James Herriot

Mia_R

Trådstartare
En nyinspelning av Vår Herres hage börjar idag. Jag visste inte om att det var en nyinspelning när jag började titta i natt och jag är både förväntansfull och lite besviken att det inte är samma karaktärer, men det är ju länge sedan originalet gjordes så jag håller tummarna att det här blir en bra remake. :up:

Jag älskar hans böcker och har nog läst allt jag har kunnat hitta, både på svenska och engelska och det var stor sorg när jag läste att han hade dött på 90-talet. ❤ 💔

Jag hoppas de filmatiserar fler avsnitt den här gången, hans böcker är en djup källa att ösa ur och alla dessa underbara och hjärteknipande djur- och människoöden. :love:
 
Neeeej! Vilken blek kopia, både avseende böckerna men även originalserien på TV! :arghh:
Det träffades inte alls så, Mrs Hall är för ung, var är den vilda hundflocken och var är den snobbiga överklassdonnan? Mina förhoppningar kom på skam men jag kommer antagligen att fortsätta titta och irritera mig varje gång. :banghead:
 
Neeeej! Vilken blek kopia, både avseende böckerna men även originalserien på TV! :arghh:
Det träffades inte alls så, Mrs Hall är för ung, var är den vilda hundflocken och var är den snobbiga överklassdonnan? Mina förhoppningar kom på skam men jag kommer antagligen att fortsätta titta och irritera mig varje gång. :banghead:
Den ursprungliga tv-serien var ganska enkelt inspelad och stämde inte helt men den var gjord med känsla och skådespelarna kändes genuina. Böckerna är klart bäst tycker jag, har också läst alla och de är favoriter.

En kul historia är att han hade författarambitioner och började skriva äventyrsromaner men det blev inget bra förrän hans fru sa till honom att han skulle skriva om något han kunde istället.
 
Neeeej! Vilken blek kopia, både avseende böckerna men även originalserien på TV! :arghh:
Det träffades inte alls så, Mrs Hall är för ung, var är den vilda hundflocken och var är den snobbiga överklassdonnan? Mina förhoppningar kom på skam men jag kommer antagligen att fortsätta titta och irritera mig varje gång. :banghead:

Jag älskar Herriots böcker - underbart småputtriga med så härliga personporträtt och alla djuren...:love:

Synd om de inte filmatiserat bättre då. Jag har bara läst böckerna, men de är sådana som jag återkommer till med några års mellanrum.
 
Jag tittade på början och det är ändrat på precis allting, mycket mera påkostad men inte så genuin precis. Ganska kul dock när de visar första mötet med hästen, inga hästmänniskor som filmat där :)

https://www.svtplay.se/video/290022...var-herres-hage-sasong-1-avsnitt-1?start=auto
Fast var det egentligen inte kon som bara gick på tre cylindrar som alltid skulle hälsa? Jag tycker även Sigfrieds trick med hoven var tunt.

De har gjort om alla karaktärerna till det sämre, historien känns urvattnad så jag får nog rota fram böckerna igen och läsa om dem. :) Synd, jag som alltid tyckt engelsmänner gör så bra serier men de måste ju misslyckas nån gång emellanåt. Tråkigt att det blev med James Herriot. :down:
 
Tyvärr blir det ofta så att nyinspelningar blir sämre (minns med fasa "En förlorad värld"...). Å andra sidan kanske det något som man kan skriva om i "Du vet att du börjar bli gammal när..."-tråden. Ens favoritserier från förr blir inte bättre oavsett vad dom gör. Å tredje sidan så krävs det en hel del för att fylla Sigfried Farnons stövlar och få en hedersplats i min hall... :)

Sigfried.jpeg
 
Tyvärr blir det ofta så att nyinspelningar blir sämre (minns med fasa "En förlorad värld"...). Å andra sidan kanske det något som man kan skriva om i "Du vet att du börjar bli gammal när..."-tråden. Ens favoritserier från förr blir inte bättre oavsett vad dom gör. Å tredje sidan så krävs det en hel del för att fylla Sigfried Farnons stövlar och få en hedersplats i min hall... :)

Visa bifogad fil 60087

Och det är bara en ren slump att min häst heter Tristan... 😇
 
Två favoritavsnitt i böckerna är när han beskriver hunden som tävlar med hans bil när han kör från gården och lätt vinner men får allt svårare att vinna över sina avkommor efterhand som de växer upp. Samt hunden som när han hör honom komma smyger bakom en stengärdsgård för att sedan dyka upp skällande det värsta han kan så att han skrämmer livet ur Herriot. Upplösningen (som jag inte berättat) på båda historierna är fenomenala.

Det finns förresten massor med favoritavsnitt, gillade man tv-serien (den gamla) rekommenderar jag verkligen att läsa böckerna som är ännu mycket bättre.
 
Ska kolla ikväll men räknar med att bli besviken. Ingen kommer kunna mäta sig mot Sigfried i gamla tv-serien liksom :love: .

Den gamle mannen vars labrador blir avlivad har satt sig hos mig. Mannens allt. Och sorgen han har, men han låter ändå sin bästa vän somna in eftersom det är bäst för honom. Och sen får han en ny valp, som skulle dränkas har jag för mig.

Finns så många härliga karaktärer och stunder, både i böckerna och de gamla serierna.
 
Ska kolla ikväll men räknar med att bli besviken. Ingen kommer kunna mäta sig mot Sigfried i gamla tv-serien liksom :love: .

Den gamle mannen vars labrador blir avlivad har satt sig hos mig. Mannens allt. Och sorgen han har, men han låter ändå sin bästa vän somna in eftersom det är bäst för honom. Och sen får han en ny valp, som skulle dränkas har jag för mig.

Finns så många härliga karaktärer och stunder, både i böckerna och de gamla serierna.
Jag tror det var en kvinna som hade ett speciellt hemgjort medel för att få honom fin i pälsen. Hunden hon fick var en vanskött, utmärglad stackare som var bunden på en bakgård och när Herriot var tillkallad av polisen att avliva på plats såg han kvinnan i folksamlingen som bildades och lyckades övertala polismannen att låta henne göra ett försök att rädda hunden som efter ett tag i hennes vård blev en riktig champion och följde henne överallt när hon gick i byn och runtomkring.

Den är också en av mina favoriter.

Eller så är det en annan historia du tänker på, det finns många bra :)
 
Jag tror det var en kvinna som hade ett speciellt hemgjort medel för att få honom fin i pälsen. Hunden hon fick var en vanskött, utmärglad stackare som var bunden på en bakgård och när Herriot var tillkallad av polisen att avliva på plats såg han kvinnan i folksamlingen som bildades och lyckades övertala polismannen att låta henne göra ett försök att rädda hunden som efter ett tag i hennes vård blev en riktig champion och följde henne överallt när hon gick omkring i byn och runtomkring.

Den är också en av mina favoriter.

Eller så är det en annan historia du tänker på :)
Den jag tänker på är en annan.
 
Om någon av er vill besöka stadsmiljön och puben i nya serien, så finnes det mesta att se i Haworth, strax utanför för Bradford/Leeds, längs med West lane/ Main Street. Mycket väl bevarad stadsmiljö och affärer som det såg ut under kriget. Skyltarna (förutom the Apotechary) är förstås utbytta till böckernas affärer och pub, men skyltfönstren är i det stora och hela sig lika förutom att de "moderna" prylarna är borttagna under filminspelningen. För de litteratur intresserade finnes här även Systrarna Brontë´s museum och pensionatet/puben väl bevarad och i full verksamhet.
 
Senast ändrad:
Nu har vi kollat. Lite töntigt att de har ändrat storyn för att få mer drama, den gamla står bra för sig som den är. Men godkänt så här långt ändå.
 
Nu har vi kollat. Lite töntigt att de har ändrat storyn för att få mer drama, den gamla står bra för sig som den är. Men godkänt så här långt ändå.
Lustigt, jag tycker den gamla var mer dramatisk. Som tur är finns den på YT så jag kan njuta av den där, men jag kommer titta på den nya med. :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp