Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen ifråga är ett treårigt fbl som tränats men inte löpt. Vid provridningen och när hon kom visade hon ganska kraftig (i mina ögon) motvilja mot bettet. Körde huvudet HÖGT upp i skyn när man tog idet i början av passet, och när man fått henne att slappna av och lirkat lite kunde hon tänka sig ta ner huvudet en aning men använde då halsen att spjärna med, som stelopererad och 'satt fast'. Halsmusklingen visade att det inte var en 'tillfällighet' att hon betedde sig så.

Jag red henne på ett rakt mullen mouth (svagt böjt) pelham de första turerna och lät henne helt enkelt gå på lös tygel så mkt som möjligt. Hon betedde sig mycket trevligare på det, men joxade en hel del med tungan (stoppade ut den osv).

Fixade tänderna på henne (mkt vass och sår på ena sidan kinden), lät equiatrikern rätta låsningar och spänningar. Hon vilade pga en sårskada, och sen när jag red igen var hon massor med trevligare, vågade ta stöd på bettet, mjukt och fin etc, men joxade fortfarande en hel massa med tungan ibland. Dock med öronen framåt och utan att visa motstånd, det kändes mer som om hon inte riktigt blev klok på var hon skulle göra av tungan. Ett oledat bett ger ju mycket mer tungtryck än de tvådelade och tredelade hon gått med innan.

Använde bara övre tygeln på pelhamet (hade två tyglar men aldrig behövt använda den nedre).

Idag provade jag skritta henne på ett tredelat fullcheek. Med nedre nosrem 'för säkerhets skull'. Det är dock bara att konstatera att det är för tidigt att prova med tvådelat/tredelat igen. Hon var fortfarande mycket bättre jmf med 'innan', men hon var inte övertygad om att bettet inte var otäckt, och gick väl högt. När jag fick henne att slappna av så blev det ju bättre, men minsta jag tog i tyglarna så tog hon till spjärnandet igen. Dvs rak hals och släpper inte till utan biter fast i bettet.

Lät henne skritta på lång tygel med extremt försiktig kontakt och lirkade lite och här och där vågade hon ju ge efter och blev riktigt fin, så det finns gott hopp.

Dock, iom att hon inte litar på det bettet och höjer huvudet och/eller spjärnar så är kontrollen inte riktigt den bästa på det, och jag vill inte behöva 'ta i' för att få hejd på henne om hon skulle bli skrämd och fnatta iväg t ex. För då blir det så lätt att hon faller mer tillbaka i de gamla associationerna.

Jag har funderat på att se vad hon tycker om ett jaktkandar med tungfrihet (ifall tungviftandet på pelhamet är för hon inte riktigt tycker att hon får plats med tungan). Tror ni det skulle fungera?(Hade då tänkt ha tygeln runt hela ringen om det går, dvs i mildast tänkbara läge). Eller har ni något annat bra förslag på bett?
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Vad tror du om att prova ett vanligt, rakt syntetbett? Jag har haft ett par hästar som har fungerat bra på det.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Vad tror du om att prova ett vanligt, rakt syntetbett? Jag har haft ett par hästar som har fungerat bra på det.


Eftersom hon inte riktigt tycks trivas med tungtryck så har jag faktiskt inte ens provat något annat 'rakt'. Jag har rakt mullen mouth tränsbett i bettbiblioteket, men inte känt att det varit ide att slänga på det. Kan ju iofs göra det imorgon för att veta istället för att tro kanske..

Men om det är tungtrycket som gör att hon joxar med tungan, då lär det ju inte fungera med någon rak modell tyvärr.. (Och aldrig sett ett mullen mouth syntetbett ens, så de blir ju mer tungtryck än pelham eller oledat tränsbett).

Men ska fasiken prova oledat tränsbett imorgon, då får jag ju reda på om det verkligen är tungtrycket eller något annat som gör att tungan 'åker ut' på pelhamet...
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Jag tänkte att det kan funka eftersom det är så pass mjukt, och därmed inte bör ge så stort tryck på tungan.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Jag tänkte att det kan funka eftersom det är så pass mjukt, och därmed inte bör ge så stort tryck på tungan.

Fast vad tänker du på då? Om man tänker på Happy Mouth och liknande så är ju de i 'hårdplast', som ju inte är direkt mjukt? Eller menar du silikonbetten, som Novabetten osv?

HM osv tror jag inte på dels för de är spikraka och tjocka. Novabett tänkte jag prova på K efter rekommendation, men när jag skulle köpa ett så backade jag, de var för tjocka.

Men menar du typ ett Happy Mouth, eller typ ett Novabett?
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Novabett verkar vara antingen eller för hästarna. Vissa älskar dem, andra vill bara spotta ut dem. Låt dig inte luras av att det är tjock i kanterna, det smalnar ju av fort och tar inte mycket plats inne i munnen. Jag hade försökt låna ett och prova om jag var du, det kan ju vara en riktig hit för fröken.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Det bett jag har är ett gammalt AppleMouth - jag vet inte om de har blivit hårdare, men mitt gamla är mycket mjukt och böjligt.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Novabett verkar vara antingen eller för hästarna. Vissa älskar dem, andra vill bara spotta ut dem. Låt dig inte luras av att det är tjock i kanterna, det smalnar ju av fort och tar inte mycket plats inne i munnen. Jag hade försökt låna ett och prova om jag var du, det kan ju vara en riktig hit för fröken.

Fast har ingen att låna av, fick låna i affären om jag kunde GARANTERA att det inte var/blev minsta märke i det.. Och eh, det är rätt svårt att garantera när hela anledningen att jag (till K) ville prova var att hästen tuggar/knaprar på bettet =/
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Det här är ett specialbeställt Novabett...

4368307.jpg



Och det finns ju Kimblewick utan extra öglor...

6367046.jpg


Mitt specialbeställda Mylerbett

5252849.jpg
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Fast även det Novabettet ser väldigt tjockt ut för en liiiten pluttmun?
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Ponnyn har 10.5 cm och flat i gommen... Inga problem...
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Jag har bara positiva erfarenheter av Kimblewick. Jag tycker att du ska prova ett sånt. Jag har tygeln i den övre öglan och ingen kedja. (Eftersom det övre läget inte ger någon "stångverkan" kan jag ta bort kedjan. Den gör dessutom ingen nytta med tygeln i det övre läget. Använder du det nedre läget måste du däremot ha kedjan.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Snäll kompis på annat forum ska skicka ett kimblewick med liten tungfrihet som jag kan prova. Och snälla 'palle' här har erbjudit sig skicka det novabettet som finns länkat till här i tråden, så jag får prova det med!

:bow:
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Kan inte låta bli. Men förutom bettfrågan... Testa att longera honom inspänd för att bara få honom avslappnad och ge efter för bettet och inte gå och hålla emot så mycket, tror du skulle komma halvvägs genom det! Det kan du göra på ett rakt gummibett eller något annat mildare vanligt bett.. Eller vad tror du?
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Kan inte låta bli. Men förutom bettfrågan... Testa att longera honom inspänd för att bara få honom avslappnad och ge efter för bettet och inte gå och hålla emot så mycket, tror du skulle komma halvvägs genom det! Det kan du göra på ett rakt gummibett eller något annat mildare vanligt bett.. Eller vad tror du?

Henne ;) Inte honom =)

Jag förstår hur du menar, och hade det inte varit så att hon har haft mer än god anledning att skydda sig mot bettet förr så skulle jag kunna tycka att det är ett bra sätt att hästen själv får komma underfund med bettet. Men den här damen har under lång tid haft obehag av bettet, och skyddat sig mot det genom att ta upp huvudet i vädret och/eller spjärna.

Att då sätta på henne ett bett hon inte har förtroende för, ge henne en 'fast' inspänning att dra emot och lina henne känns dock som om det skulle stjälpa mer än det hjälper i nuläget. Då känns det bättre att helt enkelt ta det i hennes takt. Låta henne gå på bett hon inte har associationer till, fortsätta bygga om och muskla om kroppen och när hon är redo för det byta bett.

Men först låta henne bygga upp förtroendet för något bett, muskla om sig och på så sätt göra att det blir ännu 'längre bort' för henne att slå upp och spjärna. Och jag är helt övertygad om att hon kommer att komma dit en dag att hon med fullt förtroende och avslappnat och mjukt kommer gå att rida på ledat tränsbett. Men hon klarar det inte idag.

Det är en väldigt SNÄLL häst, och tyvärr är det inte alltid till gagn för hästens bästa. Hon kunde ha skenat runt, drämt folk i backen, rest sig eller på andra kraftigare och 'våldsammare' sätt talat om att 'det är obehagligt/det gör ont'. Istället har hon löst det genom att i den mån det går 'skydda sig' mot obehaget. Vilket i sig har lett till mer obehag, dvs en ond cirkel. Och jag ser hellre att vi löser det genom att göra en god cirkel, även om det tar tid.

Men jag förstår helt din tanke, och det är absolut inget fel på den, men just eftersom hon har sådana rotade associationer så vill jag hellre ta det den långa, långsamma vägen, i hennes takt.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Okej då förstår jag dig. Det är ju himla olika varför hästar gör som do gör och folk kan ju tolka det på 100 olika sätt.
Har du testat på hackamoore? Kan det vara en grej att testa det för att sen övergå till kombinations bett och senare ett vanligt nylonbett kanske?
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Okej då förstår jag dig. Det är ju himla olika varför hästar gör som do gör och folk kan ju tolka det på 100 olika sätt.
Har du testat på hackamoore? Kan det vara en grej att testa det för att sen övergå till kombinations bett och senare ett vanligt nylonbett kanske?


Inte testat hack, jag vill gärna kunna ta lite tydligare tygeltag än som går på hack. Tänkte rida på hack tills tänderna var fixade men vågade inte prova på ponnyhack (iom att hon var helt ny då och jag inte hade en aning om hur hon skulle bete sig), och det skarpare som Hööks har visade sig vara IDIOTISKT designat och oanvändbart.. Och sen fungerade det ju 'trots tänderna' på pelhamet, och sen fixades tänderna.

Däremot sa du någonting där, jag skulle ju kunna kombinera hack med tredelat kanske (måste se om det 'får plats' på henne bara). Så gjorde jag när jag skulle vänja valacken på hack (han hatade hacket i början, tyckte det var jätteläskigt), jag hade kandarhuvudlag och så ponnyhack + vanligt bett och så dubbla tyglar. Haft likadant på en ponny som var här för utbildning.

Fast först bör jag nog försöka ta reda på vad hon tycker om hack, hmm ;)
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Ja, förstår precis att du inte vill börja i den ändan!
Jag har skrivit i en annan bett tråd me.. hennes häst ville inte ta bettet och det jag skrivit till henne är att man kan testa sänka ner bettet litegrann för att få bettet lite längre ifrån tänderna.
Och man kan rida på kanske ett rakt nylonbett och sen trä en sporrem igenom bettringarna på ovansidan av nosen för att "lyfta" bettet från lanerna.

Och vad det gäller kombinerat säljer hööks ett som är tredelat, och bara sett det på bild, men det ser snällt ut!
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Och vad det gäller kombinerat säljer hööks ett som är tredelat, och bara sett det på bild, men det ser snällt ut!

Det har tyvärr samma korkade design som deras hackamore.. =/

Men det finns ju andra snälla kombinationsbett om man väljer gå den vägen =)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 016
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 439
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att jag inte kommer att kunna rida min ordinarie lektion nästa vecka så blev det två lektioner denna vecka. Nästan två...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 870
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp