Bukefalos 28 år!

Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Jag tror det är en bra idé att prova olika mundelar. Det är ju trots allt ett fullblod, det går inte att tala om för dem vad de ska tycka är optimalt och inte ;)
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Jag tror det är en bra idé att prova olika mundelar. Det är ju trots allt ett fullblod, det går inte att tala om för dem vad de ska tycka är optimalt och inte ;)


Jo, men om man utesluter ledade, samt mullen mouth, då är det inga många kvar att prova.

Men nu ska jag ju prova Novabettet, som ju är oledat men väldigt mjukt och böjligt. Samt ett jaktkandar med liten tungfrihet. Och om jag nu får tag på ett Myler att prova på andra damen, så får fbldonnan prova det med (det är ju snarast en 'mix' mellan ledat och rakt).

Men det är ingen större vits att prova olika andra varianter på tvådelat och tredelat just nu, det måste gå längre tid för det.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

jaha. Jaf har ju inte sett det i verkligheten, vad är det som inte funkar med det?
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

vad som inte fungerar med ledade bett just nu?

Det skrev jag ju i ursprungsinlägget:


Hästen ifråga är ett treårigt fbl som tränats men inte löpt. Vid provridningen och när hon kom visade hon ganska kraftig (i mina ögon) motvilja mot bettet. Körde huvudet HÖGT upp i skyn när man tog idet i början av passet, och när man fått henne att slappna av och lirkat lite kunde hon tänka sig ta ner huvudet en aning men använde då halsen att spjärna med, som stelopererad och 'satt fast'. Halsmusklingen visade att det inte var en 'tillfällighet' att hon betedde sig så.

....

Fixade tänderna på henne (mkt vass och sår på ena sidan kinden), lät equiatrikern rätta låsningar och spänningar.

...

Idag provade jag skritta henne på ett tredelat fullcheek. Med nedre nosrem 'för säkerhets skull'. Det är dock bara att konstatera att det är för tidigt att prova med tvådelat/tredelat igen. Hon var fortfarande mycket bättre jmf med 'innan', men hon var inte övertygad om att bettet inte var otäckt, och gick väl högt. När jag fick henne att slappna av så blev det ju bättre, men minsta jag tog i tyglarna så tog hon till spjärnandet igen. Dvs rak hals och släpper inte till utan biter fast i bettet.





 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Mitt svar hamnade av någon anledning långt ner, frågan var inte alls menat för ledade bett för som du skrev stog ju det redan tidigera. Jo, jag undra vad som var fel på konstruktionen med hööks hackamoore..
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Mitt svar hamnade av någon anledning långt ner, frågan var inte alls menat för ledade bett för som du skrev stog ju det redan tidigera. Jo, jag undra vad som var fel på konstruktionen med hööks hackamoore..

Aha, jo fästet för tyglarna sitter 'utanför' resten, och när man tar i dem går en metallbits mekanism in mot 'kinderna' och klämmer åt.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Jaha, ja det verkar ju riktigt dumt!
Hur har det gått annars då? har du hittat något nytt att prova ännu?
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Ska ju prova komblewicket/jaktkandaret och novabettet när det kommer. Idag har jag inte ens ridit (nedra regn), så inget nytt alls under solen än.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Så, nu har jag provat jaktkandaret. Damen hade väl inte sin 'bästa dag' rent allmänt *host* men trots detta gick det väldigt väl att dra följande slutsatser:

*Hon tyckte det var trevligare med lite tungfrihet. Fortfarande en del gapande och joxande i stil med 'var gör jag av tungan nuu då?', men den kom iaf inte ut en enda gång.

* Hon svarade trevligt på det och reagerade på tygeltag genom att mjukna och söka sig nedåt. Blev väl djup och lite bakom nu och då, men det kommer det med när styrkan kommer.

*Hon tycktes trivas med det, månne att hon uppfattade det som rätt skarpt. Jag hade tygeln runt hela ringen (dvs inte i någon av 'skårorna') och så kedja på. Och inte ens när hon fick en total idiotflipp och flög i luften så fanns det i hennes sinnesvärld att inte svara på förhållning.

Så frågan är om jag ska prova plocka bort kedjan månntro..

Novabettet blir nästa projekt!
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Skönt att det verkar funka. Jag har både jaktstången och novabettet högt upp på min "att prova-lista" när betten strular. Jag uppfattar det som att de ofta funkar på oroliga hästar. Sittar inte den övre skåran i samma höjd som mundelen? (Det gör den på mitt.) Då får man ju ingen hävstång alls med tygeln där, och det kan ju vara önskvärt ibland.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Skönt att det verkar funka. Jag har både jaktstången och novabettet högt upp på min "att prova-lista" när betten strular. Jag uppfattar det som att de ofta funkar på oroliga hästar. Sittar inte den övre skåran i samma höjd som mundelen? (Det gör den på mitt.) Då får man ju ingen hävstång alls med tygeln där, och det kan ju vara önskvärt ibland.


Jodå, det gör den på det här med. Jag vill dock inte ha tygeln 'fixerad' (iom att det inte blir det sen på vanligt bett). Dock ska jag prova plocka bort kedjan till nästa gång, så har man satt hävstången ur funktion (för finns där inget mothåll är det ingen hävstång, däremot får man mer nacktryck med alla 'hanging cheek' bett, som det ju då blir).

Kuggfrågan är ju om det finns oledade tränsbett med tungfrihet?
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Vad skönt att det ändå gick bra. och du kan ju testa att ha en riktigt mild "kedja" typ tillverka en slags läderrem. För dengör ju mycket skillnad för att bettet ska ligga stilla i munnen.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Vill du jag ska skicka det också ???

Det raka Shiresbettet med port alltså :angel:
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

11.5 cm...

kommer så fort jag kan skicka det...
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Hur har det gått fortsatt? Provat något annat bett ännu? *Nyfiken*
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Nej, inte haft tid att rida ens. Jobbade natt mot onsdag, gick av på morgonen. Sen hmm..somnade jag visst.. och vaknade vid lunch och då var det för sent (skulle leka hästtaxi och dumpa K på veterinärkliniken, och sedan iväg och jobba natt igen). Imorse gick jag av jobbet och åkte sen och hämta K, var hemma vid lunch och sen - just det - somnade jag igen.

Det är DUMT att somna efter sina nattpass den här årstiden, det är liksom kolsvart när man vaknar.. hmm..

Men kan SMHi skicka SKITVÄDRET de utlovat någon annanstans i helgen så ska här provas bett för fulla muggar. För det raka med tungfrihet har anlänt från snälla 'palle', samt ett 'förtunnat' novabett med.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 064
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 457
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att jag inte kommer att kunna rida min ordinarie lektion nästa vecka så blev det två lektioner denna vecka. Nästan två...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 879
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp