jahapps, dags igen..

Alexandra_W

Trådstartare
Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man kan kasta på Alex innan hon mister förståndet'.

5/5 Opererades Bork för testikelcancer
10/5 Blev Vision utdömd
14/5 Fick jag åka och avliva Nisse

Och idag - 15/5 så har jag varit på Ultuna med Millis..

Var ut till hästarna vid halvtretiden och kollade hur de mådde (bra men irriterade på insekterna) och gav dem kraftfoder (Kele symboliskt och V för att få i honom medicin). Hundarna var med och sprang och busade på vallen. Gick en sväng runt hagen och fixade stängsel och hundarna skuttade glatt med.

Nästan vid stallet igen så ska Millis sin vana trogen bada i bäcken. Vilket hon gjort massa gånger förr och jag inte har något emot. Hon plumsar i och börjar sedan springa i full fart i vattnet längs med bäcken. Jag log lite åt hennes upptåg när jag blir halvdöv. Nu är det väl ingen här med greyhound men det berömda 'greyhound deathscream' ljöd genom bygden. Upp ur bäcken kom Millis på tre ben och skrikandes och ylandes för full hals. Nu har jag hört 'the deathscream' såpass många gånger och vet att det INTE nödvändigtvis betyder att de brutit benet och håller på att dö utan oftast mest betyder att 'aj, det gjorde lite ont och det är SYYYYYYND om mig och nu kommer jag säkert att DÖÖÖÖÖ' och efter fem minuter så är de som vanligt.

Men jag knatade ju fram till den stackars vrålande hunden och såg vid en snabbkoll inget speciellt mer än att hon vägrade ställa ner tassen. Inte heller det behöver betyda ett dugg när tassen sitter på en greyhound ;)

Så in med hunden (150 meter in ungefär) och efter halva sträckan så insåg jag att det nog inte bara var 'sjåp' eftersom det forsade blod nerför benet. Nåja, in med hunden där jag konstaterade att 'jag ser inget för allt blod', men det jag såg såg ut som ett klockrent fall för veterinären. Dels ett 'hål' uppåt och så en ful sårskapa som glipade rejält. Men på med tryckförband i tio minuter och sen kolla igen, men såfort jag lossade det så började blodet forsa igen. Så bara ringa Ultuna och åka in. Försökte med 'min' klinik först (det tar sån TIIIID på Ultuna jämt) men de hade bara jour till tolv.

Var inne på Ultuna halvfem, kom hem nio..

De har spolat såret flertal gånger, bränt ett par blodådror (hon lyckades spruta blod över hela veterinären så vet fick byta kläder), sytt ihop ett halvt ligament som var avskuret och satt ett drän och sytt ihop. Sprutad med PC och ska ha antibiotikatabletter i tio dagar. Vad värre är är att det där 'hålet' uppåt går rakt upp till leden. Leden ser oskadad ut men det är ju en klar risk för en bakteriell ledinflammation *svär*

Damen lekte dramaqueen hos veterinären och skrek som en stucken gris bara de tittade på henne. Hon fick rejält med lugnande samt smärtstillande i blodet, och sen så lokalbedövade dr kring såret. Damen skrek ändå som en stuken gris och under en hel timmes tid kunde man höra henne skrika som om de höll på att ha ihjäl henne, så det ekade över hela kliniken. Tur den var rätt öde..

Hon är fortfarande groggy efter det lugnande och kommer vara trött närmsta dygnet. Och trots att hon är smärtstillad tycker hon vääääldigt synd om sig själv och låter stup i kvarten som om benet slitits av från kroppen. Stackarn.. Och 4-gradigt halt ungefär, jättelätt att hålla koll på om hon får en bakt. ledinflammation med *inte*

Och jäklars vad Ultuna måste hottat upp priset, gick lös på 3000 spänn.. *stönar*

Nu funderar jag allvarligt på att skänka bort Kele och Bella innan de också får några vilda ideer om att behöva veterinärvård..

På pluskontot var att hon faktiskt gått UPP på den här månaden hos mig. 24.6 kilo när hon kom, 26 kilo nu =)
 
Stackars liten..nyss tagit ut henne för hon skulle få kissa, och hon är nära nog blockhalt och skriker såfort hon snuddar med tassen i marken. Stackars liten.. (Även om det bara är hon som är sjåpig måste ju HON uppleva det som jättehemskt). Väldigt svårt att låta bli att ömka henne kan jag lova =/

Fick nyss övertyga hanen om att det var väldigt snällt och en jättesöt tanke men att krypa ner i hennes korg för att trösta henne kanske inte var det bästa just nu... (Att han råkar trampa på hennes ben är det sista någon i det här huset behöver just nu). Men förvånande gulligt tänkt av hanen, normalt är det hon som kommer ner i hans korg och myser och inte HAN som tar initiativen.
 
Vilken otur du har! :eek: Känner igen mig själv där ett tag. Hade 3 år med bara strul, strul och ännu mer strul. :crazy:

Hoppas din lilla tjej blir bra snabbt och att hon får sova inatt.
 
Det det ju tyvär så att om en greyhound springer på något som inte skule skada en "normal" hund så går den sönder. Tunt skinn inget underhudsfett o hög fart ökar skaderisken häftigt.
3000 för en rejäl sårskada jourtid på djursjukhus låter inte helt onormalt.
PL
 
Det det ju tyvär så att om en greyhound springer på något som inte skule skada en "normal" hund så går den sönder. Tunt skinn inget underhudsfett o hög fart ökar skaderisken häftigt.
3000 för en rejäl sårskada jourtid på djursjukhus låter inte helt onormalt.
PL

Jo precis, det är ju samma sak när hundarna leker för häftigt. En hörntand som 'touchar' under vild lek ger på sin höjd ett blåmärke på en annan hund men på en greyhound kan du får tidernas sår. Jag frågade vet vad hon trodde det var hunden skadat sig på och hon tyckte att även med tanke på att det var en greyhound och att hon sprang i bäcken så var det något VASST, men att det helt klart hade blivit värre (större) pga av farten och att det är en greyhound. Men hon trodde ändå på något VASST och inte en sten. Nu tänker jag inte dragga bäcken (men det är badförbud i just den from nu) men den går ju längs med en vall så det är ju möjligt att det finns någon bit taggtråd där som är typ hundra år. Det är det enda 'skräp' jag kan komma på skulle ligga i den bäcken. Annars lär det vara en riktigt vass sten. Men som sagt, jag tänker inte dragga den, det räcker med att utfärda badförbud i just den i framtiden tycker jag.

3000 är säkert inte dyrt så, bara blev förvånad att det var så mycket dyrare än sist jag var in, då var det (en annan hund) multipla bitskador och de sövde henne och opererade i två timmar och var ett virrvarr av stygn och dränslangar. Iofs är det flera år (4) sedan - men då kostade det 1500. Och eftersom Millis inte sövdes och det var 'mindre jobb' med henne så blev jag förvånad över att priserna gått upp. Men jag klagar inte på priset, jag är så glad att det finns, och man blir härdad av hästarnas räkningar, där är enbart jouravgiften 3000..plus moms ;)

För de intresserade så är beloppet uppdelat såhär (de bjöd tydligen på 'tratten')

Poliklinikavgift 100 kr
Medicin 45,75 kr
Undersökning/behandling 660 kr
Operation 1410 kr
Jour/akutavgift 615 kr
Recept 80 kr

SUMMA: 2990,75 kr

Sen tror jag iofs Ultuna är dyrare än kliniken jag brukar använda (som bara har jour till 12 på helgerna), de tog 1500 kr när jag var in (akut dagtid dock) med lillvovvans skadade öga och de sövde och opererade henne. Och även om man då lägger på jouravgift så är man en tusenlapp under och då var det en operation under full narkos som tog längre tid.

Men som sagt, jag är väldigt tacksam att de finns, bara blev förvånad att priset gått upp så sen 'sist'. Sen är hon ju försäkrad så jag slipper ju betala mer än lite drygt 2000 iaf =)

Hon skriker mindre idag men kräver att bli lyft upp och ner i soffan och upp och ner för de tre trappstegen på verandan ;) Tagit av bandaget och UÄCK vad mycket blod och sårvätska det sipprar ur dränet och fram mellan stygnen. Fast det är skönt att se att dränet fungerar.
 
Får nog utsträcka det här med gunghäst till gunghäst o mjukdjur.
PL

*skrattar* Ja man börjar ju undra. Men du ska väl vara glad att någon envist och idogt fortsätter sponsra din yrkeskategoris överlevnad. Iaf till den dag försäkringsbolagen får NOG av mig och tycker 'Tack för ett icke givande samarbete och du är inte välkommen åter' *s* Nästan så man börjar bli rädd när man får oförutsedda brev från dem, typ 'tänker de säga upp mina försäkringar nu???' *s*
 
Har du aldrig funderat på att läsa till veterinär själv?
det kunde ju spara på utgifterna litegrann...
 
Nu har jag hört 'the deathscream' såpass många gånger och vet att det INTE nödvändigtvis betyder att de brutit benet och håller på att dö utan oftast mest betyder att 'aj, det gjorde lite ont och det är SYYYYYYND om mig och nu kommer jag säkert att DÖÖÖÖÖ' och efter fem minuter så är de som vanligt.

Ha,ha...greyhounds i ett nötskal! :cool: :cool:

Har nog upplevt det mesta i skadeväg på mina greyhounds...de har ju så tunt skinn.Så allt ifrån en som varit sydd med 68 stygn på bogen pga av gammal taggtråd som någon så vänligen lämnat kvar på ett ställe.Denna hund har även vurpat och gjort illa ryggen med blivit bra med akupunktur...nu är det de gamla slitna lederna som spökar suck. :(

Den andre gamlingen ja hon har också blivit sydd efter ett bett,hon halkade omkull och slog sej så illa i ryggen att det inte ens gick att röntga henne utan hon fick ligga inne med akutmedicin och dropp.Hon återhämtade sej dock väl...men någon rak rygg har hon inte längre. :(

Den äldste har förresten haft en liknande skada som din hund fick nu...hon sprang på avbrutet sly...smala avbrutna pinnar i 10 cm höjd och landade på en sådan...oj,oj...listan kan göras lång men det är vad jag kommer på just nu. ;)
 
Nej, inte funderat på att läsa till veterinär. (Däremot Djursjukvårdare men de förbannade antagningsreglerna kräver ju att man lever i ekonomisk misär ett år). Jag vill inte behöva läsa in en halv gymnasieutbildning till (för att få de naturvetenskapliga ämnena) och sen fem års studielån.

Däremot ska jag läsa till sjuksköterska, det sparar nog en del pengar det med. 'tyst nu hunden, matte syr här' ;)

Dock har vi nyss varit in igen, dränet lossnade...
Skrev detta på ett annat forum nyss:

Ultunas debiteringssystem är fan helt obegripligt.

Igår var ju Millis in, fick rejält med lugnande, allmänt smärtstillande, lokalbedövning som antibiotikaspruta. Sen fick de bränna en del blodkärl, sy ihop ett halvt ligament och sy ihop själva såret och lägga in ett drän. Själa 'operationen' tog en timme och krävde en vet och en sjukvårdare. Det kostade 2991 kr. (180 kr i klinavgift, 80 för recept och 615 i jouravgift. Undersökning 660 kr och operation 1410 kr (en timme tog det som sagt)).

idag på eftermiddagen lossnade dränet så bara åka in igen. De hade SJUKT mycket att göra och tyckte att jag skulle bli sittande i väntrummet i minst fyra timmar, men att om jag ville kunde vi prova med BARA lokalbedövning och hålla i henne och se om det gick att byta dränet. Sure sa jag. Vet kastade en blick på dränet och sa 'ojdå'. Klippte bort det enda stygn det satt med. Gav en spruta lokalbedövning och sen la vi henne på undersökningsbordet och jag höll i och veterinären drog i ett nytt drän och sydde dit med två stygn (de satt dränet annorlunda nu och drog det helt igenom). Tidsåtgången var 10 minuter, och det krävdes en vet (eftersom jag höll i den vilt skrikande hunden).

Kostnad (sitter ni ner?) 2390 kr!

klinikavgift, jouravgift lika som igår. Även undersökningsavgiften (660 kr). Så den är tydligen fast upp till en visst tid så om det tar en sekund eller 35 minuter att undersöka är det samma kostnad. Och sen 802,50 kr för operation. Dvs 800 kr för att dra igenom ett nytt drän och sätta två stygn, tidsåtgång 8 minuter.

Var finns logiken egentligen?

Glömde medicinkostnaderna i båda räkningarna.. 45,75 igår och 132,53 idag (???)
 
Jag fick förklaringen från min djurklinik här att nästan allting debiteras högre på jourtid...dvs även de separata grejorna på räkningen blir högre.

Men det låter dyrt med den summan när du säger lokalbedövning...de har inte gjort fel när de fixat räkningen till dej? Narkos ligger ju på 1000 lappen...inte lokalbedövning...hm.

Jag betalade 1800 kr (ej jourtid men akut) för att de sydde 3 stygn och satte dränering + narkos+recept på antibiotika.Så ditt låter dyrt.

Den andre hunden som de sydde med jättemånga stygn,narkos,morfin och antibiotika att behandla med hemma.Det var på jourtid och kostade 4500 kr.

Men å andra sidan...när vi varit inne akut så har det blivit dyrt och många rundor har det blivit med.Ja jag glömde nämna den sista krämpan på gamlingen...hon fick en knöl på halsen som fick alla att klia sej i huvudet.Behandlad sedan innan jul med operationer och provtagningar med mera...kostnad till idag...ca 15 000 kr.
 
Alltså, det är på exakt samma jourtid båda räkningarna, i själva verket var vi där exakt samma tid bägge dagarna (vi blev bara kvar längre igår).

Och hon sövdes varken igår eller idag. Igår fick hon lugnande så hon blev trött och vinglig, samt smärtstillande allmänt (spruta i nacken) och sen lokalbedövning kring såret. Men hon sövdes aldrig (men om de behövts hade de kunnat söva henne på ett ögonblick iom premedicineringen). Idag fick hon BARA lokalbedövningen.

Och möjligt Ultuna är dyra (jag tycker de är det jmf med den klinik jag brukar anv), men oavsett det så blir jag inte klok på räkningarna iaf. Det är 630 kr skillnad bara, och då var gårdagens besök SÅ mycket mer omfattande. Och att medicinkostnaden var högre idag än igår är det mest obegripliga av alltihop.

Går ju ringa på måndag och be och få en förklaring.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter att vovven fick "låsningar" i ryggen/bakdelen i början av September så åkte vi in till veterinären då,där röntgen visade spondylos...
Svar
3
· Visningar
3 005
Senast: Milosari
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 395
Senast: Legolaz
·
M
Hundhälsa För en månad sen märkte jag att Ängla fick väldigt ont då hon åt första målet för dagen. Hon kom och skrek och skakade, men gick över...
Svar
11
· Visningar
27 800
Senast: Minii
·
Småbarn I dag visade mellanbarnet att han är en riktig tuffing när det gäller! Jag och min mamma lämnade barnen hemma hos mig med min syster och...
Svar
10
· Visningar
5 163
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp