Jaktgolden/utställningsgolden?

Sv: Jaktgolden/utställningsgolden?

Ja det är stammen man får kolla.

Sen generellt sett så är de ljusa utställnings avlade o dom mörka är antingen bland golden (DP) eller jaktavlade.
 
Sv: Jaktgolden/utställningsgolden?

Stammen och meriter. Sen ser de ofta helt olika ut, en jaktgolden är vanligen lättare i typen, har mindre päls och har en högre ansatt hals. Mörkare också men det kan variera. Till sättet skiljer de sig också förstås.
Kolla hur uppfödarna aktiverar sina hundar, är det fokus på utställning är det troligtvis inga jaktgoldens. Jaktprov däremot eller praktisk jakt = jaktgolden.

Exempel:

Loka: jaktgolden


Billie: jaktgolden (DP = dual purpose) Hennes kullsyster har gått bra på utställningar och båda är/var goda apportörer.
 
Sv: Jaktgolden/utställningsgolden?

Tack för informationen!
Har gått med dessa tankar länge efter tiden med vår golden som kanske inte var vad vi hade förväntat oss den gången med just det köpet. Så mkt aktivare, smalare modell mm. Dock vet jag inte än idag om det var jakt eller utställning ändå.
 
Sv: Jaktgolden/utställningsgolden?

Ahhh, NU hittade jag den tråden jag sökte tidigare,

Får jag fråga er Labradorkännare om ni kan förklara för mig vilken typ av underull en Labrador har? VET bara att den är vattenavvisande-
MEN

Vi har fått klara besked på att vi inte tål Eurasier eller Samojed - ja, Eurasiern har ju Samojed i sig, jag vet---Vi tål dem inte pga deras extremt kraftiga underull. Annars OK med hundallergi

Har kikat på en Labradorvalp - och naturligtvis ville jag veta om deras underull - men hittar inget, mer än att den är vattenavvisande.

KAN någon förklara skillnaden i underull hos
Labrador
Golden
Eurasier/Samojed

så, snälla, gör det
 
Sv: Jaktgolden/utställningsgolden?

Ohh, förlåt, det var inte Labradortråd utan Goldentråd, men ni kanske kan svara ändå
 
Sv: Jaktgolden/utställningsgolden?

min kompis som också är allergisk mot spetshundpäls (finsk lapphund) tål inte labradorpäls och min labrador tål hon inte alls. hon är nog också allergisk mot hans saliv (får stora utslag) och det har hon aldrig upplevt innan. hon har köpt en basenji som det funkar hur bra som helst med och hon har sedan tidigare en blandras av allt möjligt som hon också tål.
 
Sv: Jaktgolden/utställningsgolden?

Man går efter meriter och efter utseende.

Min jaktis:


77160_1223050181.jpg


Exempel på utställningsvariant:

rr_kalinichta0811.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 395
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 072
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
648
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Är det någon som har koll på västgötaspets och kan tipsa lite om vad man ska kolla efter/se upp för när man väljer uppfödare/valp? Om...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp