Jaha, nu backar han ur transporten istället...suck...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Arbogamarre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 1 884
A

Arbogamarre

Har nu lasttränat med pållen hemma och det går verkligen framåt, från att inte alls ha velat gå in, van vid linor i kors runt baken, går han nu på så snällt så utan linor...men väl inne tar det ett par sekunder sen rusar han bakåt så nu är detta problemet istället! Det är säkert så att han har förstått att han inte har linorna som tvingar honom att stå kvar längre...coh jag vill verkligen inte ta fram dem igen för han var hispig innan och inte alls glad...nu är han iallafall lugn och går på men vill istället inte alls stå kvar där
:D
Har ni som är vana vid lite kluriga hästar vid lastning något förslag på vad man kan göra?
:crazy:

En bekant till mig har en häst som gjorde så. Hon kom sen på att om hon tog bort mellanväggen så det blev plats nog för hästen att vrida på huvudet för att se vad som hände bakom honom så stod han lugnt kvar medan hon fäste kedjan. Hon lastar honom idag själv utan problem.

Tack för tipset!
Bara en fråga, hur stänger hon för då utan mellanvägg? Har hon någon lång bom?
För vi har tränat utan mellanvägg vilket han tycker är ok, men sen har vi inga långa bommar, och när vi försökt med lina som stop bakom blir han inte alls glad utan reagerar som när han blev lastad med linor...
Vet du hur hon gjorde med det?
:)

se till att lära in en back signal genom att stoppa hästen då den går upp på lämmen, ex upp tre steg två steg back , upp ett steg och tre steg back. Du vet ju att han går in så det behöver du ju inte lära in mer, träna på backningen och så att du vet att du kan flytta en hov i taget, både bakåt och framåt. Tillslut så är ni inne och förhoppningsvis väntar hästen på backsignalen innan den går ut.
Det är även viktigt att hästen är van vid ljud bakifrån så som barn och hundar etc då man lastar, så har du något sådant så är det perfekt att träna backning, men som sagt det viktiga är inte att få in hästen utan att få den att backa på din signal.

Hon har en inplastad kedja (rejäl!) som hon snäpper fast med stora hakar.

Hoppas du får det att funka hur du än gör. Det gäller bara att hitta er metod. :)

Tack för svaren!
Det blir att inhandla en sån kjedja då... :angel:

Hej! :bump: Jag har erfarenheter, dels av en häst som var mycket svår att lasta. han vägrade, vi prövade allt (vi skulle till sjukhuset, var tvungna att ha in honom precis då). Vi lyckades tillslut kasta en snöboll :bump: på hans rumpa som fick honom att hoppa in. På väg hem prövade vi ett paraply som skule skrämma in honom...ja han var näst intil omöjlig. Nu har jag två unghästar och jag har märkt att det beror mycket på hur transporten står, se till att det är så ljust som möjligt i transporten, det tar lång tid för deras ögon att vänja sig vid mörkerseendet, som dessutom är mycket sämre än människans. Jag har ställt ihn transporten i en liten rundpaddock, där de får gå som de vill. Två hinkar med mat finns i transporten och den ena hästen går genast in och käkar upp allt. Åringen står där jättelänge tills all mat är slut. Pröva med detta icke tvångsmässiga övningarna, mina hästar tycker att det är jättekul att utforska den nya spännande apparaten och i alla fall för den ena hästen är det inget problem alls att stå kvar i transporten, :angel: särskilt inte om det finns god mat där! Lycka till! :banana:

Det finns långa bommar som går från ena sidan av släpet till den andra - mao utan att fästas i en mellanvägg! :idea:

Nån som vet vart man kan köpa en sån där lång bom? av tillverkarna direkt eller?
Brukar det vara dyrt?

jag har nämligen precis samma problem som trådskaparen.
Jag tackar ödmjukast för tipset om back-kommandot, det ska jag testa på min nästa gång jag har en transport hemma!

Vet en tjej som hade bommar anpassade för att ha mellanväggen åt sidan också. En liten kort och en längre.

Grejen är bara att man ska hitta någon som gör det också, samt att man i den transport jag använder måste sätta dit nya fästen. I den är det enbart anpassat för kedjor.

Nu har jag två unghästar och jag har märkt att det beror mycket på hur transporten står, se till att det är så ljust som möjligt i transporten, det tar lång tid för deras ögon att vänja sig vid mörkerseendet, som dessutom är mycket sämre än människans.
Nja, hästars ögon är konstruerade för att se nästan lika bra på dagen som på natten, men det tar upp till en halvtimme innan ögonen har ställt om sig helt.

Jag har själv två uppsättningar bom, en hellång för hästar som åker utan mellanvägg, och två bommar som fungera med mellanvägg.

Sedan har vissa tillverkare en-lång-en-kort bommar, om man vill ha mellanvägg men ställa den åt sidan.

Lättast om man vill ha tag på bommar (och fästen) till sitt släp är att kontakta en återförsäljare (inte riktitat till Humelibumlan utan er andra som frågat).

Få tag på någon som är duktigt på att svetsa, och be denne svetsa en ny bakbom till er, kostar inte spec. många kr.

Vi gjorde om våra bommar från två korta till en lång och en kort, det kostade 100 pix för oss, superbra vart det :)

Säger som ngn annan, bort med mellanväggen!
Jag har genom åren sett många hästar göra som din gör, och flera av dem har helt enkelt haft cellskräck, och upplevt det för trångt med mellanväggen i kärran.

Skaffa en hellång bakbom till kärran, mkt bättre än kedjor.

Jag hade förut en äldre modell av Kylingekärra som inte hade ngn färdig lång bom att köpa.
Bad min dåvarande pojkvän som var någorlunda händig att göra en till mig.
Vi köpte en lämpligt tjock rund metallstång på skroten.
Köpte även en bit ihåligt rör som passade att sätta på ändarna så det gick att sätta fast bommen i det vanliga "låset".
Sedan svetsade han på de små "rören" på sidorna.
Kostnaden var under 50 spänn! :)

Mitt C-ponnysto var likadan för ett tag sen...
Vi gick från att ha vägrat gå upp mer än med framhovarna på lemmen, till att stå lugnt och avslappnat i släpet med stängd lucka, på 1 månad. :)
Jag tränade ensam, dels för att få bort min egna skräck och för att få lillskitan att lita på mig. :)

Hon FICK backa ut då hon kände för det. (Hon har fått stryk, ordentligt, av min "ridlärare" för ca 3-4 år sen. Var väldigt bakskydd vid lastningen.)
"Visst, backa ut du, men du ska in igen!" sa jag till henne.
Och in igen, det gick vi. :)
In och ut, tills hon började stå lugnt. Då backade JAG ut henne, genom att lägga "tryck" mot bringan. (Hade handen framför bringan.)

Snart ska vi börja åka med henne, för första gången på över 3-4 år också! :love: :)

Lycka till!

Jo jag tror i viss mån att det har med cellskräck att göra, men han är oresonnlig också. Igår slängde han sig ut och kunde bara inte stå kvar i transporten och börjer nån sig ner efter luckan jag då kastar han sig...
:(
Men han ser inte rädd ut?! Det är det som är så konstigt, han är lugn i övrigt?!
Vi börjar tappa allt självförtroende vad gäller denna kuse...
Man vill inte heller ta till med straffmetoder, då har man genast honom både rädd och ovillig tror jag...han är rätt tuff och jag tror han blir sju resor värre vid sån behandlig....
:crazy:
Vad gör man???!!!

Min gammel gjorde detta , han var inte rädd bara vägrade och det gick inte att ha nån bakom. Vår lösning var en hästlastbil så vi kunde leda in och vända honom och hålla medan man stände för det är lättare att hålla en häst framåt än en som backar.
Fast vi fick endast tag på en niohästarbuss så det blev lite dyrt att åka till tävlingar.
När det gäller en bo så svetsade en granne till oss i hop en hel bom , när vår häst kom tillbaka från en klant så var hon helt plötsligt bredåkare, går inte att ha mellanvägg.
Bra att ha när man ska frakta föl sen.
Hoppas din häst funkar snart, vår gick aldrig att ha i en transport trots ett år av utfodring i transporten.Vi fodrade kvällshavren i den och han åt till det rörde sig bakom honom, då drog han ut och så in igen och åt ett tag.
Nej det fick bli lastbil helt enkelt....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 053
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 392
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka... 2
Svar
27
· Visningar
3 165
Senast: kryckan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 712
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025