Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

inverterad

Trådstartare
Hundköp är inte aktuellt på minst ett år, kanske två, men naturligtvis är själva planerandet en stor del av nöjet, så jag har redan börjat... ;) Såhär ser läget ut:

Jag: stor hundvana, tränings/bruksintresserad och beredd att lägga en hel del timmar i veckan på träning (har tränat det mesta under solen med colliedamen som numera är 13-årig pensionär). Mycket svag för brukscollies, har på senare år fått upp ögonen för kh collie som egentligen enligt mig är den ultimata hunden för mig, lagom krävande men med massor av arbetslust om man väljer rätt kennel samt har lite tur, och massor av personlighet/intelligens... det som sätter käppar i hjulet är dock...

sambo: som har i princip noll hundvana, regelrätt kattmänniska sen tidigare (dock väldigt fin djurkänsla, alla djur från kanin till häst älskar honom - han har fin timing och är väldigt "lättlärd" ;)). Han älskar min gammeldam men har något principiellt emot collies som han inte riktigt kan förklara. Hans utseendemässiga preferenser är akita inu, jämte och husky, vilket inte riiiiiiiktigt rimmar väl med den livsstil vi kan erbjuda - jag vägrar att ha jakthund/draghund om vi inte kan tillgodose hundens naturliga instinkter, och det inser sambo också, som tur är. Vi vill alltså ha något mellanstort, relativt robust, träningsvilligt med mycket will to please, ingen enmanshund men heller ingen hund som älskar allt och alla, en hund som gillar lydnads/bruksträning men som inte kreverar av en enstaka kvarterstur när man är är sjuk. Vi har bollat:

* weimaraner: ingen av oss jagar, dock är vi båda villiga att gå viltspår/apporteringskurser med hunden, men det kanske inte räcker? Annars är det en ras som tilltalar oss båda, både utseendemässigt och personlighetsmässigt.

* rhodesian ridgeback: faller på deras bristande träningsintresse misstänker jag.

* kh collie: jag när en (fåfäng) dröm om att sambo ska inse vilken perfekt hundras detta är för oss när vi ger oss ut på valpklapparturné, vi får väl se vad resultatet blir... :angel:

* portugisisk vattenhund: men är inte de rätt flamsiga? :confused:

* jaktlabbe/jaktgolden: kanske ev. också faller på jaktbehovet?

*hoffe: har inte träffat så många, men tycker att de jag har träffat har varit rätt... tråkiga.... :o

Tacksam för alla synpunkter/idéer!
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Jag har också funderat på bruksschäfer, men frågan är då om den aktivering vi kan erbjuda kommer att räcka? Annars är de ruggigt fina. :love:
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Vad intressant! De två första svaren handlar om schäfer, som jag redan räknat bort som alltför krävande för oss... :D
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Stryk weimaraner. Om du tycker att collie är den ultimata hunden är weimaraner inget för dig. Se min beskrivning i en annan nyligen inlagd tråd;)
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Det beror ju lite på, du skriver att du är beredd att lägga "en hel del timmar i veckan på träning", samt promenader på det antar jag?

Jag tror att en bruksschäfer från "lagom" linjer, dvs inte de tuffaste linjerna som tjänstehundar etc, skulle nöja sig med träning 1-2 timmar träning 2-3 dagar i veckan, något spår och roliga uppletanden då och då plus promenader på det. :)
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Ja, jag såg ditt svar och fick mina värsta farhågor besannade... ;) Enmanshundsbiten är ett stort problem, dessutom är jag emot konceptet att stödja avel som fjärmar en hundras från dess ursprungliga arbetsområden. Vi kan erbjuda ett roligt, psykiskt och fysiskt aktivt hem, men vi är de facto inga jägare och kommer inte att bli heller. *stryker från listan*
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Ja, promenader är naturligtvis utöver träningstimmarna. :) Har aldrig sett mig som en "schäfermänniska" men faktum är att det ju är den mentaliteten jag är svag för. Måste nog tänka ett varv till...
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

"Vi" har ganska mycket problem med oseriös avel just nu... Hoppas att det lugnar sig när vågen lägger sig, för mycket folk som inte fixar rasen skaffar sig mentalt dåliga hundar just nu för att folk avlar på kreti och pleti, så himla tråkigt för rasen...

Men, korthårscollie, varför inte? Jag har träffat sjukt trevliga kh collies.
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Vi vill alltså ha något mellanstort, relativt robust, träningsvilligt med mycket will to please, ingen enmanshund men heller ingen hund som älskar allt och alla, en hund som gillar lydnads/bruksträning men som inte kreverar av en enstaka kvarterstur när man är är sjuk. Vi har bollat:


* portugisisk vattenhund: men är inte de rätt flamsiga? :confused:

Vad roligt att du funderar på portugisen!

Jag har en portugis, och han är faktiskt lite flamsig:). Han syskon och föräldrar är dock mycket lugnare. Jag älskar dock hans temperament.

Men du får dessutom en hund som gör allt för din skull. Hänger med på allt du kan tänkas hitta på med glädje.

En enorm vilja att vara till lags, otroligt lättlärd.

De är riktiga clowner, och man får sig dagligen flera glada skratt.

De är glada och positiva, har en aldrig sinande ork.

Lite jobb med pälsen får man ju räkna med.

För mig är portugisen den ultimata hunden.
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

En tollare kanske? De är ju helt klart väldigt krävande hundar, men det lät ju också som att du tänkte lägga ner en hel del träningstid?

Jaktlabbe/Jaktgolden hade jag personligen strykit om du inte hade tänkt dig jaktträna. Du behöver ju inte jaga, men åtminstone träna och ställa upp på prov. Vilket jag också tror att många uppfödare vill.

Schäfer som ju har nämnts. Hitta isåfall linjer som passar dig!

Fast tycker du att en Schäfer är för krävande så kanske inte tollare heller är något.


Annars så röstar jag för en Korthårig Collie då det ju är det som du faktiskt egentligen vill ha! :).
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Jag tror absolut att en bruksschäfer kan passa er, dock inget extremt (som squarepants sa) Du kan hitta nästan vadsomhelst i schäfervärlden, och med den aktivitet som ni är beredda att lägga ner så tror jag inte att det är några som helst problem. Ring runt och prata med uppfödare, dom vet bäst vad dom får fram för hundar.
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

*kl*

Tack för alla svar! Jag tror egentligen inte att vi kommer att ha problem med att "klara av" hunden, även om det blir en mer krävande ras (har dock insett att weim kanske blir i mesta laget ;)). Det jag har problem med är att ta en ras, ex. jaktgolden eller weimaraner, och "förstöra" den genom att inte använda den till dess ursprungliga ändamål. Jag kan visst tänka mig att gå jaktprov och liknande, men den huvudsakliga sysslan för hunden kommer ju mer att utföras på appellplanen. Jag har samma problem med folk som köper collie och har dem som utställningsobjekt/trädgårdsprydnader - det är en brukshund (låt vara med många problem för närvarande) och är man intresserad av en soffvärmare så finns det andra raser man kan köpa. Jag vill alltså inte på något sätt bidra till att utarma en ras på det sättet.

*försöker locka pumah till tråden, visst föder hon upp jaktgolden?*

Sen har jag liksom aldrig tänkt i schäferbanorna, men egentligen har den ju alla egenskaper jag vill ha - förigheten, arbetslusten och energin. Låt googlandet börja! :D

Tar gärna emot fler tips!
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

De portugiser jag träffat har verkligen varit urcharmiga lurviga små clowner - men, just det, flamsiga och okoncentrerade. Vet dock inte om det är något typiskt för rasen?
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Tollare är väl i samma fack som jaktgolden, kan jag tänka mig - så frågan är om de måste jaga för att vara nöjda med livet?
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Tollare är inte på samma vis en jakthund som golden, och klarar sig utmärkt till ett liv utan jakt :)

Inte heller en jaktgolden BEHÖVER jaga för att vara nöjd med livet, men det är en mycket bra aktivitetsform för dem och de flesta är mycket duktiga.
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

*försöker locka pumah till tråden, visst föder hon upp jaktgolden?*
*hörde en avlägsen inkallning* :D

Vet du, jag ser inga problem med att man köper jaktgolden även om man inte jagar med den - jag jagar inte heller med mina, men jakttränar gör jag för att det är så roligt! Jag ser det som så, att det är min uppgift som uppfödare att se till att de jaktliga egenskaperna finns där - om mina valpköpare sedan vill jaga, starta på jaktprov, köra bruks eller lydnad, det är upp till dem. En bra jaktgolden kan man göra allt med, utom möjligen att köra skydd.;) Jag tycker att det är bra om andra än jägare köper jaktgolden, ju fler som kommer ut på tävlingbanorna, desto fler får upp ögonen för hurdan en golden ska vara! Det är ju faktiskt så, att jaktgolden är "urtypen" av golden.

Om jag nu ska ta mina hundar som exempel; de klättrar inte på väggarna även om det kan bli ganska långa perioder utan regelbunden träning, det enda problemet är att jag kan få dåligt samvete - för de älskar verkligen att jobba. Men blir det ingen direkt träning så behöver de ju ändå sin motion för att må bra, fast så "krävande" som en del verkar tro att en jaktgolden är, det är de inte!

Det mest fascinerande tycker jag är att de är så otroligt lyhörda och samarbetsvilliga, och man behöver verkligen inte anstränga sig för att få dem att fokusera på sin uppgift - vilken den än må vara - och så glädjen... den är banne mig helt otrolig!

*ropar på Lilljessicah, så hon får berätta om sin Iver* :D
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

*ropar på Lilljessicah, så hon får berätta om sin Iver* :D

Åh, Iver min Iver.. jag är kär i den här hunden. :D

Han är en riktig pärla! Jag hade förväntat mig en arbetsglad hund när jag skaffade jaktgolden och kunde inte ana hur mycke mer jag skulle få.

En aldrig sinande glädje för arbete, han visar sina bästa sidor i alla väder och har verkligen rätt attityd för många olika typer av träning.

Någonting jag verkligen uppskattat med jaktgolden är att dom ofta (i det det här fallet väldigt mycke) gillar social belöning.
En klapp efter fint utfört arbete är minst lika uppskattat som en dragkamp, en gobit eller en boll.:)

Det är ofta väldigt mjuka hundar. Iver fungerar bäst med "mild" behandling och tar en harkling lika bra som ett nej tex.

Ett till stort plus är att dom (han) är otroligt kontaktsökande, har alltid haft jättelätt för att vara lösa i de flesta situationer och har aldrig trotsat en inkallning.

Jag skulle kunna skryta i evigheter men hur Iver är är ju faktiskt inte det viktiga i sammanhanget.;)

Just nu är han inte som jag skrivit ovan kan ju säga, nästan 2½ månads koppelvila pga skada har gjort sitt.:crazy:

Är du mer nyfiken på rasen så är inte jag den som är den.;)
 
Sv: Jaha, ännu en av alla förtielva rastrådar...

Min är inte okoncentrerad. Inte heller de flesta andra jag träffat.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 933
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 334
Senast: Killaloe
·
Övr. Hund Ett av mina första inlägg här på hunddelen av älskade Buke :) Har i dagarna blivit erbjuden av min sambos arbetskamrat att ta över...
Svar
13
· Visningar
4 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp