Jaktgolden vs jaktlabbe

fryckan

Trådstartare
Jag håller på att förbereda mig för valpköp nästa år och just nu lutar det åt en jaktavlad golden eller labbe. Det jag främst är intresserad av är agility men varför jag känner att en retriever är mer intressant än ex bc är för att jag även vill hålla på med bla apportering och för att jag gillar mentaliteten hos retrievers (är också flamsig av mig emellanåt :p). Skiljer det sig nämnvärt åt mellan dessa raser gällande arbetsvilja och hur mycket aktivering de kräver?
Förutom agility tränar jag bla nw och rallylydnad plus en del fysiska aktiviteter som löpning, drag och fjällvandringar så jag tror att jag skulle kunna ge en jaktretriver den aktivering den behöver.

Så skulle ni rekommendera labbe eller golden? :)
 
Jag tycker labbar har lite mer bakom pannbenet och fler tassar på jorden. Jag har hängt mycket med både jaktgolden och jaktlabbe och tycker att jaktgolden oftast är ungefär dubbelt så hyper och sociala som labbar, utan att producera bättre resultat träningsmässigt.

Även om jag tycker jaktgoldens är himla läckra :love:
 
Jag tycker labbar har lite mer bakom pannbenet och fler tassar på jorden. Jag har hängt mycket med både jaktgolden och jaktlabbe och tycker att jaktgolden oftast är ungefär dubbelt så hyper och sociala som labbar, utan att producera bättre resultat träningsmässigt.
Det sista stämmer ju inte direkt om en kollar på kvallistor till ex SM i lydnad och rally - där är der fler golden än labbar.

jag tycker att jaktlabbar ofta har en större inre stress och framförallt betydligt mer skärpa än en jaktgolden (generellt då, det är väldigt olika beroende på linjer!) så allt handlar ju om vad en själv vill leva med @fryckan

Ska du inte jaga praktiskt utan ”bara” träna apportering hade jag valt en jaktgolden, om du trivs med den lite flamsigare mentaliteten. Dock jätteviktigt med uppfödare såklart, så det är någon du känner förtroende för. Jag vet vissa uppfödare inom jaktgoldens som har, i mitt tycke, alldeles för stressade hundar i grunden där ägarna får ägna år åt passivitetsträning innan hundarna typ kan titta på en dummy utan att skrika och balla ur totalt. Detta förklaras med ”mycket motor” men enligt mig är det oavsett inte en drömtillvaro och inget jag önskar varken för egen del eller för en hund.
 
Det sista stämmer ju inte direkt om en kollar på kvallistor till ex SM i lydnad och rally - där är der fler golden än labbar.

jag tycker att jaktlabbar ofta har en större inre stress och framförallt betydligt mer skärpa än en jaktgolden (generellt då, det är väldigt olika beroende på linjer!) så allt handlar ju om vad en själv vill leva med @fryckan

Ska du inte jaga praktiskt utan ”bara” träna apportering hade jag valt en jaktgolden, om du trivs med den lite flamsigare mentaliteten. Dock jätteviktigt med uppfödare såklart, så det är någon du känner förtroende för. Jag vet vissa uppfödare inom jaktgoldens som har, i mitt tycke, alldeles för stressade hundar i grunden där ägarna får ägna år åt passivitetsträning innan hundarna typ kan titta på en dummy utan att skrika och balla ur totalt. Detta förklaras med ”mycket motor” men enligt mig är det oavsett inte en drömtillvaro och inget jag önskar varken för egen del eller för en hund.
Beror på vad för sporter man tittar på antar jag. Jaktlabbar finns det många av i klass 3 agility medan jaktgolden är ovanliga att se. Sen när jag sa "träningsmässigt" så tänkte jag just specifikt på jaktträningen, då det är där jag ser dem och kan inte svara på hur de är inom annat, men de jaktgoldens jag sett i andra sammanhang har även de varit... Väldigt speciella. Beter sig lite som om de trippar på speed eller nåt.
 
Beror på vad för sporter man tittar på antar jag. Jaktlabbar finns det många av i klass 3 agility medan jaktgolden är ovanliga att se. Sen när jag sa "träningsmässigt" så tänkte jag just specifikt på jaktträningen, då det är där jag ser dem och kan inte svara på hur de är inom annat, men de jaktgoldens jag sett i andra sammanhang har även de varit... Väldigt speciella. Beter sig lite som om de trippar på speed eller nåt.
Det är ju inte särskilt många jaktlabbar som kvalat till SM i agility heller (en?) så känns inte som att någon av raserna är optimal om en verkligen vill satsa på agility.

Och är det bara jaktträningen du syftar på så kan det ju vara bra att förtydliga det redan från början när du påstår att goldens inte hänger med resultatmässigt - eftersom TS verkar vilja göra lite olika grejer med sin hund och inte bara jaktträna. Hade det bara handlat om en jakt/provins så absolut att labbar är bättre lämpade men träningsmässigt generellt, nä.
 
Det är ju inte särskilt många jaktlabbar som kvalat till SM i agility heller (en?) så känns inte som att någon av raserna är optimal om en verkligen vill satsa på agility.

Och är det bara jaktträningen du syftar på så kan det ju vara bra att förtydliga det redan från början när du påstår att goldens inte hänger med resultatmässigt - eftersom TS verkar vilja göra lite olika grejer med sin hund och inte bara jaktträna. Hade det bara handlat om en jakt/provins så absolut att labbar är bättre lämpade men träningsmässigt generellt, nä.
Jag nämnde inte ens kval till agility-SM. Jag skrev klass 3. Men ska man titta på sånt så är jaktlabbar relativt vanliga på t.ex Crufts agility.

Jag sa inte heller att jaktgoldens är sämre, men de är inte bättre heller, inte så som jag sett dem i jaktträning. Men det är väl kanske därför de är mer representerade i andra sporter, för de som kör praktisk jakt väljer labrador?
 
Har ingen erfarenhet av jaktgolden men sambon har en jaktlabbe.

Väldigt framåt hund med stort driv och enorm arbetsvilja. Upplever att hon konstant ligger i startgroparna och väntar på nästa kommando, nästa grej som ska hända. Så fort husse visar sig så är hon 200% på G direkt. Kräver kontinuerlig passivitetsträning. Fruktansvärt matmotiverad. Att använda godis som belöning vid allmän träning är en riktigt dålig idé. Får man in henne i det där tunnelseendet där hon bara ser godis i slutet så går det inte att träna. Hon tappar fokusen på momentet och tänker bara godis godis godis till varje pris. Leksak och röstbelöning är att föredra för henne för att hålla det på en lagom nivå. Däremot är det kul att träna med henne iom att hon är så oerhört motiverad och engagerad. Hon är 2½ nu och vi får se om energin lägger sig med stigande ålder. Sambons kusin har också en jaktlabbe och hon är rätt lik i sättet. Något mer mogen då hon är ca 3 år äldre, men över lag väldigt lik.
 
Det är tyvärr inte ovanligt med ledfel (OCD, HD etc) inom båda jaktvarianter så det krävs noggrannhet i val av uppfödare och linjer och att man inte räknar med att en agilitykarriär kommer att fungera överhuvudtaget.
Har du tittat något på jaktspaniels? (både cocker och springer). Jag upplever dom som bättre inom agility men har ingen aning om hur det ser ut på SM-nivå.
 
Det är tyvärr inte ovanligt med ledfel (OCD, HD etc) inom båda jaktvarianter så det krävs noggrannhet i val av uppfödare och linjer och att man inte räknar med att en agilitykarriär kommer att fungera överhuvudtaget.
Har du tittat något på jaktspaniels? (både cocker och springer). Jag upplever dom som bättre inom agility men har ingen aning om hur det ser ut på SM-nivå.
Tycker cockrar är fina hundar men jag vill ha stor hund av olika anledningar :) dessutom har de cockrar jag sett på agilityplan låtit som tusen sirener och jag gillar mer tysta hundar :o
 
Tack för svaren :D

@Killaloe eftersom jag som bekant redan har en golden kan jag leva med lite mer flamsighet:p
Jag tror att du skulle trivas bättre med att fortsätta på det flamsiga spåret om du trivs med det i dagsläget ;) Men det baserar jag mycket på att jag skulle ha svårt att byta från Golden-mentaliteten till labbe om jag verkligen inte var ute efter den praktiska jakten :) :)
 
Tycker cockrar är fina hundar men jag vill ha stor hund av olika anledningar :) dessutom har de cockrar jag sett på agilityplan låtit som tusen sirener och jag gillar mer tysta hundar :o

Jaktspringer är ju större och har nog aldrig hört någon sådan skälla :p Men än dock mindre än labbe och golden såklart.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ok, ännu en rastråd... Kruxet är att jag inte riktigt vet vad jag är ute efter så jag vill gärna ha ett bollplank. Jag planerar inför...
2
Svar
23
· Visningar
3 025
Senast: pumah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp