Jakthund i hundhård hela dagarna, vettigt?

Bukefalos 30 år!

Nej, jag tror inte på nosdoppande - gör ju att de "smygkissar" Jag ska ju vara med den konstant i hundgården de första två veckorna och då gå med den ut till sandhörnan var timme och även lyfta den dit om den kissar inne i innedelen av rastgården, på natten får jag den första månaden sätta en klocka mitt i natten så jag kan gå ut med den och kissa.

Samma sak på eftermiddagen när den är inne, då får jag gå ut med den var timme den första månaden och sedan öka lite.
Vi har gjort såhär hela min uppväxt och de har inte blivit det minsta aggressiva, kanske lite osociala, men det ser jag inte som problem, särskilt inte med kortdrivande.
Ha det gott på forumet - ska nog inte skriva mer här! ;)
Nej, det gör inte att de "smygkissar". Bestraffning gör att de blir otrygga och kan kissa inne ännu oftare. Ledsen att behöva säga det, men valpars kissbehov går inte heller efter klocka utan man får helt enkelt följa valpens behov. Säger valpen till går man ut med den, oavsett tid på dygnet.

Jag känner att jag måste logga in igen och göra ett inlägg. Jag har nu suttit och pratat med en uppfödare ganska länge, och han tycker mitt schema låter jättebra för en Wachtel som ska få jaga.

Såhär kommer det bli:

- Morgon: 10-15 minuter kort promenad.

- Eftermiddag: Cirka 1 timmes promenad med hunden (gärna lite aktivering under rundan t.ex. 5 min spår / leta godis etc, fungerar även att springa/cykla ibland.

- Eftermiddag/kväll: Oftast inne några timmar i huset.

- Kväll: En kort kissrunda 10-15 min (innan tillbaka i hundgården).

Därtill varje vecka 1-2 ggr långpass på 2-3 timmar när det ej är jakt, samt åka med familjen t.ex. till stan och handla el dylikt varje vecka när sådant görs. Hunden ska bo i hundgården även natten tyckte han var ok för jakthund, men det får vi se - jag lutar åt inne.
Men du…
Du har ställt en fråga på forumet och här är vi helt eniga om att ditt upplägg är dumt. Men du behöver inte lägga någon tid på att försöka övertyga oss om att vi har fel. Du slösar bara din tid.

Nu har jag inte läst precis hela tråden än. Men en annan viktig aspekt att tänka på är att valpar och unghundar kräver rätt mycket tillsyn. Finns absolut hundar som lägger sig platt och lugnt inne, men sällan som valpar 😅

Lägg där till att valpen varit ensam I minst 9 h under dagen så den förmodligen är rätt stressad och sen ska ligga i sin bädd lugnt och fint medans man kollar på tv. Och sen sova själv igen. Finns en rätt stor risk att den käkar upp både det ena och det andra pga stress.

Tack!

Men det kanske inte fungerar med ett par syskon. Jag får nog skaffa en först och sedan vänta lite, för annars kanske de bara bildar en flock med varandra.

Fast är inte det poängen när den får så lite social kontakt med människor?

Jag har generellt inga problem med hundar som är i hundgård medans man jobbar. Beroende på ras och individ. Helst med hundsällskap dock. Men att vara undanstoppad så mycket som du beskriver samtidigt som man tror att hunden ska vara lugn inne är varken särskilt realistiskt eller schysst mot hunden.

Jag har inte jakthundar, men har mina i hundgård de dagar i veckan som jag jobbar på kontoret (vilket blir en hel del timmar de dagarna). Eller, tanken var att de skulle vara i hundgård, men för något år sedan kom jag på (efter att ha glömt en grind öppen) att de lika gärna kan ha tillgång till hela trädgården (ordentligt inhägnad) och huset (hundlucka) också. Vilket har gjort hundarna nöjdare, eftersom den äldsta då kan ligga kvar i kökssoffan/favoritfåtöljen när jag åker hemifrån, samtidigt som mellanhanden kan ha hundgården för sig själv och vakta allt. Men jag skulle nog inte vilja ha en hund så om det bara var en hund (ensam).

Natten skulle jag säga är viktig för alla mina hundar att få vara nära mig. Äldsta vill alltid sova i sängen - även om hon ligger i en annan hundkorg på kvällen så kommer hon normalt sett alltid till sängen på natten och vill ligga i närheten av mig. Yngsta har alltid varit inom någon meters radie från mig på natten - ursprungligen i sängen, nu i en fåtölj bredvid där hon kan sova mer ostörd av de andra hundarna. Båda de hundarna vill också alltid allmänt vara i närheten av mig när jag är hemma - jobbar jag hemifrån har de sina bestämda platser bredvid mig. Mellanhunden är lite mer udda, och kan spendera en hel dag ute om hon känner för det (trots att jag är hemma), men när hon känner för det vill hon vara NÄRA. Ovanpå, tryckt mot mig, hårda kramar etc. Det gäller även kväll och natt. Hon kan börja natten ute ibland (och ignorerar då också om jag ropar på att hon ska komma in) men någon gång under natten kommer hon alltid, och vill då vara väldigt nära och mysa. Och de flesta kvällar är hon inne, och vill mysa och ligga nära. Kvällen precis innan vi ska somna är nog en favoritstund för både mellanhunden och yngsta.

När det gäller yngsta hundens valptid så var det stor hjälp att ha de äldre trygga hundarna där för att träna henne till att kunna stanna hemma. Men, även med dem använde jag hundvakt till valpen ganska länge om jag behövde vara iväg längre stunder (hunddagis, någon bekant etc). Och började med att vara på kontoret färre timmar per dag när jag kände att hon var redo för det, som långsamt ökades. Jag hade inga krav på att "nu ska hon kunna vara hemma så här länge", utan utgick från hur hon verkade hantera det.

Jag har inte jakthundar, men har mina i hundgård de dagar i veckan som jag jobbar på kontoret (vilket blir en hel del timmar de dagarna). Eller, tanken var att de skulle vara i hundgård, men för något år sedan kom jag på (efter att ha glömt en grind öppen) att de lika gärna kan ha tillgång till hela trädgården (ordentligt inhägnad) och huset (hundlucka) också. Vilket har gjort hundarna nöjdare, eftersom den äldsta då kan ligga kvar i kökssoffan/favoritfåtöljen när jag åker hemifrån, samtidigt som mellanhanden kan ha hundgården för sig själv och vakta allt. Men jag skulle nog inte vilja ha en hund så om det bara var en hund (ensam).

Natten skulle jag säga är viktig för alla mina hundar att få vara nära mig. Äldsta vill alltid sova i sängen - även om hon ligger i en annan hundkorg på kvällen så kommer hon normalt sett alltid till sängen på natten och vill ligga i närheten av mig. Yngsta har alltid varit inom någon meters radie från mig på natten - ursprungligen i sängen, nu i en fåtölj bredvid där hon kan sova mer ostörd av de andra hundarna. Båda de hundarna vill också alltid allmänt vara i närheten av mig när jag är hemma - jobbar jag hemifrån har de sina bestämda platser bredvid mig. Mellanhunden är lite mer udda, och kan spendera en hel dag ute om hon känner för det (trots att jag är hemma), men när hon känner för det vill hon vara NÄRA. Ovanpå, tryckt mot mig, hårda kramar etc. Det gäller även kväll och natt. Hon kan börja natten ute ibland (och ignorerar då också om jag ropar på att hon ska komma in) men någon gång under natten kommer hon alltid, och vill då vara väldigt nära och mysa. Och de flesta kvällar är hon inne, och vill mysa och ligga nära. Kvällen precis innan vi ska somna är nog en favoritstund för både mellanhunden och yngsta.

När det gäller yngsta hundens valptid så var det stor hjälp att ha de äldre trygga hundarna där för att träna henne till att kunna stanna hemma. Men, även med dem använde jag hundvakt till valpen ganska länge om jag behövde vara iväg längre stunder (hunddagis, någon bekant etc). Och började med att vara på kontoret färre timmar per dag när jag kände att hon var redo för det, som långsamt ökades. Jag hade inga krav på att "nu ska hon kunna vara hemma så här länge", utan utgick från hur hon verkade hantera det.
Alltså, att ha en säkrad trädgård och hundlucka vore verkligen drömmen! Det skulle nog ta några månader innan jag kände att trädgården de facto var tillräckligt säker dock, med tanke på antagligen shiba och JRT. :D

Alltså, att ha en säkrad trädgård och hundlucka vore verkligen drömmen! Det skulle nog ta några månader innan jag kände att trädgården de facto var tillräckligt säker dock, med tanke på antagligen shiba och JRT. :D
Ja, med en JRT skulle jag nog också behöva rymningssäkra mer 😅 Mina är alla runt 20 kg och 50-60 cm, så det krävs större hål för att de ska ta sig igenom, och enda gångerna de gräver är om de letar efter sork ;)

Ja, med en JRT skulle jag nog också behöva rymningssäkra mer 😅 Mina är alla runt 20 kg och 50-60 cm, så det krävs större hål för att de ska ta sig igenom, och enda gångerna de gräver är om de letar efter sork ;)
Dina behöver högre staket kan jag tänka, men jag är betydligt mer orolig för shiban än en jack russel faktiskt. De är nästan lika notoriska rymmare som beaglar. :D

Det där är min framtidsdröm.

Men jag vet inte om det är en bra idé när man har små hundar. Tänker på rovfåglar o sånt. Vore ju fruktansvärt om något skulle hända.

Dina behöver högre staket kan jag tänka, men jag är betydligt mer orolig för shiban än en jack russel faktiskt. De är nästan lika notoriska rymmare som beaglar. :D
Jag har ca 160 viltstängsel runt tomten, så det behövs ju en viss höjd, ja (de har än så länge inte tagit sig igenom/under/över staketet). Jag har sämre koll på shibor än JRT, men om de är värre med att rymma och ta sig ut så kan jag tänka mig att det behövs en skaplig rymningssäkerhet i staketet :D

• Gilla
Reactions: Sel
Det där är min framtidsdröm.

Men jag vet inte om det är en bra idé när man har små hundar. Tänker på rovfåglar o sånt. Vore ju fruktansvärt om något skulle hända.
Vid ett tillfälle, för en hel del år sedan, var det troligtvis någon rovfågel som dödade en av mina hönor (som var ganska stora) - och det är definitivt en del rovfåglar i mitt område (framförallt den här sommaren har det nämligen varit två (?) som skrikit en hel del :p). Så risken finns nog definitivt. Och jag kommer ihåg någon gång innan jag flyttade hemifrån och var ute och gick med systerns chihuahua, att man blev lite spänd när det samtidigt var en rovfågel ute :nailbiting:
Ännu en anledning för mig att hålla mig till större hundar 😅

Vid ett tillfälle, för en hel del år sedan, var det troligtvis någon rovfågel som dödade en av mina hönor (som var ganska stora) - och det är definitivt en del rovfåglar i mitt område (framförallt den här sommaren har det nämligen varit två (?) som skrikit en hel del :p). Så risken finns nog definitivt. Och jag kommer ihåg någon gång innan jag flyttade hemifrån och var ute och gick med systerns chihuahua, att man blev lite spänd när det samtidigt var en rovfågel ute :nailbiting:
Ja eftersom jag inte hittar en hund av liten ras som passar mig helt så kanske jag får tänka om och helt enkelt köpa en (flera) stora istället :rofl:

En ung havsörn försökte ta en av taxarna en gång (och nej ingen i jaktlaget gjorde ner sig för det eller ansåg att alla örnar borde skjutas av).

Jag har följt tråden i tysthet. Den är hemsk :( En hundhållning som jag inte hört maken till på över femtio år (då man kunde ha bandhund på trappen till villan)

Det spelar ingen roll om lagen skulle tillåta det (vilket den inte gör eftersom man måste se till djurets grundläggande behov) att bara VILJA ha en sällskapstörstande varelse i en bur på tomten :cry::yuck:
Ja jag fattar inte hur man kan vara så oempatisk vad gäller en hund o bara tänka tanken att 80 min per dag är toppen och sen är det ensamburtid. Fängelsehåla. Psykisk terror.Fysisk terror.Fy faan för att som valp komma till ett sånt hem till en man som tror valpen mår bra "bara han tänker på den", och sen sitta....ensam. Det jag har sett av sådan hundhållning- som vi har har i området- är att den oempatin även följer beteendet i livet och vad värre är i jakten, finns där bara hat och dödande.

T.o.m marsvin ska ha sällskap.

Jag måste in och skriva igen.
Jag tycker ni vantolkar mig.
Hunden ska få kort kissrunda på morgonen (15-20 min)
Sedan kommer jag hem kl. 17 och får i snitt en timmes promenad där man gör lite olika övningar. Vissa dagar när jag ej har barnen kan det bli två timmar, ibland kanske springa, ibland cykla etc. Sedan kanske man har något ärende och köra och kan hunden med så tas den med, annars får den vara lite till själv. Sedan alltid när vi är hemma får den vara med oss, vara inne i huset etc.

Därtill ska den gå kurser, åka till stan varje vecka, få ett par riktigt långa träningspass varje vecka på 2-3 h.

Jag har sagt att det gäller från månad 6, samt att jag ska vara med valpen konstant v 8-11 och därefter börja öka ensamheten så småningom med 1 h i veckan, ej direkt.

Så frågan handlar egentligen om hunden kan vara själv 7-17 i en stor och fin hundgård och hur ni ser på Whachtel i jämförelse med andra hundar (gråhund och tax som jag kan bättre).

Jag är INTE för hundgård 24/7, även om jag inte tycker det är djurplågeri om de rastas flera ggr om dagen utanför och man har flera hundar.

Ja jag fattar inte hur man kan vara så oempatisk vad gäller en hund o bara tänka tanken att 80 min per dag är toppen och sen är det ensamburtid. Fängelsehåla. Psykisk terror.Fysisk terror.Fy faan för att som valp komma till ett sånt hem till en man som tror valpen mår bra "bara han tänker på den", och sen sitta....ensam. Det jag har sett av sådan hundhållning- som vi har har i området- är att den oempatin även följer beteendet i livet och vad värre är i jakten, finns där bara hat och dödande.

T.o.m marsvin ska ha sällskap.
Sen tror jag (och hoppas) att en del har den inställningen innan de skaffar hund och sedan inser de att praktiken ser helt annorlunda ut. Ungefär som människor innan de skaffar barn ” när mina barn får sykbryt i affären kommer jag…osv” men sedan blir verkligheten en annan.

Sedan kommer jag hem kl. 17 och får i snitt en timmes promenad där man gör lite olika övningar. Vissa dagar när jag ej har barnen kan det bli två timmar, ibland kanske springa, ibland cykla etc. Sedan kanske man har något ärende och köra och kan hunden med så tas den med, annars får den vara lite till själv. Sedan alltid när vi är hemma får den vara med oss, vara inne i huset etc.

Därtill ska den gå kurser, åka till stan varje vecka, få ett par riktigt långa träningspass varje vecka på 2-3 h.

Jag har sagt att det gäller från månad 6, samt att jag ska vara med valpen konstant v 8-11 och därefter börja öka ensamheten så småningom med 1 h i veckan, ej direkt.

Så frågan handlar egentligen om hunden kan vara själv 7-17 i en stor och fin hundgård och hur ni ser på Whachtel i jämförelse med andra hundar (gråhund och tax som jag kan bättre).

Jag är INTE för hundgård 24/7, även om jag inte tycker det är djurplågeri om de rastas flera ggr om dagen utanför och man har flera hundar.
Och du ser fortfarande inte problemet. Trots förklaringar så förstår du inte problemet.

Och nej, ingen vantolkar dig, går bara på det du skriver och din attityd gentemot hundar.

Den stora grejen som jag ser det är att du inte verkar se hunden som en person. Utan bara någon maskin som ska rätta sig. Vad gör du om hunden visar att den inte trivs i det livet du har bestämt åt den?

Det behöver finnas utrymme för flexibilitet, för att ändra saker om upplägget inte passar hunden.

Den stora grejen som jag ser det är att du inte verkar se hunden som en person. Utan bara någon maskin som ska rätta sig. Vad gör du om hunden visar att den inte trivs i det livet du har bestämt åt den?

Det behöver finnas utrymme för flexibilitet, för att ändra saker om upplägget inte passar hunden.
Jag ser hunden helt som en levande varelse, men man måste ju ge den en tydlig fostran.

Så du menar att man ska sluta arbeta om det visar sig att hunden inte vill att jag jobbar borta 8-10 h om dagen, eller ska man anse att hunden får "anpassa" sig?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka