Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska aveln...

C

clownen

I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana här saker dyker upp...Vad tycker ni om artikeln och själva förfaringssättet...

Taget från Ridsportshemsida i sin helhet...

Oldenburgerförbundet
registrerar Danone II-avkommor

Ängagården kommer, trots AVN:s beslut att inte interimbesikta den 4-åriga hingsten Danone II, att ta hit hingsten ändå, förmodligen redan i morgon, fredag. Lagen tillåter numera att även icke avelsvärderade hingstar används i avel och det tyska Oldenburgerförbundet har gått med på att registrera avkommorna. Där godkändes Danone II för avel igår.

- Vi uppmanar inte stoägarna att byta förbund, däremot kan de dubbelregistrera avkomman. Få helt gröna papper hos Oldenburgerförbundet och gråa papper hos ASVH, säger Per Pileryd.
För att Oldenburgerförbundet ska registrera avkommorna krävs dock att stoägaren går med i deras förbund och att stoet stamboksförs hos dem meddelar förbundets avelsledare Katrin Burger. För att stoet ska kunna stamboksföras måste hon dock besiktas och för det krävs att förbundet skickar en kommission till Sverige. Men Oldenburgerförbundet är på hugget och väldigt intresserat av att värva nya medlemmar i Sverige.
- Om vi får flera uppfödare i Sverige kommer vi regelmässigt att skicka en kommission till Sverige för att stamboksföra ston och registrera föl, förklarar Katrin Burger.

Bundeschampionat
När avkomman är registrerad är den bl a berättigad att delta i uttagningar till auktioner och det tyska prestigefyllda Bundeschampionatet. Om det blir en hingst som ska visas fram för godkännande krävs dock att både mor och mormor är intagna i Oldenburgerförbundets huvudstambok, vilket förmodligen normalt inte är fallet för svenskregistrerade ston.
AVN:s beslut att inte interimbesikta Danone II för avel i Sverige i år grundar sig i att Hingstreglementet enligt nämnden inte godkänner att ett 30-dagarstest är kvalificerande för en 4-årig hingst, däremot för en 3-årig. 4-åringar ska ha genomfört ett 70-dagarstest bland de 20 procent bästa för att komma i fråga, något som Danone II inte gjort. Han är trots detta godkänd i i princip alla de större tyska förbunden samt i Danmark.

Ny prövning
AVN:s beslut har överklagats och första besvärsnämnd är ASVH:s styrelse som enligt uppgift ska behandla ärendet vid ett sammanträde som pågår i dag.
Fallet är nästan identiskt med fallet med Danone II:s helbror Danone I som inte heller fick betäcka i Sverige som 4-åring efter fullgjort 30-dagarstest i Tyskland med goda resultat. I det fallet undanröjde länsrätten beslutet och hänvisade det tillbaka till AVN för ny prövning. Motiveringen var att beslutet medförde diskriminerande restriktioner i handeln med hästar och stod i strid med EG-rätten. Byråkratins kvarnar hade dock malt så långsamt att avelssäsongen var över innan rättens beslut kom och som 5-åring fick Danone I tillstånd för importsperma. Per Pileryd har krävt Jordbruksverket på skadestånd för de inkomster som han uppskattar att hans företag Ängagården gick miste om året före.

Lena Sellman
[publicerad 2006-04-20]


Helen
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska aveln...

Varför vill inte AVN interimbesiktiga hingsten?
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska aveln...

Darby skrev:
Varför vill inte AVN interimbesiktiga hingsten?
Därför att han har inte gjort ett 70 dagars prov som 4 åring eller deltagit i det svenska bruksprovet.

Helen
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska aveln...

Aha, då förstår jag :idea:
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska aveln...

Följdfråga; hur mycket skiljer sig 30 dagars testet jämfört med 70 dagars provet (förutom att det är fler dagar)?
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska aveln...

- Vi uppmanar inte stoägarna att byta förbund, däremot kan de dubbelregistrera avkomman. Få helt gröna papper hos Oldenburgerförbundet och gråa papper hos ASVH, säger Per Pileryd.
Dubbla kostnader alltså...

För att Oldenburgerförbundet ska registrera avkommorna krävs dock att stoägaren går med i deras förbund
Är det någon som vet vad medlemsavgiften i Oldenburgerförbundet ligger på ?

...och att stoet stamboksförs hos dem meddelar förbundets avelsledare Katrin Burger. För att stoet ska kunna stamboksföras måste hon dock besiktas och för det krävs att förbundet skickar en kommission till Sverige.
Vad kostar stamboksföringen i OL och hur säker kan man vara på att det verkligen kommer en kommission då ? Jag menar hur många hästar ska visas fram för att de ska tycka att det är lönt att besöka oss i Sverige. Kan det tom bli så att antalet hästar som ska besiktigas kanske blir för lågt ett år så att man kanske då måste åka ner med stoet ? då tillkommmer även dessa kostnaderna...

Oldenburgerförbundet är på hugget och väldigt intresserat av att värva nya medlemmar i Sverige.
Om vi får flera uppfödare i Sverige kommer vi regelmässigt att skicka en kommission till Sverige för att stamboksföra ston och registrera föl, förklarar Katrin Burger.
Skulle vara intressant att veta hur många det ska vara för att räknas som fler...


När avkomman är registrerad är den bl a berättigad att delta i uttagningar till auktioner och det tyska prestigefyllda Bundeschampionatet.
Gäller detta oavsett vilken avdelning hästen är reggad i inom OL ?

Om det blir en hingst som ska visas fram för godkännande krävs dock att både mor och mormor är intagna i Oldenburgerförbundets huvudstambok, vilket förmodligen normalt inte är fallet för svenskregistrerade ston.
Skulle kunna vara aktuellt för dom uppfödare som står med importston i aveln från tex OL...

Ny prövning
AVN:s beslut har överklagats och första besvärsnämnd är ASVH:s styrelse som enligt uppgift ska behandla ärendet vid ett sammanträde som pågår i dag.
Det blir spännade att höra hur man från AVN:s håll löser det här...

Fallet är nästan identiskt med fallet med Danone II:s helbror Danone I som inte heller fick betäcka i Sverige som 4-åring efter fullgjort 30-dagarstest i Tyskland med goda resultat. I det fallet undanröjde länsrätten beslutet och hänvisade det tillbaka till AVN för ny prövning. Motiveringen var att beslutet medförde diskriminerande restriktioner i handeln med hästar och stod i strid med EG-rätten. Byråkratins kvarnar hade dock malt så långsamt att avelssäsongen var över innan rättens beslut kom och som 5-åring fick Danone I tillstånd för importsperma.
Men går det att jämföra med Danone I ? Numera så är ju ASVH en egen moderstambok...

Hur många här inne skulle kunna tänka sig att använda hingsten under rådande premisser ? Vad händer om stoägarna tar till sig hingsten men inte ASVH :crazy: ?

Helen
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska aveln...

Alltid är det väl några som finner D2 unik, man kan ju fråga sig om det är värt att använda honom om man är road av att delta i av ASVH ordnade tillställningar,
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska aveln...

Burra skrev:
Alltid är det väl några som finner D2 unik, man kan ju fråga sig om det är värt att använda honom om man är road av att delta i av ASVH ordnade tillställningar,
Jag tänkte ungefär samma sak...Det gäller ju inte en OS hingst eller en hingst som gått VM eller dylikt, utan en 4 åring, som dessutom redan har en helbror i Sverige. Vete sjutton om jag inte tycker att AVN gör helt rätt som ger tummen ner tills dom har sett honom...

Det här blir hur som helst intressant att följa...

Helen
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska aveln...

Kom på en sak till är det inte krav på att hästar reggade i Oldenburg ska ha deras brännmärke ? Någon som vet ?

Helen
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska aveln...

Det här är ju en soppa för ASVH för tillfället. Hade väl varit bättre att ställa hingsten i Tyskland och sen låtit stoägare köra dit sina ston. Då hade väl fölet fått gröna papper här (förutsatt att det fått oldenburg-papper)?

Mitt Cashman-sto får ju gröna papper här om jag väljer att regga henne i ASVH, men kompisen kan inte betäcka med Cashman och få gröna papper osv osv.

Jag är lite sugen på flera av Sosaths hingstar. Kanske inte så dumt om de kommer hit och godkänner fölen så man kan regga dem i oldenburg. ;)

Men jag håller med, så unik är väl inte D2 att jag tycker hela den här proceduren verkar vettig!! Ska bli spännande att se hur det går. Att P.P orkar...

/C
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska avel

clownen skrev:
Kom på en sak till är det inte krav på att hästar reggade i Oldenburg ska ha deras brännmärke ? Någon som vet ?

Helen

Tror chip räcker om brännmärkning inte är tillåtet.
Detta måste ju gälla alla hingstar godkända i Oldenburg så det kan ju onekligen uppstå ett visst intresse hos stoägarna att slippa trassla med 5000 i hingstlicens för att få gröna papper på avkomman. Har den dessutom fått gröna papper i Oldenburg måste ju de gå att byta mot gröna i ASVH? Eller?
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska avel

Tror chip räcker om brännmärkning inte är tillåtet.
Detta måste ju gälla alla hingstar godkända i Oldenburg så det kan ju onekligen uppstå ett visst intresse hos stoägarna att slippa trassla med 5000 i hingstlicens för att få gröna papper på avkomman. Har den dessutom fått gröna papper i Oldenburg måste ju de gå att byta mot gröna i ASVH? Eller?
Har ingen aning hur det är fungerar men det skulle vara intressant att veta. Någon annan som har koll på detta eller har kontakter med koll på detta ?

Helen
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska aveln...

Såg nu att Danone II inte längre är kvar på Eklundas hemsida. Någon som vet varför ?

Helen
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska avel

Danone II är i alla fall med i Ängagårdens hingst katalog. Men om han blir klar till att anv i Sv vet jag ej.
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska avel

I Ängagårdens program står : Danone II blev bästa dressyrhingst i sitt 30 - dagarsprov som han just har avslutat. Efter besiktning av nämnden kommer han att stå hos Lena Zeiloth Eklunda Stuteri, Örebro.
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska avel

solita_cna skrev:
I Ängagårdens program står : Danone II blev bästa dressyrhingst i sitt 30 - dagarsprov som han just har avslutat. Efter besiktning av nämnden kommer han att stå hos Lena Zeiloth Eklunda Stuteri, Örebro.
Ja men han är ju borttagen från Eklundas hemsida, det borde ju inebära att dom inte ska ha honom eller att han kanske inte ska vara i den svenska aveln eller kanske på någon annan station...Ingen som hört något ?

Helen
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska avel

Om man läser Rissports sida så verkar det som om DanII kommer till Sv trots att AVN har tackat nej till honom. Oldenburgerförb kommer att reg avkommorna. Det verkar onödigt krångligt för min del, väljer nog ngn hingst som jag vet lämnat bra eftersom jag inte vet än vad mitt sto ger. Det blir hennes första betäckning.
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska avel

solita_cna skrev:
Om man läser Rissports sida så verkar det som om DanII kommer till Sv trots att AVN har tackat nej till honom. Oldenburgerförb kommer att reg avkommorna.
Vi får vänta och se hur det blir med den saken. Det är mkt politik i det här...

Helen
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska aveln...

Det är på tiden att ASVH får kunkurans, de styr enväldigt i sverige, se på Tyskland där är fler avels förbund. ASVH släpper bara igenom hingstar vars ägare går i deras ledband. Är så trött på ASVH, de ska styra vilken hingst du ska betäcka med om du vill delta i championaten!!! Såg en hingst på bruksprovet som knappt går fram och är olydig, men det står de och slätar över. Men sen när en yngre hingst kommer in och blir förvirrad av testryttaren, då är det skit. Nu måste det göras något, jag är inte den enda som tycker det!!!:mad:
 
Sv: Jaha då var det dags igen för hingstarnas vara eller icke vara i den svenska aveln...

Champion skrev:
Det är på tiden att ASVH får kunkurans, de styr enväldigt i sverige, se på Tyskland där är fler avels förbund. ASVH släpper bara igenom hingstar vars ägare går i deras ledband. Är så trött på ASVH, de ska styra vilken hingst du ska betäcka med om du vill delta i championaten!!! Såg en hingst på bruksprovet som knappt går fram och är olydig, men det står de och slätar över. Men sen när en yngre hingst kommer in och blir förvirrad av testryttaren, då är det skit. Nu måste det göras något, jag är inte den enda som tycker det!!!:mad:
Nog för att jag också tycker att det är bra med konkurrens, men jag tror att ytterligare ett förbund också skulle drabbas av en sk. svågerpolitik till slut. Nej jag tycker att det är viktigare att vi stoägare börjar att intressera oss lite mer för vad som händer i maktens korridorer och försöker att vara lite mer klarsynta och intreserade än vad vi faktist är idag.

Jag tycker att alldeles för få stoägare är enskilda medlemmar i ASVH tex. Det är bara vi tillsammmans som kan påverka och göra något åt vår situation. Jag uppfattar det mer som att det idag endast är etablissemanget som har koll på vad som egentligen händer och sker - vilket innebär att jag tycker att allldeles för många är dåligt insatta i pengarna och politiken.

Mitt svar till dig blir alltså att jag inte tror på ett ytterligare förbund utan på ett starkare ASVH där fler är med och engagerar sig :D...Vi måste bli lite mer stolta över den svenska sporthästaveln och engarera och bry oss i lite mer än att bara betäcka ston...

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 276
Senast: Ramona
·
C
Avel Hittade alla hittills godkända spermaimporter ( halvblodsaveln ) idag. Kursiverat är kopierat från tidningen Ridsports hemsida och...
Svar
3
· Visningar
1 006
Senast: Donauschwalbe
·
Avel Efter att ha haft en kanonhelg så blir det tipset inför nästa år – åk dit!!! Det roligaste för min del var såklart att His Highness...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: speedy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp