Bukefalos 28 år!

Jaha, jätteproblem med kaninbråk...

Scandi

Trådstartare
11sdpua.jpg

Bråkstakarna från v: Snuffan, Konohamaru och Tuss.

Sitter nu med Tuss och Snuffan i sängen och myser :love: dessa två går lösa dygnet runt, och i buren sitter Konohamaru, ensam :(. Har försökt och försökt att få dem att åtminstone acceptera varandra, men det GÅR inte!

Ända sedan Konohamaru kom hit i december 2008 så har hans bur stått här inne på rummet där de andra kaninerna bor så att de har kunnat nosa på varandra. Har låtit dem byta, dvs stoppat Snuff å Tuss i Konis bur och han har fått springa löst på rummet. De har fått sitta med mig vid tv’n alla tre och det har gått bra.

19 februari så kastrerades Konohamaru. Två veckor efter kastreringen började jag släppa honom lös med varsin kanin i taget. Sedan släppte jag ut honom med bägge. Tuss och Konohamaru har ärligt talat tyckt illa om varandra från början. Snuffan har visat sig rädd för Konohamaru.

Nu i dagsläget slåss de allihop med varandra. Tuss och Konohamaru är värst, men även Snuffan och Konohamaru har rykt ihop några gånger. Jag vågar inte låta dem ”göra upp” eftersom jag är rädd att de ska göra sig illa. Har själv fått smaka på ett av betten när jag särat på dem, det slet loss en benflisa ur mitt finger… ingenting jag önskar mina ninisar direkt :S Konohamaru är också HÄLFTEN så stor som de andra två så känns inte som det vore "fair game".

Koni får i alla fall en stund om dagen lös med de andra kaninerna, han gillar att få komma ut och verkar mest nyfiken tills Tuss/Snuffan börjar ”tuffa sig” och markera att det minsann var de som var här först. Då taggar han som bara den (blir förbannad rentav) och så är slagmålet i fullgång, och han ger sig inte utan tar man då bort den andra kaninen (läs: tuss) ska han efter och bita mer i den.

Alla är annars jätte gosiga kaniner att ha att göra med som älskar att bli klappade och allt sånt. Snuff och Tuss är helmysiga med varandra i vanliga fall. Alla kaninerna är vuxna.

Hur hade ni gjort?! Vad kan jag göra? TIPS välkomnas VARMT!
 
Sv: Jaha, jätteproblem med kaninbråk...

Jadu, vet inte riktigt vilka tips jag ska komma med.
Låter helt enkelt som att dem inte kommer överens, och ibland finns det inte mycket annat att göra än att acceptera det.
Alla kommer inte överens med alla, så enkelt är det. :)

Personligen hade jag slutat försöka få alla att gå ihop.
Ser att det är 2 hanar, eller läste jag fel?
Hanar kan vara svårt att få att gå ihop, även om bägge är kastrerade.

Sen handlar mycket också om personlighet och även om kaninen är dominant/undergiven.
Två dominanta brukar det ganska lätt kunna bli bråk emellan, då bägge anser att dem bestämmer.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha, jätteproblem med kaninbråk...

Tack för ditt svar!

Jo det är två kastrerade hannar, den vita och den viltgula. Ja, du kan ha rätt i det, börjar vid det här laget också tro att de aldrig kommer bli kompisar. De verkar vara dominanta individer bägge två.

Helt miljöombyte till sommaren kanske skulle kunna vara nått? Slänga ut dem i sommarburar, där ingen har "revir" än? Så kanske man kaaanske kan ha dem inne tillsammans sen till hösten?
 
Sv: Jaha, jätteproblem med kaninbråk...

två hanar brukar inte funka även om dom är kastrerade (även om det såklart finns undantag). Om jag vore du skulle jag sluta försöka få dom att kunna gå ihop då det ju bara orsakar slagsmål. Det brukar även vara väldigt knepigt att få vuxna kaniner att gå ihop, helst ska dom ju vara små och växa upp tillsammans.
 
Sv: Jaha, jätteproblem med kaninbråk...

Ja som de andra säger så är de nog inte lönt att försöka mera, eftersom de tydligt inte tycker om varandra.

Sen är ju inte kaniner flockdjur utan kolonidjur så de har igentligen ingen glädje av varandra på samma sätt som vi människor har av av varandra så han mår nog bara bra av att vara ensam. :)
 
Sv: Jaha, jätteproblem med kaninbråk...

Jag har inga direkta råd till dig, men kan berätta om hur det gick när jag försökte sätta ihop mina kaniner. I Början så hatade de varandra från början. Slogs så pälsen yrde.
Jag tog isär dem och tänkte att de behöver mer tid. SÅ jag delade av rummet med kompostgaller.
En dag hade de rymt över till varandra, min sambo hittade dem. Det var blod lite här och var, pälstussar också. Och De hade bitit av varandra ganska stora bitar från öronen... :(
Då var jag 100% säker på att dem aldrig skulle gilla varandra. Men jag tror att de fick göra upp ordentligt, för sedan lossnade det. Och nu sitter dem tillsammans och tvättar varandra och det syns att de gillar varandra.

Nu menar jag inte att du ska släppa ihop dina kaniner så att blodet sprutar. Utan jag menade mer det som att ibland kan det kanske behövas lite fight om vem som bestämmer.
 
Sv: Jaha, jätteproblem med kaninbråk...

Zsara/Zsara: Lite tur i oturen då alltså? ;D Haha, vad kul att det löste sig tillslut iallafall!

Nejnej, vågar inte låta dem göra upp, även om det hade kunnat vara en lösning. Senaste gången jag lät dem vara ihop både skrek den lille och fick ett sår vid nosen :eek: Hemskt var det. När man tittar på det lilla livet kan man ju inte för hela världen förstå att någon tycker illa om ens lilla hjärtegull!


*Tilda* Ja.. Han har ju mig iallafall :love: och han slickar och pysslar om sin matte så fint xD
Vet att det är kolonidjur, men tycker ändå det är lite tråkigt att han måste vara själv. Visserligen kan han ju sitta och titta på de andra kaninerna men tror nog det hade varit trevligare att ha en heltidskompis att mysa och leka med.

Kankse blir en till kanin!? :eek: specialutprovad åt min Koni Hammar! xD
 
Sv: Jaha, jätteproblem med kaninbråk...

har två dvärgvädurar som nu i april fyller 5 år.. första året hade vi de tillsammans, de är från samma uppfödare och det skiljer en dag på åldern.. en av kaninerna loulou började bita molly jättemkt så efter det första året skiljde vi dem åt.. molly var jätterädd för henne och även fast hon vek undan var loulou på henne hela tiden! nu har de varsin bur.. sen kom zally som är en vädur för ca 1½ år sen.. skaffade en egen bur åt henne utan att ens försöka laga ihop henne med molly eller loulou som e en riktig liten :devil: till kanin, ussh hon e så dum.. molly och zally testade vi efter några månader att laga tillsammans i rasthage, men zally va rädd och molly kommer gärna fram och vill kolla.. så det bli bara att zally springer undan och molly kommer efter tills zally säger ifrån och börjar bita.. och så börjar de slåss. zally e ju ändå typ 4 kg tyngre så man får ju vara lite aktsam ;)

såå, mina kaniner skiljt allihopa, alla tre är honor och de verkar faktiskt inte så besvärade över att vara själva.. man kan lägga ihop molly och loulou eller molly och zally i rasthagen.. men det blir så mkt jagas och de ser inte direkt nöjda ut, så jag tycker helt klart det här är bästa lösningen.. alla får vara ute ca 1-2 h varje dag MINST, kan bli upp till 10 timmar oxå.. men nu då grannjävelns hund bet ihjäl grannens kanin (kolla "nä nu jävlar" tråden) så får man ju vara lite aktsam.

mina är dock utomhus och de kan nosa på varandra via galler om en är ute. tror inte att det går att ha dem att göra upp, eller finns ju undantag men våra fightades nog ordentligt utan resultat innan vi skiljde dem åt..

bästa tipset från mej är att ha ut dem på olika tider.. eller ha ut de samtidigt men dela in huset i två olika "burar" med typ en gallervägg mellan två rum.

såhär ser det ut vid mej, burarna och lilla rasthagen:
P1090095.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha, jätteproblem med kaninbråk...

*kl*

Vill du absolut inte att han ska vara ensam så får du väl köpa dig en ung kaninhona, alltså, ungdjur. Och prova att sätta ihop dessa, visst, det kanske inte funkar, så du bör ju vara beredd på att kanske ha ännu en bur i rummet. För att han kanske är en kille som föredrar att vara ensam.
 
Sv: Jaha, jätteproblem med kaninbråk...

Okejokej. Mm kan (och vill inte) inte ha Snuffan och Tuss i bur. De avskyr det. Ska köpa en större bur till lillen så fort jag kan istället (Ej rumsren).

Ferrari: Ja, funderar på att försöka lösa det på det viset. Han försöker få kontakt och är social så tror inte han vill vara ensam egentligen, mest de andra två som har bestämt sig för att han inte får bo här :(. Om jag tolkat intrigerna mellan dem rätt.. :P

Vill absolut inte ha EN TILL bur, så får isåfall ordna det så att jag kan lämna tillbaka honan om det inte funkar?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 017
Senast: tanten
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 639
Senast: Tofs
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 007
Senast: lundsbo
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp