Själv kan jag inte låta bli att hålla tummarna för att ni bestämmer er för en korthårig collie. Rasen behöver verkligen fler aktiva, tävlingssugna hundägare som törs vara kritiska vid valpköpet. Dessutom känner jag till åtminstone en valpkull som planeras till nästa år som jag själv definitivt skulle ställa mig i kö till om jag hade möjlighet att skaffa en till hund och som jag tror skulle passa dig perfekt.
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

jag har träffat på endel portugise och perrosar, och det är för mig en flamsig typ av hund, allt beror ju på var man jömför med men en flamsig hund jämnfört med bruksraser ja.

Har 2 perrosar nu på agility, otroligt lättlärda, men otroligt mycket i huvudet som bara virvlar, det blir så mycket att det går över styr, en har haft otroliga rymningsproblem, vill bara busa med hundarna runt omkring, detta gick dock fort att få bukt på. men det är ändå mycket i huvudet på båda som dom har svårt att hålla styr på.
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Hoffen har i mina ögon bra will to please, dom kanske inte är den allra förigaste av brukshundarna.

Till TS
...tråkiga är dom inte. Nu är jag inte jätte kunnig på rasen och har inte haft min hoffe mer än 4 månader och tycker det är svårt att beskriva den uppfattning jag har fått av dom i text så jag tycker du ska ta kontakt med nån uppfödare som kan beskriva rasen på ett bra sätt. Be gärna att få tala med nån valpköpare oxå. Vill du ha tips på uppfödare så PMa mig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 949
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 334
Senast: Killaloe
·
Övr. Hund Ett av mina första inlägg här på hunddelen av älskade Buke :) Har i dagarna blivit erbjuden av min sambos arbetskamrat att ta över...
Svar
13
· Visningar
4 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp