Jakthund i hundhård hela dagarna, vettigt?

Bukefalos 30 år!

Den lär sig att
tyst = ägaren kommer snabbt
läte = ägaren kommer aldig

Det är så man lär en hund att inte låta genom att alltid igga alla ljud, från v 8

Givetvis börjar man träna ensamheten i hundgådens innedel, om man har grannar, men det har jag ej på 1,2 km
Jag förstår inte varför du fortsätter. Vi kommer inte att ändra uppfattning för att du fortsätter att upprepa uppfattningar från 70-talet.

Jag kan optimistiskt säga att ingen jägare jag personligen känner som fortfarande är i livet har den synen längre. Synd att du känner ett gäng!
Jag känner absolut inte ett gäng. 😅 Det är en av många anledningar till att jag i stort sett aldrig besöker min uppväxtort längre, så känner i stort sett ingen annan än mina föräldrar där. Men de få gånger jag är där ser det exakt likadant ut och när jag frågar föräldrarna så har i stort sett inget förändrats i byn. (De själva har inga hundar längre men de senaste fick faktiskt sova inomhus)

@Johansvensson Du kanske vill titta runt lite mer på forumet i stort och se vilken kunskap som faktiskt finns, om det verkligen är för information du är här? Jag tittar då och då i den här tråden och tycker den är himla intressant till exempel!
https://www.bukefalos.se/threads/kan-vi-prata-lite-utbildning-av-jakthund.1505478/page-1
Tack! Ja, det var en bra tråd. Ska titta mer i den någon dag när jag har tid, men den kändes vettig

Jag som menar att hunden ska vara inne när man är hemma 3-4 h på kvällen, samt gå och aktiveras 20 minuter på morgonen, minst en timme på eftermiddagen och löpande få små olika övningar för att trötta den, jag vill inte jämföras med att man kan ha hunden 24/7 i hundgård och den "gamla jägaren".
Därtill 2-3 h ett par tre ggr i veckan med spårträning, kurser etc, tas med till stan, varuhus etc

Ja, jag anser aldrig att hunden får vara i sängen, jag anser att jag väljer när den får vara i soffan på filt, ja jag anser att man ska igga de flesta ljud, att man kan öka ensamheten relativt fort och komma tillbaka direkt vid tystnad, men det ser jag bara som tydlighet och tror en hund mår bra av att veta vem som är ledaren. Inte en stenåldersmänniska

Den lär sig att
tyst = ägaren kommer snabbt
läte = ägaren kommer aldig

Det är så man lär en hund att inte låta genom att alltid igga alla ljud, från v 8

Givetvis börjar man träna ensamheten i hundgådens innedel, om man har grannar, men det har jag ej på 1,2 km

Och det faktum att hunden vet att om den är tyst så kommer ägaren snabbt, gör att hunden är tyst i 9 timmar innan ägaren kommer...? :idea:

Tack! Ja, det var en bra tråd. Ska titta mer i den någon dag när jag har tid, men den kändes vettig

Jag som menar att hunden ska vara inne när man är hemma 3-4 h på kvällen, samt gå och aktiveras 20 minuter på morgonen, minst en timme på eftermiddagen och löpande få små olika övningar för att trötta den, jag vill inte jämföras med att man kan ha hunden 24/7 i hundgård och den "gamla jägaren".
Därtill 2-3 h ett par tre ggr i veckan med spårträning, kurser etc, tas med till stan, varuhus etc

Ja, jag anser aldrig att hunden får vara i sängen, jag anser att jag väljer när den får vara i soffan på filt, ja jag anser att man ska igga de flesta ljud, att man kan öka ensamheten relativt fort och komma tillbaka direkt vid tystnad, men det ser jag bara som tydlighet och tror en hund mår bra av att veta vem som är ledaren. Inte en stenåldersmänniska
Det är skillnad på ledare och diktator.

Jag har jobbat länge som problemlösare inom häst. Det går att vara tydlig utan att stänga ner kommunikationen. Jag har väldigt lydiga djur. Men jag har också djur som kan ställa frågor iom att kommunikationen är öppen när de tillåts känna saker under utbildningens gång.

Att ignorera något kan funka i vissa fall när djuret är redo för kravet man ställer. Ensamtränibg av valp är inte ett läge där det oftast blir bra. Vissa kan inte självreglera ångesten och det kan bli för mkt för tidigt. Det är inte ok mot djuret och det kan ge beteendestörningar om man ignorerar dem i det läget.
Deras behov måste fyllas för att det inte ska bli beteendeproblem. Att lämna dem själva för mkt och för fort fyller inte deras behov an flock och stöd.

Och det faktum att hunden vet att om den är tyst så kommer ägaren snabbt, gör att hunden är tyst i 9 timmar innan ägaren kommer...? :idea:
Nej, men pö om pö, den vet som ett par månader gammal att ägaren kommer snabbt när de gått iväg om den är tyst, när man i början kommer efter en timme vet den den måste klara vara tyst i den, sedan två timmar osv, sedan när man kommer på lunchen vid fem månaders ålder samma sak, då väntar man tills tyst och går in.

Det är skillnad på ledare och diktator.

Jag har jobbat länge som problemlösare inom häst. Det går att vara tydlig utan att stänga ner kommunikationen. Jag har väldigt lydiga djur. Men jag har också djur som kan ställa frågor iom att kommunikationen är öppen när de tillåts känna saker under utbildningens gång.

Att ignorera något kan funka i vissa fall när djuret är redo för kravet man ställer. Ensamtränibg av valp är inte ett läge där det oftast blir bra. Vissa kan inte självreglera ångesten och det kan bli för mkt för tidigt. Det är inte ok mot djuret och det kan ge beteendestörningar om man ignorerar dem i det läget.
Deras behov måste fyllas för att det inte ska bli beteendeproblem. Att lämna dem själva för mkt och för fort fyller inte deras behov an flock och stöd.
Men troligen kommer den bli tyst om den märker att ljud alltid leder till igg/avvisande och det är bättre att den kommunicerar på andra vis än genom ljud, tycker jag iallafall.

Men givetvis är det nog bättre att göra som du skriver om man har möjlighet och vill ha en hund som kommunicerar med ljud, men jag tror inte det är skadligt att igga allt ljud , även om det kanske ej är optimalt. Däremot att skrika "tyst" eller liknande på allt ljud, det tror jag är skadligt.

Att bli tyst är inte samma som att må bra. Känslorna behöver inte vara bättre för hunden för att den är tyst. Om vi nu låtsas att det garanterat funkar i den hastighet du vill.
Nej, det har jag inte sagt, men den kan visa det på andra vis och då kan man ta det därifrån, men då har man en tyst hund iallafall så man slipper den biten. Det fungerar inte garanterat så snabbt, men att igga allt ljud från start brukar snabbt ta bort ljuden annat än vid kraftig upphetsning eller rädsla De jag har haft i uppväxten iallafall

Nej, det har jag inte sagt, men den kan visa det på andra vis och då kan man ta det därifrån, men då har man en tyst hund iallafall så man slipper den biten. Det fungerar inte garanterat så snabbt, men att igga allt ljud från start brukar snabbt ta bort ljuden annat än vid kraftig upphetsning eller rädsla De jag har haft i uppväxten iallafall
Vad du inte förstår är att hunden mår inte bra av den typen av ”uppfostran”. Men det verkar inte vara av vikt för dig, att hunden ska vara en lycklig individ.

Nej, men pö om pö, den vet som ett par månader gammal att ägaren kommer snabbt när de gått iväg om den är tyst, när man i början kommer efter en timme vet den den måste klara vara tyst i den, sedan två timmar osv, sedan när man kommer på lunchen vid fem månaders ålder samma sak, då väntar man tills tyst och går in.

Alltså.
Om en hund är tyst (och tillfreds) i 9 timmar innan ägaren kommer hem, så är den det av HELT andra anledningar än att den lärt sig att den måste vara tyst för att ägaren ska komma.

Fast en valp som skriker eller skäller när den lämnas ensam för länge ljudar ju ofta just för att den är extremt rädd eller har ångest, att inte göra något åt den situationen för att hjälpa hunden (som att gå in och försäkra och sedan backa tiden i träningen till något hunden klarar) är helt enkelt inte shysst.
Att man i hemmet kan köra ett "jaja" och ignorera rent uppmärksamhetspockande som inte är lämpligt är en helt annan femma.

Sedan har jag inga problem med att man inte alltid vill ha hunden i sängen som preferens, men det har absolut noll och intet med ledarskap att göra. :)

Fast en valp som skriker eller skäller när den lämnas ensam för länge ljudar ju ofta just för att den är extremt rädd eller har ångest, att inte göra något åt den situationen för att hjälpa hunden (som att gå in och försäkra och sedan backa tiden i träningen till något hunden klarar) är helt enkelt inte shysst.
Att man i hemmet kan köra ett "jaja" och ignorera rent uppmärksamhetspockande som inte är lämpligt är en helt annan femma.

Sedan har jag inga problem med att man inte alltid vill ha hunden i sängen som preferens, men det har absolut noll och intet med ledarskap att göra. :)

Jag kör inte ett "jaja", när jag varit hos vänner är det hjärtskärande - verkligen, men effektivt att börja igga alltid för framtida tystnad - har de tyckt och vi gjorde så under hela uppväxten

Jag kör inte ett "jaja", när jag varit hos vänner är det hjärtskärande - verkligen, men effektivt att börja igga alltid för framtida tystnad - har de tyckt och vi gjorde så under hela uppväxten
Men din uppväxt var hur länge sedan? Tugo år? Trettio? Det vi säger är att forskning, djurhållning och det vi vet om känsloliv, inlärning, beteendet och mycket mer har förändrats MYCKET sedan dess.
Det var inte så länge sedan vi bannade elhalsband och stackel. Inte så länge sedan Cesar Millan visades på TV. Det finns en anledning till att många metoder som användes Då inte är aktuella Nu trots att vi tyckte de funkade.

Jag brukar köra ett "jaja" om om en hund vill göra mig uppmärksam på något och jag inte tycker det är så viktigt, då är det allt det får. "Jag hörde, men skit i det". Det är något annat än det du beskriver där du vill stå och lyssna på panikskrik från en valp tills den tystnar.
När den blir tyst har den inte lärt sig något. Det som skär i ditt hjärta känns nog tiofalt hos djuret som skriker, så lyssna på hjärtat och minska på tiden i så fall istället.
Vägen till att lyckas är att ge djuren uppgifter de klarar av, det är sedan gammalt nuförtiden. ;)

Men du, hunden vet inte alls.
Hur ska du kunna alltid komma snabbt när den är tyst? Hur ska hunden veta att "nu är jag tyst, nu kommer husse" jämfört med "nu är jag tyst men husse har åkt till jobbet"?
Hunden vet inte hur länge den ska behöva vara tyst. Hur skulle den kunna veta?

Skulle du acceptera att hunden stod och skällde fram till lunch bara den tystnade när du dök upp (vilken märklig form av tvärt om-kommunikation)? För grannar mm brukar inte uppskatta det..

Jag har jättesvårt för att se hur din träning skulle hjälpa en hund förstå något alls.
Om tyst = husse kommer, behöver det ju vara så för det mesta, och inte bara 1-2 gånger per dag?

Grejen med en liten valp är att den piper för att den känner sig ensam, precis som man inte låter ett litet barn gråta sig själv till sömns längre.

Läs på om hundar med separationsångest vilket är extremt vanligt och det blir inte bättre av att de lämnas så länge så tidigt.
Snarare ska de känna sig riktigt trygga för att kunna bli lämnade utan problem.

Att yla/gnälla/skälla är ett sätt att en hund kan få utlopp för sin ångest och inget som har något att göra med om den får uppmärksamhet eller inte.
Den får inte mindre ångest av att bli ignorerad.

Det är stor skillnad på om den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet.

Jag har också kört metoden med att inte gå fram till hunden när den piper, men det är ju stora skillnad på hur gammal den är.

Som valp har jag alltid stuckit ner en hand och sagt "jag är här" även om den inte kan se mig eller tycker jag är långt borta.
Så som man gör med små barn om de börjar knorrar. 🙂

Du har alltså tänkt straffa din valp med mer ensamhet om den är ledsen och olycklig över att vara ensam och ex gnyr och är orolig? Vilken shitty hundkänsla och hundhållning.

Du har alltså tänkt straffa din valp med mer ensamhet om den är ledsen och olycklig över att vara ensam och ex gnyr och är orolig? Vilken shitty hundkänsla och hundhållning.
Efter några veckor med sådan träning har den lärt sig:
tyst = då kommer ägaren
läte = ägaren kommer aldrig, måste vara tyst för att räddas

Givetvis ska man försöka hålla sig utanför gränsen för ylande, men om den inte klarar utan ylande på någon månad tycker jag det är ok att köra den jobbiga metoden

Efter några veckor med sådan träning har den lärt sig:
tyst = då kommer ägaren
läte = ägaren kommer aldrig, måste vara tyst för att räddas

Givetvis ska man försöka hålla sig utanför gränsen för ylande, men om den inte klarar utan ylande på någon månad tycker jag det är ok att köra den jobbiga metoden
Så om valpen inte klarar av din ensamhetsträningsmetod så ska du sttaffa den med mer ensamhet och ignorera den mer? Hör du inte hur grymt det låter?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka