jaktkandar.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fjäril
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 255
F

Fjäril

har läst att många här på buke "gillar" jaktkandar.
Men på vilka hästar passar det vanligt vis och varför gillar/ogillar ni det? :bump:

Sv: jaktkandar.

Använde jaktkandar på mitt C-ponnysto för ett tag sen.
Hon gick riktigt bra på det, men började backa av det efter ett tag :(
Det blev helt enkelt för skarpt.

Rider numera på ett rakt (svagt böjt :p) tränsbett :)

Jaktkandaret har för min häst varit en välsignelse!
Hon har en tand som var alldeles nersliten när hon kom till mig, och när jag då satte in delade bett i munnen på henne så gick hon och "plockade" upp bettet på den sidan och bet tag i det. Detta gjorde att hon började gå snett med huvudet och var livrädd så fort jag tog aldrig än så lite i munnen på henne.
Var då på en kurs i AR där tränaren satte in ett tungt stångbett med port i munnen på henne och hela hästen sa bara ÄNTLIGEN och slappnade av.
Vill ju inte rida på stångbett jämt, så då letade jag efter ett bett som var rakt, med fasta ringar och hade en liten port - och hittade jaktkandaret! Hon gillar det verkligen och vi har på våra träningar här sett att det är väldigt många som fungerar bra på det.

har det på min ponny när vi hoppar, tycker det är jättebra, har tygeln i övre hålet. Star Dust trivs jättebra med det bettet lyssnar utan at krulla ihop sig.
I dressyren har vi ett enkelt tränsbett.

om man funderar på att köpa ett jaktkandar.. hur ska man gissa sig till om hästen vill ha med eller utan tungfrihet?

sen undrar jag hur ni gör med nosgrimma. bara engelsk eller?
jag har bara ridit med kindkedja på ett AR-ställe och då var dte ju blankt kandar som gällde, med engelsk grimma eller ingen alls har jag för mig..

En kompis till mig började rida en d-ponny som var väldigt het, hon körde upp huvudet och skenade för precis allting och stopp fanns överhuvudtaget inte. Var de på en hoppbana så drog hon över hindren som en avlöning och bommarna bara flög som tändstickor på banan.

Min kompis kasserade sadeln då den var för liten och började rida på jaktkandar för att få orken att hålla henne. En ny sadel köptes in och idag är ponnyn såld till en tävlingsryttare som rider henne bettlöst och hon fungerar jättebra.

Jag har aldrig ridit på jaktkandar själv men tycker att det verkar lite starkare än en vanlig stång (rakt tränsbett) men lite mildare än ett bett med långa skänklar, dessutom finns det ju flera olika "hål" i bettringen så man kan variera hävstångseffekten.

//Lillan

Ett rakt tränsbett är inte ett stångbett. Stångbett är bett med hävstångseffekt, de vill säga de har skänklar och kinnkedja.

Jag tycker att jaktstången är ett användbart bett framför allt genom att man kan variera bettets verkan genom att höja eller sänka handen om man har tygeln runt ringen (och inte i skårorna). Höjer man handen så kopplar man bort mycket av hävstångsverkan, och kan få bettet att verka mer som ett tränsbett. Sänker man handen blir det mer hävstångsverkan.

En sak man kanske ska tänka lite extra på är att inte låta sig luras av att jaktstången har korta skänklar. Sätter man tygeln i nedre skåran blir det rejält kraftig hävstångsverkan ändå, nästan motsvarande en vanlig kandarstång.

Till bett med kinnkedja är det engelsk nosgrimma som gäller, elelr ingen alls.

Har sett jaktkandar användas i fel syft på två olika hästar.

häst 1: En b-ponny som rids av barn i 7-11år åldern. Ponnyn är väldigt välutbildad inom dressyren och väldigt lydig och när ägarens mammma arbetar med ponnyn (mycket för hand och tömkörning, hon håller på med akademisk) så använder hon jaktkandar, detta är inget fel eftersom ponnyn går jätte bra när mamman hanterar hästen och mamman ä skicklig. Men hennes döttrar rider också på jaktkandaret eftersom han böjer så fin på nacken då. :smirk: Då barnen rider så blir bettet för skarp, ponny kröker bara på nacken och använder inte bakärran. På en hoppträning så föreslog tränaren att de skulle byta till vanligt bett då de hoppade. De provade att byta bett men då började flickan grina för att han inte gick på tygeln, ponnyn såg mycket nöjade ut och travade på i ett frisk tempo och hoppade mycket bättre (ponnyn är inte stark)

häst 2: En nordsvensk travare som inte är speciellt utbildad som de satte ett jakkandar på, resultatet blev att hästen börjde på nacken istället för att trava och tänka framåt. De fick senare problem med hästen...

Men detta tycker jag är ett jätte bra bett sör dom som har nytta av det (jag;) ) Jag hoppar min pålla på detta bett, hon blir lätt stark i hoppningen och hänger sig i bettet. Med jaktkandaret så får jag henne mer loss från handen och kan reglera tempot bättre. Det blir lättare att få henne att galoppera i mer uppförsbacke fra till hinderna istället för att hon hänger sig framåt och springer iväg. Detta är något jag jobbar mycket på då jag rider dressyr och det har blivit bättre så snart hoppas jag kunna byta till ett mildare bett i hoppningen :)

Min häst går kanonbra på det. Har haft stor problem att hitta ett bett som hon trivs på och som fungerar i hoppningen(rider på vanligt bett annars)
Har haft problem med att hon dragit iväg innan och efter hindrerna och ville undvika den dragkampen. testat kombinationsbett, pelham,enbart hack..ja de flesta betten.

Jaktbettet är lagom skarpt. Min häst är sådan att hon inte vill hoppa om hon inte får bestämma(en rödhårig dam:rofl: ) På jaktbettet tror hon att hon bestämmer men jag kan reglera henne med lätta små tygeltag.

verkligen ett bett som fungerar kanon.

Rider med remotgrimma då min pålle har en viss tendens till att greja med tungan och försöka få den över bettet, om hon fick bestämma skulle hon inte ha något bett alls:rofl: (trivs inte på hack heller) Men trivs iaf bäst med jaktstången!

Använder jaktkandar på min häst vid hoppning borta och uteritt med andra hästar, då han blir väldigt het och bara rusar vid de tillfällena. Och ja det är en häst som i övrigt är lydig och så. Han funkar super på jaktkandaret. Han slappnar av och lyssnar myckat bättre. Har testat pessoabett vid samma tillfällen, vilket bara leder till att han knäpper av i nacken och fortsätter springa mot handen.

Jag är för tungfrihet, tycker att det blir alldeles för myclet tryck på tungan annars.

Och min personliga smak är utan nosgrimma. Täcker fint med kedjan.

misan skrev:
sen undrar jag hur ni gör med nosgrimma. bara engelsk eller?
jag har bara ridit med kindkedja på ett AR-ställe och då var dte ju blankt kandar som gällde, med engelsk grimma eller ingen alls har jag för mig..

Jag tycker att man kan använda alla nosgrimmor utan "vanlig" remont för det passar inte så bra. jag föredrar att rida med pullar nosgrimma när jag har jaktkandar!:banana:

men kommer inte remmen och kedjan på ungefär samma ställe om man har remont/pullar/achen?
jaja, jag kör nog med engelsk iaf.

ALLA bett med kinnkedja ska ridas med endast engelsk nosgrimma eller helt utan. Detta pga att aachenremmen, remontgrimman och pullargrimmans undre rem ligger och skaver mot kinnkedjan annars.

Men altså.. Jag rider med komb. pullar/pelham, och det går hur bra som helst? Kedjan och nosgrimman ligger inte på samma ställe.

Men om den nu skulle göra det - vad gör det att den ligger mot mosgrimman? Sålänge det inte knips eller skaver mot hästen så är det väl inga problem?

jag har ridit med både aachen- och pullargrimma kombinerat m pelham, och kinnkedjan ligger inte emot remmen, den är inte ens i närheten

Polly_Mulle skrev:
ALLA bett med kinnkedja ska ridas med endast engelsk nosgrimma eller helt utan. Detta pga att aachenremmen, remontgrimman och pullargrimmans undre rem ligger och skaver mot kinnkedjan annars.

Var har du fått det ifrån? Har alltid ridit mina hästar som gått på pelham/jaktstång eller dylikt med kedja med nosgrimma, achen,pullar eller remont. Aldrig upplevt att mina hästar drabbats av skav eller upplever obehag av det.
Hur ska man göra om man har en stark häst som går med kedja som gapar hela tiden då:confused: vilket min pålle gör, måste ha nosgrimma som dras åt ordentligt även på jaktsången.

Liknande trådar

Utrustning Min häst gillar att kli sin svans och det är ju skitfult 😝 På tjockare stalltäcken finns oftast svanslapp MEN på ofodrade/tunna...
Svar
9
· Visningar
608
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 932
Senast: Görel
·
Gnägg Äntligen har jag skaffat mig ett konto på Buke! Jag har varit hangaround så länge och läst om era sorger och glädjeämnen under så lång...
Svar
12
· Visningar
1 036
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31