Jämföra försäkringar

Bukefalos 30 år!

Har gården försäkrad i Länsförsäkringar (finns ju bara Länsförsäkringar, Dina och Dunstan till det), säker gård osv men det ger inte speciellt mycket rabatt ändå, 5-10%?
Fortfarande flera tusen dyrare med Agria..
Jag måste kolla vad hästarna med Agria har för premier! Om inte annat är det väl nytt försäkringsår till sommaren så kanske de chockhöjer.

Har haft många djur försäkrade under åren och då olika bolag. Det jag lärt är att vara försiktig med "nya" bolag som har bra pris. Plötsligt försvinner dom från marknaden. Samma gäller för bolag som plötsligt börjar med djurförsäkringar i sitt sortiment. Det kan ta slut lika fort.
Sveland har jag haft tvist med som mirakulöst löste sig när jag skrev om det här på Buke...hände visst någon mer.
Folksam har jag lärt mig den hårda vägen att man inte kan lita på alla man pratar med. Har två exempel det första gällde en häst som precis sålts där både köpare och säljare kontaktade bolaget flera gånger med exakt samma fråga. Resultatet var att det blev olika svar var gång med allt från att försäkringen skulle gälla till att det var helt omöjligt att den gällde.
Det andra gällde en försäkring på ett föl, där det fanns möjlighet till ett tillägg om inte fölet skulle kunna användas för tävling. Säljaren lovade att vissa saker inte skulle påverka utan den skulle gälla för allt jag frågade om. Så när då fölet som ettåring helt klart inte skulle få någon tävlingskarriär visade det sig att det gällde inte alls utan var väldigt begränsad. Fick till mig av den handläggaren att hen inte kunde svara för vad säljaren sa.
Det här med olika svar har hänt med Agria också. Jag skötte en försäljning av en ridskolehäst för några år sedan, som inte trivdes och skulle gå i pension - men som också fått PPID. Jag hade kollat med Agria i förväg, via skriftlig kontakt, att försäkringen skulle fortsätta gälla utan reservationer även efter att köparen tagit över den (så länge försäkringen inte ändrades, t.ex. om man skulle vilja öka beloppet). Men, när köparen pratade med dem snabbt på telefonen innan köp sa de plötsligt då att det skulle bli reservationer för PPIDn.

I slutändan löste det sig, men jag tror att jag skickade det skriftliga jag hade fått och att jag kollade upp villkoren etc, för att försäkra köparen om att det inte skulle vara några problem (och om det skulle krångla så skulle jag nog själv tagit kontakt med Agria igen).

Jag måste kolla vad hästarna med Agria har för premier! Om inte annat är det väl nytt försäkringsår till sommaren så kanske de chockhöjer.
Senaste hästen jag försäkrade, en ung WM så skilde det typ 2000-3000:-.
Ingen direkt livförsäkring, medel veterinärvård om jag minns rätt. Ingen skadehistorik, försäkrad sen föl.

Senaste hästen jag försäkrade, en ung WM så skilde det typ 2000-3000:-.
Ingen direkt livförsäkring, medel veterinärvård om jag minns rätt. Ingen skadehistorik, försäkrad sen föl.
Ja de är tokigt. Speciellt om man blir fast i ett bolag pga någon skadehistorik och inte riktigt kanske kan välja att byta.

Jag har fjordhästen försäkrad i Agria, då just fjordhäst är väldigt billigt hos dem.

Welshen flyttade jag dock från Agria till Folksam för några år sen, då premien blev orimligt hög. Hon har hittills aldrig träffat veterinär förutom förebyggande, så ibland funderar jag på att plocka bort försäkringen helt. Just nu blir den dock kvar då nuvarande stall kräver försäkrad häst.

Jag kommer nog aldrig kunna byta bolag, lär ju inte vara någon som vill ta över skadefågel som är en uppenbar förlustaffär för försäkringsbolaget😅
Får trösta mig med att ersättningen ändå typ alltid överstiger premien rejält..

Agria har höjt med drygt 200% de senaste 5 åren för min nordsvenskkorsning på 19 år. Min andra har jag i Folksam som också har höjt men inte så mycket.
Jag har allt i Folksam förutom en häst, han har karprygg så jag vågade inte byta vid köpet.

Jag tyckte att min försäkring på fjordingen blev väldigt dyr efter förnyelse, så jag tog bort livförsäkringen. Men så hittade jag en gammal anteckning jag gjort 2021 där jag jämförde olika rasers premier. Kollade tre raser nu bara för skojs skull. Det skiljer alltså fem år mellan priserna.

Fjordhäst 2021: 1452 kr/år
Fjordhäst 2026: 2736 kr/år

Islandshäst 2021: 1884 kr/år
Islandshäst 2026: 3012 kr/år

SWB 2021: 4956 kr/år
SWB 2026: 7980 kr/år

Räknade på veterinärvård 80 000 kr, fast självrisk 3500 kr (3600 kr 2026). Kul... Fjordhästen har gått upp med 88 % i pris, islandshästen 60 % och SWB 61 %.

Måste nog kika på lite andra försäkringsbolag också.

Jag tyckte att min försäkring på fjordingen blev väldigt dyr efter förnyelse, så jag tog bort livförsäkringen. Men så hittade jag en gammal anteckning jag gjort 2021 där jag jämförde olika rasers premier. Kollade tre raser nu bara för skojs skull. Det skiljer alltså fem år mellan priserna.

Fjordhäst 2021: 1452 kr/år
Fjordhäst 2026: 2736 kr/år

Islandshäst 2021: 1884 kr/år
Islandshäst 2026: 3012 kr/år

SWB 2021: 4956 kr/år
SWB 2026: 7980 kr/år

Räknade på veterinärvård 80 000 kr, fast självrisk 3500 kr (3600 kr 2026). Kul... Fjordhästen har gått upp med 88 % i pris, islandshästen 60 % och SWB 61 %.

Måste nog kika på lite andra försäkringsbolag också.
Vad var det för bolag?

Liknande trådar

• Hur ska jag tänka?
  • Hönät
  • Foder till ponny med EMS?
  • Snubblig häst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur