Hur ska man välja mellan ALLA dessa hingstar ?

moon

Trådstartare
Hej alla Bukafalare

Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå...................

Har ett tyskt halvblod efter Dream of Hedielberg II, mer info om stam & bilder finns på denna sida http://w1.316.telia.com/~u31620540/Dorina.htm.

Min tanke med att ta föl på henne är så hon får en paus i livet & komma till ro. Hon har varit med om en hel del under sitt snart 7-åriga liv !! Hon har utbildats under snart ett år, så paus är välbehövlig mentalt för henne. Vi har oxå alltid velat ha ett litet föl här på gården. Har fött upp två unghingstar , men det var för 25 år sedan, så jag är ganska ringrostig.

Hennes extriör utifrån en amatörs synvinkel är: lång i kroppen, 1.68 mkh, grov i stommen, dåliga vinklar bak, nervös i temperamentet, vacker hals & hög ridbarhet. Hoppförmåga medel.

Vill ha en gångarts hingst som ger bra temperament på sina avkommor, dressyrinriktning, något sluttande rygg då hon haft tendensen att vara överbyggd under sin uppväxt tid. Bra bogfrihet, då hon själv har lite problem på det området. Mankhöjden ungefär som hon själv är. Korrekta benvinklar så gott det går med bra stomme.

För mig som kattuppfödare är detta viktigt, kan ju inget om linjerna på hästsidan, så därför behöver jag hjälp av Er erfarna, så det blir rätt.
Detta sto har genomgått 3 års test (6.45 p) , tävlingslicens i tyskland & godkänt klass 1 sto med 7.39 i genomsnitt betyg ( 2008) , men då hade hon nackspärr :confused:
På sitt stoprov fick hon bla.
Typ 8
Kropp 8
Hals 7.5
Skritt 7.5
Trav 7.5
Benställning 6.5
Utveckling 8
Swung & elasticitet 7.7

Mer kan jag inte översätta då det är på tyska alltihopa *ler*

Även om jag letar runt hundra tals hingstar så säger det mig inte så mycket. Då jag inte har dom erfarna ögonen. Stammen är viktig för mig oxå så det passar linjemässigt ur skade/hälsosynpunkt för framtiden.

Vad jag förstår precis som i all avel så är det viktigaste vad dom ger, inte hur dom alltid ser ut. Sedan måste hingsten i fråga vara godkänd i tyskland, då fölet ska registreras i Mecklenburg/vorpommern.
Jag är väldigt seriös i min katt avel, & vill inte vara sämre när det gäller mitt sto. Även om det blir en engångförtelse.

Hon ska betäckas till våren 2009 är det tänkt.

Har dock ett stort problem att hon är väldigt nervös när hon transporteras & kommer fram. Det brukar ta en kvart att lugna ner henne, ibland längre. Har förstått att det är viktigt att få henne så lugn som möjligt inför betäckning på semistation. Har någon bra tips om detta problem, eller är det bara att ut & åka ?
Vi har gjort det en hel del under sommaren 2008, men hon är lika blöt av svett vid ankomsten & nervös, som när vi startade. Har provat Dr.Bach blomster droppar flera dagar i förväg, valeriana. Hjälper inte alls.

Skulle bli otroligt tacksam om någon som är i avelsbranchen kan ge lite tips på välkända bra linjer som jag eftersöker till min vackra dam.

Gott Nytt år på Er önskas av Ewa & Dorina
 
Sv: Hur ska man välja mellan ALLA dessa hingstar ?

Jag är väldigt förtjust i Falsterbo, som förhoppningsvis kommer att tas in i Sverige.
Han är e. Fidertanz. Går Grand Prix idag och har tävlat upp till 130 hoppning i sin ungdom. En hingst med finfin resning..
 
Sv: Hur ska man välja mellan ALLA dessa hingstar ?

Har dock ett stort problem att hon är väldigt nervös när hon transporteras & kommer fram. Det brukar ta en kvart att lugna ner henne, ibland längre. Har förstått att det är viktigt att få henne så lugn som möjligt inför betäckning på semistation. Har någon bra tips om detta problem, eller är det bara att ut & åka ?
Gör så att ni lämnar henne på seminstationen innan brunst så får hon bo in sig där ett par dagar innan hon semineras. Det kostar några hundralappar mer, men det är det klart värt med tanke på alla tusenlappar man spenderar!

Låt henne stå kvar på seminstationen tills hon är konstaterad dräktig. Det skadar ju inte att ge henne lite lugnande heller kanske. Bara för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Hur ska man välja mellan ALLA dessa hingstar ?

Ingen som känner till min häst linjer tillräckligt för att kunna hjälpa till ?

Eller har jag postat inlägget vid fel tidpunkt ? .

Skulle bli så tacksam för fler tips om läpliga hingskadidater el. linjer som kan matcha mitt sto...................

Ewa
 
Sv: Hur ska man välja mellan ALLA dessa hingstar ?

Tck för rådet Ramona om att åka tidigare till semistationen......................Tack även Cirkus som orkat svara.

Men det är magert med svar om en passande herre till min dam:(

Om inget har något på förslag, så kanske ni kan rekommendera linjer som matchar mitt stoes, resp. linjer som passar mindre bra.

Det finns ju en hel del avkommor från hennes pappas sida, men jag är inte inne i branchen så jag vet inte hur jag ska finna svar effektivt.

Måste ju hinna hitta någon innan det blir dags för betäckning i vår......................
 
Sv: Hur ska man välja mellan ALLA dessa hingstar ?

Jag vet att det känns otåligt, men ännu är det ingen panik. Det är lite fel tid ännu att fråga allmänt om hingstar, då de flesta sådana diskussioner kommer igång om en månad lite drygt.

Själv vet jag ingenting om gångartshingstar, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig heller.
 

Liknande trådar

Avel Vi gör ett nytt..............denna gång med hingst förslag. * Mitt första val när jag tittade runt på hingstar till mitt sto var...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 375
Senast: kittemus
·
Avel Sitter redan och funderar på vad jag ska ta för hingst till henne inför nästa betäckning. Har varit inne på att skicka henne till...
Svar
10
· Visningar
3 370
Senast: rebeckasff
·
S
Islandshäst helst vill jag ha ett svart vackert stoföl med gång utöver det vanliga men viktigast är att fölet har mycket bra lynne och fina...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 704
Senast: dama_söt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp