Jakthund i hundhård hela dagarna, vettigt?

Bukefalos 30 år!

Jag förstår inte varför man skaffar en hund av ickehundgårdsras och sätter i hundgård typ hela dygnet och straffar den till tystnad och inte vill umgås med den, och jagar med den 10 gånger om året?

Vill man ha en jakthund skaffar man väl en just jakthund (de är väl inte utpräglade hundgårdsraser egentligen?) och har inne i hemmet som alla andra hundar?

Vill man ha en hundgårdshund som man bryr sig om nån gång i den blå månen så funkar polarhundar nog bättre- de VILL!! vara ute, speciellt om man har två! De fixar att lämnas sedan också som vuxna, de fixar det osociala osv, de är så i raserna, men jakthundar? Alltså nej.

Vill man ha andra raser än polarhundar i hundgård, tänker jag att man kan bygga hundgård intill sitt hus och ha hundlucka så hunden kan gå in och ut från huset-fri tillgång mellan hus och gård, fri mellan människa och utevistelse. i övrigt känner jag att det är få hundar som fixar mer än arbetstiden i hundgård.

Jag kan sätta de flesta hundar i hundgård, det är inte det, utan dygnetruntverksamheten som det är på tal om här. Det är ingen som fixar det om det inte handlar om huskysar typ. Ett gäng huskysar som arbetar som draghundar.

För mig är hundgård för alla andra hundar något man har när man jobbar och så resten av tiden är hunden till 100 % med människorna, 100 % utan undantag. Och då tror jag automatiskt att hunden sällan behöver "tränas" i att vara specifikt tyst i hundgården heller. Blir dens basala behov tillgodosedda med motion, kommunikation, aktivering och sociala behov så är tiden i hundgård, som måste vara berikande i sig och inte bara ett nät utan innehåll tid för lugn och ro och eftertanke för hunden snarare än just straff, ensamhet och hemskhet osv.
Undra varför det är så vanligt med just jakthundar i hundgård 🤔

Jo, det är klart att det "kan" vara en kvinna. Jag tror att den risken är så liten att den är nära noll. Det är i stort sett bara män som håller på och rövhattar på det här sättet.
Det är absolut inte bara män om du kollar på tex trolljägarna är det minst lika många kvinnor.

Jag har hängt på just det här forumet ganska länge. Och min erfarenhet är att det är 100% män som håller på så här.

Jag förstår att det finns kvinnor som håller på också. Men jag har inte sett någon här.
Hur vet du att denna användare är en man? Och hur vet du att dom tidigare användarna här varit män?

Jag hänger bara här i perioder men troll är ju just troll och att trolla med om dom är man eller kvinna är också en del i det hela antar jag.

Jo, det är klart att det "kan" vara en kvinna. Jag tror att den risken är så liten att den är nära noll. Det är i stort sett bara män som håller på och rövhattar på det här sättet.
Jag tror att det till största delen är uppdiktat för att kunna motivera att hålla vederbörandes random hundar i hundgård.
Alternativt för att sätta dit en granne med jakthundar i hundgård.
Och nu är TS nöjd med svaren i träden som kan användas som argument mot grannen.

Jag har aldrig stött på någon riktig jägare med hund som resonerar på det där sättet.

Undra varför det är så vanligt med just jakthundar i hundgård 🤔
Funderar också på det. För att det är en leksak till män när de jagar? Hundar som arbetar i annat används också av kvinnor och kvinnor vill hellre ha en vän än en hundgårdshund (på det viset som beskrivits) och leksak?

Funderar också på det. För att det är en leksak till män när de jagar? Hundar som arbetar i annat används också av kvinnor och kvinnor vill hellre ha en vän än en hundgårdshund (på det viset som beskrivits) och leksak?
För endel män är hunden inte en jaktkamrat utan någon man dumpar eller skjuter om den jagar dåligt. Händer tyvärr varje år fast de man hör talas om är oftast utländska "jägare" som lämnar hunden på fjället när de flyger hem, efter att ha hotat jaktguiden om de inte fått skjuta tillräckligt. De djuren dumpas även de då tjusningen ligger i dödandet och inte att ta hand om djuret när det är dött. 🙄

För endel män är hunden inte en jaktkamrat utan någon man dumpar eller skjuter om den jagar dåligt. Händer tyvärr varje år fast de man hör talas om är oftast utländska "jägare" som lämnar hunden på fjället när de flyger hem, efter att ha hotat jaktguiden om de inte fått skjuta tillräckligt. De djuren dumpas även de då tjusningen ligger i dödandet och inte att ta hand om djuret när det är dött. 🙄
Ja har hört om det också.
Är det inte ofta män som vill hålla hund på det här viset? Jämfört med kvinnor tänker jag? De verkar mest se hunden som ett redskap för deras syftes skull än en varelse med känslor och behov. Finns så klart kvinnor också och "inte alla män" så klart, men när man hör om sådant här och när det här var mer vanligt förr så var det väl män som var den drivande?

Det finns en del människor som inte fungerar som de skall.
Och ibland är de jägare och ibland bara allmänt förfärliga när det kommer till hur de behandlar andra, både människor och djur.
En sadist är liksom alltid en sadist.

Ja har hört om det också.
Är det inte ofta män som vill hålla hund på det här viset? Jämfört med kvinnor tänker jag? De verkar mest se hunden som ett redskap för deras syftes skull än en varelse med känslor och behov. Finns så klart kvinnor också och "inte alla män" så klart, men när man hör om sådant här och när det här var mer vanligt förr så var det väl män som var den drivande?
Nej, det tror jag faktiskt inte. Majoriteten av alla hundägare oavsett kön tror jag älskar sina hundar väldigt mycket. Tror få skulle vilja ha hund som TS, de flesta ser dem nog som familjemedlemmar. :heart:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka