Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

inte konstigt om en häst med fång får jätteont av pg sulor. :crazy:

din häst har fång, det är därför han är öm.... jag tror många hästar som upplevs sulömma eg går omkring med mkt lindriga fånganfall. ser man på deras hovar så har dom ofta hålväggar pga lamellerna har breddat sig och väggarna glider utåt.

jag skulle tagit av skorna och köpt boots med mjuka sulor i tills han är bra från fånget. under tiden ska du behandla hovarna med keratex hoof hardener, det är rena undermedlet och med regelnbunden använding behöver du inte sko med sulor. att ha hela sulor är rena döden för hovarna, dom blir bara mjukare och mjukare.

om du vill ha hästen bra igen måste du nog tänka om.

prova att ha honom i en mindre hage utan gräs (ev med munkorg om det inte finns) istället för på box, så undviker du att han får problem med andra åkommor.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Förstår din frustration, angående Coari behöver du inte ta åt dig. Han är inte riktigt "representativ" för yrkeskåren, och jag tror han njuter av att provocera och uppröra. Det är inget att fästa sig vid, de andra hovisarna brukar ge en mer nyanserad bild.

Bra att du behandlar hästen som en fånghäst, för det är nog tyvärr det det är. Jag vet att det känns som att det "hände" i samband med skoningen, men det KAN också vara ett fullständigt sammanträffande... Du säger att första tecknen kom för ca 4 veckor sedan, så vad hände då i övrigt i hästens liv? Började det spira gräs/släpptes på bete tex?
Kan tillägga att min yngsta får fångkänning (jag veeeet Mackan, men jag kallar det så när det är lätta symptom som snabbt kan hävas) av att få för korta ättider :confused: go figure liksom.. elelr det är ju inte så konstigt när man tänker efter, men som standard tänker man inte "fång" om en normalhullad häst som inte fått stora förändringar o kosten.

Om din hovis ser breddade lameller för fyra veckor sedan, så är det ju en process som varit "ett tag", och som nu eskalerat. Kanske har din häst haft obalans i magen en längre tid, och nu orkade magen inte längre.

Hoppas att det snart lättar, jag har givit Probimin(TopSpeed) vilket har stabiliserat magen på min lilla på 1-2 dagar, kan vara värt att testa.

Fång, är verkligen en sak vi kunde klara oss utan :(
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Skodde om för fyra veckor sedan - då var han fräsch innan.
Fick då filtsulan och nya skor.

Hästen kändes inte som innan. Jag ger det lite tid, eftersom hästen är helt oöm på gräs/sand etc.

Vad för sula innan? Den blå hårda eller en mjukare? Den försämring du märkte då skulle ju kunna vara för att han fick en mjukare sula = mer underlagskänslig?

Ang PG så min valack (utan hovproblem) som fick de för stötdämpning, han AVSKYDDE dem. Fick inte ont, men däremot rörde han sig väldigt illa. Blev kort, stel och stickig, som en symaskin milt sagt.

Att jag funderade över sulan var för jag märkte på båda mina fbl att mjukare sula (som kan bukta) blev sämre, medan den blå HÅRDA fungerade bra.

Jag skulle för säkerhets skull behandla den som en fånghäst, men ang lamellränderna, så det finns ju andra saker som kan påverka dem, långa tår t ex. Saknar hästen fångringar på hovarna är det ju en väldigt öppen fråga om det är fång som gett förändringarna i lamellranden, eller något annat? Nu tar man ju helst INGA chanser alls när fång är med som misstanke, men mer som ett 'fundera lite mer på om/vad annat som kan gett det'.

Har tyvärr inga bra råd att komma med, däremot full förståelse. Jag är ju bokstavligt talat livrädd jag ska behöva byta hovslagare, för det kan bli hur 'illa' som helst, även om hovis gör ett bra jobb. Helt enkelt eftersom hästen är synnerligen kinkig (och så var även min fblvalack). Nu vet ju jag och hovis vad som fungerar, men med en ny hovis så är det ju inte alls så himla säkert att jag får det så.

Hoppas han snart mår bättre och att det INTE är fång!
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Jag har samma tänk, att det ska vara en icke sviktande sula. Har fått förslaget med plåt tidigare, men aldrig provat.

Blir det en längre konvalecens/boxvila för denna häst får han vandra vidare.. han har nog haft sina liv.
Hans höger bak sväller om han står på box för länge, han står lindad nu, men jag vet att han behöver röra på sig för att cirkulationen ska vara som den ska där..

Ja plåtsula kan man ha ett tag om en sula behöver läka, men den ska då ligga utanpå skon, jag hade det då en häst trampat in en söm, och fått rejäl blödning tex. Man kan ta av den och göra rent och den skyddar effektivt mot slag och tryck. Men det är en tillfällig lösning, jag tror inte det är något man ska ha på alltid.

Men hur gammal är han? (Har missat det kanske?)
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Ja plåtsula kan man ha ett tag om en sula behöver läka, men den ska då ligga utanpå skon, jag hade det då en häst trampat in en söm, och fått rejäl blödning tex. Man kan ta av den och göra rent och den skyddar effektivt mot slag och tryck. Men det är en tillfällig lösning, jag tror inte det är något man ska ha på alltid.

Men hur gammal är han? (Har missat det kanske?)

Det finns aluminum sulor som används som "vanlig" sula alltid. Mkt bättre att använda om hästen är känslig för sultryck då den inte buktar in som tom den hårdaste plastsulan gör om man tex trampar på en vass sten.
Dessa aluminium sulor är dessutom i två skikt med mellan liggande gummi för att också ge en stötdämpande effekt. Har bla en gammal tävlingshäst som sommartid på hårda banor behöver sulor, har i flera år använt de hårda plast men efter att ha kommit i kontakt med dessa alu till en annan häst i samband med en hovskada så provades dessa istället och det var stor skillnad kan jag säga på den hästen mkt mer nöjd med alusulorna.

Och nej de skos som vanliga sulor melan hov och sko inte utanpå skon
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Den illblå buktar inte in av sten, men det är också den enda tillräckligt hårda jag hittat, och det måste vara 5 mm varianten. 2.5 mm så den funkar i början, men sen 'mattas' den och börjar sakta men säkert ge med sig.

Himla skönt att slippa behöva stenhårda sulor längre, men för ev framtida bruk, var får man tag i de där i alu?
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Ömmar han nu på alla fötter?

Tänkte såhär. Den kanske fick sulläderinflammation av att den skålades för mkt i sulan. Brukar man ta mer än dött horn på ett fullblod?

Hur är vinkeln på hovarna?
Fullblod har ju tendens till platta trakter o då en lång tå som kan ge lamelltänjning. Den skos ju ofta o ibland behöver hästen lite hov att stå på för att slippa sultryck, men en häst som inte står optimalt får heller inte en tillväxt som ger bra förutsä'ttningar till att få en skillnad till det bättre
Ni som har fullblod borde veta.

Tunna väggar, platta hovar ger ju små marginaler till att skoningen ska bli förträfflig. Tar man av skorna går det likförbenat inte att se vad som är Hönan iom att den även ömmar utan skor.
Jag skulle åka till klinik o köpa de där självhäftande sulorna i väntan på att den kan resa.

Hur ser hästen ut i det övriga allmäntillståndet?
Tänkte på Flashs häst som hade Cushing.

Jag skulle nog behandla den som en fånghäst o sen uppsöka en dokumenterat skicklig klinikhovis.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Den illblå buktar inte in av sten, men det är också den enda tillräckligt hårda jag hittat, och det måste vara 5 mm varianten. 2.5 mm så den funkar i början, men sen 'mattas' den och börjar sakta men säkert ge med sig.

Himla skönt att slippa behöva stenhårda sulor längre, men för ev framtida bruk, var får man tag i de där i alu?

Här i denna delen av landet finns de både på travshoppen och i hovslagaraffären så antar att de finns på de flesta ställen som har lite större hovslagarsortiment.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Fast vad skulle det göra för skillnad vilket material en sula är gjord i ? Spelar ju ingen roll alls. Behöver en häst icke sviktande sulor så måste man ju ge den det. Man sätter inte sulor utanpå oavsett plåt eller inte.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

att ha hela sulor är rena döden för hovarna, dom blir bara mjukare och mjukare.

En sanning med modifikation. JAg hade sulor på min fd gamling jämt, och inte tusan blev hennes fötter sämre inte. Dom var som dom alltid varit.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Här i denna delen av landet finns de både på travshoppen och i hovslagaraffären så antar att de finns på de flesta ställen som har lite större hovslagarsortiment.

Aldrig sett den häruppe, nånstans tyvärr. Och jag letade ju med ljus och lykta då när det verkligen behövdes stenhårda sulor. Men får väl 'importera' från Skåne om det skulle behövas i framtiden =)
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

En sanning med modifikation. JAg hade sulor på min fd gamling jämt, och inte tusan blev hennes fötter sämre inte. Dom var som dom alltid varit.

Samma erfarenhet här faktiskt, på samtliga som gått sulade. Dock så har jag aldrig annat än möjligen tjärdrev mellan sula och hov, vet inte om det spelar in. Damen som hade silikon mellan blev vidrig i sina hovar, å andra sidan var hon väldigt grisig i boxen, så kom in massa urin och äckel emellan med. Men det är 'hennes fel' att jag inte har ngt emellan sen dess, just med tanke på hur äckligt det blev. Det är dock 10 år sen så dagens material är förhoppningsvis bättre, men då det gått utmärkt utan har jag kört på det.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Orkar inte svara alla just nu, har sovit en par timmar i natt bara och pratat med veterinärer och hovslagare "hela dan" samt hunnit med en skolavslutning också, mitt uppi..

Han mår bättre nu, men är givetvis stapplig.

Hästen ser för övrigt fin ut - någon undrade - blank o välmående, jämnt musklad etc.
Pigg blick och jämnt temperament, bra allmäntillstånd - även nu - äter som en häst ;) (läs är lika jävla hungrig som vanligt men matte ransonerar fn.. - vid lymfangiterna har hans smärtpåverkan varit klart värre, inte ätit etc.)

Teorin är nu som följer.. Han hade ett fånganfall för x antal veckor sedan. Ett riktigt tyst helvete.
Det icke passande beslaget gav stråltryck som blev "för mycket" extra känslig pga fången.

I och med att han kraftig förbättrats och är en häst som eg inte kan vara oskodd alls - så gissar vi - för vem vet än så länge- att den nuvarande stappligheten till största delen beror på att han är utan skor., men givet att han påverkades av skoningen igår också.
Hovslagaren kommer i morgon och vi ska försöka hitta något som passar herrn.

Han är inte skålad i sulan nu alls (varken min nyaste eller den förra gjorde det så han är platt.)

Vinklarna tycker jag är helt ok nu. Han ser inte direkt plattfotad ut "utifrån" -låga trakter kanske men absolut inga kalle anka fötter.

Nu ska jag vila en stund.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Ömmar han nu på alla fötter?

Nej, bara fram.


Hur är vinkeln på hovarna? Hyfsad tycker jag nu. Har sett värre och han har även haft sämre vinklar - givetvis mycket beroende på vem som skott o hur mycket de vågat justera.

Fullblod har ju tendens till platta trakter o då en lång tå som kan ge lamelltänjning. Japp - det har jag också förstått o diskuterat med vet bla.
Dock är väl all tänjning att betrakta som fång vad jag förstår
...

Den skos ju ofta o ibland behöver hästen lite hov att stå på för att slippa sultryck, men en häst som inte står optimalt får heller inte en tillväxt som ger bra förutsä'ttningar till att få en skillnad till det bättre. Exakt så är det,
ett jäkla dilemma. Det växer lite och flyter ut, verkas ofta och skos oftare än andra raser.
Ni som har fullblod borde veta.

Tunna väggar, platta hovar ger ju små marginaler till att skoningen ska bli förträfflig. Tar man av skorna går det likförbenat inte att se vad som är Hönan iom att den även ömmar utan skor.
Han blev sömtryckt en gång o höll på att dö - enl honom själv - jag rycker skon och sen när han fått mindre söm, som inte kändes så var allt toppen igen..

Jag skulle åka till klinik o köpa de där självhäftande sulorna i väntan på att den kan resa. Intressant! Ingen har nämnt några sådana nu, men nu när du säger det så har jag hört att det finns.

Hur ser hästen ut i det övriga allmäntillståndet? Kanoners.. har fått höra ofta nu på slutet att han ser så fin ut i hull etc.

Tänkte på Flashs häst som hade Cushing. Har erf. av cushing också (ej denna häst då om nån tror det) men inga sådana tendenser alls (ingen lång lockig päls som inte fälls, inga rinnande ögon etc.)

Jag skulle nog behandla den som en fånghäst o sen uppsöka en dokumenterat skicklig klinikhovis.

Det gör vi. Nu skor en del av de hovisar jag haft på kliniker då o då, tex den som fick honom helt ur balans, men man får kanske åka längre bort..

tiotiotiotio
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

En häst som är extremt plattfotad kan ibland inte klara av att ha PG beslag eftersom det trycker för mycket i sulan, dom kan heller inte klara av att ha mjuka sulor som du haft. En del måste ha sulor som INTE sviktar, plåtsulor med andra ord. Har en kompis som hade ett fullblod som var extremt plattfotad, som den du beskriver. Den hästen fick en fraktur på hovbenet pga av sviktande sulor. Tålde ingenting. Lång rehablitering och sedan plåtsulor, och hästen blev helt ok.


En häst som inte klarar av PG men plåtsula,, Hur går det ihop eftersom just PG är plåtsula med påskruvat gummi ???

Tacksam för förklaring.

Kort förklarat så behöver en plattfotad hov ett "extra skydd" över sulan som inte ger vika i in mot själva sulan. En plattfotad häst brukar även vara ganska låg i trakterna med en stor välutvecklad stråle. En plåtsula på en sådan hov där plåten inte tar upp belastningen primärt över själva trakterna utan över själva strålen kommer av naturliga skäl ofelbart leda till att individen upplever smärta i hovens bakre del, själva mjukdelen (strålen).
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Ok.
Även ett för stort stråltyck kan ju ge ömma fötter o troligen oxå sulläderinflammation o att de trycks ut ännu mer. Stråltrycket måste vara sekundärt- inte lika hög så att den tar i samtidigt som skon.På en plattfotad är flexandet större- strålen trycks ner mkt i vart steg- mer beroende av belastning- fart gentemot underlaget.

min hovis som har haft fullblod i alla tider( tävlat i S hoppning) menar att de måste "hållas ihop" för att få en "skålad sula- inte genom verkning. Att man skor om utan att verka ngt. mellan varven o korta in tån.. om det går.

Ja ja. nu är det som det är, men en fortbildad hovis o en röntgen borde ge den möjlighet att bli bra snart igen. Jag skulle ringa Micke på Strömsholm o fråga. Han har tydligen 8 st. som gått vidareutb hos honom o ambulerar runt Mälardalen som jag fattar det..Är det Fång så får du troligen rätt vård- DIREKT.
Hur känns kronranden, ev. puls o värme?

Håller Tummen:laugh:
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Glöm inte skilja på PG beslag och PG sko.
Inte riktig samma..
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Det är rent hemskt hur mycket skit de kan berätta om andra hovslagares jobb.

Då är mitt råd till dig att du ska ställa frågan till den/dom om dom även såg individen innan denna skoning??

Det är mer en regel än undantag att man inte är nöjd med resultatet, men när man tänker efter så blev det ett litet framsteg mot hur det såg ut innan.

Att sko en häst är ofta en långsiktig plan för att uppnå målet, sedan vill jag bara poängtera att man kan aldrig ensam uppnå målet om det inte finns ett sammarbete mellan alla inblandade parter. Du ska inte uppfatta mig som ofelbar eller nedklankande på individens övriga inblandade parter. Du ska däremot som jag alltid gör och har gjort, börja med att ställa frågan till dig själv vilka engen inverkan som kan ha orsakat problemet. Det kallas självkretik och är alltid utvecklande.

Jag utgick i från ditt startinlägg,, läs gärnde det du med för där framgår inte ett ord om annat än full fokucering på själva hovarna och detta gör både mig och många kollegor dödströtta eftersom hela focus läggs på hovisen.

Förmodligen har du bara glömt att redovisa historik och fallbeskrivning vilket inte är helt ovanligt att så även sker inför möte med veterin eller övrig expertis. Detta medför att det många ggr blir sk "felbehandlingar" eftersom även dessa yrkesgrupper bara är människor och väldigt få synska.

Allstå, ju mer klar information som delges ju lättare är det att ta del av själva grundproblemet. I bland är just själva grundproblemet avsaknad av korrekt information.;)
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Det ena är väl orginalet och det andra den moderniserade varianten med 'gummigroda'? Iaf fick jag påpikande ang det när jag kallade de med 'groda' för 'fel sak'. Jag minns dock inte vilket som är vilket ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 427
Senast: Meglio
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 794
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 113
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 387
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp