Jaktstång till liten mun?

chiiliacanth

Trådstartare
Mitt sto är väldigt stark ute nu när det börjar bli kallt. Hon går vanligen på ett oledat d-rings bett som hon trivs superbra med, men nu lyssnar hon inte alls på det utan suger fast på bettet och drar. Jag blev rekommenderad jaktstång / kimblewick av stallkamraten o jag skulle gärna prova detta då hon i dagsläget är lite läskigt på hugget ute i terrängen :) Men enbart glad, ska tilläggas! glada öron och frustningar t.ex när vi ska galoppera ute, inga tendenser till att verka ha ont i munnen eller så.

Dock har hon väldigt liten mun och vart jag än hittar verkar det bara finnas till 10,5 som minst. Någon som känner till ett på 9,5 , isåfall vart?
Eller går det att på något sätt knixa på ett par bettringar på en 10,5? Hur får man isåfall över dem över de stora sidoringarna?
 
Oftast så går det bra med en storlek större på den typen av bett. Kan bli för trångt annars vid ringarna till sidostycket. Annars så går det att få på bettskivor med lite våld och vilja
 
Oftast så går det bra med en storlek större på den typen av bett. Kan bli för trångt annars vid ringarna till sidostycket. Annars så går det att få på bettskivor med lite våld och vilja
Okej, tack för svar! Då prövar vi med ett lite större och hoppas det funkar. Har du någon tanke om tungfrihet, ska man satsa på det eller ett rakt?
 
Mitt sto är väldigt stark ute nu när det börjar bli kallt. Hon går vanligen på ett oledat d-rings bett som hon trivs superbra med, men nu lyssnar hon inte alls på det utan suger fast på bettet och drar. Jag blev rekommenderad jaktstång / kimblewick av stallkamraten o jag skulle gärna prova detta då hon i dagsläget är lite läskigt på hugget ute i terrängen :) Men enbart glad, ska tilläggas! glada öron och frustningar t.ex när vi ska galoppera ute, inga tendenser till att verka ha ont i munnen eller så.

Dock har hon väldigt liten mun och vart jag än hittar verkar det bara finnas till 10,5 som minst. Någon som känner till ett på 9,5 , isåfall vart?
Eller går det att på något sätt knixa på ett par bettringar på en 10,5? Hur får man isåfall över dem över de stora sidoringarna?
Jag hade också provat med bettplattor. Annars tror jag både Fager och Bomber går att få i små storlekar. De kostar ju dock lite mer.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 987
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Lipperta
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 253
Senast: Dandylinn
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 938
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp