Västgötaspets

Ainon

Trådstartare
Är det någon som har koll på västgötaspets och kan tipsa lite om vad man ska kolla efter/se upp för när man väljer uppfödare/valp?

Om någon har kunskap om både västgötaspets och Corgi pembroke så är jag gärna intresserad av att veta de största likheterna och skillnaderna i mentaliteten 🙂
 
Jag kikade på västgötaspets tidigare och har träffat några. Föll på den snäva avelsbasen eller snarare på att nör jag frågade om hur de (uppfödare jag sprakade med) tänkte kring att det var snäv avelsbas typ slog bort den frågan och inre såg några problem med det.

Även corgi har snäv avelsbas men de är lite större ras och mer spridda. Har en pembroke på lån från uppfödaren som är glad, käck och följsam. Energi som matchar våra bc's 😅.
Det är såklart olika från individ till individ, pemmarna ska vara mer egensinniga än cardigans och ha mer "spets" mentalitet men jag upplever att det finns stora individuella skillnader.

Västgöten hat ett hd program medans pemmarna sällan röntgas, de uppfödare jag pratat med tycker antingen inte att det är nåt större problem i rasen eller är rädd att det skulle bli svårt att hitta lämpliga partners och att avelsbasen skulle snävas in särskilt om man går för hårt ut eller inte går med den stora massan på att röntga och ställa avelsmaterial till förfogande.
 
När jag tävlade lydnad med min labbe fanns det samtidigt en västgötaspets i elitklass. Skitfräck! Kollade lite för några år sedan och tyckte faktiskt att det såg bra ut med mentalitet och hälsa. Då var det poppis att tidigare schäferuppfödare födde upp västgötaspets. Vi har haft västgötaspets i familjen, han var inget vidare trevlig, men alla andra har varit störtsköna. För mig är det eventuell ljudlighet som avskräcker.
 
Jag har träffat ett gäng västgötaspetsar, gillar rasen. :) Jag misstänker att de är jämnare mentalt och hälsomässigt jämfört med pem. Gick bland annat instruktörsutbildning med en som har västgötaspetsar som hon tävlade i höga klasser i lydnad.
 
Jag är ganska ny på Västgötaspets men råkade bli med 2 stycken :angel: vi tränar viltspår och lite nosework. Var intresserad av pem först men det blev vätte.
 
Jag är ganska ny på Västgötaspets men råkade bli med 2 stycken :angel: vi tränar viltspår och lite nosework. Var intresserad av pem först men det blev vätte.

Hur tycker du de är mentalt och aktivitetsmässigt?
Varför valde du vätte istället för pem tillslut?

Du bör ju vara nöjd om det blev två iaf 😁
 
Jag kikade på västgötaspets tidigare och har träffat några. Föll på den snäva avelsbasen eller snarare på att nör jag frågade om hur de (uppfödare jag sprakade med) tänkte kring att det var snäv avelsbas typ slog bort den frågan och inre såg några problem med det.

Även corgi har snäv avelsbas men de är lite större ras och mer spridda. Har en pembroke på lån från uppfödaren som är glad, käck och följsam. Energi som matchar våra bc's 😅.
Det är såklart olika från individ till individ, pemmarna ska vara mer egensinniga än cardigans och ha mer "spets" mentalitet men jag upplever att det finns stora individuella skillnader.

Västgöten hat ett hd program medans pemmarna sällan röntgas, de uppfödare jag pratat med tycker antingen inte att det är nåt större problem i rasen eller är rädd att det skulle bli svårt att hitta lämpliga partners och att avelsbasen skulle snävas in särskilt om man går för hårt ut eller inte går med den stora massan på att röntga och ställa avelsmaterial till förfogande.

Jag gillar verkligen att västgötaspetsen har ett hd program. Sett att det avlas på d höfter hos corgies (om man nu ändå röntgar så fattar jag inte varför man väljer det…) och det gör mig lite nervös när det inte verkar röntgas i lika stor utsträckning 😬

Har varit två pemmar på lydnadskurs och de två är väldigt lugna typer, med löjligt bra avknapp trots vilt runt omkring, långt från Tatas aktivitetsnivå men då är hon rätt högintensiv 😁 Sjukt söta ena är de.
 
Hur tycker du de är mentalt och aktivitetsmässigt?
Varför valde du vätte istället för pem tillslut?

Du bör ju vara nöjd om det blev två iaf 😁
Jag tyckte dom verkade sundare och jag hade kikat lite lätt på dom innan.

Tycker dom är ganska stabila mentalt och väldigt trevliga. Lite egensinniga dock. Många tycker dom är gapiga men jag tycker väl att det finns värre på den punkten. Men visst skäller dom, det går inte att komma ifrån. Dom vill väldigt gärna vara med.

Aktivitetsmässigt så är min upplevelse att det kan vara lite olika. Dom kan vara nöjda med att bara vara med men vill helst ha nånting att göra. Energi finns. Min uppfödare vill gärna att man har nån plan på att vara lite aktiv när man köper valp av henne. Jag har två helsyskon från 2 kullar och dom brukar vara med i stallet på förmiddagen 8-12 och är nöjda med det. Sen går vi promenader och jobbar lite med nosework ibland och ibland blir det spår. Jag är inte jätteaktiv men det verkar räcka för mina hundar i alla fall. Den äldsta är väldigt duktig på att spåra och vi satsar på anlagsprov i år om jag vågar. Den lilla har precis börjat lära sig NW och jag tänkte snart prova spår med henne åxå. Deras mamma är duktig på spår åxå. Rasen är känd för att vara duktiga och noggranna spårare.
Dom hänger med på allt skulle jag vilja säga. Lämpar sig för det mesta.
 
Jag har västgötaspets och i eget tycke hyfsad koll på rasen.

Min är verkligen en mini-schäfer temperamentsmässigt, han älskar att jobba med vad som helst shaping/spår/lydnad/nw osv. Det finns nog en anledningen till att folk som haft schäfer ofta skaffar vgs när de vill ha en mindre hund.
De bruks/igp människor vi träffat brukar gilla hans sätt.

Min uppfattning är att det finns lite olika varianter, vissa självständiga och andra väldigt samarbetsvilliga. Så att träffa olika uppfödare och deras linjer, samt kolla bph på dem som gör det kan nog vara bra.

Inte så mycket sjukdomar, västgötaspetsretinopati och hd. Men många röntgas och ögonlyses.

Skälligheten varierar, min skäller nog inte mer än genomsnittshunden sas. Jag var väldigt hård med det som valp. Uppfattar att vissa linjer är skälligare samt att de hundar som inte aktiveras en del blir skälligare.

Finns några uppfödare som tävlar mkt i olika sporter, och ffa 1 uppfödare som har väldigt bra koll på "ovanliga" linjer.

De är smidiga, pigga hundar som gärna vill jobba.

Corgi har jag inte superbra koll på mer än att de verkar ha större problem med hd, de jag har träffat har varit sävligare än vgs samt att de är markant tyngre i förhållande till sina ofta väldigt korta ben.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 678
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 339
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 457
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 041
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp