Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

KL

Coari, jag har en fråga angående hovslagare och dennes/deras yrkesroll,
tar upp den här eftersom Du skrev i något av inläggen om fullt förtroende för hovslagaren etc.

Vilket ansvar har en hovslagare för att göra rätt och vilket ansvar har denne när han/hon gör fel?

Har funderat massor (överdriver litet:-) ) över detta då jag ser eller numera i alla fall vill se hovslagaren som en konsult, kunnig i hästens hovar, anatomi (benställningar) och hovens sjukdomar samt kunnig i vad man kan göra och vad man inte kan göra, vilka effekter olika ingrepp, verkningar, skoningar har.

Tyvärr enligt min bittra erfarenhet så överensstämmer inte denna "konsultroll" med verkligheten. Anledningen till att jag kallar det konsultroll är dels kraven på kunnighet dels sättet hovslagare tar betalt (samtliga som jag anlitat ligger bra mycket högre i timpenning än en vanlig hantverkare utan mera som en konsult).

I de fall då hästägaren inte "lägger sig" utan ger förtroendet till hovslagaren, har man då inte rätt att förvänta sig att denne levererar en fullgod vara, dvs ett korrekt utfört arbete. Samma sak borde väl även gälla veterinärer och alla andra yrkesgrupper som säljer sin kunskap. I annat fall kanske litet ödmjukhet inför sin egen okunskap och en ursäkt till hästägaren att man faktiskt inte vet vad som behöver göras?

Tack på förhand.

devere

Du kan aldrig kalla en hovslagare för konsult eller konsultroll. Du kan heller aldrig jämföra en hovslagares timmpenning med en hantverkare eftersom en hantverkara har en fast timmdebitering och därefter tillkommer kostnader för material,reseersättning ex ex.

Som med alla yrken så ligger yrkesrollen i personens erfarenhet,kunskap och skicklighet, kort sagt personens eget engagemang. Har du sett fuskbyggarna på tv, lyxfällan osv så är väl svaret att förtroendet ligger helt hos beställaren. En "viss" kvalitets stämpel hoppas man ju på uppvisas när man anlitar en hovslagare medlem i SHF som även innehar gesällbrev och genomgått samtliga fortbildningsblock. Anlitar man dessutom en hovslagare som av Jordbruksverket är Godkänd så har man anlitat en yrkesutövare som har eget ansvar utifrån det utförda arbetet. Av den anledningen så krävs att det sker journalföring dokumenterat före och efter enbart för att det ska finna dokumenterat. Jag tycker det är bra för det blir väldigt svårt för alla inblandade parter att i ett ev senare läge komma med osanningar.

SHF kan aldrig gå i god för den enskilda yrkesutövarens dagliga utförande, däremot så kan hästägaren alltid vända sig till föreningen för en granskning av ett utfört "hantverk"
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

2015_661.jpg



En häst som inte klarar av PG men plåtsula,, Hur går det ihop eftersom just PG är plåtsula med påskruvat gummi ???

För att en PG plåt inte är helt platt, om du kollar så är det ju lite upphöljningar där man ska skruva. Min häst klarade inte av detta, fick stengallor och gick inge bra. Man såg klart och tydligt märkena i hennes tunna sula efter skruvupphöjningarna. Sånt har ju inte en vanlig plåtsula....så menar jag. På bilden ser du ju själv vad jag menar..det lilla som sticker upp kan tyckas löjligt, men det är det inte på känsliga hästar. Hur kan dom då få stengallor just där alla skruvhålena sitter...
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Kort kommentar ang hovisars skitsnack, det gäller väldigt sällan den häst de "har i händerna" för tillfället - utan en hel del skit som de fått tagit över från andra hovslagare.

Gesällbrev, fortbildning whatever - spelar ingen roll - om de inte gör ett bra jobb.

Ang. min fokusering på hovarna/problem från dem (ej hovslagare...) så berodde det förmodligen på att jag just kommit in från stallet efter skoningen.. eller vad tror du?

Hade hästen "felbehandlats" av annan expertis - tandläkare, veterinär, massör etc så hade fokus garanterat legat åt det hållet, eller vad tror du? Tex. hästen får svårt att äta efter tandraspning - VAD tror du man frågar efter strax efter en sådan beh.?

:/
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Min hade också märken i sulan efter dessa...
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Fast vad skulle det göra för skillnad vilket material en sula är gjord i ? Spelar ju ingen roll alls. Behöver en häst icke sviktande sulor så måste man ju ge den det. Man sätter inte sulor utanpå oavsett plåt eller inte.

JO, det gör man om man det absolut inte får ligga mot hoven någonstans, och om man måste kunna komma åt att göra ren hoven. De skruvas fast med blindbrodd tror det kallas täcksulor. Man skär till dem, med hål för broddarna, måste måttas och är krångligt. men ibland måste man, som sagt.

De som gylle skriver verkar ju bra men tvivlar på att det funkar på små platta fullblodshovar med tunna väggar. Låter lite tjockt, men ananrs verkar det ju bra.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Det finns aluminum sulor som används som "vanlig" sula alltid. Mkt bättre att använda om hästen är känslig för sultryck då den inte buktar in som tom den hårdaste plastsulan gör om man tex trampar på en vass sten.
Dessa aluminium sulor är dessutom i två skikt med mellan liggande gummi för att också ge en stötdämpande effekt. Har bla en gammal tävlingshäst som sommartid på hårda banor behöver sulor, har i flera år använt de hårda plast men efter att ha kommit i kontakt med dessa alu till en annan häst i samband med en hovskada så provades dessa istället och det var stor skillnad kan jag säga på den hästen mkt mer nöjd med alusulorna.

Och nej de skos som vanliga sulor melan hov och sko inte utanpå skon

Ja som sagt låter ju bra men om man behöver kunna ta av sulan är det plåt utanpå som gäller och det kan dom inte ha länge, dessutom alldeles för krångligt att fixa nya sulor...men ibland är det som sagt nödvändigt.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Beslag=för sjukdom
Sko= för vardags
Lite kortfattat


PG beslaget har en hel plåtsula och en hel gummiplatta på.
PG skon har plåtsula och en sk groda som skruvas fast därpå. Grodan kan fås i lite olika utförande, med/utan brodd, olika "stumhet"/hårdhet i plasten osv.

PG beslag har tidigare används mycket på fånghästar.
PG skon har en annan överullning och friktion.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Det ena är väl orginalet och det andra den moderniserade varianten med 'gummigroda'? Iaf fick jag påpikande ang det när jag kallade de med 'groda' för 'fel sak'. Jag minns dock inte vilket som är vilket ;)

PG skon är den med "groda":D
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Jag har inte läst tråden jättenoga.
Tråkigt med din häst.
Jag håller med er om att man verkligen bör kunna förvänta sig att hovslagaren kan sitt jobb. Jag är urtrött på alla dessa diskussioner om att hästägaren måste ta sitt ansvar och därmed kunna avgöra om en hovslagare kan sitt jobb. I så fall hade vi ju inte behövt anlita dem för då hade vi kunnat sko själva. Jag anser att det är en tjänst jag betalar för. De har ju trots allt gått en utbildning där de säkert har lärt sig en hel del. För mig är det självklart att de måste ha en hel del ansvar för det jobb de utför. De är ju ganska bra på att ta betalt och det ingår väl ändå ett visst ansvarstagande i ett välbetalt yrke?

Sedan upplever i alla fall jag att en hovslagare som har skott en häst i flera år och fört återkommande samtal/diskussioner med hästägaren om hästen (man hinner ju prata en hel del under tiden) känner ganska väl till just den hästen och dess historia. Det gör i alla fall min hovis.

Jag hoppas att det ordnar sig med din häst, har nog inga bar råd att komma med.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Du kan aldrig kalla en hovslagare för konsult eller konsultroll. Du kan heller aldrig jämföra en hovslagares timmpenning med en hantverkare eftersom en hantverkara har en fast timmdebitering och därefter tillkommer kostnader för material,reseersättning ex ex.

Som med alla yrken så ligger yrkesrollen i personens erfarenhet,kunskap och skicklighet, kort sagt personens eget engagemang. Har du sett fuskbyggarna på tv, lyxfällan osv så är väl svaret att förtroendet ligger helt hos beställaren. En "viss" kvalitets stämpel hoppas man ju på uppvisas när man anlitar en hovslagare medlem i SHF som även innehar gesällbrev och genomgått samtliga fortbildningsblock. Anlitar man dessutom en hovslagare som av Jordbruksverket är Godkänd så har man anlitat en yrkesutövare som har eget ansvar utifrån det utförda arbetet. Av den anledningen så krävs att det sker journalföring dokumenterat före och efter enbart för att det ska finna dokumenterat. Jag tycker det är bra för det blir väldigt svårt för alla inblandade parter att i ett ev senare läge komma med osanningar.

SHF kan aldrig gå i god för den enskilda yrkesutövarens dagliga utförande, däremot så kan hästägaren alltid vända sig till föreningen för en granskning av ett utfört "hantverk"

Tillägg:
Hovslagare är ingen skyddad titel så vem som helst får faktiskt kalla sig hovslagare.
Det man kan kolla är referenser från andra kunder och att personen är medlem i SHF.
Trots goda referenser och medlemsskap så är personen inte Gud. Kan vara värt att betänka ibland...
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Du kan aldrig kalla en hovslagare för konsult eller konsultroll.

Kan Du utveckla detta litet mer. För mig är en konsult någon som har ingående kunskap inom ett specialområde, oavsett om det är inom management eller skatter, och utifrån sin kunskap och inte minst erfarenhet ger råd till sina klienter. I rådgivningen ingår ju självfallet konsekvensanalys av olika handlingsalternativ. Om detta inte är hovslagarens roll, dvs att sälja sin kunskap och erfarenhet, vad är det då denne säljer? Ett hantverk, typ byggjobbare eller asfaltsläggare?


En "viss" kvalitets stämpel hoppas man ju på uppvisas när man anlitar en hovslagare medlem i SHF som även innehar gesällbrev och genomgått samtliga fortbildningsblock. Anlitar man dessutom en hovslagare som av Jordbruksverket är Godkänd så har man anlitat en yrkesutövare som har eget ansvar utifrån det utförda arbetet. Av den anledningen så krävs att det sker journalföring dokumenterat före och efter enbart för att det ska finna dokumenterat.

Jag tycker det är superbra och proffsigt med journalföring, har använt en sådan hovslagare, och jag kan säga att förutom journalföringen så är jag som köpare och icke utbildad inom hovslageri inte imponerad. Dessutom ville hovslagaren ifråga sedera min häst med något morfinpreparat (Buttadon) för att hon ryckte i vä fr pga smärta. Mig veterligt är det bara veterinär som får sedera och ge intravenöst. Två sådana kom jag på i efterhand, och den första kan jag säga förde överhuvudtaget ingen journal, däremot gjorde han min häst tvärhalt vid två tillfällen och sedan var det adjöss med honom. Om man inte har en bättre förklaring än att det kan bli så, så vad säger man som köpare av en tjänst? Denne är dessutom klinikhovslagare. Utöver att göra min häst tvärhalt lyckades denne med att få mina andra två hästar till att vika ned insidan på framhovarna (vilket aldrig hänt förut), vet inte vad det heter på fackspråk, men det var som om väggen la sig över sulan. Pust. Så mycket för de s k proffsens ansvar och skicklighet, jag blir helt matt.

SHF kan aldrig gå i god för den enskilda yrkesutövarens dagliga utförande, däremot så kan hästägaren alltid vända sig till föreningen för en granskning av ett utfört "hantverk"
Det var bra, skall fundera över detta.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Teorin är nu som följer.. Han hade ett fånganfall för x antal veckor sedan. Ett riktigt tyst helvete.
Det icke passande beslaget gav stråltryck som blev "för mycket" extra känslig pga fången.
.

Precis den slutsats jag drog från första början. Fast PG beslag fattar jag inte oavsett, på ett plattfotat fullblod som ser precis ut som coari beskriver, dvs platt platt sula och markant stråle. Min hovslagare skulle aldrig komma på tanken att lägga på ett sånt beslag, med tanke på hur hästen ser ut. Det strider mot fysikens lagar att ett sånt ska funka.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

JO, det gör man om man det absolut inte får ligga mot hoven någonstans, och om man måste kunna komma åt att göra ren hoven. De skruvas fast med blindbrodd tror det kallas täcksulor. Man skär till dem, med hål för broddarna, måste måttas och är krångligt. men ibland måste man, som sagt.

De som gylle skriver verkar ju bra men tvivlar på att det funkar på små platta fullblodshovar med tunna väggar. Låter lite tjockt, men ananrs verkar det ju bra.

Ja, täcksko vet jag vad det är, men varför krångla när hon inte ens provat osviktade sulor först ?
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Ja, täcksko vet jag vad det är, men varför krångla när hon inte ens provat osviktade sulor först ?

Därför att hon ville avlasta så mycket som möjligt men inte hålla på och sko om, som man måste göra om det INTE fungerar med sula som inte går att ta bort utan att ta bort skon. Prio ett avlasta och få mera oömma hovar och gladare häst ev. Sen får man prova andra alternativ när det omedelbara har lagt sej. Kanske nästa skoning.

Men nu är det ju ev fång så...:(
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

2015_661.jpg





För att en PG plåt inte är helt platt, om du kollar så är det ju lite upphöljningar där man ska skruva. Min häst klarade inte av detta, fick stengallor och gick inge bra. Man såg klart och tydligt märkena i hennes tunna sula efter skruvupphöjningarna. Sånt har ju inte en vanlig plåtsula....så menar jag. På bilden ser du ju själv vad jag menar.. det lilla som sticker upp kan tyckas löjligt, men det är det inte på känsliga hästar. Hur kan dom då få stengallor just där alla skruvhålena sitter...

Svaret är enkelt och det beror på att det blir "punkt tryck" just över dessa områden. Orsaken till att detta uppstår är att individen uppvisar en konkav sulkropp. Anledningen till en konkav sulkropp är ett kroniskt trauma som i vardagstal brukar benämnas sk sulsänkning.. Ett stadium av fång fast inte orsakat av rotation utan enbart en långvarig sulläderinflamation.

Det jag med min ringa erfarenhet i dom fallen brukar göra är att med rondellen slipa ner dessa punkter som sticker up från pg plåten mot den konkava sulan för att eleminera att hästen utsätts för som du säger "stengallor".

Ett trauma där sulan börjar uppvisa konkav sulform tyder på att sulan av en eller annan orsak inte har hållfastighet att bära den belastning sulan utsätts för.

Orsaken till detta kan vara många,, inte endast orsakat av en faktor.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Teorin är nu som följer.. Han hade ett fånganfall för x antal veckor sedan. Ett riktigt tyst helvete.
Det icke passande beslaget gav stråltryck som blev "för mycket" extra känslig pga fången.

Tänk vad mkt lättare det hade varit att försöka hjälpa dig om du redan i start inlägget kunde delgivit detta.

Det tror fasen att folk blir irriterade på mina inlägg när man e tvungen att provocera dom till förbannelse för att få fram fallbeskrivningen.

Pusselbitarna börjar falla på plats, (kanske även för en och annan oxå)

Så då kan vi kanske sluta lägga focus på just självs skorna/hovisen och skoningen eller??
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Hade hästen "felbehandlats" av annan expertis - tandläkare, veterinär, massör etc så hade fokus garanterat legat åt det hållet, eller vad tror du? Tex. hästen får svårt att äta efter tandraspning - VAD tror du man frågar efter strax efter en sådan beh.?

:/

Du skrev ju själv tidigare i tråden Citat:Jag är utbildad hästmassör och har även gått kurser i sadelinprovning.
Jag rider så centrerat o i balans som jag klarar - har gått kurser i CR.



Jag menar som utbildad hästmassör så borde väl du om ngn i ett mkt tidigt stadium ställt dig själv frågan om inte fokus borde legat åt "andra" hållet.

Jag e hård men ärlig,, din utbildning som hästmassör borde du inte ha nämt i detta fall för den verkar inte ha gett kunskap om individens helhet.

Du, jag sitter här på min fritid och försöker hjälpa personer som saknar hjälp IRL (av ngn oförklarlig anledning)

Här spiller jag bara massa fritid som jag mkt bättre kan lägga på andra saker som berikar mitt liv och djurens välmående. Ursäktar du mig om jag nu är oförskämd och går och matar mina fiskar??

Lycka till.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Svaret är enkelt och det beror på att det blir "punkt tryck" just över dessa områden. Orsaken till att detta uppstår är att individen uppvisar en konkav sulkropp. Anledningen till en konkav sulkropp är ett kroniskt trauma som i vardagstal brukar benämnas sk sulsänkning

Ja, men jag har ju sagt hästen är plattfotad..:confused: Vad förstod du inte av det jag skrev. Klart hästen med plattfot har den sulformen...men för den skull betyder det knappast att den inte klarar en plåtsula bara för den inte klarar PG som är annorlunda..Och aldrig i mina drömmar jag skulle säga åt/eller tillåta en hovslagare karva i nån sula som är lövtunn. Då söker jag nog andra vägar.

* har faktiskt aldrig vart med om hovisar som karvar i sulor heller* Det behöver man knappast göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Nu tycker jag tråden ballar i väg..så trådskapare biffen: Ta du din häst till klinik och röntga. Här får du bara spekulationer...och det har du knappast nytta av.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Jo det ante mig redan från början att jag skulle få skit.. men jag var nog rätt upprörd och att skriva ner o älta och kanske få något matnyttigt eller något stöd - vilket jag ändå upplever att jag fått.

När tråden startades var han precis nyskodd och jag väntade på att få prata med hovslagaren igen och veterinären... Jag hade bara mina teorier då o ville ändå få bekräftelse på det jag tänkte eller få andra synviklar.
Jag tror nu hans breddade lamellrand mkt väl kan ha en mekanisk orsak, och med galet beslag fick han göront. Han reagerar inte på vistertång, och inte när man knackar på hoven. Dock hade han ont vid belastning.
Nu får han iofs smärtstillande o anitinflammatioriskt men är oerhört mycket bättre idag. Har varit ute i en begränsad hage - utan bete, med bra underlag, hela natten och han har rört på sig frivilligt. När jag tog in honom för några timmar sedan fick han gå i sin egen takt och han valde att ta något galoppsprång och trava mot stallet... och det oskodd...

Funderar i största allmänhet över fullblod. Det är ju ett otroligt vanligt fenomen att de har tunna sulor och platta hovar med lång tå och låg trakt och breddade lameller är vad jag förstår inte heller direkt ovanligt i samband med detta... Lider alla dessa fullblod av konkav sulkropp, går med ständig fång och har ont/ömmar av detta? Att de är känsliga för sömtryck är ju inte heller ovanligt.. I så fall är det ju hemskt :S
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 430
Senast: Meglio
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 796
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 114
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 387
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp