James Herriot

Jag har ännu inte tagit del av de nya avsnitten, men den tidigare tv-serien och böckerna är stor nostalgi och måste ha varit den helt övervägande orsaken till att mitt drömyrke stavades "veterinär" till långt in på gymnasieåren. Men sedan måste jag tacka "LA Law" som fick mig att fundera över andra yrkesbanor, samtidigt som jag tvingades inse att inte ens en superveterinär a la James Herriot kommer att rädda ALLA sjuka djur han kommer i kontakt med. Men nu ska jag givetvis avnjuta också den nya versionen!
 
Sett andra avsnittet nu nej, nej, nej!

Det var så jag nästa avbröt, det är ju helt fritt fantiserat med lite lös anknytning till böckernas persongalleri, var är humorn? Allt är rent och fint, prydligt. Vem ligger på mage i en lada med armen i en ko och har skjortan på sig som i avsnitt 1 utan att skita ner sig? Samma rena, fina lada i avsnitt 2 och dit sticker man från en fest i frack! Vad är det för Hollywoodfasoner? :arghh:
 
Sett andra avsnittet nu nej, nej, nej!

Det var så jag nästa avbröt, det är ju helt fritt fantiserat med lite lös anknytning till böckernas persongalleri, var är humorn? Allt är rent och fint, prydligt. Vem ligger på mage i en lada med armen i en ko och har skjortan på sig som i avsnitt 1 utan att skita ner sig? Samma rena, fina lada i avsnitt 2 och dit sticker man från en fest i frack! Vad är det för Hollywoodfasoner? :arghh:
Nä den är inget vidare. Det är inte bara att de inte följer böckerna utan den är dåligt och överdrivet gjord också. Bättre att se om de gamla avsnitten tycker jag.
 
Hittade en ljudbok, tror det är första boken All creatures great and small. Bra inläsning av Christopher Timothy, han som spelade Herriot i den gamla TV-serien. 7 timmar lång.

Samt en filmatisering som jag tänker börja se nu:
 
Sett andra avsnittet nu nej, nej, nej!

Det var så jag nästa avbröt, det är ju helt fritt fantiserat med lite lös anknytning till böckernas persongalleri, var är humorn? Allt är rent och fint, prydligt. Vem ligger på mage i en lada med armen i en ko och har skjortan på sig som i avsnitt 1 utan att skita ner sig? Samma rena, fina lada i avsnitt 2 och dit sticker man från en fest i frack! Vad är det för Hollywoodfasoner? :arghh:
Håller med. Tyvärr. Plus för lite djur och för mycket mänskliga relationer som är så urbota trist.
 
Nu har jag sett del 1 och 2 av den gamla och den nya serien. Den nya är ju snygg och så, men de har tappat all förbindelse med böckerna. Den gamla serien fångade stämningen på ett helt annat sätt; man kände igen sig från böckerna. Den nya känns helt urvattnad!
 
Nu har jag sett del 1 och 2 av den gamla och den nya serien. Den nya är ju snygg och så, men de har tappat all förbindelse med böckerna. Den gamla serien fångade stämningen på ett helt annat sätt; man kände igen sig från böckerna. Den nya känns helt urvattnad!
Känns som dom försöker göra den djuuup och lite mörk. Böckerna var ju bara varma oavsett död o elände.
 
Jag har sett de två första avsnitten nu och jag tycker att det är bra! Känner igen både karaktärerna och händelserna från böckerna och miljöerna är fantastiska. Gillar också att skådespelarna är mer i rätt ålder för sina karaktärer än i den gamla inspelningen.
 
Jag har sett de två första avsnitten nu och jag tycker att det är bra! Känner igen både karaktärerna och händelserna från böckerna och miljöerna är fantastiska. Gillar också att skådespelarna är mer i rätt ålder för sina karaktärer än i den gamla inspelningen.
I den gamla var det ju bara Sigfried som var för gammal, hushållerskan i den nya är för ung och händelserna stämmer ju inte alls. För mycket tillrättalagt och myspysiga omgivningar i den nya.
 
James i den gamla versionen ser verkligen inte ut att ha kommit direkt från universitetet.:p
Jodå, med tanke på hur folk såg ut vid den tiden platsar han mycket väl + att jag har sett de som varit betydligt äldre som läst på universitet. :p
Han som spelar James ser inte heller nyexad ut med dagens mått mätt. ;)
 
Jag instämmer helt och hållet! Hade stora förväntningar på denna serien men tyvärr tycker jag inte alls att den håller måttet. Miljöerna är jättefina och det är välgjort annars men var är djurkunnandet? Det första man måste göra för att dra ut en kalv är att få kon på fötter och sedan att kon bara ligger helt stilla när den förmodas ha värkar är väldigt orealistiskt. Jag har läst och älskat alla böckerna men detta blev en stor besvikelse.
 
Har sett färdigt nu och den är klart sevärd (även om jag hoppade över delar) med Anthony Hopkins som Siegfried.
Jag tycker de kokat för mycket soppa på spiken, det var väl tunt på sina håll men jag gillade framförallt miljöerna bättre än nyproduktionen.
 
I den gamla var det ju bara Sigfried som var för gammal, hushållerskan i den nya är för ung och händelserna stämmer ju inte alls. För mycket tillrättalagt och myspysiga omgivningar i den nya.
Vad menar du med att händelserna inte stämmer? Känner igen det mesta från böckerna som jag sträckläste i tonåren. Den nya serien är lika bra som den gamla, och jag tycker att Siegfried är mer korrekt fångad i den här versionen. Enligt böckerna var han definitivt en knepig, auktoritär och kolerisk person, ingen mysfarbror direkt.
 
Jodå, med tanke på hur folk såg ut vid den tiden platsar han mycket väl + att jag har sett de som varit betydligt äldre som läst på universitet. :p
Han som spelar James ser inte heller nyexad ut med dagens mått mätt. ;)
Det är meningen att han ska vara max 25.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp