Innekatt i en etta utan balkong?

Bukefalos 30 år!

SlösaSpara

Trådstartare
Jag har funderingar kring i framtiden att skaffa en innekatt. Men tvekar just för att lägenheten min är på 36 kvm utan balkong. Den är bra planerad på det viset att man kan gå runt i den. Alltså har den kök, matrum, allrum plus sovalkov. Gammal lägenhet. Sedan finns det en liten innergård också. Men några funderingar jag har är:

- Hur stort bör en innekatt bo?
- hur fungerar koppelpromenader med en katt? Är det risk att katten får smak på utelivet då?
- hur mycket krävs det av en att ha en innekatt?

Jag önskar i så fall att köpa en raskatt ( som är avlad för att vara innekatt.) En lugn kattras som är korthårig och gärna frisk. Ej pälsvård.

Jag kan erbjuda i framtiden ett lugnt hem utan massa ljud i lägenheten. Inga barn. Inga andra djur. Lever ensam. Främst ute efter ett sällskap till mig för jag lever ensam. Åker aldrig bort förutom på sommaren( sommarstuga). Haft hundar tidigare.

Är det lättare att ha en innekatt jämnfört med hund? Någon som kan jämnförs?

Tacksam för svar!

Jag har funderingar kring i framtiden att skaffa en innekatt. Men tvekar just för att lägenheten min är på 36 kvm utan balkong. Den är bra planerad på det viset att man kan gå runt i den. Alltså har den kök, matrum, allrum plus sovalkov. Gammal lägenhet. Sedan finns det en liten innergård också. Men några funderingar jag har är:

- hur fungerar koppelpromenader med en katt? Är det risk att katten får smak på utelivet då?

Jag önskar i så fall att köpa en raskatt ( som är avlad för att vara innekatt.) En lugn kattras som är korthårig och gärna frisk. Ej pälsvård.

Jag kan erbjuda i framtiden ett lugnt hem utan massa ljud i lägenheten. Inga barn. Inga andra djur. Lever ensam. Främst ute efter ett sällskap till mig för jag lever ensam. Åker aldrig bort förutom på sommaren( sommarstuga). Haft hundar tidigare.

Tacksam för svar!

Det går jättebra. En katt lever ju inte bara på golvet utan 3D. Man kan sätta upp ett klätterträd, mysiga sovplatser på hyllor och liknande. Vad gäller kattras så är de flesta korthår relativt livliga. Jag rekommenderar varmt en vuxen omplacering. Då vet man vad man får, aktivitetsnivå, en frisk individ med bra psyke som är testad för alla genetiska avvikelser eftersom den tidigare gått i avel. Båda mina senaste katter (burmor) har varit omplaceringar och fd avelshonor. En lite äldre katt är ju inte heller lika galen som en kattunge eller slyngelkatt. Eftersom du vill ha en ensamkatt så är det viktigt att du vet att katten trivs med det. Mina två är av en otroligt social ras där det egentligen krävs en annan katt. Men jag ville ha en ensamkatt så uppfödaren omplacerade två som avskydde andra katter och slogs med dem.

Korthåriga raskatter behöver inte vara klätterapor däremot är de oftast mycket gosiga och ibland klisterkatter. Så de är ett perfekt sällskap om du vill ha en gospropp som sällskap.

Raskatter är också ofta vana och avlade som innekatter. Många katter gillar att gå i koppelpromenader. Är man orolig för att den ska börja klaga och krafsa och vilja ut genom dörren så är det en del som bär ut katten i buren en bit ut och går sedan med den. Så den inte förknippar dörren med utevistelse.

Jag har två - tidigare tre - på 38 kvm. Har en minimal innätad balkong. Katterna trivs prima - men jag har byggt massor på höjden. Än mer när de var tre. Men klösträd (höga) i både kök och rum, höga hyllor då har plats i/på, vägg-säng högt upp och jag har djupa fönster då de har även det. Samt lite bänkar mm. De har i princip fyra höjder hela tiden att vara på. Även på balkongen finns hyllor. Dock bara en som egentligen alls är på balkongen. Han uppskattar stort att sitta och spionera på vad som händer - mest intressant är pizzerian på hörnet av fastigheten mitt emot.

Hankatten är en tidigare förvildad utlevande hittekatt. Honkatten är en ragdoll som första sex åren i livet hade tillgång till utomhus och den tredje katten som inte längre är i livet var en siames som också haft tillgång till utomhus första sex åren i livet. Vi tar i princip inga promenader. Ragdollen hatar sele. Hankatten går gärna i trappen (bor i hyreshus) och upptäcker och skulle älska att gå ute i sele med OM det vore folktomt. Men han blir panikslagen så fort han ser en människa om vi är ute i sele så vi la ner det efter två gånger.

Du har fått bra svar om det andra innan. Men en sak - om du ha katt i etta är det svårt och enligt mig inte sjysst att ha ”no go areas” för katten. Dvs du kommer ha katthår i säng och soffa och verkligen överallt. Och jag rekommenderar att investera i en robotdammsugare som städar på schema dagligen. Det blir sjukt fort ”dammråttor” av kattpäls annars.

Tillägg. Det är jättemycket enklare att ha en innekatt än en hund. Du behöver inte rasta katten och en katt kan vara ensam längre tid än en hund. Dock om du tänker vara borta 8+ h per dag skulle jag överväga att skaffa två katter. Och gärna vuxna katter. Understimulerade kattungar i en etta kräver ett exceptionellt tålamod samt superlim 😅

Jag personligen tycker det är olämpligt med innekatt på 36kvm. Ser bara hur våra katter använder hela vårt hus och skulle inte vilja begränsa de till så liten livsvärld mer än tillfälligt.

Tacksam för svar!

Jag personligen tycker det är olämpligt med innekatt på 36kvm. Ser bara hur våra katter använder hela vårt hus och skulle inte vilja begränsa de till så liten livsvärld mer än tillfälligt.
Det kan nog skilja ganska stort mellan katter. Siamesen och ragdollen bodde på 120 kvm innan. De hängde 95% av tiden där jag var ändå och utnyttjade verkligen inte ytan. Samma har varit med de flesta katter jag haft (några undantag har funnits)

Däremot bör man ju alltid ha en plan för om en katt inte fungerar i sin nya miljö (oavsett hur den nya miljön är) eller efter en flytt.

Tacksam för svar!
Ska du ha en innekatt på den lilla ytan så ta inte någon kattunge utan en äldre katt som du vet trivs med det livet.

Och ja, många katter tycker koppel ute är bättre än inget, om dom fungerar med koppel vilket inte alla gör. Sen huruvida det är lättare eller svårare, vissa katter är väldigt aktiva och hittepåiga och kan föra rejält med oväsen medans vissa är lugna. Satsa på en omplacering och en äldre variant som dom vet hur den är så du får rätt katt till det du kan erbjuda den.

Som andra redan skrivit så ta en omplacering som trivs med att vara själv, men jag hade ändå funderat på en lite livligare ras och att du bygger på höjden som @Alexandra_W har löst det för lite mer stimulans och möjligheten att klättra och ligga högt. Annars så två katter som vuxit upp tillsammans, många raskatter gillar att ha en artfrände att leka eller sova tillsammans med och du slipper dåligt samvete de gånger du behöver lämna dem själva.

Tacksam för svar!
Jag tycker att det är bättre med hund än katt inomhus. De flesta hundar som jag har träffat på har varit lugna och sansade och mest sovit inomhus. Självklart behöver de komma ut och rastas och få sin motion, men det ser jag som en fördel eftersom människan då också får motion och friskt luft :) . En hund borde också vara lättare att ta med sig till en sommarstuga.

Jag tycker att det är bättre med hund än katt inomhus. De flesta hundar som jag har träffat på har varit lugna och sansade och mest sovit inomhus. Självklart behöver de komma ut och rastas och få sin motion, men det ser jag som en fördel eftersom människan då också får motion och friskt luft :) . En hund borde också vara lättare att ta med sig till en sommarstuga.
Tack för ditt svar! Har haft hundar tidigare och det har jag trivs med! Men av olika personliga anledningar så har jag bestämt mig att det aldrig kommer bli en egen hund igen tyvärr. Hade önskat att kunde hjälpa till med någons hund i framtiden men får ser hur det blir med den saken. Beroende på boendesituationen osv.

Däremot har jag funderat på innekanin igen! Hade det när jag var ung! Känns lite som ett mellanting mellan hund och katt. Skulle funka bättre när det gäller sommarstugan också på sommaren.

Men det verkar vara enorma krav på hur man har en innekanin nu för tiden. Den måste vara lösgående i lägenheten enligt experter på internet. Också ska dom ha en kaninkompis också! Ibland funderar jag på om det inte räcker att den är i begränsad utrymme (stort givitvis) och sedan lös under uppsikt i lägenheten när man är hemma? Måste man två då? Någon som vet?

Tack för ditt svar! Har haft hundar tidigare och det har jag trivs med! Men av olika personliga anledningar så har jag bestämt mig att det aldrig kommer bli en egen hund igen tyvärr. Hade önskat att kunde hjälpa till med någons hund i framtiden men får ser hur det blir med den saken. Beroende på boendesituationen osv.

Däremot har jag funderat på innekanin igen! Hade det när jag var ung! Känns lite som ett mellanting mellan hund och katt. Skulle funka bättre när det gäller sommarstugan också på sommaren.

Men det verkar vara enorma krav på hur man har en innekanin nu för tiden. Den måste vara lösgående i lägenheten enligt experter på internet. Också ska dom ha en kaninkompis också! Ibland funderar jag på om det inte räcker att den är i begränsad utrymme (stort givitvis) och sedan lös under uppsikt i lägenheten när man är hemma? Måste man två då? Någon som vet?
Marsvin är underbara personliga djur :) . Kanske ett alternativ också?

Kaniner är fantastiska djur! Och väldigt personliga om man ger dem bra förutsättningar för att vara det, vissa är riktigt gosiga och härliga.

Ja, de mår bäst av att vara två. En kastrerad hona och en kastrerad hane.

NÄr de går lösa inomhus kan de bli riktigt sociala. Jag hade en hane som var med mig överallt, låg över mina fötter när jag diskade, kom i full fart när jag ropade hans namn, satt med oss i soffan (och åt popcorn ) när vi kollade på film.
Han hängde även med till stranden och andra äventyr. Underbar liten kille 🥰

Kaniner är fantastiska djur! Och väldigt personliga om man ger dem bra förutsättningar för att vara det, vissa är riktigt gosiga och härliga.

Ja, de mår bäst av att vara två. En kastrerad hona och en kastrerad hane.

NÄr de går lösa inomhus kan de bli riktigt sociala. Jag hade en hane som var med mig överallt, låg över mina fötter när jag diskade, kom i full fart när jag ropade hans namn, satt med oss i soffan (och åt popcorn ) när vi kollade på film.
Han hängde även med till stranden och andra äventyr. Underbar liten kille 🥰
Ja. Dom är mysiga sällskapsdjur! Den jag hade när jag var liten, gick lös i mitt rum men hade gallerbur med mat och toalåda.( han var rumsren.)

Men det verkar svårt att sätta ihop kaniner vad jag förstår? Tänkte att man kunde börja med en kanin ( hane kastera den sedan vid köbsmognad.) sedan längre fram i tiden skaffa en till? Hur funkar det tro?

Jag är mest rädd att kaninen ska kissa/ bajsa i soffan och sängen. Även om det blir rumsren så finns det risk för revir? Även att den ska käka upp möblerna om den är helt lösgående i lägenheten.

Det här bara funderingar än så länge. Är inne på att köps från en seriös kaninuppfödare. Dvärgvädur. Men hur gör man med kloklippning? Jag åkte i väg med min till en som klippte klorna på den. Hur funkar det nu? Tar vet. Kliniker emot kloklippning på kaniner? Nu blev det många frågor om kaniner helt plötsligt! Hoppas det är ok för er?

Ja. Dom är mysiga sällskapsdjur! Den jag hade när jag var liten, gick lös i mitt rum men hade gallerbur med mat och toalåda.( han var rumsren.)

Men det verkar svårt att sätta ihop kaniner vad jag förstår? Tänkte att man kunde börja med en kanin ( hane kastera den sedan vid köbsmognad.) sedan längre fram i tiden skaffa en till? Hur funkar det tro?

Jag är mest rädd att kaninen ska kissa/ bajsa i soffan och sängen. Även om det blir rumsren så finns det risk för revir? Även att den ska käka upp möblerna om den är helt lösgående i lägenheten.

Det här bara funderingar än så länge. Är inne på att köps från en seriös kaninuppfödare. Dvärgvädur. Men hur gör man med kloklippning? Jag åkte i väg med min till en som klippte klorna på den. Hur funkar det nu? Tar vet. Kliniker emot kloklippning på kaniner? Nu blev det många frågor om kaniner helt plötsligt! Hoppas det är ok för er?
Jag har haft både ensamkanin samt par och en trio. Och ett par eller trio som kommer bra överens har så mycket utbyte av varandra att jag aldrig hade kunnat tänka mig att ha bara en kanin igen. Men jag vill påstå att det är ett mycket säkrare kort om du köper två kaniner som redan känner varandra och bor ihop, det finns en väldigt välkänd organisation som omplacerar just smådjur. Du kan pma om du vill ha namnet, vet inte om man får "göra reklam" här.

Vill du hellre ha katt så kika med dina närmaste katthem och beskriv ditt boende osv. Kanske de inte har en specifik ras, men huskatter kan skilja enormt i personlighet och är katten redan vuxen så vet man ju dess personlighet och kan välja en lugnare individ.

Liknande trådar

• Kan en trettonårig innekatt bli utekatt?
  • Lämplig kattras?
  • Ungkatt och aktivitetsnivå
  • Sorgen efter en katt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat